Každý chce něco jiného, prodražuje to výrobu, stěžuje si Iveco. Musíme definovat standard, říkají podniky

První dodané autobusy Iveco Urbanway Hybrid 18M v Praze. Foto: DPP – Zdeněk BekPrvní dodané autobusy Iveco Urbanway Hybrid 18M v Praze. Foto: DPP – Zdeněk Bek

Společné nákupy v Česku nefungují, dopravní podniky by přitom mohly výrazně ušetřit. Dohoda zatím chybí.

Nákupy autobusů, trolejbusů či tramvají jsou v Česku zbytečně drahé. Dopravní podniky totiž nedokáží své objednávky navzájem koordinovat či spojovat do větších balíčků. Pokud by se v rámci tendrů například menší podniky spojily a nadefinovaly jednotné požadavky, mělo by to pravděpodobně zásadní vliv i na vysoutěženou cenu.

Kritika zbytečné roztříštěnosti objednávek zazněla na konferenci Sdružení dopravních podniků ČR ve čtvrtek na Pražském hradě z úst obchodního ředitele Iveco Bus Jana Kimly.

Jednou z hlavních příčin roztříštěnosti poptávek od různých dopravních podniků jsou odlišné požadavky na informační a palubní systémy, interiérové vybavení a technické specifikace autobusů,“ popsal pro Zdopravy.cz Kimla.

Konkrétně zmínil například typ a počet informačních panelů, hlasové informace, připojení k internetu. Preference jsou odlišné i u typů sedaček. Dopravní podniky volí rozdílný design, rozestupy, potahy či sklopnost.

Zbytečně se podle ředitele liší i barevné provedení interiéru i exteriéru podle firemních barev dopravce a také specifické technické parametry, jako jsou rozměry, výkon motoru, typ dveří nebo počet nástupních ploch.

Tato různorodost požadavků od jednotlivých dopravních podniků pak zásadně ovlivňuje výrobu autobusů. Výrobci musí pro každou objednávku upravovat konstrukci a výrobní proces,“ uvádí Kimla s tím, že vzájemná koordinace poptávek by nejen ulehčila výrobu, ale samozřejmě by měla vliv i na výslednou cenu.

Braniborsko jde příkladem

Příklad společného postupu při nákupech se nabízí v sousedním Německu. Braniborské dopravní podniky ve Frankfurtu nad Odrou, Chotěbuzi (Cottbus) a Braniboru nad Havolou (Brandenburg an der Havel) se kvůli nákupu tramvají spojily v roce 2018 pod sdružení FCB a poptaly celkem 39 vozidel.

Škoda dodala první tramvaj do Cottbusu, postupně nahradí vozy z ČKD

Odlišnosti pro jednotlivá města přitom byly minimální, přestože jsou jejich tratě velmi různé. V tendru nakonec zvítězila plzeňská Škoda Group, která letos v červnu dodala první z tramvají.

V rámci Sdružení dopravních podniků ČR budeme diskutovat o možnostech vytvoření určitého společného standardu, který by dopravní podniky používaly při zadávání poptávek na nové vozy,“ uvedl pro Zdopravy.cz předseda SDP ČR Tomáš Pelikán.

Podle něj je však nutné, aby se na těchto podmínkách shodli všichni. Poté hodlá sdružení u výrobců zjišťovat, jaká by díky tomuto společnému standardu vznikla úspora a zda by se to vyplatilo.

O těchto možnostech tedy budeme na společných setkáních diskutovat a budeme se snažit v této oblasti posunout dále, aby se celý proces zjednodušil a ideálně došlo i k úsporám,“ uzavřel Pelikán.

Tagy centrální nákup Iveco Bus nákup SDP ČR
143 komentářů