Tramvaje z Ostravy na Karvinsko využijí důlní vlečky, kraj podepsal memorandum s vlastníkem
Báňské spěšné vlaky v Ostravsko-karvinském revíru. Foto: Jan Šantrůček
PKP Cargo International vnímá využití jejích vleček jako další krok v transformaci regionu.
Kdyby raději realizovali vlakové spojení mezi Bohumínem a Havířovem přes Orlovou po těch vlečkových kolejích bylo by to daleko rozumnější
Tak na tohle by byli vhodnější tzv vlakotramvajove jednotky ,které zvládnou jak tramvajové zlabkove koleje tak i klasické vlakové koleje
Tohle je Ostrava. Tady jezdí tramvaje po železničních bezžlábkových kolejnicích od svého vzniku. Typický profil kolejnic v nedlážděných úsecích je S49. Tomu odpovídá i profil kol.
U tramvaje do Karviné se stejně plánuje demontovat stávající kolejový svršek vlečky, podle potřeby upravit spodek a vybudovat nový svršek, který umožní rychlost 80 km/h.
Oba druhy kolejí zvládnou tramvaje v Ostravě už dávno. Dávají to dokonce i pražské tramvaje.
Kdo tím bude jezdit? Karviná a Orlová se vylidňuje (zůstávají staří, menšiny), mladí mají auta a jízdné ODIS je přemrštěné…
Kvalitní dopravní infrastruktura může celou oblast zatraktivnit, a tím snížit vylidňování oblasti.
Chápu tu trať správně, že pojede i okolo ZOO Ostrava?
Ano. Pokud se ten záměr tedy někdy uskuteční.
Určitě ne podle mapy.
Podle projektu to pojede ve stopě stávající trati přes stanici Josefova jáma a následně po tělese bývalé koleje směr důl Oskar a Heřmanice, teda doslova souběžně s plotem ostravské ZOO a pár desítek metrů třeba od pavilonu slonů.
Podle mapy v článku začina stopa u Rychvaldu….
Ta druhá mapa znázorňuje jen odbočky do Orlové a Havířova, u té první je ta páteřní trať z Hranečniku do Karviné.
Aha. Tak to jsem si neuvedomil. Ale tím padem mi nesedí km članek vs mapa.
U te druhé mapy mi to vyšlo Orlová – haviřov cca 20km (https://mapy.cz/s/puzokugoha) + cancour do Šumbarku
Od Zoo k napojení na Orlovou 9,3km.
A usek na karvinou (kopíruje I/59?) je cca asi 5km. z toho nedostanu těch maximalně 31,5km…..
Jaký to rozdíl. Před léty v Přerově potřeboval nejmenovaný politik přístup po kolejích a tak toho vlečkaře „naši zaklekli“.
A změna kurzu. Teď jde na ruku italům. A neb slibime voličům blaho, developerům … (taky blaho), projekční kancelář uděla projekt do šůplíku. A za pár let nic….. Pro nezasvecené: Před měsícem kraj zveřejnil spolupráci s Panatonni o stavbě , zastavi se brownfield u kruhače (na mapě je to trojuhelník tratí vedle na napísu směr Karviná) a ještě tam byly OKD (přesnou polohu nevím) a někdo další. Ono zni uděláme tramvaje. Ale když jsem posledně v diskuzi porovnalaval tram a EMU. Tak zrychlení bylo podobné. Což je nejjpodstatnější parametr porovnání. Navíc díky důlním vlivům byva maximalní rychlost omezena na 50km/hod.… Číst vice »
Neznám místní reálie a „specifika“, ale obecně mi připadá rozumné, když výstavba dopravní infrastruktury (z veřejných rozpočtů) jde ruku v ruce s výstavbou komerčních/obytných/průmyslových objektů (soukromí developeři). Vždycky se ozve něco ve smyslu „tomu fuj fuj develotrovi teď stát zhodnotí jeho investici, hanba!“. Ale není snad opakem tohoto přístupu (opět cituji zdejší diskuze): „kolony na příjezdu do města jsou výsledek nezvládnutého územné plánování, fuj fuj kapitalistickým šmoulovům bez infrastruktury“? Není snad lepší postavit infrastrukturu a developerskou výstavbu zároveň? Nebo je něco špatného na tom, že stát/města/kraje staví dopravní infrastrukturu, kvůli čemuž (taky) se vybírají daně? V některých obcích se taky… Číst vice »
Akurát ta infrastruktura se staví od 97. (1997) kdyby někdo skutečně chtěl obsluhovat Haviřov kolejovou dopravou tak by to stalo. A ne že každých pět let děla studie na vlakotramvaj, která jde do šuplíku. Děláto jedna firma bez vyběrového řízení a zaroveň je sponzorem ODS.
A jestli je myšleno pustinou nadráží v Haviřově tak souhlasím.
Idea když staví developer projekt a politici kolem chtějí udělát trať je pěkna to souhlasím.
Problém je že z kraje odchazejí vzdělaní lide (střední, vyšší vzdělaní) a kraj to flikuje montažními a skladovácími halami, které kromě party manageru, je požadováné vzdělaní zš.
„a kraj to flikuje“
Jestliže má kraj fůru lidí po třicítce, kteří mají jenom to základní vzdělání … ty už nepředěláte. Kdo se chtěl něco naučit i mimo školu, ten už to ve třiceti dávno udělal sám.
Co teda má dělat kraj s nevzdělanými, které vzdělat ani pořádně nelze? Sociální dávky … doživotně fakt raději ne.
To nema ani. Ti co chtěli aposň trochu robit, pracuji.
Myšleno je to tak, že kraj lidem se středním a vyšším vzdělaním nabizi práci v montovnách aby neodchazeli do zahraniči za lepším….
Druhá věc je že v těch monatžních halach začina pracovat více cizincům. (Osobně nic proti nim nemám).
Ale nechápu princip proč by měl stavět trať (kompletně překopat) aby pak stajně vedle haly postavil ubytovnu a nebo navažel dělníky soukromimi autobusy…..
Koleje vleček jsou v hrozném stavu. Tam jedeš 30km/h a jsi rád. PKP do toho neinvestuje vůbec nic. K tomu by se musela elektrizovat.
8-10 miliard vyhodit za pár turistických vlaku? Hodně odvážné.
Pravidelné tam pojede pár lidí do Orlové (a to bude centrum ještě dost vzdálené) a tim to končí.
Kdo by jezdil z Karviné do Ostravy, přes Orlovou a Heřmanice? Proč by to někdo dělal. Když bus i vlak je rychlejší. Tento projekt zůstane na papíře a tím to skonč tolik peněz stejně nikdo nemá.
Meleš naprosto totální nesmysly – pár turistických vlaků tam jezdí teď!
Ale ten článek je o plánu MS kraje ty koleje z části předělat pro lehčí kolejová vozidla zvaná TRAMvaje + na ně napojit zcela nové další TRAM koleje v cca délce 10km, což je asi 1/2 délky navrhovaného příslušného využiží/transformace 20km těch vleček, a na takto vzniklých celkem 30km TRAM tratí nově provozovat pravidelné/časté přímé TRAM spojení Ostravy – Karviné – Orlové – Havířova, které by účelně a atraktivně kapacitními a rychle jedoucími vozidly nahradilo dosavadní neatrakrtivní, málo kapacitní a pomalé autoBUSové spoje/linky!
Tak plany kudy tl pojede uz „jsou“staci se podivat..ma jit o tramvajovou drahu,tudiz ne tak prisne predpisy jako pro velkou drahu.A ten Havirov…tam uz byla zrusena ta rezerva pro stavbu tram.trati mestem?Ty siroke pas mezi vozovkou jako na hlavni tride v Ostrave Porube?a samozrejme,jako vsude ve svete,kde vede trat,prijde developer a stavi se,to je znama vec,nic svetoborneho,Karvinsko po utlumu ma velkou budoucnost..
Akorat me mrzi,ze toto tema se pravidelne otevira jen pred volbama a pak nic.I kdyz „memorandum“ cislo II. je zatim nejvetsi pokrok
V tom zeleném pásu jsou energovody. Soudruzi v Havířově počítali s trolejbusy.
Soudruzi … vždycky uměli zamotat zlého kapitalistu do čehokoliv. Například developera.
Akorát si nejsem jistý, jestli se obyvatelé Havířovova nepostaví proti tomu, aby jim tramvaj vedla historickým centrem.
VendoJendo Havířov nemá historické centrum, byl postaven stejně jako nová Orlová, Ostrava Poruba, Hrabůvka, Dubina, Fifejdy, nový Zábřeh a část Karviné v 50-70 letech 20.stoleti na zelené louce.
Doufám, že dobrý nápad nezapadne a bude realizován. Konečně si někdo v Ostravě začal všímat bídné dopravni infrastruktury a jeví aspoň trochu snahy něco řešit. Kdepak jsou bývalí špičkoví komunální ostravští politici Macura a Bajgarova, mající tuto oblast v gesci? No přece v developerskych firmách s projekty na lukrativních místech Ostravy!!
Bajgarová a špičkový politik? Proboha.
Jaký historický centrum. Havířov žádné historické centrum nemá
Jednak ta nejstarší část Havířova už je dnes taky historie a zaslouží si ochranu, druhak v příspěvku JendyVendy cítím jistou ironii a třeťak – buďte si jistí, že výstavba TT tam odpor vzbudí. Když ne kvůli narušení historického genia loci (k tomu by spíš pasovala), tak kvůli prachu, hluku, narušení statiky budov, úbytku zeleně atd atp.
Jen tak pro pořádek – v té poslední větě nejsou mé postoje, ale to jsou postoje, které ta trať vyvolá v Havířově (a kdekoliv jinde v intravilánu, kam jí někdo bude chtít zavést).
Proto jim tu trať zřídí kilometr daleko v poli a snad ji ocení nově přistěhovavší, kteří tam budou mít nové baráky.
Půlka města je dnes památkově chráněna
Co v ČR ještě není?
To že se památkáři utrhli z řetězu ještě neznamená že všechno z čeho památku udělali má nějakou historickou hodnotu.
Tramvaje pojedou jen do Orlové a Karviné. Havířov naštěstí z tohoto plánu zaťím vypadl a pevně všichni věříme,že na nesmysly nebudou peníze.A kdo zná projekt tramvají do Karviné, ví, že zatímco nyní autobusy zastavují v civilizaci,vlečky jsou vedeny mimo…a i nadále tomu tak bude…
Ta představa právě je, že z vlečky do města povede nově postavená tramvajová trať.
Které vlečky? jaké té u Františka? Nic vzdálenějšího a ve větší dupě už asi není.
Vidíš v článku ten zákres? Nevím, jak moc vážně to brát, předpokládám, že je to jen prvotní úvaha, ale nějaké základní směry se z něj dají vykoukat.
Jak mluvit do dubu…s dutohlavem těžko diskutovat… kdyby sis ty plány vedení aspoň pořádně prohlédl 🙈
Já osobně, jako někdo kdo bydlí v těsné blízkosti jedné ze zmiňovaných vleček, bych si třeba dokázal krásně představit využití vleček pro historickou železniční linku vedenou nějakým historickým motorákem. Ze samého centra oblasti Dolní Vítkovice by pak šlo jezdit přes Zarubek po BDr, na Salmě zastávka pro ty co by chtěli vyrazit za výhledem na haldu Ema, na Jozefce zastávka u ZOO, v Michálkovicích přímo u muzea dolu Michal, pak to vede pěkně lesem až do Petřvaldu, kolem dolu Žofie a zakončit by to šlo třeba v Karviné na dole ČSA, který má být do budoucna zachráněn jako památkově chráněný.… Číst vice »
Ládíku, já vím, že přijdeš o kšeft, ale hromadná doprava je dobrý nápad.
Trochu mimo.
Asi má kritický den, nepodíval se do kondiciogramu.
A nebylo by lepší aby ty cíle obsloužila tramvaj? Jistě by nebyl problém o sobotách zařadit i nějakou historickou/nostalgickou linku podobnou 23 v Praze
Ta tramvaj ovšem nedojede k polovině zmiňovaných cílů, navíc co má historicky společného tramvaj s 160 let starou Báňskou dráhou a doly?
Nechcete si něco takového postavit v pokojíčku a nezatěžovat tím stovky tisíc lidí, kteří nechtějí být součástí šoto skanzenu?
To já mám, ale na rozdíl od mnoha jiných já tady bydlím a žiju.
Nejezdila v minulosti v Ostravě čistě náhodou tramvaj právě po těch báňských dráhách?
Nejezdila. Tramvajky měly svoje vlastní tratě.
Tuším, že je řeč o pískové dráze VZD do Zábřehu, ze které se stala tramvaj.
Právě,že ne.z původní trati nezbylo skoro nic…
No ono je trošku složitější než říct Ano, Ne.
Těch baňských dráh bylo hodně a některé umožnovaly i osobní dopravu. Některé byly i elektrizované.
Má být železnice muzeum na kolečkách, nebo sloužit přepravě ? Co by ten motorák odvezl za sezonu, to by ty (vlako)tramvaje odvezly za den.
Však ty dvě jízdy denně o víkendech si můžou odvozit i s provozem tramu. Pokud tam neplánují linku co pět minut.
Zatím se všude kolem s železnicí jako s muzeem nakládá (ve prospěch silniční dopravy – na jaře 25 bude po chystaném omezení jvz zas o něco více zboží na silnici), tak proč tu dělat ostrov?
Ježkovy brejle… 🤦🏻♂️ Jenom né proboha další skanzen! To si postavte u sebe na zahradě.
Další? My máme v rámci ČR aspoň jednu muzejní dráhu? Zrovna tady vzhledem k množství turisticky atraktivních objektů by bylo super to propojit právě i s historickými vozidly, nějaká vlakotramvaj je pitomost, vždyť lidi bydlí úplně jinde než vede trať…
Jsem rád že to aspoň někdo vidí podobně. Ono se může těm co to tady neznají zdát, že to jsou prostě nějaké nepotřebné koleje zarostlé v trávě, ale přitom je to už přes 160 let fungující železnice, která krom vlastní historické hodnoty propojuje spoustu míst, které mají velký potenciál v rámci Ostravy pro turistický ruch. Rozhodně by se s tím dalo pracovat i jinak, než to překopat na tramvaj a částečně zrušit. A pro nějakou železniční nostalgii by to bylo taky ideální místo pro vyžití, než se tlačit někam do běžného provozu. Ale jak říkám, je to jen můj osobní… Číst vice »
Za mě je tohle úplně ideální místo, které by se dalo právě pro historické vlaky využít. Jak píšeš, mnoho turistických cílů, vzhledem ke konci nákladní dopravy na vlečkách se zde nebude motat nic jiného, tohle je přímo ukázkový příklad, na který by se dal naroubovat systém britských heritage railways. Ale ne, místo se bude tisíc let před každými volbami mluvit o tramvaji, fakt pecka…
Máme skoro 10 000 km muzejních drah.
a to počítáte jen ty tzv. klasického rozchodu – 1435mm – Kolešovka ( https://mapy.cz/s/cevonasezu ), Zubrnickou ( https://mapy.cz/s/punodalosu – z Velkého Března jednou snad zas až do Úštěk Horní nádraží, které je již obnoveno a další) , ale když připočítáme i dvě až tři úzkorozchodné železnice (Osoblažku – https://mapy.cz/zakladni?source=firm&id=2341502&ds=1&x=17.6547923&y=50.2284140&z=13 či JHMD z Jindřichova Hradce do Obrataně/Nové Bystřice) či několikero průmyslových úzkokolejek . z nichž jen MPD ( https://www.mladejov.cz/uvodni-stranka ) má přes 10 km, tak budem jistě ve stovce kilometrů!
Tak třeba Zubrnická museální železnice? Zbýšovská dráha Muzea průmyslových železnic? Mladějovská průmyslová dráha? Čáslavská Muzeální Dráha?
Takže na normální rozchod jedna krátká vlečka a jedna lokálka s horským charakterem, zbytek úzkokolejky. To je teda pecka 😀
bude se jednat čistě o tramvajovou trať nebo bude sdružena s vlečkovým provozem
Nákladní doprava není potřeba, uhlí nebude a všechny projekty co se tady v té oblasti staví, tak s železnicí počítají tak možná v prezentaci…
Nějaký důvod, proč by měla bytová výstavba počítat s železnicí namísto tramvaje?
Proboha jaká bytová výstavba? Jako bytovky někde na haldě nebo areálu bývalé šachty?
Jde o průmyslové zóny a firmy které tady vznikají, a kdy zůstává vyžití železnice v nákladní dopravě jen v teoretické rovině a na papíře. Naposledy například 9.květen, kde se prezentovala existující vlečka jako výhoda, nicméně po úpravě projektu je v místě koleji další hala logistického centra a koleje mezitím zmizely ve šrotu.
Za těch 7-8mld by taky mohli mit pěkný trolejbusy, co budou stavět tam kde někdo bydlí a třeba i na samostatným tělese (místo ty vlečky). Navíc na to nebudou muset čekat několik desetiletí
To číslo je alarmující. 31,5 km trati (dvě třetiny reko, jedna třetina nová) za 8 miliard, to je 254 milionů za 1 km. To i občas některá standardní dálnice vyjde levněji. Viz třeba cca 157 mil. Kč/1 km https://zdopravy.cz/zacala-stavba-dalsiho-useku-dalnice-d7-zahrne-obchvat-lotouse-225133/
Srovnáváte hrušky s jabkama…
Neumíte si představit tu přestavbu tratě.
S množstvím zásahů až do x set metrů v okolí a napojení…
Lze o zcela specifické místo které nelze v rámci ČR vůbec srovnávat….
Za mě jste ubohý člověk který rozezná jen tramvaj od trolejbusu….maximálně….
Nikdy jste takové území neviděl. Takže ani náhodou nemůžete vědět o co vůbec jde. Je mi vás upřímně líto….
Milióny přeložení, upevnění a….
To není u Kolína přeložka cyklostezky kde se místní dohodli že to povede kolem zahrady Josefa. Nikov baráku Cyrila. Na místním pátečním sezení v restauraci…
Člověče vzpamatuje se….
Uznávám že slova o ubohém člověkovi jsem si měl odpustit. Omlouvám se. Tak jsem byl rozezlen neznalosti rozdílu složitosti území až se stalo. Omlouvám se tedy dotyčnému….👍
Zbytek snad i ostatní pochopí kdy avizuji území u Kolína a případně cyklostezky. A složitosti území kde se i místy na výšku stihne propadnout území v rámci jedné chvíle až o metr u nás běžných otřesů v rámci jednoho roku….
Stále opravdu velmi silných ještě běžných otřesů u nás na Karvinsku….👍
Omyl pane diskutující kolego. Trolejbus už těmi některými místy jezdí třeba zrovna linka 101 přes Petřvald Radvanice. Jen je parciální a jezdí místy kde lidé bydlí. A bude toho více postupem času. Navíc v těch obydlených místech doprava již funguje. Příklad linka 30 z do Petřvaldu. A i další místaj sou na tom s existující funkční dopravou podobně. Na co by trať tramvaje tedy vedla středem Petřvaldu kde sice lidé bydlí a dopravu již mají. Ta tramvaj by musela jet 50 km h max. Co ty okraje Petřvaldu a dalších míst které právě mohou díky tramvaji povstat z popela. Tramvaj… Číst vice »
Takový projekt u nás zákonitě skončí pro odmítnutí prosté elektrizace.
Jak souvisí prostá elektrizace s výstavbou tramvajové dráhy?
Mají-li být využity stávající úseky tratí, bude nutné je elektrizovat. A bez generální rekonstrukce všeho okolo za miliardy se to u nás nedělá, to už je tradice.
Pokud tam mají jezdit tramvaje, tak si stejně jen se zapícháním sloupů podél náspu nevystačíte (+ výhybny, zastávky). Ostatně, ty hlavní náklady tohoto projektu, pokud se tedy bude realizovat, budou ležet v těch nově postavených úsecích.
V rámci báňského sp. vlaku jsem po té trati jel a je v opravdu hodně mizerném stavu. Ten vlak jel 30 km/h a zněl, že se rozpadne, takže tady to bez větší reko fakt nepůjde.
Víte o tom, že soustava elektrizace pro železnici je jiná než ta tramvajová
A pravděpodobně to nebude v režii Správy železnic se sídlem v Dlážděné ul. v Praze.
Mne spíše zaráží fakt, že důlní vlečky povětšinou vedou vybydleným územím, takže pro hromadnou veřejnou dopravu postrádají význam. Inu, z mého pohledu další blbý nápad krajských pohlavárů.
Ve vybydleném území to holt nebude (tak často) stavět a prostě to projede, tramvaje DPO zvládají i 80 km/h. Důležité je, že ty tramvaje obslouží ta obydlená území, rozdělená těmi územími vybydlenými.
Jen aby…
Tak samozřejmě, nevíme jestli vůbec něco vznikne, a pokud ano, tak jestli to nebude nevyužitelný paskvil. Měl jsem to napsat jinak, ne jako konstatování, ale spíš přání.
Jo, taková vyhlídková cesta tramvajkou z Karviné do Ostravy, kolem šikmeho kostela, staré Orlové, rybniků v Rychvaldu a terminálu na Hranečniku, to bude úplný trhák. Přitom už dnes se dá dojet z Karviné do Ostravy pohodlně vlakem, autobusem, nebo autem.
Tak jasně, celou trasu tím pojede málokdo, to je jak jet z Prahy do Brna rychlíkem přes Vysočinu.
Myslíte Orlovou, Karvinou a Havířov??? V místech, kde je zatím navržena asi těžko. Zastávky by měly vznikat v místech s největší hustotou obyvatel..
Co je zatím kde navrženo?
Když se píše, že „z…plánované délky tramvajové dráhy 31,5 kilometru má jít hned ve 21,4 kilometrech o rekonstrukci stávajícího kolejového svršku.“ tak já tomu rozumím tak, že má vzniknout 10 km nových úseků, které právě připojí osídelná území na tělesa vleček, dnes vedoucí brownfieldem.
Tak ještě třeba nahlédnout do přiložených výkresů…a nenapsal byste to….
Dočasně vybydlenym územím, po ukončení těžby se tam postupně začnou vracet lidé.
No a už tam budou trambaje než na to vlítnou develotři 😉
Tak ten byl dobrej… už jste tam nekdy projížděl???
Ano, mnohokrát
Samozřejmě že se počítá že tím,, vybydlenym “ územím to bude víceméně ,, projíždět“ a stát to bude hlavně v městech a jejich zastavbách
Právě existence tramvaje může do budoucna akcelerovat rozvoj a konverzi těch brownfieldů. Bylo by fajn kdybychom mohli stavět v dosahu udržitelné dopravní obsluhy. Zvlášť v regionu, který chronicky trpí vlivem špatného ovzduší.
když tam bude jezdit tramvaj, on to časem (v horizontu desítek let) asi někdo i zabydlí, tak kde bude možné.
Stavíme, jezdíme!!!
Ale třeba Orlovskému centrum se vlečka naprosto vyhýbá. Takže doufám, že aspoň na toto budou projektanti myslet a naženou tramvaje někde blíž.
Co jsem tak pochopil tak z vlečky by to mělo odbočit do centra Orlové směrem Poruba, Nemocnice , a Někde za Kauflandem třeba smyčka nebo tak nějak 🤷🏻♂️
To zní dobře. MHD má smysl, pokud je dostupné. Tramvaj v centru města, třeba na hlavní třídě v Havířově, v Karivné na Osvobození nebo v Orlové na Masarykově to bude zajímavé a dostupnější cestování
Vlečku lze využívat pro pravidelnou veřejnou osobní dopravu?
Vlečku lze využít jako základ pro rekonstrukci na tramvajovou trať.
Předpokládám, že se bude jednat o tramvajovou dráhu postavenou na tělese bývalé vlečky.
Místy to bude třeba na tělese dráhy co nikdy nebyla ani pořádně zprovozněna (třeba z Jozefovy jámy na Oskar), místy úplná novostavba (třeba zrovna z Oskara do Rychvaldu ke stávající trati), a místy to bude na tělese vleček používaných dnes denně k nákladní dopravě (a sezónně i k osobni)
Po přečtení článku se dozvíme, že se má jednat o přestavbu na tramvajovou trať.
K otázce: Ano, jedni muzejníci provozují vlečku s osobní dopravou.