umbrellamobility
umbrellamobility
umbrellamobility
Infrastruktura Stavebnictví Železnice Zprávy

Zastupitelstvo Moldavy zrušilo záměr prodat nádraží. Chce ho opravit a obnovit hospodu

Nádraží Moldava v Krušných horách. Autor: Jiří Škaloud
Nádraží Moldava v Krušných horách. Autor: Jiří Škaloud
V budově obec plánuje obnovení restauračního provozu či prostor pro drobnou řemeslnou výrobu

Jedna z největších nádražních budov v zemi se snad konečně dočká rekonstrukce. Zastupitelstvo krušnohorské obce Moldava zrušilo na čtvrtečním zasedání rozhodnutí o prodeji z roku 2019. Památkově chráněné nádraží chce nechat opravit.

Diskuse o rekonstrukci budovy se vlečou řadu let, Moldava ji koupila od Správy železnic v roce 2016. Po politických změnách na radnici v roce 2019 ale nad zastánci opravy získali navrch příznivci prodeje. Zájemce se ale nenašel. Nyní bylo usnesení o prodeji revokováno.

Obec počítá s tím, že na opravu získá padesátimilionovou dotaci z programu ministerstva průmyslu a obchodu na oživení brownfieldů, musí ale přitom zajistit svůj podíl ve výši 2,5 milionu. Peníze se snaží získat veřejnou sbírkou i Nadační fond „Moldavská dráha/Teplický Semmering“, na transparentním účtu zatím nashromáždil 56 tisíc korun.

Budova moldavského nádraží se nachází uprostřed tzv. Moldavské dráhy, historické trati vedoucí z Mostu do Freibergu. V důsledku poválečného uspořádání byla dráha na hranicích přerušena, chybí zhruba osmikilometrový úsek mezi Moldavou a saským Holzau.

Od roku 2018 funguje společenství 20 českých a saských obcí, které usiluje o obnovu dráhy. Saské ministerstvo dopravy proto nechalo zpracovat studii proveditelnosti, která má prověřit možnosti obnovy dráhy. Výsledek by měl být znám letos v létě.

Budova moldavského nádraží se rozkládá na ploše 1 361 m2. V budově obec plánuje mimo jiné obnovení restauračního provozu, který zde má tradici od 19. století. Součástí záměru je také vznik prostor pro drobnou řemeslnou výrobu.

Odebírat
Upozornit na
guest
77 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Gogo

Obávám se že to jsou jen sny, v Ústí nad Orlicí taky měly plány a jak to dopadlo.

Vašek

Saské Holzau? Nemá to být Holzhau?

Dopravak

Spíš nastane jiný problém….že bude opravené nádraží, ale zrusena trať eeehmmmm chtěl jsem říct zakonzervovaná…..

Gwann

drzme palce, ať to vyjde! jak opravit nadrazi, tak protáhnout koleje

Greta

Dobré rozhodnutí, snad ho příští garnitura zase nezmění.

Ryk Mat

Dopadnou jako Prameny.🤣🤣🤣

Martin

Tak nesmeji se pachtit s ruskymi radoby investory,…

Jiří

Obec Moldava nemá vůbec stroj na zimní údržbu a chtějí opravovat hospodu ,obec Moldava má 3 pracovníky údržby a neznají lopatu tak si koukněte se autobusových zastávek ?

Krusky-Stredohori

S tím hotelem nevím. Přece jen do této oblastí míří trochu jiná turistická klientela, pro dobrou dostupnost jak po silnici tak po železnici převažují jednodenní, v létě i jen odpolední turisté. Zámožnější a vícedenní se ubytují spíš blíže sjezdovkám, kterých zde také tolik neni. Spíše bych to viděl na turistickou ubytovnu, i když ta může být snadno zneužita k ubytování sociálně slabých.

M19

Někteří lidé jsou sociálně slabí, jiní mají sociální deficit.

Jakub P

Tak on je hotel a hotel. Luxusní středisko typu Špindlu tam samozřejmě nikdy nebude, ale to ničemu nevadí. Spousta běžkařů si klidně zaplatí slušnej hotel střední třídy, pokud jsou v okolí udržovaný stopy. V létě to samý platí pro lidi na kolech. Ne každej slušně postavenej člověk sjezduje, ne každej touží po velkým luxusním rušným středisku, spousta lidí dá naopak na dovolenou přednost klidnějšímu místu a nepotřebuje luxus, ale chce slušnej standard.

A hotel s ne úplně vysokejma, ale přeci jen aspoň středně vysokejma cenama spíš utáhne tu provozně drahou budovu než levná turistická ubytovna.

Jindra

Souhlasím s Vámi. Ano, mám radost, že obec chce pečovat o svůj majetek. Bez šotoušského pohledu, že je to zrovna nádraží. Když pominu náklady na opravu, které by měla zaplatit dotace. Jsou tu náklady provozní.
Loni bylo řekněnme ideální léto pro tuzemskou dovolenou. Tedy všichni seděli v Česku. Přesto nebyl problém sehnat na Moldavě ubytko pro rodinu na poslední chvíli. Plné byly snad jen prázdninové víkendy. Současná kapacita stačila.
Otázka zní. Najde nový nádražní hotel své hosty? Ať už to bude ubytovna s lůžkem za dvě stě za noc nebo lepší hotel. Trochu se toho obábám!

IBM

Čtu tady, že hotel by byl nerentabilni. Tak tam halt udělat hampejz, ten už by se vyplatil (po coroně) a pozvedl by kulturu v obci 🙂

Anonymas

To je škoda, že už to nepatří SŽ, mohlo zde být tolik nadávek od frustrovaných šotoušů a pohádkářů na státní organizaci a její hospodaření. Škoda no 🙁

Luboš Beneš

No ti to nechali totálně zchátrat. Údržba žádná a pak to raději prodali. Horský hotel s hospodou je dobrý nápad….

Anonymas

Oni v SŽ moc dobře věděli proč do té obludnosti nevrážet ani korunu.

Jaaaa

Oni v SŽ léta vůbec neuměli hospodařit s nemovitostmi. Co neuměli, nechtěli umět.

-TR-

Nádraží na Moldavě by mohlo sloužit jako horský hotel. Výhodou je i blízkost Německa.

Anonymas

Proč jste tu barabiznu tedy nekoupil?

-TR-

A za co bych ji asi tak koupil? Tak bohatý zas nejsem. A ještě bych musel platit rekonstrukci celé budovy.

Anonymas

Aha, chápu, takže někdo jiný do toho má vrazit své peníze, někdo jiný si na to měl vzít úvěr, někdo jiný tam měl zřídit horský hotel, někdo jiný to má provozovat za statisíce ročně. Všichni vědí co se tam vybudovat, ale nikdo to koupit nechtěl.

asdfr

Zacnite tym, ze prispejete aspon na opravu takou 1000 Kc. Obec na to zriadila transparentny ucet.

Jaaaa

Přispěl jsem. Byl jsem tam a příroda je tam moc pěkná.

Pokud tam bude fungovat hotel, tak tam pojedu. A co víc, spíš přesvědčím svoji slečnu, abychom tam jeli na dovolenou vlakem, když se pak s kufrem nebo batohem nebude muset ještě někam táhnout, ale bude to mít přímo u nosu.

Anonymas

Ubytování v obci najdete už nyní, tak není důvod čekat na něco, co se nikdy nestane. Z domova do vlaku se vám s kufrem tahat chce?

leviathan

Tak téhle trati a tomuto nádraží fandím. Obnovit normální spojení mezi normáními lidmi je to, co všichni potřebujeme. Náklady na můj letmý analytický pohled odpovídají, takže nyní počkat na saské vyjádření a začít s dopracováním.

hospodský povaleč

Na Sasíky opravu budovy rozhodně nijak nevázat: budovu přece nepotřebujeme opravit pro ně, ale pro sebe! Budou-li se Sasíci chtít zapojit, bude to pochopitelně vítáno, ale oni budou mít dost starostí s případnou obnovou svého úseku, zejména když v bývalé mezilehlé stanici je kolejiště značně „zalesněno“ svatebními stromy, takže největší problém bude určitě přesvědčit ty, kteří je na znak pevnosti svého svazku před léty zasadili, aby je povolili pokácet, protože bez toho obnovu trati úspěšně provést nelze. S pokud jde o obnovení „nádražky“, samozřejmě to záslužný počin bude, ale dobře použitelná a ne drahá česká (nikoli asijská) restaurace funguje je… Číst vice »

Iveta

Ale jo ,když na to seženou ty škvarky,tak za 56 míčů se už dá zateplit budova a snížit stropy ,tím se sníží energetická třída a náklady.Udělat ústřední vytápění na kotel ve sklepě.Jasně otevřít hospodu,nahoře udělat penzion za rozumnou cenu ,např pro rodinu do litru za noc,ono ne každému se chce řídit třeba z Prahy ,pak lyžovat a večer řídit zase zpět.Dole udělat kvalitní zázemí pro vlakové čety a dát to za rozumný nájem,informační kancelář,kde by ten člověk třeba i prodával přes POPku jízdenky DÚK a přitom v zimě topil a jinak dělal drobné opravy.Dále zde zřídit půjčovnu lyží a kol… Číst vice »

Anonymas

…a do roka se budou topit v dluzích.

Márty

Z Vašeho popisu už vidím tu krásnou oranžovo-zelenou fasádu a bílý plastový okna. Mňam!

MHD

Takzvaný meruňkový mor. Dnes velmi módní. A k vidění všude.

ABC

zateplit? chráněnou památku? neblbněte…

Jiří Kocurek

Ale jo, jde to. Jen to bude o dost dražší. I nová dřevěná okna budou dražší než obvykle, památkáři budou vyžadovat dřevěná okna s certifikací, že jsou dřevěná. A takový certifikát nemá každý výrobce dřevěných oken.

Dominik

Nutnost papíru, že ten rám je správně dřevěný, a podobné ptákoviny, takovéto věci by měli platit památkáři, osobní zkušenost. Musí to udělat ta a ta specializovaná firma, ale dotace minimální, či žádná, že by to zvládl zedník od Vás z ulice? Nezájem, musíte mít speciální firmu, s tím správným razítkem, a že to bude jednou tak dražší? Váš problém.

M19

A kdyby stejný přístup zavedli na železnici? Byl byste spokojen? Vždyť opravovat trať, stavět elektrické vedení, zabezpečovací zařízení, to by také zvládl kdejaký kutil v garáži, ne? Bylo by to přece levnější, než když musíte mít speciální firmu, s tím správným razítkem, která je jednou tak dražší. To co je pro vás ptákovina u památek, může se zdát ptákovinou pro jiné u železnice, i když skutečnost je jinde.

Kalina

Takže zpět do reality: za 1,5h jste autem z Prahy od domu až na místě s celou rodinou + vybavením. Vlakem jen čistá doba cesty mezi nádražími v optimálním případě je 3:14, za 171Kč v jednom směru na osobu!

Michal

A přesto ty vlaky teď jezdí pořád narvané 🙂

Hans

Nojo, čoveče

Hans

…sakra, chtěl jsem říct, že já moc rád neřídím a bych byl rád, kdybych auto nemusel mít, ale na to právě musí být veřejná doprava a okolí častější, využitelnější a schopnější než teď. I tak bych tam ubytování klidně využil…

Greta

Ano ano mimo Prahu není života natož aby tam bydleli lyžaři. A každý touží hledat půl hodiny parkování na zavatých krajnicich nebo platit 80Kc za hodinu když se vám poštěstí ulovit místo na parkovišti.

Romanero

Tak to je bohužel velká pohádka..

Romanero

Byty, obchod a restaurace, no a snad by tam mohli bydlet lidé pracující v Německu.. ale kdyby ani o tohle nebyl zájem, tak už je to marný a ty peníze vyhozené zbytečně. Doufám, že uvolnění peněz z nějaké dotace alespoň předchází nějaká studie.

VencaM

Pokud s vzpomínám, tak se Češi stěhují do Saska, protože je tam levnější bydlení. Tady z té větrné hůrky je to všade daleko, pokud nemám práci v místě.

xyz

Vím o konkrétním případu stěhování z Liberce do levnější Žitavy.

Víte o dalších konkrétních případech? Např. stěhování z Ústí n/L. např. do Pirny by podle mě neznamenalo levnější bydlení, protože Pirna je „příměstská oblast Drážďan“, zato v Ústí jsou ceny bytů dost dole kvůli… různým sociálním vlivům.

Daniel

Neřekl bych, že je to jen kvůli sociálním vlivům. To město by zůstalo depresivní i jen tím, jak je postaveno. Centrum je opravdu šeredné s lokalitami podobnými hororu a centrum je prostě základ.

Romanero

No tak jste právě potvrdil, že je oprava tak obrovského objektu na tomto místě zcela k ničemu..

Krusky-Stredohori

Napadlo mě ještě ve spolupráci s LČR pár pokojů pro sezonní lesní dělníky. Těch by nebylo tolik aby, dělali takový humbuk jako na Kvasinách.

mic

Docela bych si tam dovedl představit ubytovací zařízení. Je to na dobrém místě jak pro běžky, tak pro kolo.
Jenže: Barák je to mokrej a studenej – obrovská režije. Památková ochrana znamená navíc spoustu buzerace.
A další věc. Zpustlé objekty nedaleko značí, že o ubytování v místě asi takový zájem nebude. Navíc spousta lidí na hory dojede na jeden den z domova (samože autem). Klidně i z Prahy… A vyjde to často levněji, než se tam někde ubytovat…
No nic. Taky by se mi leccos líbilo, ale nikdo mi to nechce zaplatit…

Jerry

Třeba kdyby se vyzkoušelo ubytování zatím jen dva tři pokoje za nějakou slušnou částku … Tak aby byly náklady sul /nul … Třeba by to v kombinaci s hospodou mohlo klapnout.

asdfr

Co je sto slusna ciastka ? V 10 krat mensom nezateplenom rodinnom dome za kurenie mesascne platim 3000 Kc a to kurim plynom, Takze ten barak za rok len na kureni by zobral rocne 300 000 – 400 000 Kc ak by kurili vsade. Nebudu kurit vsade ale temperovat by mali, aby im to tam nepomrzlo, takze len za kurenie daju 50 000 rocne. Ta budova zhltne rocne vphode niekolko stotisic a ta obec ma rocny rozpocet 9.5 miliona Kc. Tu budovu kupili za 3.2 mil Kc evidentne na uver, lebo v rozpocte maju medzi vydajmi splatka uveru 230 000… Číst vice »

Jerry

Myslím ubytování pro turisty.treba naše obec má les , dřevo není problém. Ano ta budova toho sežere dost ale i takové troje krabičky..

Jiří Kocurek

A to dřevo do kotle naskáče samo, nebo se za tu práci platí?

Jerry

Fakt dutý.. a na co má obec rychlou rotu .. co asi dělají .. honí si do kříže

mic

Pár pokojů funguje vedle v malém penzionku… A zjevně to stačí. V takový barabizně nejde něco zkoušet. Ta prostě musí fungovat. Jinak je to černá díra na peníze a takovou obec klidně může položit. Problém skutečně vidím v snadné dostupnosti autem odkudkoli. Lidi už se prostě chovají jinak… Trochu mi to připomíná jiný areál přímo pod skalami v Českém ráji. Taky jsem si říkal, že se tam musí scházet spousta horolezců, že je to na ideálním místě. Jenže horolezci už nejezdí v pátek večer a nebydlí tam. Dneska si dojedou ráno autem a večer se zase vrátí domů… (Nejen) tady… Číst vice »

Jerry

Se na to výborném a necháme to spadnout

mic

Ono je o často nejlepší řešení. Jakkoli se můj vrozený sentiment bouří, staré domy mají sice své kouzlo, ale jejich režije převyšuje možnosti běžných smrtelníků.
Šáhněte si do svědomí jestli byste dal přednost noclehu za 1500 ve staré nádražní budově nebo za 450 ve vedlejším penzionku a nebo byste ráno dovezl rodinku autem klidně 80km daleko…
A věřte mi, že vím o čem mluvím – pracuju v 300 let starém baráku. Fakt bych ho platit nechtěl…

Jerry

Jak musím sedět víc jak hodinu v autě sem na nervy.do Moldavy jezdí ten spěšný vlak ..takže bych se tam podíval vlakem.1500 jako za jednoho? To je blbost.

asdfr

No vidite, a ja som na nervy z toho, ze musim sediet vo vlaku 2 hodiny a autom to zvladnem za hodinu. A ako zvycajne, ked niekde potrebujem byt napr. na 10:00 tak vlak mi tam pride o 9:00 alebo potom az o 11:00.

Krusky-Stredohori

Nedávno si skauti posteskli že nemají prostory pro klubovny

Kubrt

Na klubovnu trochu z ruky.

Krusky-Stredohori

a ty drážní domky v jizerkách o které projevili zájem nejsou z ruky?

Jakub P

Klubovny jsou jen jedno možný využití, další jsou základny, kde se ubytovávaj oddíly na výletech. Jenže na to je tipuju tenhle barák strašně předimenzovanej. Být tak desetinovej, byl by na takový využití možná skvělej.

Kubrt

Jizerské tratě jsou v podstatě souvisle osídlene krajině, ale kdo by měl klubovnu na Moldavě? Skauti z Teplic?

Jakub P

Kvůli dvěma třem pokojům se nevyplatí vytápět půlku takovýho baráku (a že velká část by se ho vytápět musela a zbytek aspoň temperovat), ani třeba v hospodě chystat ráno snídaně. Ne, že by mi tam ubytování s polopenzí v hospodě nedávalo smysl, ale viděl bych o dost větší šanci, když těch pokojů bude od začátku víc. Aby byla aspoň půlka budovy funkční a fixní náklady se rozpočítávaly mezi daleko víc hostů.

Jerry

Když tam budou krbovky .. já sem to dál jako příklad

leviathan

V Moldavě a okolí je minimálně polovina stavení zrekonstruována nebo nově postavena, takže jde o klidné místo jak na letní tak na zimní pobyty. Obrovské teritorium pro výlety, pobyt v přírodě, prostě to, co dnes skýtají právě takto odlehlé oblasti, kam je většina lidí líná se vypravit. Pro mne ideální relaxační prostředí. Základní služby jsou v místě, zbytek v poho dojezdové vzdálenosti.

pamětník

„Zpustlé objekty nedaleko značí, že o ubytování v místě asi takový zájem nebude.“
Ty zpustlé objekty samy za svoji zpustlost nemohou: mnohé totiž „za bolševika“ sloužily jako rekreační zařízení různých firem (m.j. některé patřily i složkám ČD), ale privatizace způsobila, že na levné rekreační pobyty už se tam jezdit nedalo a noví majitelé vytunelovali, co mohli, a pak je nechali zpustnout – to je třeba případ té ruiny hotelu nad zhlavím moldavské stanice u topírny.

pamětník

„Zpustlé objekty nedaleko značí, že o ubytování v místě asi takový zájem nebude.“
Ty zpustlé objekty samy za svoji zpustlost nemohou: mnohé totiž „za bolševika“ sloužily jako rekreační zařízení různých firem (m.j. některé patřily i složkám ČD), ale privatizace způsobila, že na levné rekreační pobyty už se tam jezdit nedalo a noví majitelé vytunelovali, co mohli, a pak je nechali zpustnout – to je třeba případ té ruiny hotelu nad zhlavím moldavské stanice u topírny.

Jiří Kocurek

Asi se to za ty levné peníze provozovat nedalo, když už na to nepřispíval vrchní plánovač z veřejných peněz.

Kubrt

Taky tyhle podnikové rekreačky potřebovaly v uplynulých letech značné investice – standard dostačující v 80. letech rekreantům ROH přestal vyhovovat. Někde se úspěšný podnikatel našel a dnes funguje, někde ne. Naštěstí tady Jerry, Iveta a Přemek mají jasno, jak by to nádraží mělo fungovat, takže očekávám, že své vize převedou do reality a všem nám ukážou, jak na to.

Jerry

Tak je tam psáno že to obec chce dát dohromady.. já jsem jen vyjádřil názor.. tady se asi nesmí nic .. napsat

Kubrt

A proč to píšeš mě? Vůbec jsem na tebe nereagoval.

Krusky-Stredohori

V porevoluční euforii se privatizovalo kdeco. Často to měl kupec jen jako investici do majetku, aby mohl v případě velkých úvěrů něčím ručit. Jindy když kupec zjistil v jakém je objekt stavu, tak s tím plány vzdal ( což rekreační objekty ROH často nebyly žádný zázrak)

asdfr

Na opravu budovy pojde dotacia 50 mil. Kc a potrebuju vyzbierat 5% spolucast.
Takze vsetci zastancovia prevodu zeleznicnych budov na obce, pochlapte sa. Obec potrebuje nazbierat 2.5 milina Kc. Kazdi prispiet aspon 1 000 Kc. Sup sup. Urcite po tomto clanku na webe, kde je mnozstvo ludi ktori chcu zachranovat zeleznicne stavby peniace na transparentnom ucte budu len tak cinkat.
Ci len klasicky internetovi hrdinovia, zachranovat ale len v pripade ze to zaplati ini ?

Odpadlik

Přesně tak. Taky by se mi líbilo kdyby ta budova byla nějak využita, ale ať se na to podívám za jakéhokoli úhlu, z ekonomického hlediska to nedává smysl. Možná maximálně pokud Němci dodelaji ten svůj chybějící kus tratě, jinak ne

starý dědek

Němci na Moldavu jezdívali dost i auty, ale laciná vietnamská tržiště už netáhnou zdaleka tolik jako před 20 – 30 roky (většina jich ostatně už stejně skončila) a obědy v restauracích už také pro Sasíky nejsou úplně „za hubičky“, takže jediné zajímavé ještě může být pivo, ale to zase není extra vhodné pro řidiče.
Osobně nevěřím, že by Sasíci ten úsek z Holzhau do Moldavy někdy ještě obnovili, protože by to bylo hodně drahé a komplikované, ale kdyby přece ano, já už se toho určitě stejně nedožiji – hezké by to samozřejmě bylo, ale v tomto směru jsem velký skeptik.

Jiří Kocurek

No právě. Aby to fungovalo, musí někdo někde utratit balík a pak to možná fungovat bude. A nebo taky ne. A otvírat hotel v téhle době, kdy i oběd musíte jíst nastojáka venku přestože mrzne. Možná tak pivovar by se tam uživil, kdyby byl někdo bohatý a měl na to chuť.

noerf

To je problém hodně objektů na železnici, velké objekty s omezeným využitím. Bytové prostory využité minimálně, pokladny zrušené, řízení trati dálkové.
Navíc památkově chráněný objekt omezuje možnosti rekonstrukce a prodražuje ji, což znamená další omezení pro efektivní využití.
K tomu údržba budovy (pravidelné revize, kontroly), vytápění objektu při částešném využití, aby nepromrza a větrání z důvodu možné vlhkosti.