Příprava návratu tramvají na Karvinsko pokračuje, kraj nechá zpracovat dopravní model

Tramvaj Inekon LTM 10.08 v Ostravě na trati mezi Výstavištěm a Hranečníkem. Foto: Jan SůraTramvaj Inekon LTM 10.08 v Ostravě na trati mezi Výstavištěm a Hranečníkem. Foto: Jan Sůra

Podle studie je projekt stavebně realizovatelný zejména díky možnosti využití kolejových vleček v regionu.

Moravskoslezský kraj pokračuje v přípravě návratu tramvají na Karvinsko. Před pár dny vypsal veřejnou zakázku na zpracování dopravního modelu stavby. Vypracován bude pro plánovanou páteřní tramvajovou trasu z Ostravy do Karviné přes Rychvald a Orlovou, ve které se má později napojit odbočka na Havířov.

Podle kraje je zpracování multimodálního modelu zapotřebí pro kvalitní posouzení navrhovaného řešení. Předpokládaná hodnota zakázky je 661 000, nabídky lze podávat do 3. dubna.

Součástí dokumentace k zakázce, kterou má deník Zdopravy.cz k dispozici, je mimo jiné také studie proveditelnosti tohoto tramvajového spojení. Odkrývají se tak podrobnosti projektu, který má zvýšit kvality dopravní infrastruktury v celé ostravsko-karvinské aglomeraci.

Z technické zprávy například vyplývá, že původně měla být trasa na území Ostravy vedena Heřmanicemi se zaústěním v Přívozu. Aktuálně se počítá s jejím zaústěním do dopravní cesty Dopravního podniku Ostrava (DPO) v oblasti Hranečníku.

Původně zvažované zaústění trati u haldy v Přívozu.Zdroj: Dopravní projektování, spol. s r.o.

Původně zvažované zaústění trati u haldy v Přívozu.
Zdroj: Dopravní projektování, spol. s r.o.

Modernizace důlních vleček

Podle studie proveditelnosti je projekt stavebně realizovatelný zejména díky možnosti využití kolejových vleček v regionu, které ztrácí význam po ukončení těžby černého uhlí v oblasti. Z celkové plánované délky tramvajové dráhy 31,5 kilometru má jít hned ve 21,4 kilometrech o rekonstrukci stávajícího kolejového svršku.

Finanční náročnost investice byla velmi hrubě odhadnuta na 7 až 8 miliard korun, upřesňovat se má s každým stupněm projektové dokumentace. Návratnost lze očekávat do padesáti let. Financování projektu by mohlo být díky jeho pozitivnímu vlivu na vývoj klimatu zajištěno z grantů EU, a to až do výše 90 %.

Zákres trati do územního rozvoje.Zdroj: Dopravní projektování, spol. s r.o.

Zákres trati do územního rozvoje.
Zdroj: Dopravní projektování, spol. s r.o.

Odbočka do Havířova

V dokumentaci k zakázce je rovněž studie proveditelnosti k trati Orlová – Karviná – Havířov. Zabývá se propojením Orlové s Havířovem, přičemž vychází a navazuje na plánovanou trať z Ostravy do Karviné.

„Aktuálně je pro nás nejzásadnější tramvajové propojení Ostravy a Karviné, na které se nejvíce soustředíme. Do tohoto projektu následně plánujeme integrovat trať z Orlové do Havířova. Dále máme před dokončením studii tramvajového napojení Havířova na Ostravu. Tramvajové propojení Havířova s Orlovou a Ostravou je tedy na úplném začátku, zpracování těchto studií je řekněme nultou fází projektu, čeká nás tedy ještě hromada práce, abychom se dostali do stejné fáze, v jaké teď trať Ostrava – Karviná,“ sdělil náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje pro dopravu Radek Podstawka.

Situace širších vztahů - odbočka do Havířova.Zdroj: Fakulta stavební, VUT v Brně

Situace širších vztahů – odbočka do Havířova.
Zdroj: Fakulta stavební, VUT v Brně

Tagy karviná Moravskoslezský kraj ostrava Tramvajová trať Ostrava - Karviná
31 komentářů