Do autobusů už lidi nenacpeme. Středočechů přibývá, kraj ukázal, jak je dostat do Prahy po nových kolejích
Návrh zahrnuje nové tramvajové tratě do Horoměřic či Roztok i železniční odbočku palivové trati na letiště.
Středočeský kraj a Praha jsou odsouzeny ke spolupráci. Tak zahájil krajský radní pro dopravu Petr Borecký představení nových projektů, které mají v budoucnu pomoci řešit kolabující dopravu mezi Prahou a jejím okolím.
Silnice totiž chybí a nárůst dojíždějících nemohou ani v budoucnu zvládat. Jediným řešením je podle kraje vlastní dopravní cesta, a to kolejová.
Počet obyvatel kraje totiž roste podobně dynamicky jako v Praze. A velká část lidí do hlavního města denně dojíždí za prací, školou či zábavou.
Metropolitní oblast Prahy se stále rozšiřuje. Nyní má 2,7 milionu obyvatel, predikce na rok 2050 odhadují nárůst až na 3 až 3,5 milionu obyvatel. „Dopravní situace se tak bude jen zhoršovat,“ uvedl na setkání se starosty a zástupci pražského magistrátu či Ropidu Borecký.
Podle něj se toto navýšení nedá odvézt autobusy a více vlaků se už na současné železniční tratě také nevejde.
„Bez rozšiřování státní infrastruktury procento lidí používajících veřejnou dopravu nezvedneme,“ konstatoval Borecký s tím, že drobná opatření situaci nezlepší.
Jen v oblasti kraje mezi dálnicemi D7 a D8 přibude brzy 50 tisíc obyvatel. „Jediné řešení je kolejová doprava,“ říká radní. A ve zmíněné oblasti na severozápadě Prahy vidí řešení hlavně v té tramvajové.
Prodlužování tratí
Prvním krokem má být dlouho připravované prodloužení tramvajové trati do Suchdola, který je ještě součástí Prahy. Nyní se připravuje výběrové řízení na projektanta, který vyhotoví dokumentaci pro posudek EIA. Zelené razítko by podle Aleše Nováka z pražského magistrátu mělo být do konce příštího roku.
Podle Boreckého by však tramvajová trať měla být následně prodloužena až do středočeských Horoměřic. „Kapacitní tramvajové spojení do populačně rostoucích Horoměřic zároveň nabídne dopravní obsluhu i části severně ležících Statenic,” uvádí radní.
Trasa by se podle krajského návrhu měla v pražském Suchdole napojit na konečnou zastávku plánované tramvajové trati Podbaba – Suchdol a vést kolem Horoměřic z jižní a západní strany. Zakončení je uvažováno mezi Horoměřicemi a Statenicemi. V této trase je navrženo pět tramvajových zastávek.
Morfologie je neúprosná
Další plánované nové tramvajové spojení má také navázat na novou trať do Suchdola. Jde o linku do Únětic a Roztok. „Trasa Praha – Roztoky je prověřením možnosti obsluhy kolejovou dopravou této oblasti. Trasa je navržena s důrazem na rychlost,“ uvádí prezentace kraje.
Trasa se v pražském Suchdole napojuje na konečnou zastávku plánované tramvajové trati, vede západně od Únětic, kde se větví do směrů Velké Přílepy a Roztoky kolem Horoměřic z jižní a západní strany. Zakončení je uvažováno mezi Horoměřicemi a Statenicemi. Na trati se uvažuje o devíti zastávkách.
„Už nyní víme, že úzké hrdlo bude v Úněticích. Morfologie terénu ale trať situuje pouze tam,“ dodává Borecký.
Další z uvažovaných projektů navazuje na chystanou tramvajovou trať z pražských Kobylis do středočeských Zdib. Ta by mohla být po dokončení prodloužena až do Líbeznice a Odolene Vody. Trať do Zdib už má první stavební povolení, výstavba se předpokládá v letech 2027 až 2029.
Tramvajová trať z Prahy do Zdib má první stavební povolení, týká se demolice mostu
Trať bude dlouhá zhruba 5,2 kilometru. Začínat by měla v zastávce Vozovna Kobylisy a pokračovat v ose současné staré ústecké silnice II/608 až do Dolních Chabrů. Na konci silnice je převedena na její východní okraj a pokračuje do Zdib a dále k obratišti v budoucím terminálu Sedlec.
Součástí terminálu Sedlec je i parkoviště P+R s kapacitou 834 parkovacích míst a projekčně bude připraven i na zmíněné prodloužení do Odolene Vody. To by však podle radního mohlo být reálné až v horizontu 10 let.
Odbočka palivové trati
Posledním z prezentovaných projektů, jak dostat Středočechy po kolejích do Prahy, se týká železniční dopravy. Jde o napojení oblasti kolem Velkých Přílep. Kraj původně zvažoval opět tramvaje, to se však po posouzení ukázalo podle Boreckého jako nerealizovatelné.
Řešením by tak měla být nová odbočka železniční trati 121 Jeneč – Podlešín přes Lichoceves do Velkých Přílep. „Základem tohoto návrhového opatření je realizace nové odbočné železniční tratě v trase Lichoceves – Velké Přílepy a zřízení vybraných nových železničních zastávek na stávající železniční trati Hostivice – Podlešín v lokalitách Lichoceves, Noutonice a Kováry,“ uvádí krajská prezentace.
„Rádi bychom dosáhli vybudování odbočky na Přílepy v rámci modernizace tratě, kterou se na letiště vozí paliva,“ popsal Borecký.
Trasu by měla obsluhovat linka S54. Interval na společném úseku Hostivice – Lichoceves by měl být 30 minut ve špičce a 60 minut mimo špičku.
Kraj však upozorňuje, že všechna zmíněná vedení tratí jsou jen ilustrační a ještě bude probíhat projednávání s dotčenými obcemi.