Češi se na silnicích necítí bezpečně, ukázalo mezinárodní srovnání. Kraje se však značně liší
Vídeň, cyklista, ilustrační foto. Autor: © Julius Silver
Bezpečnost zhoršuje alkohol u cyklistů, elektrokola, či nedostatek reflexních prvků u chodců.
bodejť by se citili bezpečně, ten cyklopruh na Argentinské je vážně o hubu
Tip pro redakci: Zkuste přinést články, kde se vždy povenujete některému konkrétnímu nešvaru/nebezpecnemu chování/neznalosti předpisů/fyzikálních zákonů atd. a rozeberte ho třeba s odborníkem, ať lidé vědí jak se v určitých situacích na silnicích chovat, čte vás opravdu hodně lidi a mohlo by to mít i hmatatelny výsledek do bezpečnosti na silnicích u nás. Díky moc
Pokud by se seriál věnoval každému „nešvaru/nebezpecnemu chování/neznalosti předpisů/fyzikálních zákonů“ českých řidičů a vycházel jednou týdně, tak má redakce o čem psát tak 100 let:-)
Tento rok v Praze: dvakrát totálně přejetý cyklista od řidiče náklaďáku. V obou případech chyba řidiče náklaďáku. První cyklista dokonce jel v cyklopruhu. Ale budeme tu řešit helmy. Problém je někde jinde řekl bych
Taky mi z toho podezřele vylézá palebná příprava na povinné helmy. Kvalitní infrastruktura dá holt práci a stojí peníze, nové nařízení nestojí nic a peníze může naopak přinášet.
Kvalitní infrastruktura pro kola a chodce stojí zlomek toho co shodná infrastruktura pro auta.
Ale práce s ní je i tak. A ti, kdo by ji museli vykonat, jsou většinou placeni tabulkově, takže se nepřetrhnou.
Je to ještě horší.
Garantem bezpečnosti sil. provozu je PČR. Tatáž PČR, která rezignovala např. na postihování parkování všude možně, prý protože mají málo lidí. Tatáž PČR má dost lidí na žádosti na rušení přechodů bez jakékoli náhrady. Jen letos vím o čtyřech případech a to určitě nejsou všechny.
Což „vyřeší“ problém bezpečnosti tak, že lidi přestanou jezdit na kolech, budou se ještě míň hýbat a přibude výrazně víc úmrtí na civilizační choroby. A odborníci prosazující povinné helmy to vyřeší cpaním více dotací do profi fotbalu a možná pár dalších vrcholovejch sportů…
Jezdění na kole není až zas taková spása, jak si myslíte. Na některé partie těla a funkce je to naopak škodlivé. Jsou i lepší možnosti.
Proto ho rekreační cyklisté doplňují i jinými sporty. 😉
Může být… I když nevím, jak vám taková helma pod koly náklaďáku poslouží. Na tom bude ještě třeba mediálně zapracovat.
Já bych ale spíš radil se na helmu vykašlat a jezdit náklaďákem.
Má to jistě mnoho příčin, ale jednou z nich je nepochybně i způsob vzdělávání v autoškolách. Syn jí teď dělá a tak do toho trochu nahlížím. A jsem z toho v němém úžasu. V těch otázkách je obrovská spousta naprosto dementního zbytečného balastu (např. kdo je správcem Registru řidičů), desítky naprosto idiotsky zformulovaných otázek založených na bezvýznamném slovíčkaření, ale zároveň se frekventant autoškoly například ANI JEDNOU s instruktorem neučil couvat na podélné parkovací místo. To je fakt neuvěřitelné. Není pak divu, že z toho lezou ven „řidiči“, kteří na provoz nejsou připraveni. A když po pár měsících bez maléru naberou… Číst vice »
Dokonce i v těch nově přidaných otázkách s videem jsou logické chyby.
Řekl bych, že to bude spíš lenost instruktora. Nevěřím, že podélné parkování z osnov vyškrtli…
Nevím, jak dnes, ale před 9 lety mě to taky neučili. Vlastně mám pocit, že opravdu řídit jsem se učila až pak s tátou. V autoškole mě učili akorát rozjíždět se na spojku, což ani v jednom z aut, která jsme měli doma, nešlo…
To tam někdy bylo?
Autoškolu jsem dělal koncem osmdesátek, ale nepamatuji si, že bych někdy couval, natož do podélného parkování.
Nás to učili (stejně tak ale dálnici!, magistrálu!, dokonce i zvládnutí smyku!). Bylo to s favoušem, takže si dovodíte, o který dávnověk zhruba jde. Tedy couvání a zajíždění s krátkým autíčkem, brnkačka. Za těch moře let přesto pak trefený sloup v garážích (s daleko větším vozem) a venku odřený práh o přehlédnutý obrubník (oboje události při couvání, nemám talent, no). Nikdo nejsme mistři světa, ale někdo si to na těch silnicích přesto myslí. Třetí zásek mám od šutru mrštěným kolem kamionu a čtvrtý (a poslední) kvůli paní, která nedobrzdila (již jsem stál, protože semafor). Nadýchala… Pak se mám cítit bezpečně?… Číst vice »
Proč se necítit bezpečně?
Za ty roky je to minimum událostí.
Možná jsou ty osnovy volnější, než jsem si myslel. Já se učil řídit až pár let po vás a toto jsem absolvovat musel. Ne v rámci zkoušky, ale v rámci výcviku ano. V rámci zkoušky se zajíždělo těsně k obrubníku popředu, ale při výcviku jsme i pěkně couvali. A instruktor vždycky pak u sebe otevřel dveře, aby mi ukázal, kolik místa jsem tam ještě nechal.
Souhlas. V těch otázkách by měl by být větší důraz na pravidla provozu jako taková, ne tam míchat dalších 150 paragrafů ze zákona o silničním provozu halabala. I když jaksi je to bible automobilistů a měli by to číst před spaním, že ….
Hezky, ze mysleli i na kola, ta samozrejme bezpecna nejsou. Primo pred ministerstvem zivotniho prostredi obcas jezdim kolem pomnicku nedavno prejete cyklistky, co nepila, mela helmu, a jela po jednom z nepouzivanejsich cyklokoridoru v Praze (ktery pro cyklisty z velke casti neni nijak upraven)
CDV nebrat vazne. Tim bych ten clanek asi shrnul.
To, jak se kdo cítí bezpečně na silnici (nebo kdekoliv jinde) je dané především jeho myšlenkovým nastavením. Pokud se někdo v životě cítí nejistý nebo slabý, případně bere svou bezpečnost jako něco, co mu má zajistit společnost (a nikoli on sám), tak samozřejmě musí hlasovat pro jasné ne. A bude vždy ve většině (Pareto :-)).
Řekl bych, že české silnice samy o sobě nijak zvlášť nebezpečné nejsou. Ale ta sebranka, co po nich jezdí, to je něco jiného. Nechci házet všechny do jednoho pytle, ale poměrně významný podíl českých řidičů (včetně několika mých příbuzných a známých) jsou nerváci a spěchači, kteří neustále nedodržují povolenou rychlost a nepraktikují defenzivní styl jízdy. Místo ohleduplnosti na ostatní účastníky provozu nadávají (či v horším případě agresivně najíždějí), a to zhusta na takové, kteří se chovají právě tak jako oni. Cítím se nebezpečně nejen v roli chodce, ale třeba i když jedu někam spolujízdou. Nejednou se mi stalo, že mě… Číst vice »
Bohužel si každý dělá co chce. Vědí, že když je chytnou (totálně nepravděpodobné), tak jim v podstatě nic nehrozí
A má se člověk cítit bezpečně? Někteří řidiči jsou na přes držku a řidičák by mít neměli… Na silnici první třídy v noci a hustého deště, kdy i přes mých 85-90 na tachometru mě mají někteří potřebu předjíždět na dvojité plné. Z Kolína do Českého brodu, když jedu kolem 100-110 km/h (povolená 90..), tak jsem stejně nejpomalejší vozidlo. Nebo když vyjedu přes horizont, a najednou tam tři nedočkavci v protisměru, kvůli kterým to musím vydupnout a jít co nejvíc na kraj? Případně kamion, který mě musí předjet, bo v noci jedu jen a pouze 90 km/h a následně při stoupání… Číst vice »
Jak jsou značky nadužívány, nerozumím nepoužívání právě značky s varováním na zvířátka. Existují na portálu nehod jasné výstupy, kde a jak často někdo zvířátka trefuje. Nejsou to v některých oblastech nízká (náhodná) čísla. Předvídavý řidič tu značku samozřejmě nepotřebuje, pojede opatrněji a pokud má na to světla, zapne si „mlhovkové“ předosvícení více do stran. Je jasné, že má brzy na kufru natlačeného spěchavce, který po předjetí míří vstříc riziku rychlostí minimálně sto deset… Teď už může být v nějaké zatáčce i namrzlo… Nechápu nejen tyto typy za volantem (jedním z nich je můj bratr, má to tzv. na háku, ale… Číst vice »
Je to špatné i z pohledu chodce. Čím větší město, tím větší nervozita, snaha nahánět sekundy nebezpečnou jízdou, předjížděním třeba tramvají zleva, neochota zastavit nebo aspoň přibrzdit na přechodu a to ani když jdu s malým dítětem. Typická situace, přecházím několika proudou vozovku a v posledním pruhu borci spěchají aby stihli červenou na další křižovatce o něco dřív, dokonce se uhýbají až k chodníku, aby nedejbože nemuseli brzdit a nechat mě dokončit přecházení, a to jsem vidět už zdaleka (nebo čumí do telefonu).
CDV moc nezvládá pracovat s veřejně dostupnými daty. Zdaleka nejvíce nehod jde na vrub osobních aut. Text o nich ale taktně mlčí.
Také by na CDV mohli chápat rozdíl mezi nebezpečností auta a kola pro ostatní účastníky a okolí. Já budu radši potkávat lidi vracející se z hospody na kole, než v autě.
https://www.tsi-mag.com/2023-figures-show-stalling-progress-in-reducing-road-fatalities/
Zbytečný kopanec, Zbyňku – tady to máte aktuálnější a za ČR – viz kap. 3.2 Následky podle účastníků a kolizního partnera z Informace o plnění Strategie BESIP 2021-2030. https://besip.gov.cz/Pro-odborniky/Narodni-strategie-BESIP/Plneni-strategie
oprava: Zdaleka nejvíce nehod jde na vrub řidičů osobních aut. Text o nich ale taktně mlčí.
Následky nehod – úmrtí a zranění jdou za chodci a cyklisty.
Reflexní prvky u chodců jsou jen přenos odpovědnost z řidičů na ně. Pokud někdo nedokáže udržet pozornost a vnímat okolní prostředí, jednoduše nemá řídit.
Ono to není moc o pozornosti, jako o tom, že chodce, nebo cyklistu bez světel, v tmavém oblečení prostě nemáte šanci někde mimo obec vůbec vidět
To znamena jedine, neprizpusobujete jizdu aktualnim podminkam, jak vam predpisy narizuji. Divocak nebo srnka se vam na reflexni prvky takzvane zysoka … A na silnici muze byt i jina prekazka, treba spadly strom, nebo nekdo, komu se udelalo spatne a spadl tak, ze ma reflexni prvky na odevu zakryte nebo spinave. Vy mate zpomalit, kdyz v noci min vidite pred sebe.
Na druhou stranu, pokud se tu chceme ohánět předpisy, tak chodec musí mít mimo obec při chůzi po silnici na sobě reflexní prvky. Takových, kteří by to dodržovali, jsem také moc neviděl.
Také bych se rád zeptal, jaká je přiměřená rychlost pro jízdu v noci lesem tak, aby se eliminovala pravděpodobnost, že trefíte srnu, která přeletí silnici ve zlomku sekundy ?
Taková, aby případný náraz šlo bez problému přežít? Bude dost záležet na „zarostlosti“ okolí silnice, pokud to bude fakt hustě zarostlé tak bych řekl 60-70kmh…
to je trochu zavádějící v kontextu těch neviditelných chodců ne ?
Takže tedy když přežiju srážku já, tak je tedy jedno jestli to zvíře/člověk venku zemře ?
Povinnost noseni reflexnich prvku mam hledat v jakem paragrafu zak. 361?
Zákonem č. 48/2016 Sb. byl s účinností od 20. února 2016 novelizován § 53 odst. 9 zákona č. 361/2000 Sb., o silničním provozu, který spadá do gesce Ministerstva dopravy.
„(9) Pohybuje-li se chodec mimo obec za snížené viditelnosti po krajnici nebo po okraji vozovkyv místě, které není osvětleno veřejným osvětlením, je povinen mít na sobě prvky z retroreflexního materiálu umístěné tak, aby byly viditelné pro ostatní účastníky provozu na pozemních komunikacích.“
Diky za vecnou informaci. Domnival jsem se, ze se jedna o doporuceni z BESIPu nebo tak neco, a ono je to primo v zakone.
Hlavně by vám to měl nařizovat pud sebezáchovy.
Jistě. Zapomněl jste ale dodat, že s dálkovými světly, za sucha a když proti vám nic nejede.
To není o neudržení pozornosti, ale o tom, že když takový člověk jde v noci po (neosvětlené) silnici mimo obec, „ideálně“ ještě v černém oblečení, tak prostě není na dálku vidět.
Když je navíc mokro a v protisměru jedou auta, tak není vidět ani nablízko. S trochou smůly a bahna na krajnici a na patnících nemusí být do poslední chvíle vidět dokonce ani cyklista v reflexní vestě a se slabou blikačkou. Stačí, když se víc předkloní, tím pro řidiče s potkávacími světly téměř zneviditelní vestu a slabou obyčejnou blikačku snadno přezáří moderní LED světla, navíc odražená ještě od mokrého asfaltu. V tomhle počasí je na silnici ideální blikačka s radarem, kterou často používají právě silniční cyklisté. Ta je opravdu hodně výrazná a je vidět i v mlze, navíc se rozbliká silněji… Číst vice »
Blikačky a světla u kol zaznamenaly výrazný posun, jsou fakt dobře vidět ty nové nabíjecí….
U chodců se bohužel pokrok nekoná. Skáčou kam můžou.
Tak to ale není. Chci, abych byl vidět, takže se logicky nemůžu po tmě procházet v tmavém oblečení. Je přece i v mém zájmu, aby mě nic nesrazilo. Kdyby lidi měli kočičí oči, tak je to něco jiného.
Nemusejí mít kočičí oči, ale mohli by začít snižovat přesvětlení obecně, pak by opět možná i v šeru něco viděli. Neustálé přidávání světelných intenzit povede akorát k tomu, že neuvidíme už vůbec nic. Jo, v úplné tmě je lepší mít něco světlejšího, také se ale pohybovat ideálně po levé krajnici ve směru chůze, kde to mohou řidiči předvídat.
Tohle může říct jen blbec, co v životě nepotkal jiného blbce, jak jde v noci po silnici, v kompletně černém oblečení, bez jediného reflexního prvku.
Jakože třeba v kvádru? Dneska obsahuje reflexní prvky v nějaké míře prakticky každé svrchní oblečení… aspoň švy a tak. Ale je potřeba to taky sledovat, předměty jako zvěř, stromy a sloupy reflexní prvky taky nemají…
Pokud se bavíme o oblečení pro dospělé, tak reflexní prvky mají bundy a kalhoty s lampasy pro outdoorové sporty, nebo montérky pro práci venku. Normální oblečení, ať už formální či volnočasové (casual), nic takového nemá.
Souhlasím. A mrzí mě, že tolik dalších diskutujícich brání práva silnělšího a hází část viny na oběť. Ale to je bohužel i u jiných témat (znásilnění – vyzývavé oblečení – mohou si za to samy, oběti střelby nejsou ozbrojeni – proto jsou oběti, atd.)
Podle vaší logiky by tedy taky bylo v pořádku, kdyby auta jezdila v noci s vypnutými světly, protože přeci.. kdo je potřebuje že ?
Ne, podle mojí logiky není v pořádku, aby byl výrazně víc obhajován člověk v silnější pozici než ten slabší.
Ale já v tom žádnou obhajobu nevidím. Jde pouze o konstatování toho, že pokud mám pud sebezáchovy, a chci abych byl v bezpečí, tak pro to musím udělat alespoň to nutné minimum, tedy být v nepřehledné situaci vidět, aby měl „ten silnější“ vůbec nějaký základni předpoklad pro to, aby mně neohrozil.
Nemůžu přeci předpokládat, že se o moje bezpečí budou starat všichni kolem mně, i když je to prakticky fyzikálně nemožné. Zvlášť když to, že si vezmu na ruku reflexní pásku/náramek je fakt naprostá banalita, ale celou situaci to zásadně mění…
Volně žijící zvířata a padající stromy a předměty budete do reflexního navlékat jak?
Pokud je podle Vás ekvivalentní srovnávat inteligenci zvířat a lidí, pak i docela chápu. proč píšete takové nesmysly…
Volně žijící zvířata a padající stromy a předměty jsou zákonem logicky chráněné mnohem méně.
Docela se divím, že máte tolik mínusů. Nastavování laťky ve společnosti podle nejslabšího kusu (místo průměrného nebo mírně nadprůměrného, aby to ten střed motivovalo) je stále poměrně oblíbené a i zde v diskusích to mívá často oporu. Já si každopádně myslím, že se jedná o cestu do pekel a tudíž s vámi souhlasit také nebudu.
Srovnávat pitomce, kteří si nejsou schopní na sebe vzít v noci reflexní pásku a oběti znásilnění může napadnout jenom opravdu hloupého člověka. Styďte se
Nestydím, srovnávat můžu a budu, stylem „obhajování“ a případnými následky jsou tyhle činy srovnatelné.
Chování, míra „jití naproti“, obětí v těchto dvou případech je naprosto nesrovnatelné.
Co to melete za nesmysly, chodec je rovnoprávný účastník a jako všichni má práva a POVINNOSTI. Vidět a být vidět je základ i pro vás!!!
Vloni jsem jel po neosvětlené ulici na okraji města. Pitomce celého v černém metr od krajnice naštěstí napadlo asi sekundu před srážkou podívat se do mobilu. Minulý týden podobná situace s cyklistou, který si prostě nerozsvítil a na kole ani na sobě neměl nic reflexního. Letos plno chodců celých v černém za tmy a deště, kdy je vidět o poznání hůř, co mi skočilo do přechodu a uviděl jsem je až jako stín na zebře. Někdy je to dost horor. Chtělo by to zase nějakou osvětu, aby si lidi uvědomili, že když oni vidí auto, tak to neznamená, že řidič… Číst vice »
Vy mate jet tak rychle, abyste ty chodce videl. To, ze Vam nekdo „skocil“ na prechod, znamena, ze jste jel rychle a nevenoval se rizeni.
To je taky docela solidní demagogie ne ?
Je celkem obvyklé, že „zombie“ jdou normálně po chodníku, koukají do telefonu, nevnímají okolí, pak jim „cvakne“ a bez rozmýšlní skočí rovnou do silnice.. Pak tedy bude zakázáo projíždět autem po silnici, pokud na přilehlém chodníku jde chodec, aby náhodou nebyl ohrožen, kdyby nesmyslně skočil do silnice ? Není to trochu nesmysl ?
snad máš schopnost předvídat, ne? když jedeš poblíž přechodu, nebo obecně po městě, tak se dá logicky čekat, že tam bude větší pravděpodobnost, že člověk motající se na kraji chodníku z něho může i nečekaně sejít… není nutné jezdit s nohou na plynu v každé situaci, ta 30/50 je maximální povolená rychlost, ne minimální
já když jedu kolem přechodu, tak automaticky ještě více zpozorním, dám nohu z plynu a klidně i přibrzdím, abych byl připravený i na skokany, nebo na lidi, kteří se prostě jen zapomněli
Vy asi moc neřídíte, co? Pač byste jinak nemohl napsat takovou kravinu. Zase nedělejte z chodců svaté na mostě, bohužel jsou jedinci co se ani nerozhlédnou a prostě tam opravdu „skočí“ na poslední chvíli a mají tzv. v … renaultu. Přímo na přechodu už má chodec přednost, ok bez debaty. Ale pokud sám nedbá na svoje bezpečí, nekouká kolem a pak 2 metry před autem si začne tu přednost vynucovat, tak je sebevrah.
Nesmysl. Veškeré zvýraznění pěšáka je plus pro něho. To píšu po dnešním ranním průjezdu městem. Cyklo běžně v tmavém, bez světel, chvíli chodník, chvíli silnice. Taková městská klasika. Dnes ráno kořeněné deštěm. Skokanů pod kola mimo přechody několik.
Tohle jsou fascinující příběhy. Že vám za jednu jedinou cestu skočí pod kola mimo přechod několik lidí. Já řídím 40 let a pod kola mimo přechod mi nikdy nikdo neskočil. A na přechodu taky ne. Nevím, jak to děláte:-)
Já jsem zrovna minulý týden viděl jak ženskou málem srazilo auto, protože byla líná jít o dvacet metrů dál na přechod se semafory. 😉
Řidiči motorových vozidel? Ti že hodnotí české silnice jako méně bezpečné? To je báječný vtip. 😀 Zrovna ti, kteří ty nebezpečné situace vytvářejí, si budou stěžovat na nebezpečnost. Fenomén mama taxi, naprostá ignorace zákona, kde se dá parkovat, nebezpečné předjíždění a konečně ohrožování ostatních účastníků provozu. V Brně u hlavního nádraží neustále odbočují auta doleva. Na most Legií v Praze neustále jezdí vozidla širší než 2 m. Cyklisté jsou taky dost na ránu. Předstírají, jako kdyby pro ně nulová tolerance alkoholu neplatila. Na křižovatkách někdy nevědí, jak se mají chovat. Dokud prostě policie nebude takové negativní elementy postihovat, bude veškerá… Číst vice »
Jak víte, že v Brně u hlavního nádraží neodbočují auta s povoleným vjezdem pro zásobovaní? Já například tam zavážím zboží osobním automobilem a od města mám vyřízený vjezd.
Intuice. Je to opravdu každý řidič, který tudy jede? Ale samozřejmě se můžu plést.
Proč si po ránu trochu nezapaušalizovat.
Češi se na cestách necítí bezpečně, protože logicky piráti silnic jsou ti druzí… 🙂 To mě pobavilo.
To je ta půlka/třetina, co se bezpečně cítí…
A třeba je to obráceně a nějaký motýl si jako účastník provozu bezohledně poletuje po silnici, vytváří nebezpečné situace a pak se ještě ostatním vysmívá. Jinak mě zase pobavilo, jak sám použil oni (Češi), kdy píše „oni“. Jo, sorry, motýl se vlastně na ostatní může dívat shora z patra
Ano hlupák začne obviňovat jiné, máte v hlavě podobnou diskotéku často, že každého kdo tu glosuje začnete obviňovat z kdečeho? 🙂