Rušení pruhů na magistrále se odkládá. Na jednom trvá policie, na dalším Správa železnic
Před hlavním nádražím přechod pro chodce vznikne. Silničních pruhů tam však zůstane nadále šest.
Ambiciózní plán humanizace pražské magistrály dostává vážné trhliny hned na prvním místě, kde měl začít. Kultivace ohyzdného prostoru před Fantovou budovou hlavního nádraží sice proběhne, ale v menší míře, než bylo původně plánováno.
V současnosti zde má městská dálnice šest pruhů a chodci nemají šanci ji překonat, aniž by museli projít celým spodním vestibulem nádraží. Denní intenzita provozu činí až 100 000 vozidel.
Magistrát si na humanizaci magistrály zadal v minulosti několik studií. Jedna z nich řešila i prostor před hlavním nádražím s tím, že je zde nezbytné snížit počet pruhů ze šesti na 2+2 a vybudovat před secesní budovou široký přechod pro chodce.
S tím počítá i vítězný architektonický návrh soutěže na přestavbu nádraží a jeho okolí Šťastný Hlavák. Na zveřejněných vizualizacích po magistrále jezdí cyklisté a je osázena zelení. Z návrhu je také zřejmé, že dojde k redukci odbočovacího a připojovacího pruhu ke křižovatce U Bulhara. Pouze dva průběžné pruhy v každém směru jsou totiž už na nedaleké estakádě na Florencí nebo u Kongresového centra.
Nové fotky i argumenty: Praha odpovídá na nejčastější kritiku Šťastného Hlaváku
Deník N nyní upozornil, že situace se rok po zveřejnění architektonického záměru změnila. Náměstek primátora pro dopravu Zdeněk Hřib následně deníku Zdopravy.cz potvrdil, že pruhy prozatím zůstanou, ovšem v přece jen omezenější podobě.
„Výsledná podoba je výsledkem kompromisní dohody se Správou železnic a dalšími orgány státní správy, díky které může před Fantovou budovou vzniknout námi požadovaný široký přechod pro chodce spolu s rozšířenými chodníky a novým stromořadím,“ uvedl Hřib.
Nyní k plánovaným 2+2 průběžným pruhům přibyl ve směru z Holešovic do centra jeden připojovací pruh pro auta od Bulhara, který tak bude zachován. „Je to z důvodu kategorického požadavku policie. Akceptovali jsme ho, jelikož při kompletní rekonstrukci Nové odbavovací haly bude tato strana stejně znovu upravována a tento stav je tedy pouze dočasný,“ vysvětlil Hřib.
Autobusy a cyklisti
V opačném směru do Holešovic třetí pruh také zůstane, avšak bude vyhrazen pouze pro autobusy, cyklisty a záchranáře.
„Správa železnic odmítla vedení cyklostezky v předprostoru nově rekonstruované Fantovy budovy z důvodu předpokladu velkého množství chodců v tomto místě s tím, že na obě strany stejně pokračují cyklisté v cyklopruhu,“ dodal náměstek.
Cyklisté se tak místo chráněné cyklostezky dočkají jen pruhu, o který se budou dělit s autobusy. „Tento kompromis bude do budoucna řešen návrhem samostatné a chráněné cyklostezky podél Vrchlického sadů, tedy parku před hlavním nádražím, který bude rekonstruovaný dle návrhu Henning Larsen,“ uzavřel Hřib.
Celý projekt Nový Hlavák se však bude muset podle nedávného vyjádření ministra dopravy Martina Kupky upravit. Vítězný návrh zmíněných dánských architektů totiž totiž počítá s demolicí spodní části nové odbavovací haly a jejím nahrazením rozsáhlou dřevostavbou překřtěnou diskutujícími na pergolu.
Památkáři však trvají na zahrnutí nové budovy mezi památky a budoucnost přestavby je tak nyní nejistá.
Městský bulvár
Výstavba Severojižní magistrály byla schválena v roce 1967, do provozu byla uváděna po etapách.
Její humanizace se týká i úseku ulic Legerova a Sokolská od Národního muzea až k Nuselskému mostu. Pražská Technická správa komunikací (TSK) už letos v lednu vysoutěžila architekty a projektanty na dlouho připravovaný projekt.
Jen stromy nestačí. AutoMat chce sebrat na magistrále jízdní pruhy pro auta
Architekti připraví vytvoření nových uličních profilů včetně umístění a obnovy stromořadí a proměnu uvedených ulic na moderní městské třídy. Podle zadání mají ulice lépe odpovídat „současným i budoucím uživatelským potřebám“.
Spolek AutoMat, který v Praze dlouhodobě bojuje za větší prostor pro dopravu lidí na kole či pěšky, však není se zadáním projektu na humanizaci magistrály spokojen. Zadání rekonstrukce podle spolku není dostatečně konkrétní a zcela se například vyhýbá formulaci limitů pro automobilovou dopravu.