Tramvaje z Ostravy na Karvinsko využijí důlní vlečky, kraj podepsal memorandum s vlastníkem

Báňské spěšné vlaky v Ostravsko-karvinském revíru. Foto: Jan ŠantrůčekBáňské spěšné vlaky v Ostravsko-karvinském revíru. Foto: Jan Šantrůček

PKP Cargo International vnímá využití jejích vleček jako další krok v transformaci regionu.

Plánovaná tramvajová trať z Ostravy na Karvinsko povede zčásti po důlních vlečkách. Moravskoslezský kraj podepsal s jejich vlastníkem, společností PKP Cargo International, Memorandum o spolupráci při transformaci území po ukončení těžby v Moravskoslezském kraji a využití vlečkové sítě ostravsko-karvinského revíru pro vybudování tramvajového spojení mezi městy na Ostravsku a Karvinsku.

Že právě díky možnosti využití kolejových vleček v regionu je návrat tramvají na Karvinsko stavebně realizovatelný, potvrdila studie proveditelnosti. Z celkové plánované délky tramvajové dráhy 31,5 kilometru má jít hned ve 21,4 kilometrech o rekonstrukci stávajícího kolejového svršku.

Jak deník Zdopravy.cz informoval letos na jaře, finanční náročnost investice byla velmi hrubě odhadnuta na 7 až 8 miliard korun. Upřesňovat se má s každým stupněm projektové dokumentace. Návratnost lze očekávat do padesáti let. Financování projektu by mohlo být díky jeho pozitivnímu vlivu na vývoj klimatu zajištěno z grantů EU, a to až do výše 90 %.

S útlumem těžby význam vleček klesá

„Využití části vlečkové sítě ve vlastnictví PKP Cargo International pro vybudování tramvajového spojení Ostrava-Orlová-Karviná a Orlová-Havířov vnímáme jako další smysluplný krok v transformaci našeho regionu. Vlečky ostravsko-karvinského regionu mají za sebou velmi bohatou historii. Společně s útlumem těžby uhlí jejich význam logicky klesá,“ uvedl šéf PKP Cargo International Łukasz Grzesło.

Zákres trati do územního rozvoje.
Zdroj: Dopravní projektování, spol. s r.o.Situace širších vztahů - odbočka do Havířova.
Zdroj: Fakulta stavební, VUT v Brně

Podle náměstka hejtmana Moravskoslezského kraje Radka Podstawky je tento záměr součástí širší strategie transformace regionu po útlumu těžby a navazuje na historické trasy tramvajového a vlakového spojení, jenž zaniklo vlivem těžby během v minulého století.

Příležitost k posílení ekologické veřejné dopravy

„Moravskoslezský kraj vnímá toto téma jako příležitost ke zvýšení atraktivity území, přilákání klíčových investorů, využití důlních brownfieldů a posílení ekologické veřejné dopravy v ostravsko-karvinské aglomeraci,“ vysvětlil Podstawka.

V současnosti jsou na vlečkách například provozovány výletní vlaky po bývalých dolech. Z plánů lze zmínit využití pozemků pro vybudování cyklostezek.

Tagy karviná Moravskoslezský kraj ostrava PKP Cargo International Tramvajová trať Ostrava - Karviná
104 komentářů