regio-vlak

Ruzyňská ranvej definitivně obstála u soudů, obce proti ní chtějí bojovat dál

Hlavní ranvej pražského letiště. Pramen: Letiště PrahaHlavní ranvej pražského letiště. Pramen: Letiště Praha

Podle starosty by stavba zásadním způsobem zhoršila život v Nebušicích a snížila hodnotu nemovitostí.

257 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Rypáček

Kdyby alespoň pánové byly konzistentní… Ale v jedné větě bude mít dráha devastujicí účinek a v druhé je zbytečná, protože plánovaný provoz zvládne i současná jedna.
Tak tomu nehovím, to je zdevastuje kus betonu někde za humny, nebo ten provoz tak jako tak zhloustne a jen chtějí aby ys létalo celou noc místo většího provozu přes s den?

Joseph

Když někdo bydlí u největšího, nejfrekventovanějšího letiště v ČR, musí počítat, že tam nebude podobné bydlení nějaké podobně velké obci na Vysočině. Nejsme před rokem 1989 a lze cestovat kamkoliv po světě.

Filip

Plně doufám že se paralelka konečně postaví…pokud možno začít stavět už příští rok a vůbec nebrat ohled na nějaké stížnosti okolních dědin…..

Jan Bubik

V poradku. Zrušit letistě, zrušit železnice, uzavřít silnice, zakázat auta ať mají NIMBYové klid. NiMBYové pochopitelně mají ze zákazu výjimku. Všude

Joseph

NIMBY je pro mě podobné jako biomatky a domácí všeholéčitelky.

Jaspa 13

Dnešní dopravní letadla nejsou skoro slyšet. I to málo hluku při startu je díky jejich zrychlení a stoupavosti hned pryč. Kdejaká motorka udělá větší rámus. Dříve to bylo podstatně horší. Ten rámus v prostřed noci v srpnu 68, nebo ještě až do 90′, kdy létala Il 114, Tu 154, Il 14, Il 62. A přesto se v okolí letiště stavělo. I přesto, že o rozšiřovàní se mluvilo pořád. Většina protestujících je hnána vpřed vidinou politických bodů, možností finanční kompenzace, dobrého.vnitřního uspokojení, že někomu stěžují práci a život, či jen faktu, že protestovat můžou. Nárůst hluku, ve srovnání s minulostí v… Číst vice »

Apex

👍👍 přesně!

Martin

Oba vás zvu na kafe ke mně do Přední Kopaniny. Ideálně když letadla naším směrem vzlétají (což nikdy nevím, jak předem poznám). Trochu to ruší..
Ale se zbytem v zásadě souhlasím.

Jan Bubik

To letiště tam bylo dŕív než Vy. Takže to byla Vaše volba……

Martin

Jo, já vím. Jsem s tím v pohodě a nenapadlo mě ani na okamžik jakkoliv protestovat. Jen říkám, ze hluk to je. Máte tedy nějaký komentář k mému příspěvku?

Apex

Děkuji, ale bydlím cca stejně daleko opačným směrem už více než 30 let, takže přesně vím, jak to vypadá a jak se hluk z letadel snížil. Navíc, vzletů na Kopaninu (z dráhy 06) je méně než opačným směrem.

PetrH

No jestli pamatujete srpen 68 a tvrdíte, že „dnešní letadla nejsou skoro slyšet“, tak mám hypotézu, která s hlukem letadel moc nesouvisí…
Já bydlím 20 km od letiště na jižním okraji Prahy, vede nad námi koridor na vedlejší dráhu a venku je i přistávající letadlo dost nepříjemné a když náhodou přes nás startují, tak ho slyším i uvnitř… v noci v létě celkem chuťovka. Bohužel mám sluch v pořádku.

Bob

Bydlím taky přímo pod trasou na vedlejší dráhu asi 5 km od letiště a ten hluk není tak hrozný, z aut na ulici jde mnohem větší hluk. Větší hluk dělají startující letadla, ale v tomto směru letadla obvykle přistávají a ta nedělají tak hrozný hluk (s výjimkou hlučnějších Emirates, ale ani ty nejsou hlasitější než ta auta).

PetrH

Jo tak já nebydlím na hlavní silnici… nejvíc si těch letadel všimnu, když jsem v klidné části nebo ještě navíc dál na jih v přírodě.
Jj, většinou tam naštěstí jen přistávají, startující jsou výjimka.
Jenom si myslím, že tohle se s paralelní dráhou moc nezmění, protože ten důvod pro vedlejší dráhu je silný boční vítr.

M.D.

Ach jo, opět další znalý s potřebou se vyjádřit bez znalosti okolností.

Pokud se postaví paralelní dráha, tak vedlejší dráha 30/12 se samozřejmě zruší.

Boční vítr v dnešní době opravdu není problém pro většinu letadel. Podívejte se na záběry z Anglie, v jakém bočním větru tam občas přistávání (například Birminghan). To v Praze opravdu nehrozí, jestli tak 1-2 do roka, při extrémním počasí.

veli.k

Asi to tu není populární názor, ale já souhlasím s tím, že to je zbytečná (státní) investice. Letecká doprava je neekologická, na kratší vzdálenosti (minimálně do sousedních zemí) jí postupně mohou zcela nahradit vysokorychlostní tratě. A pokud by i tak dlouhodobě letiště bylo na hraně svých kapacitních možností, máme tu nedaleká krajská letiště (např. Pardubice, České Budějovice, Brno, Ostrava, Karlovy Vary), která jsou bohatě dotovaná, a nepříliš využitá, a mohou tedy klidně část letů převzít (podobně jako například v Londýně nelétá vše na Heathrow).

hroch.obojzivelny

Takže něco, co je životaschopné na komerční bázi, tj. dokáže si na sebe vydělat a investici zaplatit, nahradíme něčím, co je dlouhodobě čistě ztrátové a musí se dotovat z veřejných peněz. Bravo, vy jste hlava.

Petr

Az budou k dispozici ty „postupně“ VRT, tak ta draha bude na konci zivotnosti. Pak se muzeme bavit o nutnosti jejiho obnoveni.

Air Traveller

tak cim zacit ?

srovnejte vzdalenost brna a ostravy od prahy a stanstedu/gatwicku/lutonu od londyna. pak vam dojde, ze toto srovnani je nesmysl.

nejedna se o zadnou statni investici – jedna se o komercni investici letiste praha, ktere ke docela (docela dost) ziskove a na tuto investici si vydela ze sveho.

VRT do okolnich zemi v pouzitelnem rozsahu bude cca v dobe, kdy dnes narozene deti budou tesne pred duchodem.

takze … co do te doby?

Apex

1) není to státní investice, je to financované letištěm, které je soukromoprávní subjekt. 2) VRT nás budou stát stovky miliard (zajímavé, že to nikomu nevadí…) a jejich realizace je v nedohlednu. 3) pokud srovnáváte PRG a LON, tak byste musel požadovat, aby v Londýně zrušili STN, LTN, LGW popř. LCY a létalo se EMA, CBG, BHX, SOU apod.

Jano

Naprosto zbytočná investicia. O o zlepšenie prevadzkovych výkonov LKPR ide až v poslednom rade. Najdôležitejší je byznys s pozemkami.

M.D.

Asi máte na mysli ty pozemky pro dráhu, které všechny už letiště ale vlastní že? To bude zajímavý byznys. Mohlo by si je třeba letiště samo sobě ještě jednou prodat. Třeba by dostali lepší cenu.

hroch.obojzivelny

Aspoň by to ve výkazech vypadalo, že umí otočit kapitál. 🙂

Air Traveller

bavi me, jak absolventi vysoke zivotni cum laude vzdycky ve vsem odhali pozemkove spiknuti 🙂

Jarda79

Tak výstavbou druhé dráhy se krom bezpečnosti sníží i hlukové zatížení a ekologické také.
Letadla nebudou zbytečně vyčkávat na pojezdové dráze a čekat na přistávající stroje, takže odjede a poletí. Dnes je ve špičce třeba letadel co vyčkává. Stejně tak i zmizí zbytečné kroužení u Prahy.

Leinad

Má se dělat i 31/13 (R/L?) nebo se bude přistávat s kolmým větrem nebo se bude štosovat a čekat na 31?

Air Traveller

žádná dráha „napříč“ se dělat nebude. bude se přistávat s kolmým větrem.

limit běžného dopravního letadla pro boční složku větru běžně překračuje 60 kmh.

Apex

13/31 už pár let není, je to 12/30. Ale nová dráha bude 06R/24L. Provoz na 12/30 bude ukončen bez náhrady. Vzhledem k technickým parametrům dnešních letadel není crosswind v zásadě problém, který by způsoboval nějaké závažnější provozní problémy.

Jano

Ale je hlavně pri znizenom brzdnou koeficiente.

Air Traveller

a jak to delaj na té řadě světových letist, kde mají jen paralelní dráhy? taková .. atlanta.. frankfurt.. mnichov… a spousta spousta dalších?

tak nejak podvedome tusim, ze asi vedi, co delaji.

lvy

Tak nějak mi tady chybí hledisko bezpečnosti. Dvě paralelní dráhy budou vždy bezpečnější, než dráha jedna.

Bohouš

Všichni, co zde bylí se sem dostali v době, kdy už letiště dávno bylo. Nejvíc řvou ti, kteří se právě přistěhovali. Takoví by se měli zbavit svéprávnosti. Jsou to potížisté od narození.

Bohouš

bydlí

Petr

Podle mě to jsou vyhozené peníze a rozhodně to neprospěje životnímu prostředí jak píšou. Třeba jen lépe organizoval vzlety a přistání. Třeba takový Stansted v Londýně má cca co pět minut přílet a odlet na jedné ranveji a chcou zvětšit objem přepravených pasažérů, ale o druhé ranveji nikdy nemluvili.

Air Traveller

gatwick má maximální kapacitu 55 pohybů / hodina.

Praha má maximální kapacitu 48 pohybů / hodina.

v organizaci problém opravdu není.

skutečnost je jednoduše taková, že před covidem ve špičkových časech v letní sezoně dosahovalo prazske letiste své teoretické kapacity. coz je problem – brani to dalsimu rozvoji, a koneckonců to má i negativní vliv na bezpečnost.

richard

Zmínil Stansted, nikoli Gatwick. Odpovězte prosím na otázku týkající se Stanstedu. S fakty.

Air Traveller

Stansted udává teoretickou maximální kapacitu 52 pohybů / hodina.

Takže ještě menší, než gatwick.

Ještě něco potřebujete vědět?

richard

Předpokládám, že vaše údaje pocházejí z autoritativního zdroje, ačkoli zdroj neuvádíte (což je poněkud arogantní opomenutí, které je na tomto fóru bohužel běžné).

V roce 2023 zaznamenal Stansted 195,438 letů. (flight movements)

(zdroj: CAA; https://www.caa.co.uk/Documents/Download/10288/81d07410-dbcd-46e7-aacc-d0a5accf0d90/16452)

Odpovídající údaj pro Prahu je 118 046.
(https://www.prg.aero/sites/default/files/obsah/O-letisti/O%20společnosti/soubory/Vyrocni-zpravy/Annual%20Report_Prague%20Airport_2023.pdf)

Stansted má plně rozvinutý plán na zvýšení kapacity odbavených cestujících na 43 milionů do roku 2025, a to vše se stávající jedinou dráhou (Praha v současnosti odbaví 18 milionů cestujících). (zdroj https://mediacentre.stanstedairport.com/london-stansted-unveils-11bn-investment-programme-as-it-embarks-on-exciting-new-chapter/)

Otázka je tedy jednoduchá. Když to všechno zvládne Stansted na jedné ranveji, proč ne Praha?

Air Traveller

Ano, samozrejme ze pochazi.

primo z organizace, ktera koordinuje sloty, mimojine na stanstedu.

otazka tu jiz byla zodpovezena nekolikrat.

tecka.

richard

Pokud je mi známo, jste pravidelným přispěvatelem do komentářů na tomto webu, ale ne administrátorem. V komentářích není k dispozici ani vyhledávání. Takže ani já, ani ostatní čtenáři nemají žádný pádný důvod věřit čemukoli, co říkáte, pokud je vaší odpovědí na výzvu (podloženou podpůrnými fakty ) „už jsem to říkal“. Omlouvám se, ale tak to prostě je. Přesto si udělám screenshot této konverzace.

Air Traveller

odpovedi na vsechny otazky byly zodpovezeny v komentarich k tomuto clanku, cili zde.

to urcite zvladnete. klavesova zkratka je ctrl-f .

Petr

Gatwick má jednu dráhu a v roce 2023 odbavil 40,9 milionu cestujících a měl 253 047 pohybů. Ruzyně odbavila odbavilo 13,8 milionů cestujících a měla 100 629 pohybů. Na Ruzyni ještě evidentně volné kapacity jsou.

Air Traveller

chápete pojem „špička“ ? nebo ho potřebujete vysvětlit, včetně dopadu na provoz na letišti?

M.D.

To asi nemá cenu debatovat a snažit se to vysvětlit takovým znalcům jako Petr, Jano, atd. Ti mají svojí pravdu a takové „zkušenost z letectví“, že nechápu, proč nejsou poradci ve vedení letiště.

richard

Vy také. Vysvětlete mi věcně, proč PRG nemůže dělat to, co Stansted.

Air Traveller

Chápeš pojem špička?
Chápeš rozdíl mezi velikostí letadla jako 737-800 a CRJ700 nebo třeba E-195, a rozdíl v počtu cestujících, které se vejdou do těchto letadel?
Chápeš pojem sezóónst provozu?

až je pochopíš, dojde ti to i bez vysvětlení.
než je pochopíš, nemá smysl to vysvětlovat.

richard

Záleží na vás, jak s lidmi na webu „mluvíte“, ale podle mého názoru byste se o nich měli snažit zjistit více, než začnete používat tak povýšený tón. Ano, o dopravních špičkách něco vím; vedl jsem tým, který zjednodušil složitý problém s cenami jízdenek na mnohem větším trhu, než je tento, a to i přes odpor lidí z provozu, kteří nám říkali, že to a to není možné. A ano, znám i svá letadla. Jediný let, který si teď užívám, je v BA CityJet E-190 do LCY, ideálně v řadě 2 na pravé straně. Ok, a teď? Dobře, vraťme se k… Číst vice »

M.D.

Ono by se chtělo zamyslet nad tím trochu víc, než jen podle čísel celkových čísel. Stačí se podívat na rozložení pohybů během dne. V Praze máme dejme tomu 3 špičky během dne. 9-12, 16-18 a 20-22. A to ještě neplatí tak úplně každý den. A pak se podívejte na ten váš Stansted. Tam je špička téměř celý den. Od rána od 5 do půlnoci je tam co každých 5-10 minut plánovaný pohyb. Samozřejmě, že by Praha mohla zvýšit kapacitu bez nové dráhy, ale v časech, ve kterých do Prahy nikdo létat nechce a nebude. Tohle není Londýn, kde je každý… Číst vice »

richard

Děkuji za jasnou a zdvořilou odpověď. Mohu se zeptat, kde se mohu přesvědčit o podrobnostech těchto dopravních špiček – ne proto, že bych Vám nevěřil, ale prostě proto, aby případná odpověď – nyní nebo v budoucnu – byla informovanější?

Air Traveller

Vy snad trolíte, nebo si nedovedu vysvetlit vase otazky.

opravdu nechapete, co je to spicka? opravdu nejste schopen se podivat na odlety z prahy, v jakych casech jsou (zejmena) v letnich mesicich nejcastejsi?

potrebujete od ostatních, aby vam vse prinesli na zlatem podnose?

richard

Podal jsem žádost plakátu @M D Je na něm, zda se rozhodne mi pomoci, nebo ne. Vy, pane, byste se měl naučit mezinárodní webovou etiketu.

M.D.

Na Vaše neustále otázky se mi krásně hodi české přísloví: Chytrému napověz, hloupého trkni.

Jen nevím, do které té skupiny si vás mám zařadit.

Jednak čerpám z osobní pracovní zkušenosti na letišti. Sice už to pár let je, co jsem tam pracoval, ale tohle ne nezměnilo. Největší frmol okolo odbavení letadel je v časech, co jsem psal.
A jednak, jak píše Air Traveller, stačí si projít třeba na flightradaru odlety/přílety a z toho je to jasné.

Ale nechtějte po mě, nějaká čísla, kolik a kdy. To si každý normálně schopný jedinec může dohledat, když už má potřebu něco pořád zpochybňovat.

richard

Aha, chápu…ok, to je fuk, zjistím si skutečné srovnatelné údaje, pravděpodobně od Eurocontrolu, velmi přátelské organizace, která nevyžaduje, aby členové veřejnosti předložili životopis prokazující minimálně pětiletou praxi v leteckém průmyslu😉. Dovolte mi však, abych vám oběma jemně připomněl, že Tim Berners- Lee, britský vynálezce WWW, jej považoval za něco, co usnadní sdílení racionálních informací ku prospěchu a většímu porozumění všech. Jediné, co je potřeba, když něco tvrdíte na základě zjištěných informací, je připojit zdroj, např. můj dlouhý příspěvek výše. Možná vás bude zajímat i fórum profesionálních pilotů (https://www.pprune.org), kde se dozvíte, jak spolu obecně mluví. Velmi mi pomohli v otázce… Číst vice »

Radepur

No pochopitelně. Bydlení na hodnotnější, rozuměj poptávanější adrese, má vyšší hodnotu a hodnota, ta musí stoupat navždy. Povinně. Co takhle objevit v Nebušicích bitcoinovou žílu….to by stoupla hodnota a obyvatelé by byli v rauši, že jim hodnota zhodnocuje – a to je to o co jde.
Stěstí rezidenta je přímo závislé na stupni závisti okolních adres.

David

Protoze vedi, ze spicka se da rozlozit do casu a ne zase stavet betonovou zbytecnou placku, pane poradče!

Blažková

Zadotujte jim výměnu oken, postavte jim tam dětský hřiště, nažeňte tam zaměstnance LP hrabat listí a zametat chodníky, nalžete jim že až bude nová dráha že se nebude lítat v noci a je to cajk !!

Karel

Proč, vždyť si tam baráky stavět nemuseli. S paralelní drahou se počítá od sedesátých let, jen tomu nikdo nevěřil.

Apex

Myslím, že v rozvojových plánech letiště se s paralelní dráhou počítalo již v době, kdy se postavilo „nové“ letiště, původní terminál Sever. Ale v každém případě je v plánech desítky let.

Jano

To neni pravda

Air Traveller

Je to pravdea. v územní dokumentaci byla paralelní dráha od sedmdesátých let.

VíKo

A jak se Vám tam bydlí?

M.D.

Stačí zadat 4 slova do googlu a hned by jste zjistila, že tohle letiště už dávno dělá.
Ale to by jednak člověk nesměl být líný a jednak by potom nemohl psát takové bláboly jako vy. Klasický obrázek dnešních internetových expertů na všechno. Hlavně jenom na všechno plivat.

https://www.prg.aero/letiste-praha-opet-financne-podpori-okolni-obce-vyhlasuje-programy-za-23-milionu-korun

https://www.prg.aero/letiste-praha-podporilo-rozvoj-okolnich-obci-castkou-24-milionu-korun

Viki

Druhá dráha bude potřeba až ta stávající se dostane na kapacitu LGW dráhy 26L třeba cca na 90%
LGW provozuje pouze jednu dráhu a umí tam do toho provozu nasoukat i mraky velkých letadel.
Proč to nejde v Praze a na Gatwicku ano?

FrenkyUL

Zeptejte se a dejte vědět. Asi si koupím levný dům u letiště a pak budu všude psát, že ta druhá dráha, o které se ví sakra dlouho, tam nebude. Takhle jsou zazděný Vodochody a je to škoda.

Martin

Sežeňte ten levný dům v okolí a já ho od vás pak koupím s 10% provizí pro vás.
Myslet si, že ceny v okolí letiště jsou nižší není moudré..

Air Traveller

ono to jde i v praze, a v letnich sezonnich spickach se tak i deje.

Y.K.

Přitom Gatwick dlouhodobě usiluje o druhou dráhu, případně o lepší zapojení té druhé kratší dráhy co mají, takže to rozhodně není něco, co by bylo snadné a byli s tím spokojeni, že další dráhu fakt nepotřebují.

Praha se hlavně liší sezónností, v létě se může strhnout, po sezóně počet letů významně padá. Průměry tedy zkreslují potřebnou maximální kapacitu.

richard

Lepším příkladem je Stansted. „Odborníci“ o Stanstedu mlčí…

Bob

Protože na PRG není možný noční provoz (až na výjimky) a večerní je značně omezený.
Protože na PRG dopravci nenaplní velká letadla a létají sem menšími letadly.

richard

Při vší úctě, ani jeden z vašich bodů není správný. Za prvé, Stansted má stejná noční omezení (00.00-05.00) jako Praha – ale na rozdíl od Prahy tato omezení skutečně dodržuje. Za druhé je sice pravda, že Stansted odbavuje více větších letadel než Praha, ale důležitým měřítkem jsou pohyby letadel. Jak je podrobně uvedeno v mém příspěvku výše, Stansted již odbavuje o 65 % více letů ročně než Praha a má plány na další výrazné rozšíření. Tak velký rozdíl by měl každému rozumnému člověku naznačit, že by se mělo provést seriózní šetření, než se Praha pustí do tak nákladného a destruktivního… Číst vice »

Petr

V současné době nová dráha není potřeba, stávající dráha plus náhradní dráha stačí aktuálnímu provozu. I kdyby se provoz zvedl o 100%, tak aktuální dráha bude stačit. Létám docela často a občas je na letišti pusto a prázdno.
Co se týče budoucnosti, tak to je velká neznámá. Z důvodu ekologie se v EU plánuje omezování letecké dopravy a její nahrazování ekologičtějšími způsoby dopravy. Velký nárůst letecké dopravy neočekávám, ale kdo ví.
Nicméně postavit nyní dráhu je podobné jako rozšířit D1 mezi Prahou a Brnem na 5+5 pruhů. Bylo by to hezké, ale je to opravdu potřeba?

VíKo

No tak to je žrádlo tenhle příspěvek… Uuuf… Asi sezóna vaječného koňaku nebo co.

Air Traveller

„i kdyby se provoz zvedl o 100%, tak aktualni draha bude stačit“..

to vám prosim vás nakukal kdo?

VíKo

Urban legend o jistem letišti u Londýna. Které sice s jednou drahou, ale zvládá o dost víc. Jen tady někteří nechtějí slyšet i ty podminky, za kterých se ty čísla takhle točí. Pokud PRG neudělá druhou dráhu do 10ti let, neudělá ji už nikdy a nikdy už nebude v CZ letiště větší než je teď no.

Petr

No a – ze zvedavosti – jaky jsou ty podminky?

Air Traveller

no, litaj tam vetsi letadla 🙂

on je dost znat, kdyz nejmensi letadlo co k vam lita, je pomalu 738, a kdyz vam nezanedbatelnou cast provozu delaj embraery a crj 🙂

Tom Matto

Silný provoz widebody cely rok?

FrenkyUL

Dobrej odhad 🙂

M.D.

Chápu, že jako koupák s odletem a příletem ve tři ráno tam moc jiných lidí a normálních cestujících nepotkáte. Kdyby jste letěl v normální časy, tak tohle nikdy říct nemůžete.
(A normální čas opravdu není sobota odpoledne. V letectví totiž úplně nefunguje: „Je víkend, všichni do letadel a na výlet“

Během špičky není moc prostoru, jak dostat na dráhu více letadel.

Petr

Nemovistosti jsou moc drahý – státe, dělej s tím něco.
Hodnota nemovistosti může klesnout (nesmysl) – státe, dělej s tím něco.

Kodas

Vyborna diskuze jen dodam ze pro zamestnane a lidi bydlici v okoli co radi v noci spi je ta druha draha dobra.S pohledu investovanych penez jsou to vyhozene prachy.Za mne je zde spousty reg.letist ktere se zbytecne dotuji.Letiste a mesta jako je Brno,Ostrava,Pardubice muzou pomoci letisti Praze a zaroven mu muzou v jistem slova smyslu i konkurovat(zejmena nizkonakladovky)a to i Vidni jenze na to potrebujem dalnice a rychlovlaky a nejen na to(samozrejme pro tranzit i domaci populci).Pro druho drahu nevychazi ani to jak funguji vetsi letiste s jednou drahou nebo dvema na kriz na pric.Lisabon 30mil.cestujicich dve krizne drahy.Viden 30mil.cestujicich… Číst vice »

Jindr

Myslíte ty dálnice a rychlovlaky, které jiní dlouhodobě odmítají, blokují?!

RJD

Kdo chce hledá způsoby, kde nechce hledá důvody. A tohle vaše pojednání je o tom. Nevím, proč do toho třeba taháte centrum Prahy a kolik pojme lidí. Dneska už se spíš cílí na domácí cestující, ne na zahraniční turisty. Takže se můžeme bavit o parkování, jak moc budou naplněny představy o napojení letiště na dráhu atd. Pokud bude větší domácí poptávka, tak i ti dopravci jako Smartwings a Lufthansa snad dostanou pořádnou konkurenci. Ty plány rozvoje letiště jsou vcelku organické a dávají relativně smysl. Samozřejme realizace se může lišit.

Air Traveller

1. Jak mohou letiste v Brne a Ostrave pomoci letisti v Praze? 😀 Je to nesmysl – ta letiste Praze nijak nepomuzou. Nebo snad myslite, ze nejaka letecka spolecnost, ktera ted (a ví proč) brno i ostravu ignoruje, bude najednou nadsene litat do Brna / Ostravy? Ne, pokud je nenechate litat do Prahy, tak proste prestanou litat uplne. 2. Ohledne poctu cestujicich – jej, uz jsem cekal, kdy to nekdo vytahne. Opet nesmysl. Nemuzete to prepocitavat na cestující – mustíte to prepocitavat na pocet pohybů. Drahy a pocty cestujicich spolu zas tak moc nesouvisi. PS: prosim vas, existuji odstavce. zkuste… Číst vice »

Kodas

Jsem asi zase cenzurovan a blokovan tak je tezke sem neco psat.

Jan Sůra

A zase budete, vzhledem k vašemu chování

Kodas

Suro kdo te plati ty si taky takova loutecka korporatnich fasounu?Taky prisatej na statni cecek nebo nejaka neziskovka.Rekni kdo te plati at vime koho pisen kecas.

Jan Sůra

Přesně proto jste blokován, vytaženo pro představu

Jindřich

No kdyby se ty prachy, za které se staví regionální letiště, např. České Budějovice, kde litá 1 letadlo týdně, daly na VRT do Prahy (nebo na jiné větší letiště), obyvatelé ČB by to měli na letiště nakonec stejně rychle.

Apex

Tohle je sice oblíbený argument, ale obávám se, že zcela mimo realitu. Ano, můžeme se bavit o tom, nakolik jsou investice do letišť typu JCL, KLV nebo PED smysluplné, ale fakticky jsou to zanedbatelné částky. Celkově se do regionálních letišť od jejich převedení pod kraje za 20 let (od roku 2024) investovalo z veřejných prostředků cca 15 miliard korun. Proti tomu jen propojení Prahy s letištěm (Veleslavín – Ruzyně) má stát 27,5 miliardy. Nebo 209 km VRT na Moravě má vyjít na 179 miliard. Myslím že už by jednou zcela jasně zaznít, že do letectví v CR jdou zanedbatelné částky.… Číst vice »

Richard

Městská část Praha Suchdol, je proti severozápadnímu vnějšímu okruhu (nikoliv městská část Praha 6, jak se někteří mylně domnívají), je proti nové ranveji pražského letiště, ti budou bojovat proti všemu a všem.

leos

Kdo se přistěhoval za posledních 100 let, at si nestěžuje, že z letiště létají letadla. Jasně, provoz před 40 roky byl menší, ale letiště tam stálo. A přistěhovalci po revoluci mají držet hubu, protože věděli o nárůstu a plánech na rozšíření. Pokud se o to nezajímali, tak jsou hlupáci.

Jindřich

Ale město se rozšiřuje a bude víc. Za chvíli bude Ruzyně uprostřed města. Nevím, jestli je dobré ji rozšiřovat.

airplane

to je dobrý point. Aby to nedopadlo jako v Bukurešti. Původní letiště Aurel Vlaicu je dnes prakticky uprostřed zástavby, všude okolo nová výstavba domů a k letišti Otopeni se výstavba již také přibližuje a to je poměrně dále od města.K Aurel Vlaicu si pamatuji tramvajovou trat až k letišti s výbornou dostupností do centra.

Problém v Čr je ten, že máme na každém rohu nějakou obec (na rozlohu státu snad prý nejvíc v Evropě) a tak jakákoliv stavba bude ihned někomu vadit, prostě tu nemáme prázdné místo na stavbu nového letiště kde by v okolí nikdo nežil

Petr

Letiste uprostred zastavby neni nic az tak zvlastniho (napr. Miami nebo Heathrow, o letistich v rozvojovejch zemich ani nemluve) a ani nic spatnyho. Kdo nechce tam bydlet nemusi.

leos

Rok 2075: Praha 27 – Kladno

Tom Matto

Pred 40 lety byl provoz sice mensi, zato letadla opravdu vyrazne hlucnejsi. Zdravime do CCCP.

MMXA

Já bych to letiště zavřel a lítalo by se do Pardubic a KVarů, vidláci mimo Prahu řvát nebudou a po dálnici si těch +-100km dojedou. Redneci za Prahou budou mít, alespoň svou „venkovskou“ atmosféru. 🙂 Postavil si barák u letiště a lítaly tam letadla – OMG

Petr

Myslíte, že v Pardubicích nejsou lidi co si postavili barák u letiště a teď prskaj, že tam lítaj letadla?

Air Traveller

v karlovejch varech ti “vidlaci” velmi intenzivne protestovali i proti provozu malych letadel.

Apex

Do jisté míry máte pravdu, ale tam v Ošových Vratech protestovali právě jen proti vycvikům general aviation, popř. nacvikům akrobacie, která dělá z hlediska pocitu nepříjemnější hluk než velká doprava. S tou nikdy nebyl zásadní problém, i když se létalo pozdě večer nebo v noci.

Air Traveller

Nechci poelmizovat, nicmene tam o akrobacii nešlo.

tam šlo o protesty proti pobočce f-airu, a ti tak uplne akrobacii ve svem repertoaru nemají 🙂

Apex

Ano, ti létají právě ty výcviky, tj. různé okruhy, touch and go apod. a to v relativně velkém množství a po pravdě, vzhledem k používané technice je tento hluk nepříjemnější než přistání a start např. A320. S akrobacií tam problémy byly taky, cca před 10 lety, proto se tyto lety museji provozovat východním směrem k Andělské hoře.

Hans N.

Divím se, že Suchdoláci netlačí jako jediné přijatelné „Centrální letiště Hradčany“ (myslím u Ralska a Mácháče). Tam lidí maličko a kolem jenom lesy. 😀
Jen se bojím, že měli křičet tak v roce 91, když okupanti zvedli kotvy.

Jindřich

Spíš je otázka, jestli je dobré rozšiřovat letiště takhle blízko centra. I v Londýne uvažovali o zrušení Heathrow. Praha se časem bude rozrůstat a ta zástavba kolem Ruzyně bude ještě hustsi. Jestli by spíš nebylo lepší něco dál od Prahy s dobrým spojením. Možná i na zelené louce by to bylo i s vlakem dřív než bude vlak na Ruzyni.

Air Traveller

zkuste se podivat na mapu republiky.. a zkuste mi v okruhu kolem prahy do 100km najit misto, kde je vubec sance, ze by se letiste velikosti ruzyne + 50% dalo postavit, aniz by se zacalo bourit 5 – 10 vesnic lezicich v okolí.

odpovím vám rovnou .. zadne takove misto nenajdete.

Jindřich

Co někde podél VRT Polabí? Bez odporu by to nebylo. Ale zase tam jsou levnější pozemky.

Air Traveller

ok .. viděl jste mapu polabí? 🙂 zkuste se podívat.

tam rámcově rovnou plochu (pokud nechcete zbourat 2 – 3 vesnice) , kam by se vám vešla ruzyně, nenajdete.

Jindřich

Dobře, chce to víc než se jen podívat na mapu, letiště musí být na určitém místě kvůli povětrnostním podmínkám apod. Jestli je ta otázka vyřešena, pak OK, neznám podrobnosti, ale částo se mluví o 2,5 mil. obyvatel v Praze. Na druhou stranu, takhle se staví přehrady, dálnice.

Air Traveller

ano .. samozrejme, chce to se podivat dal, nez jen na mapu.

pozadavky na okoli (kopce, pocasi, vitr apod) vam moznosti umisteni omezuje jeste vice.

takze jste si jen znova potvrdil (a oduvodnil), ze stavet nove letiste nekde v dosazitelnem okoli prahy je … nerealne)

Martin

Milovice ?

mic

No jo, pozdě bycha honit. V době, kdy by to bylo možné to nikoho nenapadlo. Nicméně kdyby ano, mohli jsme mít dnes moderní letiště s vlakem do centra :o)

Hans N.

Psal jsem nahoře Hradčany, ale tak před třiceti lety, když skončily věčné časy.

M.D.

Je vtipné, když se tady argumentuje tím, že jsou to vyhozené peníze za novou dráhu, ale najednou vlastně není problém vyhodit mnohem více peněz za celé nové letiště.

Tleskám těmto myšlenkovým pochodům.

Jindřich

Já tím neargumentoval.

Apex

Ano, v Londýně uvažovali, ale nakonec zjistili, že je to nesmysl a schválili (na vládní i parlamentní úrovni) rozvoj LHR a dostavbu třetí dráhy. Postavit letiště na zelené louce u nás nepřipadá do úvahy, není kde.

richard

Jsem z Londýna. Všechna současná rozhodnutí o LHR (a LGW a STD) byla přijata až po obrovské veřejné kontrole, která přinesla tuny dokumentace.Tady žádná taková kontrola není. Pomocí zákona o svobodném přístupu k informacím jsem přinutil Letiště Praha, aby mi poskytlo svůj obchodní případ pro druhou ranvej. Je to dokument v Powerpointu, jehož sestavení muselo trvat celých 30 minut (z toho 20 minut hraní si s grafikou). Úroveň zdejší debaty a nedostatečné kontroly je pro mě opravdu zarážející, a to už tu žiju dost dlouho na to, aby mě věci nepřekvapovaly.

Apex

Tady se paralelní dráha už také řeší min. 25 let… Už není co kontrolovat, všechny argumenty proti zazněly a nic nového k tomu nelze dodat. Pokud má mít letiště do budoucna smysl, tak jiná varianta prostě není, tak jako se po letech ukázalo v Londýně.

Míra

Hehe, suchdolští a nebušičtí mamlasové si tak nanejvýš mohou sypat popel na hlavu, že utrpěli ránu z naprostého nedostatku předvídavosti. Krom toho bych rád viděl nějaké zákonné opatření, které by komukoliv garantovalo zachování minimálně stávající „kvality života“ a rovněž bránilo možnému poklesu tržní ceny nemovitostí. Je dobře, že se nyní ukazuje, jak se může stát, že se někdo, kdo se rozhodne usadit se v těsné blízkosti metropole, využívat plně všech jejich výhod a přitom si myslí, že si může nadále užívat svým způsobem „klidného venkovského života“, přepočítal. Jděte s těmi svými stížnostmi k čertu!!! 🙂

Jaaa

Ale jistě že existuje. Dokonce je v LZPS. 😉

Lukáš

Kde presne?

Bóbika

Hlavně, že jim teď mimo sezónu nevadí ty Travelácký odlety v půl třetí ráno na Zanzibar a jinam.

asfalter

Nechápu, že řve Suchdol a Nebušice, když Unhošť a Hostivice to nehrotí. To není chyba toho letiště, že tam létají letadla, to je prosím vlastnost toho letiště. A kdo šel bydlet poblíž letiště, asi si mohl domyslet, že tam budou letadla a kravál.

To je jak ty máničky co přijdou na vesnici, postaví jedinou novostavbu v okolí a mají nejvíce stížností typu „štěká pes, řeže cirkula, kokrhá kohout“…. lidi jsou víc sobečtí a sebestřední v Praze, než jsem zažil v jiných částech republiky…

RJD

Podle mě jsou víc sobečtí a sebestřední často právě ti lidé, co se někam naplaví. Rozumím tomu, že do toho často dali všechny své peníze a ještě si vzali hypotéku, ale to jim tak nějak nedává právo najendou své nové okolí školit. V Praze a středočeském kraji to je asi víc vidět, protože té náplavy za poslední roky a desetiletí bylo prostě nejvíce.

asfalter

Souhlasím. Nejvíce mě rozesmálo tvrzení „sníží se cena nemovitostí“ … no tak ten barák neprodáš za 10mega ale jen 9mega. V Ostravě se prodává za 4mega. Tak to prodej a přestěhuj se…

Jaaa

Dokud se nesáhne na vaše…

Jaaa

To není o náplavě, ale o generačních rozdílech. Většinou se do Prahy / vesnice stěhují mladší ročníky. Jak jsme si je vychovali, takoví jsou.

Conti777

Pro ty, co říkají, že Praha tu dráhu nepotřebuje a není tu tak velký provoz, ta dráha se nestaví, protože by byla potřeba teď hned, ale letiště uvažuje dlouho dopředu, vědí, že soudní jednání s obcemi a aktivisty se potáhnou dlouhá léta a např. za 10 let ta dráha může být potřeba. Je jisté, že letecký provoz v Evropě prostě bude sílit, tím, že tu nepostavíme dráhu to rozhodně nezastavíme. Jenom tím ukážeme, jak Česko v dopravních stavbách za ostatními evropskými státy výrazně zaostává. A ruku na srdce, jak moc se zhorší život lidem u letiště, když ta letadla budou… Číst vice »

hroch.obojzivelny

Já myslím, že o potřebnosti dráhy pro letiště žádný spor není.

V článku se píše, že ta dráha je nepotřebná pro starostu Nebušic. Čemuž jsem ochoten věřit.

Koďas

Evropa ma 400bilionu dluh a Cz 3,4 z ceho vychazite zu bude silit?Kam ty lidi chcete dat v Praze pri 17mil.cestujicich bylo centrum nehnutelne.Vite ja funguji letiste s kriznejma drahama potazmo kolik odbavi cestujicich napr.Viden,Lisabon a donedavna Dublin co letiste s jednou drahou jako napriklad Stansted,Gatwick,Luton vite kolik odbavi cestujicich?

hroch.obojzivelny

Víte, když náhodně poházíte slova, první písmeno napíšete velké a na konec dáte tečku nebo otazník (příště můžete zkusit i vykřičník, ten je taky bezva), tak to opravdu na první pohled vypadá jako věta. Správné by však bylo poskládat to celé tak, aby to dávalo i významový smysl.

Lukáš

Mozna pouziva neco tohoto typu http://www.kyblsoft.cz/projevy

Conti777

Kladete na mě spoustu otázek, ale rád na vše odpovím 🙂 1)Státní dluh nemá příliš velkou souvislost s počtem cestujících, ano, letenky se postupně budou zdražovat kvůli přibývajícím ekologickým poplatkům a jiným povinnostem, nicméně znakem vyspělé společnosti je i stále se zvyšující mobilita obyvatel a častější cestování. Vaší logikou by tedy neměli, např. Řekové, cestovat? Než Evropu začnou křižovat rychlovlaky bude trvat hodně dlouho, do té doby prostě bude letecký provoz sílit, stačí si pročíst různé studie, i vámi zmiňovaná letiště s nárůstem počítají a připravují se na něj. 2) Letiště nevyužívají pouze lidé z Prahy, to jen na okraj,… Číst vice »

richard

Při vší úctě, mohu vás požádat, abyste se konkrétně vyjádřil ke srovnání se Stanstedem? Jsem z Londýna a s fungováním Stanstedu jsem se seznámil. Má schválený plán na zvýšení kapacity na 43 mil. cestujících ročně, aniž by bylo nutné stavět druhou ranvej. Nemyslíte si, že je rozumné, aby si tato země alespoň položila otázku, jak to Stansted dělá, ale vedení pražského letiště tvrdí, že to nejde?

Apex

STN má rozvoj postavený takto: max. počet pohybů je stanoven na 274 000, takže navýšení počtu cestujících bude realizováno nasazením větších letadel, která tak budou při stejném počtu pohybů přepravovat více cestujících. Předběžná analýza těchto změn letadlového parku dokonce naznačuje, že při využití dohodnutého limitu 274 000 pohybů letadel ročně na londýnském letišti Stansted by větší letadla přepravila přibližně 48-51 milionů cestujících ročně. Hlavně ale celý provoz je vzhledem k charakteru letiště a obecně destinace velmi rovnoměrný po celý rok, takže mohou lépe využívat maximální provozní kapacitu dráhy a tím dosahovat i vyššího počtu pohybů.

Apex

Na rozdíl od PRG se dráhy 11-29 a 16-36 ve VIE fyzicky nekříží, vzdálenost prahu 29 je více než 500 m od osy 16/34. Proto je možné je využívat efektivněji něž v Praze a často jsou používané současně, což v Praze vůbec možné není. Nehledě na to, že VIE má schválenou výstavbu třetí dráhy…

FrantaM

Smazáno pro neschopnost vyjádřit názor slušně.

FrantaM

Díky, máte pravdu.

Jan

Tak letiště může nabídnout výměnu pozemku na druhé straně Prahy nebo mimo novou hlukovou zátěž.

David

Obce nechapu, ale ze by to s provozem v Praze bylo na druhou rwy se mi opravdu nezda, kdykoli pristanu je poloprazdne letiste, mozna spicka dopoledne cca hodinu, nic tragickeho.

David

Gatwick a dalsi hadr…

Air Traveller

sice nezda, ale je 🙂

Igor

Oprava rwy neznamená uzavření letiště pro letadla vyžadující dlouhou rwy. Jednoduše se provoz přesune na druhou a pokračuje se bez vlivu. Úklid sněhu by také mohl probíhat například: uklízím 1 a přistávám na 2, za chvilku vyměnit a uklízím 2 a přistávám na 1. Také se to hodí, když přiletí více letadel se zpožděním, může jich přistávat více najednou a zpoždění tak snižovat a neokroužit nad Prahou na volný slot.

To jsou možnosti, které se okamžitě dají praktikovat bez zvýšení provozu na letišti.

Jarda

No podstata té druhé dráhy je, aby se přistávalo 1 a vzlétalo 2 … nebo obráceně. Už dnes jsou dvě dráhy, na které mohou přistávat velká letadla … jen je blbé, že se kříží … což je velmi nepraktické …

Igor

Jasně běžný provoz bude jak píšete, ale myslel jsem nějaký mimořádný, který omezí jednu dráhu. Jinak mám dojem, že křížící dráha je o 500m kratší.

Náhodný Kolemjdoucí

Kvůli dráze zlevní bydlení? Nemohli bychom postavit kolem Prahy několik dalších letišť?

hroch.obojzivelny

Udeřil jste hřebíček na hlavičku. Pan starosta by měl ukázat tu nabídku levných nemovitostí, které letiště údajně znehodnotilo.

Mimopražský

Levné nemovitosti u letiště? Ale kdeže. Ještě by to naopak jejich tržní cenu zvýšilo s argumentem „Na letiště autem do deseti minut.“ A ti podnikavější vlastníci pozemků by je ještě určitě využili jako parkoviště.

Tom Matto

Tak si aspon v praxi vyzkousime jak bude fungovat vyporadavani opakovanych a pravovocne zamitnutych namitek. Kdyz uz stezovatele vytahly takova esa z rukavu, jako ze vesnice rozhodla, ze jedine rozumne letiste minimalne pro pul republiky neni treba rozsirovat, protoze oni to proste vi…

FrenkyUL

V Chlumci brojí proti tunelu, v Praze proti dráze, prostě co mají ti místní politici dělat? Furt jsou volby a témat málo a strach nahání voliče.

Bram

Ta paralelní dráha je opravdu zbytečná pro běžný provoz. Pro případ oprav hlavní dráhy (či jiné mimořádnosti) máme ještě dráhu záložní, která se běžně nepoužívá z protihlukových důvodů (nalétává se na ní od jihovýchodu přes Prahu). Ale použít jde a tím by to šlo uzavřít, protože provoz na ruzyňském letišti nemá šanci vzrůst třeba o padesát procent, na to není Praha zase tak významná a hlavně není žádoucí z ní udělat především přestupní bod mezi různými lety. Na to ať slouží zejména Berlín a Vídeň. A není v tom nějaká moje zášť vůči letecké dopravě (také jí využívám), ale postupně… Číst vice »

hroch.obojzivelny

Dobrý den, pane starosto!

Bram

Nazdar, tlustokožče :-).

Jarda

Evidentně tomu nerozumíte … paralelní a křižné dráhy jsou z podstaty provozu, kapacity a bezpečnosti úplně něco jiného …

Bram

Fakt?!? Tak pročpak se má současná vedlejší jen občasně využívaná dráha po zprovoznění paralelní dráhy zrušit?!?

Air Traveller

proc by se rusit nemela? bude zcela zbytecna.

cemu na tom nerozumite?

Tomáš

Já jsem myslel, že zbytečná by nebyla v době silných větrů vanoucích rovnoběžně s ní.
Ale, jestli bude zrušena, jako ta třetí dráha na Ruzyni, tak se třeba někdy zase obnoví (vizualizace tomu nenasvědčují – to vypadá, že 2 starší dráhy zruší definitivně).

Air Traveller

Trend letist s paralelnimi drahami (a nicim navic) vyrazne prevazuje. ani ten silny vitr uz dnes neni nejakym velkym problemem. i v praze je pripadu, kdy se pouziva 12/30 kvuli pocasi (a ne proto, ze udrzba), minimum.

zrusi se jen jedna draha . ta druha zrusena (byvala 8/26) uz zrusena je. docela dlouho.

Apex

Jen drobné upřesnění, asi máte na mysli uzavřenou/zrušenou dráhu 04/22, která se dnes využívá jako stojánky. Dráha 08/26 se přestala používat krátce po 2. sv. válce, kdy byl rozvoj dráhového systému zaměřen na (tehdy) 13/31 a 04/22. Z 08/26 pak v rámci prodlužování 13/31 vznikla pojezdová P a Q.

Air Traveller

Jojo, samozřejmě, že mám na mysli 4/22 😀

na čísla jsem neměl nikdy moc paměť … 🙂

Bram

Takže je zbytečná připravovaná paralelní dráha,. když tu budou dráhy stále dvě. Díky za potvrzení :-).

Air Traveller

tak se znovu zeptám – co nechápůete na tom, že

– letiste potrebuje dve drahy, ktere bude moci pouzivat soucasne
– soucasne dve drahy soucasne pouzivat nelze
– nove dve drahy soucasne pouzivat pujde

vic polopate uz to napsat nejde.

nebo u vas jste uz vcera meli vanocni vecirek a dneska jste malinko … unaven?

Bram

Smiř se s tím, že další navýšení leteckého provozu už většina lidí z bydlících v okolí letiště Ruzyně nechce. Protože by se mohlo naprosto jednoduše stát, že se se dvěma dráhami provoz na letišti zvýší klidně o padesát procent, aniž by to bylo na úkor bezpečnosti. Co je na tom k nepochopení?!? Letiště v Ruzyni má své mantinely a tím je okolní zástavba. S tím se dá maximálně dělat to, že se část provozu přesune jinam. Třeba na letiště ve Vodochodech. Tam se to také nikomu moc nelíbí, ale dráha už tam je, tak je k tomu třeba dobudovat i… Číst vice »

Air Traveller

Ja se s tim smirovat nemusim, me je to vcelku jedno.

„Vetsina lidi“ … vlhky sen. Par kriklounu, vetsine lidi je to celkem putna.

ano, slava, konecne jsi na to prisel – ano, smyslem postaveni nove drahy je rozvoj letiste a zvyseni provozu. slava. ale ze to trvalo na toto prijit.

Bram

Přesto jsou ukázková natvrdla, jako například nějaký random diskutující Air Traveller, který nepochopil, o čem jsem psal – navýšení provozu letiště je nežádoucí pro obyvatele okolo a nejde zdaleka jen o pár křiklounů. Letiště Ruzyně má již možnosti svého rozvoje formou zvýšení intenzity provozu uzavřeny. Bohužel se zase bude pokračovat v přetlačování, jak je tu dobrým zvykem a dojde akorát k tomu, že dráha stejně nevznikne. To je něco podobného, jako zájem protlačit Pražský okruh skrz Suchdol, to je také odsouzeno k nezdaru. Stejně tak je odsouzen k nezdaru vlhký sen v podobě zústění VR trati od Drážďan na Balabence,… Číst vice »

Air Traveller

Dobře, bojujte si s větrnými mlýny dál …

chápu, změna je pro vás smrt, nejradeji byste se vrátil do éry povozů. .. pak nemá smysl diskutovat dál .)

Bram

Já s větrnými mlýny nebojuji, pouze situaci komentuji. Ale i tak je to nad možnostmi chápání random diskutujícího, jakéhosi Air Travellera.

Gwann

Okruh kolem Suchdola povede. Jen je otazka kdy. Mohl stat uz 10 let, dalsich 10 let to budu trvat minimalne, tolik skod a vyplacane energie na potlaceni nimbystu.

Bram

Zástavba v Suchdole nebyla za první republiky založena s tím, že jí přetne Pražský okruh. A nyní, kdy tam je zástavba zahuštěna, by k tomu na hulváta mělo dojít?!? Praha se rozrůstá a vedení Pražského okruhu na jihu se tomu přizpůsobilo dvakrát – menším odsunutím od Modřan až k letišti Točná a velkým odsunutím jižně od Jesenice. Původně měl vést okruh severně od Jesenice, blízko Jižního města a lze říci, že odsunutí dále od centra Prahy prospělo i okruhu samtonému a za pár let vytvoří i obchvat Uhříněvsi.

Air Traveller

PS: penta sve aktivity ve vodochodech prodala. uz pred asi trema rokama. takze se o slovo prihlasi nejspis dost tezko.

Marek

Omlouvám se, pane, ale nevíte, o čem píšete.

Bram

Mne je úplně jedno, zda se mi nějaký Marek omlouvá, mne by dokonce ani netrápil vznik paralelní dráhy, bydlím na opačném konci Prahy. Poukazuji pouze na aroganci moci, kdy si někdo myslí, že vše protlačí na sílu. Holt se musí přijít na to, že takhle to prostě nepůjde.

ToMa

Není spíš arogance místních, koupit si zde nemovitost za nízkou cenu (kvůli letišti) a teď ho blokovat? Stejně jako u Suchdolu a okruhu. Nejvíce řvou lidi, co díky okruhu koupili pozemky hluboko pod cenou.

Air Traveller

Kdyby nebylo covidu a russké okupace ukrajiny, tak praha je v soucasnosti na hodnotach pres 20 milionu.

pres dvacet milionu naroste, pokud se nestane neco mimoradneho, ve velmi blizke budoucnosti.

Apex

Tak ještě jednou… Projekt Vodochody je mrtvý, Penta letiště už nevlastní a nový majitel o přeměně a rozvoji civilního provozu neuvažuje.

Air Traveller

Ano, lžete. Trošku vás omlouvá vás, že z neznalosti.

Bram

Tak to jsem rád, že si sám sobě potvrzuješ, že lžeš. S tím mohu jen a jen souhlasit :-).

Air Traveller

Ach jo …

nova draha se nestavi proto, aby fungovala jako zalozni. nova draha se stavi proto, aby se pouzivala soucasne se stavajici – coz soucasna konfigurace drah defakto neumoznuje (pouzivaji se ve specifickych pripadech, s radou omezeni)

provoz na ruzynskem letisti nemusi rustno 50% – realita je takova, ze v letnich spickach je uz procoz letiste na hranici nyni.

v spucasnosti je sance, ze nekde v okoli prahy by mohlo vzniknout nove letiste, limitne nulova.

Bram

Je-li v Ruzyni provoz již na hranici možností, je třeba neumožňovat jeho další rozšíření.

Air Traveller

Vy jste takový obecný zakazovatel – jste proti ETCS, proti letisti.

proste vsechno je spatne, nejlepe nas zabetonovat ve stredoveku?

Bram

Ty jsi s prominutím akorát to nejhloupější rohaté zvíře, mám-li být slušný. Nikde nevystupuji proti zavádění ETCS. To, že netušíš o čem v případě ETCS píšu, je dáno akorát tvojí nulovou potuchou o ETCS a provozu na tratích s ETCS. Proti ETCS vystupují jiní. Tak si to nějak přeber.

Vašek

Nevím jestli mám správné informace, ale myslím, že Penta celé Aero Vodochody prodala, a nový vlastník o novém letišti neuvažuje.

Bram

Peníze mění svět :-).

Apex

Aha…a kolem Vodochod je poušť?? Pokud si vzpomínám, tak tam byl odpor pro rozvoj letiště zcela obdobný. Ale hlavně, asi vám uniklo, že Penta letiště už dávno nevlastní a nový majitel žádné plány na velký civilní provoz nemá…

L.

Opět klasická mlha zastánců rozšíření. Nejde o těch pár tisíc lidí v obcích těsně u letiště – i když jsou nejhlasitější – ale hlavně o více jak sto tisíc lidí na severu Prahy, kterým se dostavení paralelní drájhy výrazně zhorší životní prostředí, i když tomu zatím moc nevěnují pozornost, protože se to děje relativně potichu.

Každopádně jsme se tímhle rozhodnutím definitivně vyřadili z okruhu civilizovaných zemí. Teď klidně můžeme udělat v centru Prahy druhou paralelní magistrálu. Potřeba přece je, tak by tomu nic bránit nemělo, ne?

Tom Matto

Tak urcite…, Jeste stesti, ze vsude v Evrope se letiste delaji zasadne desitky kilometru od nejblizsi zastavby.

Otansiho

Letiste tam neni 20 let ze? Kdyby jim ten hluk tak vadil, tak bydli na druhe strane Prahy nebo nekde na samote u lesa. Co by dali milovnici letani bydlet primo u runway 😆

Vašek

Myslím, že hodně lidí ve zmiňovaných lokalitách bydlí právě pro dostupnost letiště. Ale hluk by to chtělo poslat někam k sousedům….😀

Conti777

Omlouvám se, ale pokud ty letadla budou létat o 500 metrů jižněji než teď, tak to opravdu nezhorší život 100 000 lidí… Výstavba dráhy rozhodně neznamená, že se ze dne na den zvýší provoz.

Chápu, že bydlení v blízkosti letiště přináší negativa, nicméně pokud se tam přistěhuji, tak s tím musím počítat, to letiště tam stojí desítky let, takže se nemohu divit, že na letiště létají letadla a stěžovat si na to…

Jarda

Tak samozřejmě, že pokud dnes na jednu dráhů létá X letadel, tak s otevřením paralelní dráhy to nebude 2X … jen se provoz rozprostře na dvě dráhy, zrychlí se provoz a zvýší bezpečnost … nebude se tak dlouho čekat na vzlet či přistání …

Tom Matto

A vic letadel bude moct odletet ve spickovych dennich casech a ubude letu v noci.

Apex

Opravdu si myslíte, že dráha, která bude ve vzdálenosti cca 1,5 km jižně od současné 06/24 nějak zásadně změní poměry oproti stávajícímu stavu pro více jak 100000 lidí? V čem proboha? Když půjdeme do detailu, tak místo nad Statenicemi se bude přistávat nad severní částí Suchdola, ale jinak bude „zasažená“ část totožná. A nová dráha má být primárně určena pro přistání (bude kratší než současná).

Clovek

O potrebnosti te drahy bych mel taky svoje pochyby.
Nedavno jsem letel v utery, na letisti jen hrstka lidi. Velmi casto neni potrebne spojeni k dispozici a je treba letet z Vidne nebo z Nemecka. Neprijde mi, ze po prazskem letisti je poptavka aerolinek.

hroch.obojzivelny

Já jel jednou o půlnoci tramvají a ve vagóně jsme byli tři. Zrušit tramvaje!

Walker

A ze to bylo v utery?

hroch.obojzivelny

Vy jste jasnovidec!

Most

Je otázka proč by vůbec státní firma Letiště Praha měla za něco takového utrácet. Letecká doprava se bude díky green dealu v celé EU omezovat a zakazovat, stejně jako auta ve městech. Jsou to vyhozené peníze.

Matyáš

Můžu vidět ty vaše zdroje k zakazování aut a letadel? 🙂

Most

Jak je libo:

https://www.europarl.europa.eu/topics/cs/article/20220610STO32720/snizovani-emisi-z-letadel-a-lodi-opatreni-eu-ve-zkratce

A protože letadlo bez kerosínu jaksi nevyletí do vzduchu, tak snížení emisí na nulu znamená jejich zákaz.

Matyáš

Zajímavý souhrn, děkuji.

A něco k tomu zakazování aut a letadel byste neměl?

Y.K.

Četl jste to alespoň? Nic o zakazování tam není, emisní povolenky (ty jsou už teď), později alternativní (či syntetická) paliva v přibývajících procentech během příčtího čtvrtstoletí.

Náhodný Kolemjdoucí

Nebo letecká doprava přejde na SAF, dá si zelenou nálepku, zdraží letenky a pojede se dál vše při starém?

Hasler

Co kdyby si páni starostové představili, že sice žijí na druhé straně prahy ale přímo pod příletovým a vyčkávacím koridorem a letadla lítají na barákem ne o moc výš než u nich, ale já můžu na jakékoliv kompenzační opatření ze strany letiště zapomenout… Bydlel jsem u Barcelonského letiště pár let, a ano bylo to někdy otravné, ale člověk měl jistotu že v 21:00 se přílety převedou na boční dráhu a v noci je klid. Co bych za to dal nyní, když není noční uzávěra a hlavně v letní sezóně jsou koupáck lety na pořadu i třeba ve dvě ráno… Být… Číst vice »

L.

Jsem na to podobně, ale je třeba si uvědomit, že bojují i za nás. Letiště je potřeba nerozšiřovat, ale naopak humanizovat a to pomůže u nám.

Hasler

Jak si tak představujete tu „humanizaci“ letiště? Za mě určitě nebojují.

hroch.obojzivelny

Nevím, co to je humanizace letiště, ani jak mi to pomůže. Mám o tom však značné pochybnosti.

Jarda

Humanizace … to je něco jako denacifikace?

lvy

Zeptám se, pokud vám to takto nevyhovuje, proč se nepřestěhujete jinam? Já osobně, pokud by mi to takto vadilo, tak už bych dávno bydlel někde jinde. A pozor, to není o tom, že bych vás nechápal, ale právě naopak, chápu váš problém a stejně tak vím, že jsou mraky lidí, který by to bylo naprosto fuk a neměli by s tím problém.

Hasler

Ale pozor, mě to apriori nevadí. Možná jsem to nenapsal uplně dobře, já jsem jen dával tu paralelu k tomu, že existují i lidé, kteří jsou na tom hůře než lidé v dotčených obcích právě proto, že nemají možnost kompenzačních opatření. Přestěhoval jsem se z bytu z jedné MČ do baráčku v jiné MČ na stejném kraji Prahy. Kvůli rodině a práci jsme hledali ve stejné lokalitě jen se zahradou. Podařilo se za rozumné peníze, protiváhou toho je Štěrboholská spojka (kde se ale zbavíme kamionů snad už za chvilu, s tím jsem do toho šel) 400m daleko a příletový koridor… Číst vice »

lvy

No tak to s tou spojkou asi smysl dává a ten koridor, tak to můžu ale taky napsat, že jsem přesně v koridoru, protože to přes nás taky lítá, ale jsou ještě dost vysoko, kolem FL100.

Jaaa

To si povíme, až vám pod okny někdo začne podnikat v dopravě.

Jaroslav Toman

Jojo, Suchodol, učinění Boží bojovníci – nejdřív okruh, teď letiště. Jak dlouho jim bude trvat, než si na myšlenku paralelní dráhy zvyknout? Taky 30 let jako v případě okruhu? Zabedněné sobecké nimby palice. Pokud chtějí klid a čerstvou vzduch, doporučuji spíše Šumavu, než bezprostřední okolí hlavního města.

leos

Nebo Bohnice, hezké prostředí, lesopark a přitom blízko ke všem výhodám velkoměsta.

Vašek

Proboha, na Šumavu ne, neměli by proti čemu bojovat…..

Jirka

ale měli… proti víkendovým turistům z Prahy

Jaaa

A nebo se vy můžete odstěhovat třeba do Německa – podobně praštěná argumentace.

jaroslav.dohnalik

Já budu první, kdo si koupí dům v nějaké takové dědině, abych mohl o víkendech sledovat letadla. Aspoň bych nemusel jezdit na pozorovací valy a do kavárny v POP airport.

Ne ale vážně…. Místo toho, aby přiznali demenci, že koupili levně pozemky, aniž by se podívali do územního plánu, tak tady budou vyprávět hovadiny o potřebě druhé dráhy…. Jak komické.

StonyCZ

Tak zrovna na tom suchdole jsou ty baraky stary skoro 100 let 🙂

Dachs

Největší vilkařský stavební boom v Suchdole proběhl s koncem 70. a během 80. let. Vědělo se tehdy již velice dobře jak o trasování okruhu, tak o predikcích letového provozu v horizontu dvaceti třiceti let. Kompenzováno levností. To samé Horoměřice (kde bych z těch letadel během týdne zešílel, nebo si zvyknul… 😛 ). Jiný příklad Chabry: kdysi jsem i na Chabry hodil oko, když se hledalo bydlení, a společný jmenovatel nabídek byla nezvykle nižší cena. Samozřejmě rodinnou radou zavrhnuto z důvodu okruhu v plánech (a letadla vlastně taky).

Pajin

Tak pozor. V Chabrech je sezení u grilu a pozorování letadel pecka. Víc jsou slyšet auta z Ústecké ulice, kam navíc přibude tramvaj.

Air Traveller

Kez by levne 😀

kdyz jsem pred dvanacti lety koukal, kde bych si koupil pozemek / barák, tak jsem koukal i na kněževes, v domneni, ze by tam mohly ty ceny bejt méně nekrestanske, kvuli kravalu letiste…

houby s octem .. byly tam skoro nejdražší 😀

Erik

S prodluzovanim, odvolavanim nesouhlasim. Suchdol odriznout a cau. Na druhou stranu letistatko regionalniho vyznamu, opravdu 2.drahu nepotrebuje.. kor, kdyz uz ji ma. Dle meho investice viliardach neospravedlnuje jeho vznik.

Tomáš

Řeč je o hlavní českém letišti, ne nějakém letišťátku. Naše letiště není zase o tolik menší, než v/u ostatních EU hlavních městech. Viz. mapy.cz, měření délky a plochy

Erik

Jeho provoz vsak neodpovida evropskym parametrum. PRG nikdy nebude hub.

Vít

Co prosím pěkně znamená, že jeho provoz „neodpovídá evropským parametrům“? Letiště, které musí splňovat veškeré legislativní nároky EU na letiště s mezinárodním provozem a které bylo před covidem 36. největší evropské letiště, to neodpovídá evropským parametrům jak prosím pěkně?
Bez domácí síťové aerloniky z něj velký hub nebude, to asi nikdo nikde netvrdí, ale to neznamená, že nemůže být relativně velkým letištěm se dvěma paralelními drahami. Třeba Berlín nebo Budapešť také nejsou hubem v tom smyslu, jakém uvádíte, a přesto to nejsou žádná regionální letiště, úplně stejně jako Praha.

xcon

Postavili si domy vedla letiska. A cuduju sa ze tam este stale lietaju lietadla…

hor411

To samé, jako si nakoupí levně pozemky nebo baráky okolo budoucího okruhu a pak se diví, že tam ten okruh chtějí postavit.

Lukys klobásis

Nediví… To je slizká vypočítavost… Hrají na city aby z toho jen co nejvíc vystříkali a čau… V životě nepočítali s tím že by se jejich jméno na katastru dlouho ohřálo. Tihle lidé bydlí jinak a jinde..

Frantisek X

Ty obce tam nebyly dříve, než letiště? A mohli tenkrát očekávat mantru trvalého růstu všeho k nekonečnu?

Kodas

Zjistete si kolik dela Lisabon,Viden se dvema drahama na kriz.Kolik dela Gatwick,Stansted,Luton na jednu drahu.Navic pred covidem delala Praha 17mil.a v centru se nedalo hnout.Druha draha jsou vyhozene penize a zbytecnost.

Air Traveller

Jezis, uz tady netaptujte s tim blabolem o tom, kolik dela ktere letiste s draham na kriz.

souvislost mezi poctem a drah není tak primocara a prima, jak se tu snazite ostatnim vsugerovat.

Jaroslav Toman

Také už tam nežijí ti, kdo je postavili, ale ti, kdo s touto mantrou jsou dobře obeznámeni. Halt dnes buď pohodlí velkoměsta nebo ticho a čistý vzduch.

Most

V Nebušicích žijí hlavně bohatí imigranti ze západu, kteří tu vedou pobočky jejich firem, ty tam opravdu dřív než letiště nebyli.

StonyCZ

Tak zrovna na tom suchdole moc novostaveb neni. Plno baraku je starejch skoro 100 let.

Tom Matto

A nikdo se tam nikdy nepristehoval, vsichni tam bydli minimalne 50 let…

Jaaa

Dost ano. To prostě tiše přejdete.

Ľubomir

Koupili levně pozemky u ranveje plánované 60 let, a pak byly překvapeny že jim tam fakt vyroste a sníží hodnotu nemovitostí…

StonyCZ

Tak treba nas barak na suchdole je starej skoro 100 let, takze argument dost hloupouckej 🙂 A jen pro uplnost, nejsem proti okruhu a ani proti zbytecny draze. Jsem dokonce proti tomu ze to suchdol blokuje, je to od nej hloupej pristup.

LetecJaromír

ano, pokud jsou tam domy už více jak 100let, tak logicky ty co je postavili už nežijí. To znamená, že ty co je po nich koupili už moc dobře věděli, že tam nějaká taková stavba se plánuje, takže Vaše teorie kterou dáváte pod každý příspěvek bohužel kolabuje 🙂

Průvodce původní Aleš

Aniž bych chtěl jakkoli stranit nymbistům (a nejradši bych, aby se vzdali práva na leteckou a automobilovou dopravu, protože někde jinde „otravují“ život jiným), tak ti současní vlastníci mohli ty nemovitosti zdědit a ne koupit.

lvy

A co když je nekoupili a i přesto jsou jejich?

LetecJaromír

ale dědic neví, že tam je letiště?

lvy

Dědic to ví, ale nijak to ovlivnit nemohl. Tím však chci jen doplnit, že to tak být může a nijak to nesouvisí s tím rozšířením.

Jaaa

O institutu dědictví jste patrně v životě neslyšel, co?

MP22

Záměrně píšete že váš dům je starý 100 let, ne že vaše rodina ho vlastní 100 let, protože jste ho koupili později, už při existenci letiště že? Věděl jste, že ohýbat pravdu je stejně ubohé jako napřímo lhát?

StonyCZ

No to vim, ale nic neohybam. Nase rodina ho postavila, takze jak pisu vas komentar je takovej hloupouckej a ted uz i lehce ubohej 🙂

leos

Lubomíre, vy jste se v tom baráku narodil, nebo jste jen koupil?

Ares

Bydlíme u letiště, ale létají nám tam letadla..

MP22

To je frajer ten Komárek, z patra vypracuje v hlavě analýzu, že nebude druhá ranvej nikdy potřeba. Proč ho letiště nezaměstná a proč bude stavět zbytečnou druhou dráhu? Proč nepracuje na superúřadu jménem predikce co si já myslím? To by se nám to Česko budovalo!

Hasler

Myslím, že pár prognostiků tuuž bylo a nestálo to za nic… 😀 Ale bylo by fajn je mít nějak pohromadě, aby se člověk nedivil, odkud všude zas vylezou 😀

Lukys klobásis

Druhá ranvej bude!!!!! Stejně jako nový Most na Výtoni.

Lysimachia

Dva příklady toho našeho českého panoptika:
– definitivně obstála u soudů × obce proti ní chtějí bojovat –> zneužívání systému pro svůj boj, do posledního muže
– podle starosty je ranvej kapacitně zbytečná –> každý je tu jak brouk Pytlík odborník na všechno; chápu, že panu starostovi vadí hluk, to je ostatně legitimní, ale předpokládám, že zrovna u kapacity letiště to je čirá dojmologie (stejným způsobem si jedna partička milionářů myslí, že rozumějí mostům)

Petr

Nebušice jsou drahé právě proto že tam letiště je a stěhují se tam boháči co často létají..

hor411

Mraky těchto „boháčů“ jsou nacpaní i v Přední Kopanině, Tuchoměřicích a Kněževsi

Někdo neznámý

Nebušice a hlavně pražský Suchdol oplotit a zahodit klíč…..

Bobek

Náhodou, já si tu teď představuju kumulativní vliv železničních koridorů na Nebušice a je to zábavné.

Marek

👌