Češi se na silnicích necítí bezpečně, ukázalo mezinárodní srovnání. Kraje se však značně liší
Bezpečnost zhoršuje alkohol u cyklistů, elektrokola, či nedostatek reflexních prvků u chodců.
Čeští řidiči hodnotí bezpečnost silnic hůře než ostatní Evropané. Vyplývá to z mezinárodního projektu ESRA, který se zaměřuje na postoje účastníků silničního provozu i jejich vnímání bezpečnosti v dopravě.
Dálnice v Česku vnímá bezpečně pouze 58,6 % českých řidičů, oproti evropskému průměru 66,1 %. Silnice mimo obec považuje za bezpečné 38,6 % respondentů z ČR, zatímco evropský průměr činí 50,8 %. Největší rozdíl je u místních komunikací, které za bezpečné považuje pouze 34,3 % českých řidičů, zatímco v Evropě tento podíl dosahuje 51,4 %.
Průzkum proběhl v roce 2023, v tuzemsku se ho zúčastnilo celkem 965 respondentů. Jeho výsledky zveřejnilo Centrum dopravního výzkumu (CDV). Podle centra jsou závěry důležité, neboť doplňují „tvrdá data“ nehodovosti také o subjektivní hodnocení řidičů.
Každý je někdy chodec
Z výsledků také vyplývá, že v dopravě se velká většina z respondentů alespoň občas pohybuje v roli chodce nebo spolujezdce ve vozidle, 66,5 % také jako řidič vozidla, 62,6 % respondentů se označilo za cyklisty a 16,6 % řídí motocykl. Hodnocení jednotlivých typů komunikací pak prováděli pouze respondenti, kteří uvedli, že daný typ skutečně využívají.
Hodnocení dopravní infrastruktury přitom v Česku vykazuje velké regionální rozdíly. Například silnice mimo obec hodnotili řidiči jako bezpečné nejčastěji ve Zlínském kraji (48,1 %), avšak v Karlovarském kraji to bylo pouze 22,3 %. Podobně místní komunikace byly nejlépe hodnoceny v Královéhradeckém kraji (50,0 %), nejhůře pak ve Středočeském kraji (25,1 %).
Nehod na přejezdech i přes miliardové investice přibývá, CDV mluví o změně norem
U cyklistů a chodců je vnímání bezpečnosti blíže evropskému průměru. Cyklisté hodnotí nejlépe místní komunikace s cyklopruhy (65,5 % bezpečně), zatímco silnice mimo obec bez cyklopruhů považuje za bezpečné pouze 21,7 % respondentů. Chodci se nejbezpečněji cítí na komunikacích s chodníky, které bezpečně hodnotí 76,1 % českých respondentů, což je nad evropským průměrem 71,9 %.
„Analýza výsledků ukázala, že čeští řidiči motorových vozidel ve srovnání s evropským průměrem vnímají všechny využívané typy komunikací jako méně bezpečné,” uvádí Pavlína Skládaná z Centra dopravního výzkumu.
Výsledky mezinárodního srovnání podle ní jasně ukazují, že lidé hodnotí komunikace jako bezpečné v zemích, které dlouhodobě vykazují nižší míru závažných dopravních nehod a mají moderní přístup k utváření komunikací.
Zaměření na ty nejzranitelnější
Podle CDV je pro zlepšení nejdůležitější modernizace a osvěta. „Kromě bezpečného utváření komunikací je nezbytné věnovat trvalou pozornost edukaci, která cílí na chování účastníků silničního provozu nejen ve smyslu prevence, ale i zmírňování následků případných nehod,“ říká Kateřina Bucsuházy z oblasti Hloubkové analýzy dopravních nehod CDV.
Konkrétně jde podle ní například o absencí přileb u cyklistů, které v řadě případů mohou zachránit život. „V souvislosti s cyklisty je nutné zmínit také zvyšující se počty elektrokol, což se, bohužel, v čím dál větší míře podepisuje nejen na nehodovosti, ale také na jejích následcích – mnohdy těch nejzávažnějších,“ uvádí výzkumnice.
Inflace zasáhla i do dopravních nehod. Jejich společenské náklady jsou rekordní a dál rostou
Cyklisté jsou podle ní také dlouhodobě kategorií účastníků silničního provozu, která vykazuje vysoký podíl viníků nehod pod vlivem alkoholu, a to jak na běžných jízdních kolech, tak na elektrokolech a také elektrokoloběžkách.
U chodců pak může leckdy vážným nehodám zabránit použití retroreflexních prvků.