Tramvaje z Ostravy na Karvinsko využijí důlní vlečky, kraj podepsal memorandum s vlastníkem
PKP Cargo International vnímá využití jejích vleček jako další krok v transformaci regionu.
Plánovaná tramvajová trať z Ostravy na Karvinsko povede zčásti po důlních vlečkách. Moravskoslezský kraj podepsal s jejich vlastníkem, společností PKP Cargo International, Memorandum o spolupráci při transformaci území po ukončení těžby v Moravskoslezském kraji a využití vlečkové sítě ostravsko-karvinského revíru pro vybudování tramvajového spojení mezi městy na Ostravsku a Karvinsku.
Že právě díky možnosti využití kolejových vleček v regionu je návrat tramvají na Karvinsko stavebně realizovatelný, potvrdila studie proveditelnosti. Z celkové plánované délky tramvajové dráhy 31,5 kilometru má jít hned ve 21,4 kilometrech o rekonstrukci stávajícího kolejového svršku.
Jak deník Zdopravy.cz informoval letos na jaře, finanční náročnost investice byla velmi hrubě odhadnuta na 7 až 8 miliard korun. Upřesňovat se má s každým stupněm projektové dokumentace. Návratnost lze očekávat do padesáti let. Financování projektu by mohlo být díky jeho pozitivnímu vlivu na vývoj klimatu zajištěno z grantů EU, a to až do výše 90 %.
S útlumem těžby význam vleček klesá
„Využití části vlečkové sítě ve vlastnictví PKP Cargo International pro vybudování tramvajového spojení Ostrava-Orlová-Karviná a Orlová-Havířov vnímáme jako další smysluplný krok v transformaci našeho regionu. Vlečky ostravsko-karvinského regionu mají za sebou velmi bohatou historii. Společně s útlumem těžby uhlí jejich význam logicky klesá,“ uvedl šéf PKP Cargo International Łukasz Grzesło.
Podle náměstka hejtmana Moravskoslezského kraje Radka Podstawky je tento záměr součástí širší strategie transformace regionu po útlumu těžby a navazuje na historické trasy tramvajového a vlakového spojení, jenž zaniklo vlivem těžby během v minulého století.
Příležitost k posílení ekologické veřejné dopravy
„Moravskoslezský kraj vnímá toto téma jako příležitost ke zvýšení atraktivity území, přilákání klíčových investorů, využití důlních brownfieldů a posílení ekologické veřejné dopravy v ostravsko-karvinské aglomeraci,“ vysvětlil Podstawka.
V současnosti jsou na vlečkách například provozovány výletní vlaky po bývalých dolech. Z plánů lze zmínit využití pozemků pro vybudování cyklostezek.