Moldava po letech našla kupce pro památkově chráněné nádraží, bude z něj muzeum
Již 7. prosince dojde k připomínce výročí příjezdu prvního vlaku do Moldavy.
Vlakové nádraží v Moldavě zřejmě bude sloužit jako železniční a dopravní muzeum. Obec již schválila prodej rozsáhlého objektu soukromníkovi, který za něj nabídl tři miliony korun. Do konce roku by měl složit nevratnou zálohu půl milionu korun, v dalším pololetí chce doplatit zbylou část. ČTK to řekl starosta obce David Leitermann.
Obec nedávno usilovala o prodej nádraží v elektronické aukci. Ačkoliv se zájemci přihlásili, nikdo z nich nepřihodil. Vyvolávací cena byla tři miliony korun. Krušnohorská obec budovu koupila v roce 2016 za více než tři miliony korun. Získala také dotaci na její opravu, jejíž podmínkou je využití třípatrového objektu pro účely sociálního bydlení. Poté, co dotaci 50 milionů korun dostala, se změnilo vedení obce, které dotaci neschválilo. Starosta řekl, že by oprava stála asi 80 milionů korun, náklady by si vyžádal také samotný provoz budovy.
Peníze za nádražní budovu obci nabídl Radim Říha, který ve městě Zdice na Berounsku provozuje muzeum železniční a silniční historické techniky Výtopna Zdice. ČTK řekl, že budova, v níž muzeum v současné době sídlí, je v havarijním stavu. Proto hledal za bývalé lokomotivní depo vhodnou náhradu. U moldavského nádraží stojí stará výtopna, kam by chtěl umístit větší techniku. Po zjištění, že je k prodeji také nádraží, se rozhodl také pro jeho koupi.
„Konečně půjdeme do vlastního,“ řekl Říha s tím, že po dobu dvacetiletého fungování muzea byl v pronájmu. „Počítáme s opravou,“ uvedl provozovatel k moldavskému nádraží a podotkl, že v současné době shání prostředky na jeho koupi. Do nádraží se přestěhují například historické lampy či stará zabezpečovací zařízení. V Moldavě plánuje 7. prosince připomenout 140. výročí příjezdu prvního vlaku do krušnohorské obce. Zároveň chce také zahájit první část výstavy. Zbytek expozice plánuje do budovy přesunout v příštím roce.
Nádraží se nachází uprostřed tzv. Moldavské dráhy, historické trati vedoucí z Mostu do Freibergu. Na turisty oblíbenou trať, která je známá rovněž jako Teplický Semmering, navazuje přímý spoj z Děčína, Ústí nad Labem a Teplic. Budova je kulturní památkou.