Moldava po letech našla kupce pro památkově chráněné nádraží, bude z něj muzeum
Moldava v Krušných horách. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz
Již 7. prosince dojde k připomínce výročí příjezdu prvního vlaku do Moldavy.
Již 7. prosince dojde k připomínce výročí příjezdu prvního vlaku do Moldavy.
Zajímavé, že nemá zájem o ty zbytečné koleje (směr Most)
Ty nejsou na prodej, pokud vím.
Moc bych si přál, aby se zamýšlený projekt zdařil. Už jen proto, že jsem téměř místní. Jsem ale trochu skeptický, když zájemce shání prostředky, a to teprve na nákup. Neumím si představit financování oprav rozlehlé budovy a provozu muzea. V každém případě záměru fandím a držím palce.
Byl jste ve Zdicich? Zajedte a pochopite, ze dobry muz je sveraz. Prachy asi nekde schrasti, jak schrastil na tu cisternu, Baiky nebo iks let predtim na dve Karkulky.
Ale ze to opravi do nejakeho vytecneho stavu…si myslim, ze uplne nehrozi
Radime, držím palečky, ať se daří ve vlastním !
Doufám že nový majitel podá žádost o vyjmutí budovy z kulturní památky. Jinak se mu rekonstrukce šeredně prodraží a boj a úřady bude nekonečný. No držím palce, je tam hodně práce.
Na druhou stranu ta památka zvyšuje šance na různé dotace a granty. Byť pravda tady by pokryly maximálně 40% nákladů. Osobně bych dotace přiklepl raději pro budovu v Mikulově-Novém městě.
Ano a taky ne. Je v tom spousta problémů a následných omezeni a diktování v rekonstrukci. Navíc se dají získat dotace i bez kulturní pamatky a jsou o dost jednoduší. Majitel nádraží v Dubí by vám mohl vyprávět boj s památkáři ohledně rekonstrukce.
Památkáři ze zámečku v Ústí Krásném Březně jsou až na vyjímky taky kapitola no. Na jednu stranu mají podporovat zachování historického ducha, na druhou stranu v Bílině při reko náměstí zatrhli historické osvětlení s tím že už Bílina prodělala nějaký ten stavební vývoj. Pak mě zarazily ty plastový okna na Mikulově v Krušných horách že to prošlo ( nic proti plastovým oknů, ale mohly respektovat tvar těch původních ve tvaru kříže )
Jak píšete, je to kolikrát památkář od památkáře. Viz nedávná zpráva o tom, že v Plzni na náměstí vysadí stromy a památkáři jsou s tím v pohodě, zatímco v Praze je vysazování stromů tam, kde historicky nebyly, naprosto nepřípustné. Chtělo by to nějakou systematizaci, když vše stojí na náhodě, kterého památkáře zrovna chytnete, ani se nedivím, že jsou pro většinu lidí znakem akorát buzerace. Přitom věřím, že jejich práce je důležitá a bez nich bychom si spoustu památek zničili.
A nebo si prostě pokutu pro památkáře rovnou zakalkuluje do rozpočtu na rekonstrukci.
Prodraží? Naopak. Stačí najít vhodný dotační titul a spoustu peněz to ušetří.
Nikoliv nezbytně – kulturní památky mají jednak nižší požadavky na dosažení energetických úspor a rovněž lze využít při jejich opravách pomoci různých dotačních titulů. Rovněž, pokud jdete domu „po srsti“ a nevymýšlíte kraviny typu přistavíme další dvě patra a vybouráme půl dispozic, tak to není tak zlé. Ano, památkář vám nedovolí dát tam plasťáky nebo podobnou prasárnu, ale to možná nakonec není na škodu.
když ono zrovna v těch oknech to u takové budovy bude cenově šílené, Dělal jsem okna na baráku a to dřevo bylo fakt o dost dražší než plast, u baráku – pár oken člověk to dá, ale třeba tady, to budou slušné miliony
zrovna tady jsou okna už nějaké modernější. Přiznám se ale, že netuším jak moc a v jakém jsou stavu, každopádně nejsou původní sežrané dřevěné.
Nepochybně. Nicméně, zrovna okna jsou na Moldavě vyměněná za dřevěná Eurookna, což je pro majitele objektu nepochybně velká výhra, protože jak říkáte – takové investiční akce by byla v milionech. Mimochodem, stojí za to se pozastavit nad tím, že okna sice jsou vyměněna, ale bez začištění do fasády – tedy pokud to takto pár zim zůstane, budou se, minimálně na nejnamáhanějších světových stranách muset vyměnit znovu.
Je to nádherná budova a v krásné krajině, snad se pro ni najde širší využití, nedovedu si tam představit jen muzeum.
Jj, ubytování by se asi uživilo, otázkou je technický stav budovy a nutná výše investic. To jsou desítky milionů…
však to v článku píšou, kolik na to bylo cca potřeba dotace… 😉
Když se něco dělá bez dotace, tak to často jde o hodně levněji…
jak kdy… ale často ano… Jinak cena za samotný nákup budovy je vlastně naprosté nic…
Oprava a přeměna na ubytovací zařízení jsou dvě odlišné položky – jinak řečeno další prachy navíc. Ubytovny se společnou koupelnou a záchodem dneska moc netáhnou…
Já si zase nedovedu představit, jakým způsobem chce pan nový majitel ten ohromný barák (1.600 m2) opravovat, když je teď ve fázi shánění peněz na jeho koupi.
Chápu, že pro soukromé muzeum a depozitáře není nutno počítat s tak vysokým rozpočtem, jako byly ty cifry z projektu sociálního bydení, nicméně miliony tam budou lítat luftem, jak vlaštovky před deštěm a potrvá určitou dobu, než jeho nezměrné úsilí přinese alespoň nějaké vizuální plody, naznačující zastavení chátrání.
Přeji panu Říhovi do dalších let na Moldavě pevné zdraví a silné nervy!
Všichni píšete šílené, šílený nákup…..ano, kdo znáte Radima Říhu, tak víte, že šílený je především on sám. To nelze jinak popsat. Byť jako takový, hodný kluk. Ale to nestačí. Měl se alespoň někdo z radních jet podívat do Zdic, co dokázal za 20 let s topírnou udělat. Pak by je nápad prodat jemu rychle přešel. A hlavně ten bordel před, to jsou Nešťemice II. Bohužel…..
Myslím že radní jsou rádi že se toho zbaví a je jim vlastně jedno kdo to koupí.
Kde nic není ani čert nebere. A tak má obec Moldava radní, kteří evidentně nemají mentálně na rozvoj obce a zadělají ještě větší problém, než je.
Cose týče stavu výtopny Zdice tak přecev jako nájemník nebude ivestovat docizího. A majitel oto bohužel zájem nemá. Někomu to taky může připomínat železniční hřbitov v Domašíně (u Vlašimi).
Mluvil jsem s ním před lety. Už nevím přesně kdy, ale bylo to v době těsně po tom, co se výtopně propadla střecha a musel se uzavřít vstup do objektu. Říkal, že je držený v šachu. Majitel objektu má jiné zájmy, muzeum tam nechce, tak ho nechává chátrat a čeká, kdy se muzeum vystěhuje. Nedokážu posoudit, kolik na tom bylo pravdy či paranoie, ale z objektu je dnes prakticky ruina. Druhá věc je, co bude dělat v Moldavě. Rekonstruovat nádraží na konci světa a něco v něm vybudovat je akce vhodná pro majitele zlatého dolu nebo výrobce drog, který potřebuje… Číst vice »
možná jedna z možností aby měli na Moldavě nějakou tu stabilní návštěvnost je obnovení přechodu do Saska, kde je typickým návštěvníkem železničního muzea německý důchodce s vnoučaty. Což bohužel víme jak se to už 30 let obnovuje. Následně se nabízí spolupráce s nějaký saským žel. muzejním spolkem. Také jsem skeptický, ale přeji mu úspěch.
A ve Zdicích jste byl…?
Německý důchodce s vnoučaty ocení muzeum, které je upravené a má pěkné exponáty. Ne urbexovou expedici na vrakoviště, které když nafotíte a dáte do novin pod článek o válce na Ukrajině, tak vám to čtenáři uvěří.
Hned za hranicí začíná na drážním tělese v zimě hojně navštěvovaná ,strojově upravovaná běžkařská stopa.Pár km.za hranicí je z bývalého nádraží hotel.Možná inspirace?
Někteří tvrdí, že se pan Říha nezapojil nikdy do žádných rozvojovych struktur, že kterých mohl získat podporu, protože by musel koopetovat podle pravidel daných jinými, ne jím. Podle nich to tak měl už v 90 letech v Brandýse nad Labem, pak i ve Zdicích. Vše na sebe, Já „SAXI“ i nájem s ČD, když spolek ještě neexistoval.
Tak hlavně LD Zdice mu nechtěl majitel prodat. Jsem zvědav komu ten pozemek, protože budovy spadnou, se prodá a co tam vznikne.
Fandím jim, ale asi to nedopadne dobře. Budova je velice rozlehlá a dost zdevastovaná. Střecha nutně potřebuje opravu. Co bude dělat s těmi bývalými kancelářemi v 1. patře, to asi ani on sám neví, tam je místa tak na 4 muzea a ne jedno. Výtopna je od hlavní budovy dost vzdálená a není moc velká, takže exponáty budou stát většinou venku, což v tamním drsném podnebí taky není zrovna výhra když pominu to, že kolejiště je z velké části vytrhané.
A ještě památkově chráněná. To je radost rekonstruovat…
citlivě rekonstruovat!
Nákup budov a jejich rekonstrukce, stěhování inventáře a provoz muzea v horších klimatických podmínkách než je Berounsko a nižší potenciál návštěvníků, než je na Berounsku. Moc rád bych se mýlil, ale obávám se, že kalkulačka pana Říhy je rozbitá…
Šílené, plánují to sice opravit, ale bude teprve shánět 3mio. na nákup. To neskončí dobře…
A na celkovou opravu dalších 150 mil. Stačí se doptat na názor u lidí ze stavebního oboru, kteří ví, co a jak.
Hodně odvážný projekt když shání peníze teprve jen na koupi objektu… Stěhování muzejních kousků, provoz, údržba a hlavně oprava nádražní budovy bude určitě ještě mnohem větší výsledná cifra než kupní cena. Držím palce ať to klapne dle vize.
Pokud za pár let bude toto místo vypadat jako muzeum ve Zdicích tak se máme na co těšit
„ČTK řekl, že budova, v níž muzeum v současné době sídlí, je v havarijním stavu“ – doufám, že nemáte na mysli toto?
Jenže tam nejde jen o to, že jsou v havarijním stavu budovy. ČD do nich prostě nechce investovat a výnos z pronájmu bude minimum.
Jde o to, že i části co mohou ovlivnit, vypadají, jako kdyby tam prošla válka. Zřejmě si toho na sebe berou více než jsou schopni zvládnout…
Zároveň ale držím palce, ať se jim to podaří nový projekt zvládnout, zachránit to nádraží a těšit tím řadu lidí 🙂
proč by do toho depa investoval když tam je v nájmu a nikdy neví kdy si ČD usmyslí že už smlouvu neprodlouží? Vy by jste dělal novou střechu na baráku kde by jste byl v nájmu? navíc z Moldavy do Mostu ETCS hned tak nebude zde je šance že si s těmi karkulemi ještě zajezdí. Byť na podobné tratě bude od muzejních spolků přetlak.
Dle zprávy ze začátku listopadu na fb Muzeum Výtopna Zdice mu dali ČD výpověď a následně to prej pude do prodeje. Kam se mnůže samozdřejmě přihlásit. A to prý okoupi výtopny usiluje celou dobu co jetam v pronájmu. Neni to jeho tak proč by investoval do cizího že. Třeba poničená střecha výtopny Zdice má příčinu v jedné silné zimě co byla před pár lety.
Nelze říci Není to moje tak nebudu investovat do cizího. Pokud bych viděl třeba zájem ze strany pronajímatele o další spolupráci. Třeba kdyby on opravil střechu, tak bych měl motivaci za své udělat fasádu. Byť pravda i toto je na pováženou, aby si pak nenašli výhodnějšího nájemce. Navíc známe český železniční postup, kdy je na depech, stavědlech, nádražích udělána nová střecha, okna a pak se to zbourá.
Tak zde ze strany vlastníka prý nebyl zájem žádný. Uvidíme co z celim areálem bude pokud se to ČD podaří prodat.
Ano, existuje mnoho případů, kdy nájemce zainvestoval do pronajatého majetku a pronajímatel za to odpustil určitý počet nájmů nebo snížil nájemné apod. Tady ale podle všeho šlo o vztah vzájemně nevraživý, takže něco takového asi čekat nešlo.
A to se přitom snažili zachránit a provozovat bývalé depo s točnou poté coho ČD opustili. Aby to nespustlo a násleně to nešlo k zemi. Snažili tehdy ještě s dnes už exmanželkou ale to jejiná kapitola. Akorát má ztoho vztahu potomka a snad i nástupce. Když syn je odnarození vtom všem.
S ex manželkou…? Tou paní, která je/byla 2. členem 3 členného spolku Výtopna Zdice, v němž je p. Říha doživotní předsedou, který od r. 2017 nezveřejňuje ve spolkovém rejstříku žádné informace a není tím např. způsobilý k příjmu dotaci EU?
Pokud tou ex myslite pani, co tam s nim v depu tusim i bydlela, tak to byla stavat zena, ze to v danych podminkach dala.
A ono mu jezdí něco víc než prasátko (možná dvě)?
Tak to že teď jezdí jen prasátko, neznamená že při větší jistotě by se nepovedlo zprovoznit jiné mašiny. Teď má jak vidíme dost jiných starostí. Jen s prasátkem, pravda by by těch muzejních vlaků na Moldavě asi moc neuvozil.
Vše je o penězích. Tak že co se týče těch dvou pašíků tak další železniční ne ale silniční jo. A myslim že provozních jich má víc než dvě.
Však taky nabízí (zatím opatrně) exponáty zdického muzea k prodeji.
A ze tam toho – jen tech vozu (baiky, BRam, nejaky luzko, rybaky, hytlaky, sem tam nejaka cisterna, nekolik starickych dezo zetek, dva sypaky – ma. K tomu karkule, prasatka, myslim i rosnicka a myslim ze odnekud pujcena nemka
Tak ta Němka už je najakou dobu spátky u svého majitele. Majitelem je, myslim že, KHKD a je to ta samá Němka co kdy si stála u vchodu do Želzničního muzea v Lužný.
Karkule jsou nejspis neopravitelne, jedna ma tusim motor v haji a druhe zase chybi prevodovka pomocnych pohonu ci jak se to jmenuje. Ale pry z nich nejde ani slozit jedna funkcni. Takze akorat prasatko.