Každý chce něco jiného, prodražuje to výrobu, stěžuje si Iveco. Musíme definovat standard, říkají podniky
První dodané autobusy Iveco Urbanway Hybrid 18M v Praze. Foto: DPP – Zdeněk Bek
Společné nákupy v Česku nefungují, dopravní podniky by přitom mohly výrazně ušetřit. Dohoda zatím chybí.
Iveco to je po Sorce snad nejhorší autobus. Nic horšího už snad ani není.
Mě by zajímalo klolik lidi ví že původní tech, dokumentace k Ivecům je francouzká tj. francoužtí dodavatele informačních systému, sedadel atd?
Velké zakázky odfiltrují z trhu malé hráče a standardizace je způsob, jak prosadit a rozšířit své vlastní řešení (pokud na to máte).
Když firma doroste určité velikosti, jsou tyto dvě věci pro ni pravým požehnáním.
Pan obchodní ředitel to myslel dobře, bohužel mu nejde dobře formulovat myšlenky, dojem z toho je takový, že by se rádi stali Karosou, co mydlila všem všechno stejně.
Takže ten hovnově hnědý interiér brněnských Urbanů byl požadavkem DPmB…?
A koho jiného požadavek by to měl být?
Předpokládám, že nebylo na výběr, vzhledem k tomu, že v jiných brněnských prostředcích inteiér á la 50 odstínů průjmu není…
Pokud s tím má Iveco problém, tak ať se do takových výběrek nehlásí. Určitě se najde někdo, kdo v tom problém nevidí…
Já vidím v téhle diskuzi hodně hejtů na Iveco, ale nevšiml jsem si, že by si na to stěžovali. Oni samozřejmě rádi dodají malou sérii upravenou dle požadavků zákazníka, jen konstatují, že to tak je dražší.
Ano, konečně někdo pochopil o co jde 👍
A proč jim to vadí, že to je dražší když si to zákazník zaplatí? Znova nechápu.
Oni v tom asi takový problém nevidí, protože se nejen také hlásí, ale dokonce v těch výběrových řízení nezřídka vítězí.
To nic nemění na tom, že pro všechny by asi bylo výhodnější, kdyby se nakupovalo spíš ve větších sériích. Nakonec společnéné nákupy jsou snad celkem časté i u zahraničních DP. Pokud bohatší západní země jdou touhle cestou, tak by mi přišlo zvláštní se tomu tady u nás bránit.
Cemu se divíte?všechno se prodrazuje, čím je toho min, každý si vymýšlí blbosti a proto to je takový, jaký to je!
Výrobce, který dokáže přesvědčit své odběratele k tomu, aby si objednávali podobné výrobky získá konkurenční výhodu. Myslím, že interierové vybavení – sedačky, infopanely a další by se mohly sjednotit. tejně by mohly jezdit všechny busy z výroby bíle, jelikož kadé město má své barevné schéma, které se víceméně řeší polepem. Pokud výrobce přesvědčí město, že bus se 3 infopanely je jen o pár stovek dražší než se 2 a že ikdyž oni chtějí jen 30 sedaček tak totéž se 34 sedačkami bude možná ještě levnější… Já myslím,že takhle by to fungovat mohlo, ale pak dojde na tendr, který je nezřídka… Číst vice »
Mě by zajimal ten kompromis kdy jeden DP požaduje autobus pro dálkovou dopravu a druhý pro městkou v nějakem menším městě (kde teď jezdí třeba 9m).
Naprostá demagogie, kromě vás nikdo jiný nemíchá městské, příměstské a dálkové autobusy.
Myslel jsem jako nádsazku.
Že by třeba byly nabízené typizované konfigurace v kombinaci délka a účel?
9 / 12 / 15 / 18 / 24 metrů
Město / příměsto / dálkový / mezinárodní
Vyberte si z katalogu a bude to za (počet × základní cena).
Nebo si nechte postavit atyp, ale pak to bude za (cena za vývoj + počet × (základní cena + cena úpravy)).
V podstatě jo, akorát u toho atypu je otázkou, kolik stojí „cena za vývoj.“ Nebude to vývoj od nuly, ale úprava existujícího typu. SOR umí udělat NB12 se třemi nebo čtyřmi dveřmi (chápu že ne každému konstruktérovi musí vyjít navrtat do kastle další dveře a nerozbít to při crashtestu, ale přístup §1 neprospívá).
Když budu chtít jinou barvu bude to atyp? Nebo standart?
Polep za nižší desítky tisíc na autobus?
Výrobce může navrhnout cokoliv. Stejně ve výsledku rozhodne cena ve výběrovém řízení.
nesúhlasím čo sa týka polepu vs. laku. Lak je o dosť lepší ako polep, je to neporovnateľné. Pokiaľ by všetko boli iba polepy tak zbohom…
Přijde mi, že tahle diskuze je přehnaně negativní. Šlo pouze o návrh od Iveca, který je za mě dobrý, protože rozličné technické specifikace nemají většinou velký význam a akorát prodražují výrobu. A navíc to fakt není myšleno tak, že všude bude jezdit už jenom Iveco. Těch typů autobusů bude pořád hodně, akorát budou mít třeba stejné sedačky. Navíc tohle rozhodnutí může pomoct při zajišťování náhradních dílů, které bude jednodušší. A žádný komunismus to rozhodně není, pořád se budou dělat VŘ a technické požadavky budou moct splnit VŠICHNI výrobci, pokud se budou snažit. Nechápu, na co by se mělo dělat padesát… Číst vice »
Ivecu v zahraničí klesá marže. V ČR je o dost vyšší než tam kde soutěží s výrobci Ebusů z Číny. Je tam současně i větší individualizace dle zákazníků než u nás. A u nás chtějí srážek náklady? Naši dopravci/ města za jejich potíže nemohou.
Nižší náklady = nižší cena
Na sjednocení podmínek vydělají dopravní podniky a rozhodně ne výrobce, DP budou mít výhodnější (levnější) nabídky…
A nechápu co je na zjednodušení výroby špatně, automobilky taky nevyrábí každé auto jiné, podle toho co si zákazník řekne. Kdyby se to tak praktikovalo, tak jsou ceny aut o dost vyšší.
Nikde není dáno, že úsporu výrobních nákladů přebese výrobce do koncové ceny. V ČR má Iveco vyšší marže než v některých zemích kde nemá tak vysoký tržní podíl jako u nás. Ivecu klesá díky na Z trzích díky konkurenci v elektrobusech v podobě výrobců z Číny zisk.
Automobilky vyrábí podle přání zákazníka – viděl jste někdy, co vše je možná nakonfigurovat? Barva, sedačky,
podvozek, kola, asistenční systémy, motorizace, no 100+ položek to je běžně.
To by se za Jakeše rozhodně nestalo…
Podle ŠM 11 pro Prahu byly všechny ostatní do celé ČSSR. A nikomu to nevadilo. Jen štípače byly v Brně a Ostravě jiné.
Komunistické plánování….nic?
Zatímco v sousedním SORu nemají problém přizpůsobit se indiviuálním přání zakazníka, ba naopak právě na tom postavili svojí firmu, tak Iveco bus prská, že si dopravní podniky dovolí kupovat autobusy v různých délkových kategorií. Za takovýhle přístup bych si u nich neobjednal ani klíčenku.
No tak všeobecně čím je čeho min tím je do dražší, to je normální jev
To jste nepochopil,i v Soru se snaží vyrábět sériově. Jen jim z toho tak nějak pořád vychází, co vůz, tak originál.:-)
Možná IVECO zaspalo dobu no :D. SORka tam dá i sprchový kout, pokud si ho zákazník objedná :D.
Jinak zrovna IVECO docela upadlo… V Praze jedny z Turecká, druhé fake hybridy, které jsou ve faceliftu Agory z roku 1996 a třetí u OAD Kolín jsou dokonce s klackem 😀 Krásný návrat do 90.let 😀
Jestli je bus s klackem, nebo ne, ale není rozhodnutí Iveca.
To je zajímavé, že Crosswaye „s klackem“ vám vadí, ale to že si OAD pořizuje i Sorky s manuálem, to je asi jedno. 😀
A ano, Streetway není moc dobrý, ale Urbanway a Crossway jsou úplně v pohodě. A pokud dpp nechtěl mild hybrid, měl si to dát do zadávacích podmínek VŘ.
Chtěl hybrid. To se sice nevylučuje se startstop se startováním bez spojky (mild-hybrid) 😀 ale který auto dneska nemá startstop?
Pominu-li letní problémy s palivovým vedením (což jde na vrub Iveca), tak po zajetí pražské Streetwaye působí dílenským zpracováním lépe, než ty Urbanwaye, kde vkuse něco drnčí a vrže.
Nebo by zákazník měl zvolit jiného dodavatele, když s tím co zákazník požaduje má Iveco problém, třeba se obrátit na SOR Libchavy, kde jsou doslova kouzelníci a svedou nemožné. To jsou teprve autobus! Měl jsem tu čest jezdit s ICN a prostě pecka . Nemá konkurenci….
Jak se s tím jezdí nedokážu posoudit, ale jak se mi v některých barevných provedeních líbí vzhled NS, tak ICN je teda děsná nuda…
No, sedacky traf slak, ale predstava, ako sa sedem roznych podnikov s roznymi flotilami a lokalnymi specifikami snazi dohodnut na jednotnom informacno-odbavovacom systeme ma naramne bavi. Sme si isti, ze ta uspora by za to v konecnom dosledku stala?
Tak tam je to asi jedno, stačí mít kompatibilní rozhraní na umístění pokladny a panelu..
Ti zákazníci jsou čím dál drzejší…
Platí a ještě si dovolí diktovat, co vlastně chtějí a nechtějí…
Zase druhej úhel pohledu říká, že když hospodaří s veřejnými penězmi, mělo by to být s řádnou péčí. A pokud se za každej autobus vyhodí dejme tomu 150 tisíc navíc, protože každej chce malinko něco jinýho, zda je to s tou řádnou péčí.
Proč se u nás platí za autobus i s malými zákaznických úpravami než n Polsku, Itálii, Španělsku s mnohem více úpravami? Že by příliš silné Iveco a žádná konkurence z Číny?
Přidám svůj názor na článek. Nechápu proč doopravdy nemůže být nějaká norma na to že bežné sedačky budou třeba červené a pro invalidy modré. To samé typ sedaček. Chápu u vozů které jezdí větší vzdalenosti třeba na příměstských linkách (nebo dokonce mezikrajské) a na druhé straně městské provedení. Jak počet dveří , šířku a uspořádaní sedaček. Rozmístění sedaček za sebou taky asi plánuje nějaký číňan, protože by jinak přemýšlel o prostoru pro nohy pro lidi s výškou kolem 190 cm (dlouhé nohy). Jinak co se týče barvy – Sice se mi to nelíbí ale aktualní jednotné barevné proveden PIDžamo, je… Číst vice »
Takže monopol pro jednoho výrobce sedaček ? A co když se náhodou rozhodne zdražit na několikanásobek ? Nikdo jinej je nemůže vyrábět, jen on .
Přesně naopak, definice sedadel by měla být natolik obecná aby každý výrobce mohl použít svoje standardní a nemusel je měnit za předepsané atypy.
Ty atypy jsou standartní produkty výrobců sedaček.
Standardizace není povolení Jediného Správného Výrobce, ale naopak volná zaměnitelnost. Jediné, co je potřeba sjednotit, jsou připojovací rozměry a komunikační rozhraní. Takže když se dohodneme, že sedadla se montují na čtyři šrouby M8 s roztečí 350 x 350 mm se styčnou plochou 400 mm od podlahy s roztečí 550 mm příčně a 800 mm podélně za sebou*, tak je pak jedno, jestli je sedačka výlisek z překližky nebo brokátem čalouněné křeslo.
*Čísla jsem si vymyslel, konstruktéři sedaček spolu s odborníky na ergonomii určitě dosadí vhodnější hodnoty.
přesně to jsem měl na mysli . Udělat „normu“ na uchycení rozměry šroubů a další důležité parametry . To jak bude sedadlo tvarované , jak bude vysoká opěrná část a podobně je věcí výrobců. Zákazník si muze vybrat. Ale základní parametr jako je upevnení by měl být dán jednotný.
A dostanete začarováný kruh. U autobusu to není problém (u vlaky jsou vetší rozdíly v sedadlech), ale pokud chce jeden zakazník 10 sedadel druhý 12 sedadel. Kolik uděláte děr pro uchycení, když chcete (zde zrovna Iveco) udělát pro oba zakazníky stejný autobus? Počitáme 4 díry na sedadlo.
Zákazníci (svaz několika DP z několika měst) by se dohodli na jednotné velikosti. Není důvod, aby do jednoho 12m Citibusu se vešlo tolik trpaslíků, na kolik je objednavatel vyspal.
Když máte dobré navrženou modularitu, tak to vůbec nevadí. Potřebujete přidat místo pro další kočárek s trpaslíkem? Ok, vynecháme tuhle dvousedačku a prodloužíme tohle madlo. Jestli nepotřebné montážní díry zašpuntujeme záslepkou nebo je nebudeme vůbec vrtat, je pak otázkou optimalizace postupů výroby. Chcete u prostředních dveří jen jeden označovač jízdenek? Ok, sice standardně montujeme dva, ale že jste to vy, tak jeden vynecháme. Chcete tam nechat ten pravý nebo levý? Stačí Vám jednoduchý diesel? Ok, vynecháme baterky a to místo na střeše překryjeme tímhle laminátovým panelem. Zjednodušuji, ovšem takových příkladů jde najít spoustu. Jenže kolikrát požadavky výběrového řízení tvoří úředníci… Číst vice »
Ty informacni systemy jsou zlo. Fakt neni potreba aby mela kazda vesnice svuj vlastni. Kdyby bylo MD co k cemu, tak zastresi vyvoj spolecneho systemu, ktery bude open source a volne k pouziti.
Ministerstvo a open source tohel dohromady nejde….
OpenSource neni reseni. Reseni je standardizace – rozhrani atd.
Ježiš MD a zastřeší, jen to ne, ty ať nic nedělají. Stát je největší neschopa široko daleko.
Jednou se to naucit musi…
A z toho open source opět vzniknou místní variace.
To zas tak nevadi. Bude uspech uz jen to, ze se zainteresovane osoby prestanou divat na IT jako na nejakej black magic.
Bohužel je to tím, že z toho lidé v oboru black magic dělají.
Chápu správně že výrobce autobusů si stěžuje na zákazníka který ho živí?!? A nejraději by byl kdyby všechny autobusy byly všude stejné, stejně barevné zvenku i zevnitř, měly stejné motory, uspořádání interiéru atd. a pod.? Opravdu? Tak to aby vážený pan orwellovec odjel dělat kariéru do Severní Koreje, tam by se svou unifikací jistě uspěl! Už, ku.va, nežijeme v socializmu, by si měl uvědomit! A mimochodem, ani v něm nebyly prostředky MHD v ČSSR stejně barevné, atd. Do pr.ele, tak snad si zákazník objedná co chce, výrobce to vyrobí, a zákazník to zaplatí, ne?!? To „prodražení“ výroby ti ten zákazník… Číst vice »
Ve chvíli, kdy to platí erár, tak by měly dopravní podniky hospodařit s péčí řádného hospodáře. Pan z Iveca pouze upozorňuje, že pokud se více DP spojí, tak dosáhnou na lepší cenu. Jinak vyrobí co si zákazník přeje, jen za jinou cenu.
To je tak složité to pochopit? Nebo čteme jen titulky?
Však podniky hospodaří s péčí řádného hospodáře. Ono to totiž není jen o nákupu, ale hlavně o následném provozu a údržbě. A je levnější mít ve všech vozech jeden odbavovací a informační systém, jeden druh sedaček a motor s převodovkou, který nemusí cestující do kopce tlačit a rozjezd ze zastávky/do křižovatky se nepočítá na dny. To všechno prodražuje provoz, ten nákup je jen taková třešnička na dortu.
k motorum: ono i v Praze máte několik druhů motorů v autobusech. Dříve se do karos montoval LIAZ a poté jiné motory. Proč by nemohli být ve všech autobusech „stejné motory“. Nemluvím o výrobci , ale mluvím o výkonu. A to že bus bude jezdit v Praze do kopců , nebo v Pardubicích po rovině , by nemělo mít vliv. Ono můžete ten autobus teoreticky provozovat v Pardubicích a poté ho provozovat V Praze . Jen pro příklad
Takže by se dopravní podniky měly domluvit, že od 1.1.2025 budou objednávat pouze 12 metrové autobusy, aby si soudruh z Iveca ušetřené peníze z výroby mohl strčit sobě do kapsy? Nezájem, že existuje nějaká vytíženost linek nebo hlavně průjezdní profil linek? Dáme 12 metrů a basta.
To je konkrétní příklad výroku pana ředitele, je to tak složité pochopit nebo čteme jenom titulky?
Dalsi tydyt, co nechape text.
Busy budou levnejsi. Chapete to? I pro dopravni podniky.
A nikdo nic nepise o stejne delce…ale takovych blbinach jako pocet dveri a usporadani interieru
„Zbytečně se podle ředitele liší i barevné provedení interiéru i exteriéru podle firemních barev dopravce a také specifické technické parametry, jako jsou rozměry“
Aha, tak to se omlouvám, že jsem nepochopil, že mezi rozměry nepatří délka vozidla. 🙁 Já jsem fakt tydýt…
Není to pravda. V zahraničí prodává Iveco ještě více individualizované autobusy za méně. Protože je tam na Ebusy ostrá konkurence z Číny. Jenže Ivecu klesá zisk a chce si v ČR zvýšit marži.
Óóó, to je krásné, že panu Ivecovi leží na srdci úspory ve prospěch daňových poplatníků. Nic jiného za prohlášením hledat netřeba.
Vyrobce to umi, jen rika, ze to zbytecne zdrazuje vyrobek.
Co se naucit chapat text a ne vyrvavat podle svych paranoidnich predstav a predsudku?
Specialne pro vas…MHD v Prerove je par busu, v Prostejove rovnez. Proc maji mit kazdy uplne jine usporadani interieru stejne dlouheho busu?
Třeba proto, že v Prostějově jezdí Urbanwaye a v Přerově Crosswaye? Jak do nich chcete narvat stejné uspořádání interiéru?! Celkem faux pas, nemyslíte..
Přestaňte si tu laskavé votvírat tlamu a vnucovat někomu cosi o chápání textu, jedinej, kdo vůbec nic nepochopil, jste akorát tak vy.
Problémem Dopravních podniků je to, že BUSy často objednávají lidé, kteří možná rozumí ekonomice, ale ne technice.
Pokud objednavám autobus podle standartu DP a požadavek na cenu tak na to stači ekonomika. Nepotřebuji vědět které 4 doby má spálovácí motor.
Ale jistě, krabicové řešení je vždy nejlepší pro výrobce – je v zásadě předvídatelné. Zatímco dodatečná customizace v sobě vždycky skrývá riziko dodatečných nákladů.
Ale ano, má to dopad na možnou výslednou cenu. Pokud si to objednatel dokáže vyhádat. 😉
Ať se inspirují u Siemense, který prostě nabídl levnější a téměř ihned dostupné standardní bílé lokomotivy.
Pro odběratele je velmi složité se domlouvat mezi sebou, když mají desítky dost odlišných provozů.
Daleko jednoduší pro ně dnes je, pokud chtějí šetřit rozsahem, aby si vypsali velkou objednávku na mnoho let, s tím že většinu vozidel odeberou nezávazně podle dostupnosti dotací.
Stejně mám pocit, že se ozvali právě teď, protože hlavním problémem, který je ve skutečnosti ve výrobě dnes nejvíc zdržuje, jsou nekonečné možnosti velikosti i typu baterie u ebusů, a ne blbé sedačky.
Hlavní problém je, že velcí výrobci z Číny umí nabízet elektrobusy variabilní a levněji než mnozí Z výrobci, tak klesá Ivecu zisk. Dohání to cenami tam kde má malou konkurenci. Zejména na Slovensku ( trh tam ná rozděleno Iveco a Sor) a i v ČR ( kde prodává něco i Setra a Man)
Další návrh na centralizaci požadavků, ale na to vám politika kašle a to jsem ještě slušnej
Chtělo by to nejen celorepublikový standard ale klidně i evropský..
Jako že příměstký 18m autobus by byl stejny jako městský 9m?
A proč by nemohl osmnáctimetrový autobus měřit devět metrů? V dnešní době je i nemožné možné.
Totální unifikace výrobků to už byla a neřekl bych že to vedlo ke všeobecné spokojenosti.
Nebo by třeba jen větší dopravní podniky jako Praha/Brno/Ostrava mohli mít i otevřenou opci pro ostatní kraje/města. Ty požadavky by se neměly tolik rušit a je tu SK výhoda z rozsahu. Není nutný z toho dělat železnici a vše zakázkovou výrobou a za 100mio+ vozidlo
Výrobce píše o unifikovani zakázek, bez nutnosti předělávat výrobní technologie. To chápu, jako neměnit barvu v lakovně.. Objednat velké množství komponentů najednou.. Takže, pokud by se pro menší objednávky využívala opce, takže více maloserovych vyrob, zanikla by ta ekonomická efektivita pro výrobce 🤔
Celorepublikový standard vyhovující výrobci (Karosa), nebo importérovi (Ikarus), tady v letech 1948 – 1989 už jednou byl. 🙁
„Evropský standard“, tak ten by zcela jistě vyhovoval dopravcům ve Skandinávii i na Sicílii…
Nemyslím na délku ta se samozřejmě může lišit ale ostatní věci jako šířka dveří a sedadla a ty informační systémy není důvod aby se lišily
Konečně by se snad něco změnit. Hlavně u vlaků přeci schválně zadávali že chtějí soupravy s širšími dveřmi jen proto aby to vyhrál jeden výrobce
Pamatujete co říkal Ford o černém T-čku.😉
Což mělo možná smysl v začátcích pásové výroby aut, ale brzy (1926) pochopil, že nabízet jen jednu barvu je blbost.
jsou automobilky, co na tomto stále staví. Třeba Tesla. Pět barev na výběr. V rámci modelu jsou na výběr maximálně 4 motorizace/baterie (reálně 2 typy baterií, 2 typy motorů). výbavu nelze konfigurovat vůbec, jen barvu interieru – černou a bílou.
I proto dokáží být proti konkurenci o poměrně dost levnější
Bohužel se zřejmě moc zakoukal do těch barev.
Nákupy pro erár jsou charakteristické těmi specifickými požadavky, kde je úředníkovi jedno, kolik to bude stát ve výsledku. Vezme se nejnižší nabídka z možných a už se nikdo neptá, jestli by to nemohlo být ještě levnější. Tím se liší třeba od nákupů automobilů pro podnikání, kde se vezme některá ze standardních výbav a pokud někdo chce extrabuřty navíc, tak musí firmě zdůvodnit, že to fakt potřebuje.
Totéž platí i v železniční dopravě. Co kraj, to jiný požadavek na sedačky, barvy, informační a odbavovací systémy, dveře, zkrátka všechno. Výrobu to samozřejmě prodražuje, a vylučuje to následně nasazení vozidel v jiném kraji například při mimořádné události.
Zaprvé je to blbost, nasazení vozidel v jiném kraji to nijak neomezuje.
A tenhle článek ale není o sériích s desítkami objednaných kusů typu Moravia, ale s výběrky pro pár kusů vozidel od menších provozů v krajských městech.
To tedy omezuje, kraje za to dávají větší pokuty než za NAD. Někdo by měl tyhle kraviny už konečně stopnout.
Příklad? Protože to by mě zajimalo.
Tak pokud vozidlo neopdovídá podmínkám smlouvy je jasné, že za to bude pokuta.
A ten příklad pokuty vyšší než za NAD je kde?
Tak stačí poslat místo nízkopodlažní RS1 842.
A obě byly vyrobené v posledních 15 letech podle atypických požádavku DP na informační system či jiný typ sedadel.
Imho, kde davají pokuty za 842 že není nízko podlažní, aby se vyplatilo poslát NAD.
Osobně bych řekl, že i NAD je přivětivejší než 842.
Za nasazeni ridicaku s jednickou i dvojkou byla v jmk tusim pokuta, ve standardu byl jen ten s dvojkou
Ano, nejlépe by to stoply ČD, kdyby se naučily udržovat adekvátní zálohy. 🙂
Píšete hlouposti vycucané z prstu. Vozidla musí splňovat předpisy mezinárodní železniční unie UIC. Proto za německou lokomotivu můžete připojit české přípojné vozy a naopak.
Tak mi ovladejte vectrona syslem.
Zrovna Iveco by mělo být ticho a raději se zaměřit na to, aby z jeho výrobní linky nesjížděly tyhle paznechty, co nyní v Turecku vyrábí. Jezdit s Ivecem bylo za trest, během týdne jsem 5x nedojel linku, už jsem se pomalu styděl s tím najet k zastávce pro cestující. Díky bohu, že už jsem v práci dostal autobus, ne Iveco…
Bavil jsem se na CZECHbusu, tohle jde mimo Iveco jako firmu, ale ta konkrétním výrobcem, tedy firmou Otokar
To je úplně jedno, Iveco je finální dodavatel a jako takový je za to odpovědný.
U koho reklamujete nefunkční elektroniku, nebo boty?
Zpravidla u posledního článku řetězce, tedy u prodejce.
Jeho pivo je, od koho a za jakých podmínek to zboží splašil a rozhodl se ho prodávat.
Kdyby jen Streetway. Ale i z Francie dokážou přijet zajímavé kousky.
Kde jezdí železničáři s autobusy?
U dopravce ČD bus 🙂
ted uz se jen zamysli nad tim, proc jezdis tureckym autobusem, paznechte. hodne stesti preji.
Protože na Ivecu jsou ti, co tam teď jsou.
Je jesný, že výrobci by se to líbilo. Ale těžko bude vyhovovat nastavení a typ motoru nebo převodovky stejnej třebas pro Budějovice, kde to je na rovině, nebo pro Prahu / Brno, kde to lítá většinu času po kopcích.
Výrobce to koneckonců může skusit sám, tím, že omezí nabídku. A uvidí, zda je o „levnější“, ale méně konfigurovatelnej výrobek zájem.
Výroba ve velkých sériích neskutečně zlevňuje výrobu. Stejně tak i údržbu.
I do aut je levnější montovat vyhřívané sedačky a pak to jen přes SW skrýt než řešit dva druhy.
Autobusy vždy budou maloseriová výroba, zatím automobily jsou velkoseriová.
A sedaček je na montážncíh linkách několik typů.
Jenže ty vozidla HD se, narozdíl od aut, nekonfigurují a neobjednávají po jednom kuse ale po sériích.
Velké série zlevní výrobu. Uvednou tím zisk Iveca, který klesá. V zahraničí, třeba v Římě nabídnou sutobus levněji než v ČR a ještě ho upraví na míru zákazníkovi. Proč to nejde v ČR?
Zlevnění výroby se však neprojevuje v ceně výroby. Protože pro Brusel kde soutěžili i výrobci z Číny stojí hybrid s částí prosklené střechy, dekorem dřeva, sedačkama na míru, vyhřívanými všemi okny apod. méně než stejný typ pro Prahu. Jam se výrobci z Číny nehlásí.
zrovna ty barvy a počty dveří se prostě lišit budou, s tím se moc nenadělá
Ale proč jsou různé sklony sedaček, to fakt nevím
Kdyby chtěl víc než fňukat, tak nadělá. Z výrobního závodu může odjet vůz bílý a sedačky může domontovat Jarda ve Zlineru nebo Franta v Tezasu. Pokud dopravní podniky trochu couvnou, můžou místo kompletního laku v livery být vozidla dodávána bílá a dobarvovat se taky u finálního dealera (Zliner/Tezas) polepy, jejichž úroveň i životnost šla za poslední roky nahoru.
… čímž akorát většina nákladů přejde od jednoho subjektu ke druhému, ale těžko se něco ušetří.
Ušetřit na laku se da že nebude. Pořád se bude platit za lak, sice občas bude cena vyšší, jindy nižší.
Myslím, že i zákazníkům – tedy dopravcům, respektive především objednavatelům je jasné, že ty jejich specifické požadavky zvyšují cenu, ale z nějakého důvodu jim to nevadí (a vše zaplati), jinak by to nechtěli. Z hlediska výrobce, od nějž se tento článek odvíjí, nejde o dobrou vůli směrem k zákazníkům (oni to zaplatí), ale o snahu zjednodušit si výrobu, dostat se na vyšší výkon a víc vydělat. To je samozřejmě legitimní. Osobně si myslím, že v čase se už ustavuje nějaký kompromis, např. PID směřuje ke standardům napříč dopravci. Z hlediska výrobce pak samozřejmě není problém se o nějaké nezajímavé mikrozakázky… Číst vice »
Specificke podmínky vznikaji ze standartu DP.
DPO – si udělalo studii na sedačky a prostě tento typ sedadel požaduje.
Infomační systemy taky vznikaji tak, že se děla VŘ na informamční system a ten se plošně implementuje do vozového parku, kdy u nových vozu je to požádavkem.
Tohle je efekt tržního hospodařství, aby nebyl monopol na dodavatele třeba zrovna informačních systemu.
Druhá stranka je že mateřská firma nechce moc investovat do modernizace výroby a jít parametrickou digitalizaci výroby. Kdy ve 3D modelu je konfigurujete požadavek zákazníka a pak se po schvalení výroby generuje automatický techncikou dokumentaci….
Ivecu na západě klesá zisk. Čínští výrobci na velkých trzích srazili ceny Ebusů. Běžně se tam prodávají vysoce individualizované autobusy za méně než u nás. A teď Iveco v ČR brečí. Potřebují zvýšit zisk. O veřejné rozpočty jim nejde.
Jakoukoliv odlišnost musíte nejdřív vyprojektovat, vyrobit výkresovou a TPV dokumentaci, včetně odlišných materálových rozpisek, vyrobit pro ni přípravky pro zhotovení dílů a montáž atd., zkrátka spousta věcí je jinak. To vše prodražuje výrobu a prodlužuje termín dodání. Takže není to jen o výměně sedaček, jak se tu někteří domnívají.
Ano, výrobu to prodražuje. Ale zákazník je zjevně ochoten si to zaplatit. Pokud je někde problém, tak u „veřejných“ zákazníků a jejich hospodaření (řádný hospodář atd.). Takže jim to musí dojít a pak začnou objednávky konsolidovat. Ale jak už jsem napsal, ten proces už běží.
Proč stojí vysoce individualizovaný autobus v Polsku nebo v Holandsku méně než málo individualizovaný v ČR. Proč je marže Iveca v ČR vyšší než ve Španělsku?
Zajímavé je, že v Polsku, Rakousku i Itálii se autobusy prodávají za méně než u nás a více se upravují ba míru. Jenže Ivecu klesá zisk protože u elektrobusů tlačí ceny dolů konkurence z Číny.
Ušetří, protože továrna bude chrlit série s přípravou na sedačky a individuální požadavky budou řešit individuální dodavatelé a ne složitý a nepružný korporát.
Automobilky taky běžně dodávají auta bez určité specifické výbavy dealerům, kteří před prodeji zákazníkovi provádějí konečné úpravy dle jeho požadavků.
Nedováží Iveco ty NP městský vozy právě v polostavbě ? Tedy bez interiéru ? Nějak mám za to, že v Mýtě komplet staví jen Crosswaye .
No však jo. Ale proto píšu, že než fňukat, že jsou moloch, můžou s tím něco dělat a zoptimalizovat si procesy tak, aby ty individualizace nedělali v továrnách, ale až u distributorů.
Urbanway už dávno nemá s Vysokým Mýtem nic společného, výroba probíhá komplet ve Francii.
Všechny tyhle kraviny by se měly celostátně zaříznout, jedná se o šílené mrhání státních prostředků naprostou libovůlí některých politiků a úředníků. Užitná hodnota busu bude naprosto stejná ať bude mít barvu potahů jakoukoli. Ty čísla by byly výživné, kolik miliard se každoročně za tyhle kraviny zbytečně propálí. Pak se nesmíme divit že nemáme prachy na důležité věci.
Nedochází vám, že barvy potahů a podobné kraviny jsou haléřové položky na něčem, co se stejně objednává na každý bus extra z předdefinovaných vzorů? Šibujte si s počtem dveří, jejich umístěním, požadujte atypické konstukce skříně a teprve potom uvidíte, co je to prodražení z odlišnosti.
Je zajímavé, že v Polsku nebo Rakousku nakupující autobusy levněji než u nás. A přitom je zcela běžné, že každé město od 30tis. obyvatel potahy sedadel i barvu interiéru na míru. Hodně se tam pracuje s lokalizací. Třeba Daimler Bus nabízí velké množství individuálních úprav v základu. I Iveco pro zahraniční města nabízí velkou variabilitu za méně peněz než v ČR. Jenže u nás je Iveco dominantní a nemusí moc bojovat o každou zakázku.
Protože individualizaci řeší obvykle samolepkou. A tak to má být.
Ta individualizace není o barvě nebo samolepkách. Třeba v Římě je plošina pro kočárek na pravé straně mezi 2hými a 3tímu dveřmi. Jinde je v pravo, ale vzadu. Někde nechtějí sedačky proti směru jízdy. Liší se i typy kabin řidiče. Čelní skla, zrcátka, i umístění motorové věže. Někde zahrnuje kabina i polovinu předních dveří. Jinde mají zaslepené zadní sklo pevným panelem. Liší se i požadavky na množství záchytnýcj tyčí apod. V rámci 1 státu a přesto platí za vůz méně než v ČR.
To, že zakážete upravovat vůz podle zákazníka prodejní cenu nesníží. Tu v případě elektrobusů na velkých E trzích způsobuje konkurence z Číny. Proto jsou tam ceny i autobusů Iveco levnější než u nás a jsou ještě více upraveny na míru zákazníkům než v ČR. Ivecu klesá zisk proto tento nátlak.