Ministr couvá, úseková měření rychlosti budou na D4 náhodná. Stát si přitom kontrolu agresorů objednal

Portál úsekového měření na pražském okruhu (D0). Pramen: ŘSDPortál úsekového měření na pražském okruhu (D0). Pramen: ŘSD

Stát umožní pirátům silnic na D4 porušovat maximální rychlost, aniž by automaticky dostali pokutu.

Nová D4 mezi Příbramí a Pískem zahájí plný provoz 17. prosince. Součástí technického vybavení dálnice je kromě téměř 200 kamer, vysokorychlostní váhy či deseti meteostanic i systém umožňující úsekové měření rychlosti po celé délce 32 kilometrů dlouhé nové dálnice. Měřených úseků mělo být osm.

Fakt, že bude dodržování maximální povolené rychlosti důsledně kontrolováno, však vyvolal mezi některými řidiči a politiky paniku.

Mně ten nápad tedy přijde dost bláznivý a nesmyslný. Skoro si myslím, že bychom na dobrých úsecích při kvalitních autech měli spíše povolovat rychlost 150 kilometrů za hodinu, a ne kontrolovat na každém kilometru sto třicítku,“ komentoval situaci hejtman Jihočeského kraje a vlivný člen ODS Martin Kuba.

Zprovoznění dálnice D4 se blíží. Soukromý investor posílil flotilu údržby

Ministr dopravy Martin Kupka vzápětí potvrdil, že stát dá nedodržování pravidel šanci.

My jsme to nikdy takhle nechystali – nebo já rozhodně ne – a v každém případě to tam nikdy nebude. Bylo to nepřiměřené a bylo by to opravdu nesmyslné,“ prohlásil ministr ve vysílání ČT.

Brzděte, budeme měřit

Nyní ministerstvo omezené využití instalované techniky upřesnilo. Úsekové měření bude vždy pouze na dvou místech zároveň, v každém směru jedno.

Měření rychlosti bude spouštěno v příštím roce pouze na náhodně vybraném jednom úseku směrem do Písku a jednom směřujícím do Prahy. Půjde vždy jen o úseky mezi jednotlivými sjezdy, přičemž nejdelší měřený úsek je o délce 3 350 m, nejkratší je v délce pouze 640 metrů,” popsal ministr Kupka.

Podle něj délky měření odpovídají mezikřižovatkovým vzdálenostem. Místa měření rychlosti se budou každodenně střídat, na aktuálně aktivní měřený úsek však budou řidiči upozorněni těsně předcházející informační tabulí.

Ministerstvo dopravy připouští, že smyslem měřených úseků je zklidnění dopravy, což přispívá k bezpečnosti silničního provozu. Podle tiskové zprávy úřadu je však zaměřeno především na ty, kteří vědomě a významněji překračují povolenou rychlost a ohrožují tím ostatní.

Objednávka zněla jasně

Daniela Pedret ze sdružení Via Salis, které dálnici postavilo a bude ji následujících 25 let provozovat, k instalaci měření uvedla, že dodavatel projektu je vázán koncesionářskou smlouvou a zadáním klienta.

Zařízení umožňující úsekové měřit rychlosti a váhu nákladních aut jsou součástí projektu D4 již od samého počátku. Jedná se o součást koncesionářské smlouvy, která byla podepsána před sedmi lety,“ uvedla k původu požadavků na měření Daniela Pedret.

Experti zjišťovali, kdy jsou řidiči ochotnější platit pokuty. Záleží na rychlosti výzvy i její podobě

O nastavení režimu měření a snížení počtu měřených úseků na D4 jednal ministr dopravy s policií a obcemi Příbram a Písek, které budou vyřizovat pokuty za překročení povolené rychlosti a výnosy půjdou do jejich rozpočtu.

Podobně je úsekové měření v běžném provozu instalováno na silnici I/3 kolem Benešova, ale také např. v tunelech na Pražském okruhu, na dálnicích D1, D5 nebo na D8. Měření rychlosti probíhá také v tunelovém komplexu Blanka.

Tagy D4 Martin Kupka Ministerstvo dopravy pokuty úsekové měření rychlosti Via Salis
322 komentářů