regio-vlak

Ruzyňská ranvej definitivně obstála u soudů, obce proti ní chtějí bojovat dál

Hlavní ranvej pražského letiště. Pramen: Letiště PrahaHlavní ranvej pražského letiště. Pramen: Letiště Praha

Podle starosty by stavba zásadním způsobem zhoršila život v Nebušicích a snížila hodnotu nemovitostí.

Aktualizace středočeských zásad územního rozvoje, která vymezila plochu pro novou ranvej pražského letiště, s konečnou platností obstála před správními soudy. Pražské městské části Suchdol a Nebušice neuspěly se stížnostmi k Nejvyššímu správnímu soudu (NSS), zjistila ČTK z úřední desky, kde soud zpřístupnil obsáhlý rozsudek. Na území Středočeského kraje bude ležet jen menší část dráhy, zbytek bude na území Prahy, kde se zásadami územního rozvoje nebyl problém.

Starosta Suchdola Petr Hejl (STAN) ČTK řekl, že jeho městská část bude proti nové dráze nadále bojovat. Podobně se vyjádřil starosta Nebušic Viktor Komárek (STAN). Naopak Letiště Praha rozsudek podle ředitelky komunikace Evy Krejčí vítá.

O aktualizaci zásad územního rozvoje rozhodlo středočeské zastupitelstvo v roce 2018. Krajský soud v Praze v roce 2020 aktualizaci ve sporné části zrušil, a to na návrh obou městských částí a jedné obyvatelky Suchdola. Dospěl tehdy k závěru, že Středočeský kraj nezohlednil některé zdroje hluku a emisí, a zejména jejich kumulativní a synergické vlivy.

NSS však loni vyhověl kasačním stížnostem Středočeského kraje, Ředitelství silnic a dálnic a Letiště Praha. Krajský soud se tak návrhem na zrušení zabýval znovu a napodruhé jej zamítl. Kasační stížnosti tentokrát podaly městské části Suchdol a Nebušice. Poukazovaly opět na hlukovou zátěž nebo na to, že nebyly řádně vyhodnoceny kumulativní vlivy rozšířeného letiště a železničních, dálničních a silničních koridorů.

V novém rozsudku NSS obsáhle vypořádal jednotlivé námitky a ponechal druhé rozhodnutí krajského soudu beze změn. „NSS dospěl k závěru, že kasační stížnost není důvodná,“ stojí v rozsudku.

Letiště Praha podle ředitelky komunikace firmy Evy Krejčí rozsudek vítá, protože potvrdil postup letiště v souladu s platnou legislativou. „Stavební úřad Středočeského kraje už zahájil územní řízení, které předchází žádosti o stavební povolení,“ řekla dnes v podvečer ČTK Krejčí.

Městské části Suchdol a Nebušice mají k záměru nové ranveje dlouhodobě výhrady, stejně jako někteří další regionální aktéři či ekologové. Obávají se negativních vlivů na obytnou zástavbu i životní prostředí. Podle dlouhodobých vyjádření Letiště Praha je nová paralelní dráha zapotřebí kvůli budoucímu rozvoji a efektivnímu provozu letiště, ale bude mít přínos také pro bezpečnost, životní prostředí a ekonomiku regionu.

Hejl ČTK řekl, že i když stížnosti městských částí soudy zamítly, Suchdol bude nadále proti záměru rozšíření letiště bojovat, protože by nová dráha měla na městskou část „devastační účinky“. Radnice podle starosty podala připomínky ve stavebním řízení k záměru letiště. „Uvidíme, jak se s tím úřad vypořádá,“ řekl. Dodal, že pokud by projekt získal územní rozhodnutí, městská část ho napadne žalobou u správního soudu.

Obdobně se vyjádřil i Komárek. Stavba by podle něj zásadním způsobem zhoršila život v Nebušicích, snížila hodnotu nemovitostí místních obyvatel a navíc je podle něj při uváděné cílové kapacitě zbytečná, protože ji zvládne i stávající dráha. „Považujeme to za naprosto zbytečnou stavbu, vyhozené peníze,“ řekl starosta ČTK. Dodal, že vedení městské části je navíc vázáno referendem z roku 2004, kde se obyvatelé vyjádřili proti rozšíření letiště. Nebušice tak budou stejně jako Suchdol proti záměru bojovat v územním řízení, které řeší úřad Středočeského kraje.

Krajský úřad letos na podzim zahájil územní řízení k nové vzletové a přistávací dráze na Letišti Václava Havla. Letiště má k ranveji kladné stanovisko z procesu posouzení vlivů na okolí (EIA). Získalo jej v roce 2011 a letos v únoru dosáhlo jeho opětovného prodloužení.

Tagy letiště praha NSS paralelní dráha ranvej
257 komentářů