Do autobusů už lidi nenacpeme. Středočechů přibývá, kraj ukázal, jak je dostat do Prahy po nových kolejích
Budoucí odsunutá stanice Jeneč, vizualizace. Pramen: Správa železnic
Návrh zahrnuje nové tramvajové tratě do Horoměřic či Roztok i železniční odbočku palivové trati na letiště.
Není spíš zásadní omyl v nekontrolovatelném rozšiřování satelitních aglomerací? Za mě šílenost, která přinese jen likvidaci krajiny :-/
To je pravda, ale kdo to může zarazit? To je vina těch satelitních obcí, které to dělají, protože z toho jejich vedení má prospěch.
Jejich vina je i neutěšená dopravní situace na hranicích Prahy, protože při živelné výstavbě na to nemyslely a tak si ani nenechaly rezervu v šířce nových hlavních ulic pro budoucí buspruhy nebo tramvajovou trať. Takže se teď tramvaj musí plánovat kolem Horoměřic místo skrz.
Pěkné, už zase někdo přišel s nějakým nápadem. Zbývá už jen otázka: kdy že to vlastně bude? Takových nápadů tu bylo vícero, bohužel k realizaci to ještě nevedlo. A tramvaj z Kobylis je naprostý zázrak, že se to někam hne. I tyto nápady by byly pěkné, ovšem dokud je to na papíře (stejně jako mnoho dalších tratí mimo Prahu), přínos to má nulový. Moc v to nevěřím, ale doufat v realizaci budu (ikdyž asi marně). O to spíš mě těší první vlaštovky typu Kobylisy.
No to je panečku objev. Kdo má všech pět pohromadě, ten již dávno věděl, že nahrazovat efektivní kolejovou dopravu neefektivní automobilovou je blbost do nebe volající. Ale tak hlavně, že si pražáci svou slepou uličku dostatečně vyšlapali, pořádně na konci narazili do zdi a teď již začnou opět používat rozum a budou budovat spolehlivé kolejové dráhy.
Až na to, že to není slepá ulička pražáků, ale primárně ČR jako takové. Samozřejmě s velmi rozdílnými dopady v Praze a na maloměstě.
Kdyby jen v ČR. Děje se to de facto po celém světě, hlavně proto, že se automobilkám podařilo svět přesvědčit, že silnice mají být zdarma
Ale významná část světa už pochopila, že je to slepá ulička a ve spojení s fosilními palivy navíc časovaná bomba, a snaží se s tím aspoň trochu něco dělat. ČR si dál jede svou, všechno na silnice a o spalovacích motorech si nedovolte ani pochybovat. Mi přijde, že se snaží dohnat Německo tím, že po něm s 50-letým zpožděním všechno opakuje. Včetně všech chyb.
Ano, politici a manažeři by rádi zopakovali chyby německa. Naštěstí na tom nejsme tak špatně, abychom si rušili ve velkém regionálky (teď se očividně budou u Prahy mohutně stavět), protože jim v tom veřejnost dost brání.
Zdiby, Suchdol i Horoměřice – to má celkem logiku. Ale Roztoky, které leží na hlavní trati a na Masaryčku je to 15 minut v max 30 minutovém taktu? Jak dlouho by to jela tramvaj do centra přes ty všechny zastávky??
Napadlo mě úplně to samé. V Roztokách je ovšem určitý problém v úzkém hrdle, ne příliš pohodlných a bezpečných serpentinách z horní části obce do té nádražní… Kdyby se optimalizovala nějak tahle část, tak je nejlepší řešení dojezd busem na nádraží a pak vlak na Podbabu, do Holešovic nebo až na Masaryčku.
Podstatná část Roztok a zejména nová zástavba na Žalově leží mimo docházkovou vzdálenost nádraží. A bude mimo ni ležet i případná budoucí zástavba.
Pokud jedete do blízkosti nějakého nádraží s přímým spojením, bude to vlakem asi vždycky rychlejší, i s cestou busem k vlaku a časem na přestup. Ale pokud jedete někam do Dejvic, může to být tramvají rychlejší a rozhodně pohodlnější, než vlakem se dvěma přestupy.
Je dobré vědět že železniční zastávka v Roztokách se nachází na samém okraji Roztok! Počet parkovacích míst u nádraží je omezen a rozdíl nadmořské výšky mezi nádražím s centrem Roztok je pro pěšího sportovním výkonem. Uvažujeme li že Roztoky se budou dále rozvíjet západním směrem k Úholičkám a Statenicím tak je ten nápad velice užitečný. Již dnes mají Roztoky téměř 10 tis obyvatel a to že dojde k zastavění obytnými domy pole za Roztokama právě směrem od železnice je prakticky jisto jisté a tím se navýší nároky na dopravní obslužnost lokality jinou než vlastním automobilem.
Šel jste někdy v Roztokách od obytných domů na nádraží a nebo ještě líp od nádraží k těm obytným domům? Je to solidní krpál. A ani busy moc nepomůžou, váznou v tý serpentině mezi autama.
Ideal pro vlakotramvaje. Ale ty radši na Dobříš
Praha a Středočeský kraj, by si měli vybudovat vlastní síť pro S-Bahn. A železniční síť celostátních tratí zatěžovat co nejméně příměstskou dopravou.
A zakázať tranzitnú dopravu po celoštátnych tratiach vedúcich skrz Prahu?
Vytvořit si vlastní.
Průšvih je, že to nevadí jen Praze, ale i dopravcům. Bohužel SprŽel potažmo stát je v klidu. Ale aby to nebylo jen o železe, to samé se týká i asfaltu a ŘSD. Kde je ta studie krajských dálnic?
Jo jasný. Z rozpočtu SŽ budeme platit honosné budovy na každé lokálce pro jeden šukafon za hodinu, ale pražské příměsto, což je nejvytíženější systém vlaků v zemi, si mají středočeši platit sami
Vám se nelíbí romantická nádražíčka a tunou modrého zábradlí, kde tu a tam v mlze přijede šukafon?
Nějaké nesmyslné S linky pro pražáky…
Modrá zábradlí, mlha se snáší,
Šukafon mizí, srdce mi pláče.
Na peróně prázdno, jen vítr si hraje,
Sny o návratu, duše se trápí…
Mě se strašně líbí, já jsem šotouš a milovník mlhy a romantických míst. Ale tak nějak chápu, že je píčovina, že mi stát štědře financuje můj koníček na úkor funkční dopravy
Přitom ty lokálky lze použít jako základ pro tangenciální a doplňují spoje příměsta. Jen je potřeba je trochu optimalizovat, bohužel ne tím, že uhneme kolej o pět metrů a řekneme, že to stačí.
Zatím se bohužel optimalizuje tak, že se odstraní kusé koleje, někde i předjízdné. Nebo tak, že místo šukafonu přijede regionova.
Některé (třeba Kralupy – Kladno) asi jo, ale většina jich je v oblastech, kde poptávka prostě není.
A často jsou vedené tak, že, pokud mají poskytovat lepší spojení než bus, musely by se de facto zbourat a postavit nové. A to už máme důležitější místa na novostavby
A v té záplavě studií, udělala se studie kdy by se roztřídilo to „zrno od plev“ ?
Spíš pomůže, když budou aspoň podél některých silnic v oblasti použitelné cyklostezky. Např. Suchdol – Horoměřice, Sedlec – Roztoky, Horoměřice – Na Padesátníku, Suchdol – Únětice.
Pak by mohli lidi dojet na kole na okraj Prahy a odtud pokračovat MHD ..
Teď je problém že podél silnic třetí třídy a okresek mezi obcemi většinou není ani krajnice ani chodník a bývá tam hluboký příkop. Člověk se pak nediví, že lidi jezdí autem nebo že jsou přeplněné autobusy.
jasně, kola jsou ideální řešení hromadné dopravy – zejména za deště a v zimě
Na tie bicykle bude ochotná presadnúť akurát menšina ľudí, ktorí teraz jazdia hromadnou dopravou. Tí, čo jazdia IAD majú nejaký dôvod (niekto to môže nazvať výhovorkou) prečo nejazdia VHD a som si pomerne istý, že tento dôvod (a hromada nových) sa presunie aj na bicykel.
Ne tak úplně, řada těch důvodů jsou důvody, proč pro konkrétní cestu nevyhovuje hromadná doprava. A kolo je, stejně jako automobil, individuální doprava. Akorát s řádově menšími nároky na prostor (při jízdě i parkování). Bohužel Praha i řada obcí ve středočeském kraji tlačí automobil jako jedinou použitelnou individuální alternativu. Např. cesta na kole do Prahy z Roztok je za dnešních podmínek dost adrenalinová záležitost, kterou málokdo chce podstupovat. Ono ani ze Suchdola na Podbabu nebo do Dejvic to není nic moc. Být tam bezpečná, od provozu oddělená stezka s rozumnými sklony (ta nová na Suchdol ze Sedlce je prakticky nesjízdná… Číst vice »
Tady je tedy samozřejmě potřeba posílit i tu MHD, ale třeba v případě těch Horoměřic, když nejde trať dostat do jejich centra, ale dost možná i u těch Roztok by určitě byl dobrý nápad vybavit aspoň některé zastávky i bezpečným parkováním pro kola – to zvětšuje prostor, pro který je taková zastávka hromadné dopravy atraktivní, několikanásobně.
I když řada lidí na to kolo ráda aspoň občas sedne, problémy s přetížením ostatních druhů dopravy to nevyřeší. Protože za špatného počasí nebo i v zimě, když se ráno pozdě rozednívá / odpoledne brzo stmívá, většina lidí stejně jede autem nebo hromadnou. Bezpečné kryté parkování pro kola by pomohlo každopádně, ten kilometr k nejbližší zastávce na to kolo mnohdy sednete i v případě, že na něm nechcete jet celou cestu. Ideálně i nějaký bikesharing se stanovišti různě po obci, ale ten by potřeboval obsluhu, která by ráno kola hromadící se u zastávek vozila zpět do obytných čtvrtí a odpoledne… Číst vice »
Ano, výstavba cyklostezek se v průzkumech ohledně dekarbonizace těší velmi vysoké oblibě.
Naopak s uhlíkovými daněmi, snižováním povolené rychlosti na silnicích a vůbec čímkoliv, co by mohlo jen trochu zavánět omezováním IAD s fosilními palivy, nesouhlasí skoro nikdo.
A tak nějak by to bylo s přesedáním z auta na kolo (nebo elektrickou koloběžku nebo na čem všem se dnes jezdí po cyklostezkách).
jalo ze desitky tisic lidi budou do prace na kole?
jako cyklostezky fajn, ale nic neresi.
Ano, když to jde v Kodani nebo v Amsterdamu, proč by to nešlo v Praze? Jasně, tam vadí ty kopce. Nicméně Vídeň je místy celkem kopcovatá a na kole se tam jezdí, i když určitě míň, než na těch plackách. Stačilo by přestat bezhlavě preferovat auta, dát cyklistům bezpečný prostor a hned byste viděl, že by jezdili.
tohle uz je cyklotomie 🙂
opravdu verite tomu, ze vam zacnou z nicejo nic desetitisice lidi jezdit na kole? 🙂
snete dal 🙂
Neřekl jsem, že z ničeho nic začnou jezdit desetitisíce lidí. Řekl jsem, že kdyby se v Praze omezila IAD a naopak vytvořily lepší podmínky pro cyklisty, nějací by se objevili. A nejspíš by jich postupně přibývalo.
Ono to nejspíš jde už teď, ale jen v určitých specifických relacích. Za studií jsem z kolejí na Pelc Tyrolce musel do školy na Křižíkovu jezdit složite MHD, dnes by to bylo zdaleka nejrychlejší na kole, ale tehdy to nešlo.
V Paříži se to stalo před pár lety, v Amstru nebo Kodani se to stalo před pár desítkami let, společný jmenovatel je vznik bezpečné infrastruktury. I když v tom Amstru a Nizozemí obecně to byl vedlejší efekt, primárně se snažili zpomalit auta, protože jim došla trpělivost se zabíjením dětí řidiči automobilů v ulicích. Jenže mimoděk tím uvolnili prostor a po dlouhé době, kdy jim lidi na kolech z ulic shoro vymizeli, se „najednou“ zase objevili… A to jsou jen ty nejvýraznější případy, díky bezpečné infrastruktuře silně roste počet lidí na kolech i ve Stockholmu nebo Oslu, což fakt nejsou rovinatý… Číst vice »
Už vidím ten peloton místo autobusu. 😀
Nic proti cyklo, to je určitě fajn, ale není to pro každého a ne za každého počasí. Takže jako doplněk super, ale jako páteřní doprava nesmysl.
Jako páteřní doprava na dlouhé vzdálenosti nesmysl, jako řešení první a poslední míle velmi silnej spojenec hromadný dopravy, kterej jí může do značné míry vyřešit její největší slabinu. Ale je potřeba, aby ten přestup na kombinovanejch cestách byl co nejsnazší.
Navrhuji prodloužit metro až do Berouna.
To je v zásadě S7
Ja bych ty samohlasky vynechal a to metro prodlouzil rovnou do Brna.
Bčko dolů k Berounu Ačko via Slaný a Dečko do Řitky. Jenže ten plán co se zdál scifi byl jen do roku 2100. Musí se myslet alespoň na dalších sto let
Mezi Prahou a okolím chybí přímé dopravní linky, lidé musí několikrát přestoupit
https://www.idnes.cz/praha/zpravy/praha-okoli-dopravni-propojeni-hromadna-doprava-linky.A241128_162953_praha-zpravy_pari
Dovedete si tady
https://mapy.cz/turisticka?pid=75576902&newest=1&yaw=0.916&fov=1.257&pitch=0.223&x=14.3813312&y=50.1615625&z=19&ovl=8
představit tramvaj?
Technicky nebo nimbisticky?
Ne
No? My nemáme třeba Trojskou? V Německu taky v půlce provozů zjevně nevědí, že taková věc nejde. 🙂
Jinak pokud vím, tak v daném místě pozemky v kompletní šířce cca 25 m patří městu.
Velmi důvodně se domnívám, že by se objevil odpor domorodců, který by vyústil do studie, která by prokázala nemožnost vést tudy tramvaj.
To jsem netvrdil, že bude triviální projednat. Otázka zněla, jestli si to umíme představit. 🙂 (Pardon.)
Ano
Trat do Velkých Přílep by dávala smysl jen v případě že by vznikla i trat ze Středokluk kolem Kněževsi na letiště.
Z uvedeného mi přijdou OK ty Velké Přílepy, za předpokladu, že se nový traťový úsek naváže na průjezdnou „rychlodráhu“ přes letiště. Ostatní je idea, jak vybudovat kapacitní spojení do míst, kde se kapacita nedostává. Při tom idealizování, ale někdo zapomněl na to, že poptávka je primárně po rychlém spojení s centrem, ne po vyhlídkových jízdách. Nedávno Borecký zmínil, že by se mu líbila železniční trať Kladno – Slaný. Spíš než boom tramvajek opatrně našlapujících okolo obcí, které mají obsluhovat by mě zajímalo rozvinutí tohoto nápadu. Jinak zcela souhlasím s tím, co se tu již psalo vícekrát. Je třeba hlavně tlačit… Číst vice »
K trati Slaný Kladno třeba zde https://dspace.cvut.cz/handle/10467/108937
Pan Borecký před pár lety zlikvidoval jeden z autobusových spojů Kladno-Slaný a zavedl nesmyslné spoje. Trať Kladno-Slaný by nic neřešila a hlavně by mě zajímalo, kudy by měla vést…
Navržené plánky mi přijdou poněkud vtipné. U tramvají bych viděl jako problém jednak úzké hrdlo na Suchdole v Kamýcké, kde bych očekával protesty. V druhé řadě pak jízdní doba tramvaje z Roztok asi nebude nejkratší. Vlak na kraj Přílep mi taky přijde nereálný. Už vidím přílepany, jak ráno kráčí kamsi za ves, aby objeli letiště a v Hostivicích si přestoupili na další vlak k metru. Obávám se, že obytný prstenec kolem Prahy potřebuje nějaké systémové řešení. Problémy jsou jasné. Zastaralá silniční infrastruktura, mimo hlavní tahy nepoužitelná kolejová infrastruktura a nízká hustota osídlení vesnického typu, která hromadnou dopravu neulehčuje. Takže by… Číst vice »
Bydlení městského typu je např. v Chýni – jejíž růst počtu obyvatel v % je asi největší ze všech sídel ČR. https://obyvateleceska.cz/praha-zapad/chyne/539309
A už je i městem.
Ale železniční spojení tomu moc neodpovídá.
Tak snad ta tramvaj z Bílé hory. Nebo metro ze Zličína? 🙂
Bydlení městského typu alespoň podle mě sestává z patrových bytových domů, které udělají takovou hustotu obyvatel, kterou do rodinných domů nikdy nedostanete. Představuju si to jako cca 5patrovou blokovou zástavbu.
Kolik že lidí dokáže odvézt vlak, který by tam chtěli nasadit? A kolik jich ta trať zvládne za hodinu? A kolik vlaků v jakém intervalu tedy musí být odbaveno, aby se v požadovaném časovém okně dostali tam,kam potřebují? Od kdy do kdy to okno bude?
Aby totiž ta trať nemusela být čtyřkolejná. Vlak odveze spoustu lidí najednou, ale o to déle trvá jeho stání v zastávce a tím delší interval musí mít. A jakákoli mimořádnost má o to větší dopad.
Aby to vůbec bylo realisticky zvládnutelné.
Jediným skutečným řešením je redukce nutnosti cestovat, tím spíš ve stejnou dobu.
S tím si opravdu nedělejte starosti, i tramvajová trať má oproti silnici s auty nebo s kombinací aut a autobusů, což je tam současný stav, kapacitu několikanásobnou, vlaková pak ještě větší. Plus se nemá stavět místo těch současných silnic, ale navíc k nim. Takže celková dopravní kapacita v těch oblastech tím oproti dnešku stoupne mnohonásobně….
Zdvojený slon má kapacitu 620 sedících cestujících a S-Bahn po dvojkolejné trati zvládá jezdit v 3-minutovém intervalu, to je 12400 sedících cestujících za hodinu každým směrem, se stojícími dvojnásobek. Dvojkolejná tramvajová trať pobere cca. 10000 za hodinu každým směrem. Naproti tomu obyčejná „okresní“ silnice zabere více místa a pobere cca. 2000 aut každým směrem za hodinu (číslo od Jakub P, vypadá realisticky), vzhledem k tomu, že auty jezdí průměrně méně než dvě osoby, to jsou 3000 – 4000 za hodinu. Reálně ještě méně, protože řidiče mama taxi nelze počítat, ti by necestovali, kdyby potomek jel hromadnou. Při nepřetržitém proudu aut,… Číst vice »
A proč Horoměřicko atd. nenapojit ať už tramvaje nebo vlak na budouci terminál Dlouhá míle? Než se courat na Suchdol.
Nebo napojit palivovou trať na letiště?
To je docela závlek.
Podle toho, kam přesně člověk do Prahy míří. Ten Suchdol je určitě první volba, napojení na Dlouhou Míli by mohlo být výhledově zajímavý jako zárodek okruhu.
Samozřejmě ano.
Na okruh jsem nepomyslel, když vidím jakou spíše negativní recepci tady ty zveřejněné návrhy mají 🙂
JJ, je to sci-fi, ale úplně bych tu myšlenku nezatracoval…
Smysl vnějšího dálničního okruhu je řešení tranzitní automobilové dopravy. To je něco, co pro veřejnou dopravu nedává smysl řešit, protože není moc velký problém i tranzitně cestovat přes centrum.
Samozřejmě stále existují tangentní vnitroměstské cesty, ale na ty je potřeba okruh jaksi uvnitř Prahy, ne de facto za Prahou
Všechny ty tratě se tam strašně kroutí. To nemá valného smyslu. Bude to zbytečně pomalé. Navíc si nejsem jist, zda je tam tolik lidí aby to naplnilo tramvaj s rozumnými intervaly.
Jestli to tu někdo myslí vážně, tak jediná cesta je vlak nebo nějaká vlakotramvaj. Kam se na stanice přivezou lidi autobusy.
Kroucení je dané tím, že se prodírají do už zastavěné oblasti, nadto napříč několika údolími.
P+R se samozřejmě dají vystavět i u této light-rail tratě. Označovat jí jako tramvaj, zdá se, přináší víc škody než užitku.
Už podle těch mapek návrhů je vidět, že trať a zastávky jsou někde na začátku vesnice na poli (Horoměřice, Únětice, Velké Přílepy), takže obslužnost bude dost bídná + navíc to neobslouží menší vesnice okolo mimo zastávek.
Raději postavit pořádná P+R parkoviště na konečných zastávkách tramvají a metra. Tím bude obslužnost vyšší (a co si budeme nalhávat, pokud máte na to, abyste si koupili dům hned za Prahou, tak máte i na auto). Na Zličíně u metra je stávající P+R permanentně obsazené (a proto si obchodní centra v okolí postavila závory na placení – zájem tam očividně je).
Na každé konečné P+R s 15000 místy a k němu osmiproudou silnici? Takhle se moderní velkoměstská doprava řeší opravdu jen v ČR.
Na Zličín nebo budoucí terminál Dlouhá Míle vede několikapruhová dálnice.
15 000 aut opravdu nepotřebuje osmipruhovou silnici.
Navíc do všech těchto vesnic už asfaltová cesta vede (a často ne jen jedna). Infrastruktura tedy v podobě silnic a metra již existuje.
15000 aut navíc, k těm, co už kolem jedou, z toho třeba půlka ve špičkovou hodinu je brutální zátěž. Jeden pruh pro auta má uváděnou hodinovou kapacitu kolem 2000 aut. Pro srovnání Barranďák coby místo s nejhustším provozem v ČR má myslím 140 000 za den a těch 8 pruhů má. Nemluvě o tom, že takový P+R s 15 000 místy bude stát 15 miliard, nechci si ani představovat potřebnou kapacitu vjezdů a výjezdů a rozloha by nejspíš byla taková, že by se v něm uživila vnitřní mikrobusová linka, možná nejedna… A ani taková obludnost by furt ani náznakem nestačila.… Číst vice »
Díky.
Oni by si to ti Pavlové a jim podobní rychle rozmysleli, už jen kdyby na těch P+R museli platit parkovné odpovídající nákladům na výstavbu a provoz.
ta P+R by právě vytvářela dostatek cestujících v jednom místě, aby od P+R dále do města byla velkoměstská doprava a nikoli souběh vesnických vymetáků.
To je jen iluze, ne, že by P+R v takových místech nebyla dobrej doplněk, ale jako hlavní řešení jsou nesmysl. Reálně už na tu konečnou metra musí většina lidí přijet busy/tramvají, nebo přijít pěšky a přijet na kole z blízkýho okolí. Tak velký P+R, aby samo o sobě uživilo konečnou metra je nesmysl. Auta zaberou hrozně moc prostoru, ale lidí reálně odvezou strašně málo v porovnání s kapacitou kolejové hromadné dopravy.
K tomu bych jen dodal, auta zaberou hrozně moc prostoru už v provozu, na silnicích, ovšem extrémní problém v jakékoliv větší obci jsou právě ta parkující, ta potřeba místa pro parkování aut během pracovní doby jejich provozovatelů je ohromná. Zatímco autobus, tramvaj i vlak na konečné chvíli postojí a zase odjedou pro další cestující. Vlaky kolikrát ani nepostojí, město projedou a za ním pokračují dál.
Na venkovském nádraží není 100 parkovacích míst velký problém, ale na okraji Prahy se opravdu dostáváme na desetitisíce.
Ano, přesně od toho P+R jsou. Jenže to, co popisujete, platí tak od Kralup dál (směrem ven z Prahy), na hranici Prahy nejde o vesnické vymetáky, ale přeplněné autobusy, poskakující v kolonách aut.
Já nevím ale co třeba více stavět bydlení v Praze?
Ale to by bylo skvělé!
To těžko zajistí Středočeský kraj.
Ono se celkem i staví, ale očividně to stále není dost, navíc část lidí prostě chce bydlet v rodinném domku za Prahou a obce ve Středočeském kraji jim zatím ochotně vychází vstříc.
Otázka co se staví a jak hustě. Tady jsou 12patrové paneláky, vedle postavili 4patrové bytovky.
Někde je to lepší. Někde horší.
https://www.novinky.cz/clanek/domaci-takove-monstrum-tu-nechceme-obyvatele-prazskeho-sidliste-se-pustili-do-developera-40487015
Tam to ale dává logiku, protože to má být ve stejné řadě jako jsou dosavadní 12patrové bytové domy.
Co kde dovolí pražské nimby, ale v místech, kde se po Praze pohybuji já, vyrostly v posledních letech docela velké bytové projekty a dál se staví, samozřejmě se staví i řadové domky.
Bacha zdání klame, občas ty nižší bytové domy mají větší nebo srovnatelnou hustotu jako ty extra vysoké, protože nemusí mít takové rozestupy.
Dneska Jsem četl, že spousta lidí z Prahy utíká bydlet za město, prostě ty nájmy nezvládnou. Tak proč se taky bere ta potřeba dopravy do Prahy.
A nebo těm lidem dát slušně placenou práci v StČK? Omezit nutnost cestovat do Prahy?
To se přirozeně děje, spousta firem sídlí v obcích ve Středočeském kraji – ale i do těch se nějak musí jezdit. Nikdo netvrdí, že všichni Středočeši potřebují jezdit do (širšího) centra Prahy. Nicméně, ať už lidi jezdí kamkoliv – jezdí, a to prostřednictvím nějaké dopravní infrastruktury, takže jejímu budování se nevyhneme. Doba budování dvojčat sídliště-továrna (do jisté míry třeba Kralupy) je pryč.
A jsme u směru ven Dobříš- Příbram Beroun-Hořovice a pak prokleté tangenty Beroun-Příbram Hořovice-Příbram, Dobříš-Hořovice a třešnička Beroun-Kladno.
Nějak mi tam chybí modernizace včetně zdvoukolejneni tratí Zdice-Pribram-(Březnice), Kadno-Rakovnik, trať do Slaného, případně až Louny( často se nějak zapomíná že Louny jsou stejné daleko od Prahy jako Kolin), to jsou asi největší problémy, kde vlakové spojení je skoro nepoužitelné a taky tomu jsou silnice ucpane
A co to má společného s obslužností Roztok, Horoměřic, Statenic, Přílep?
Proti těmto akcím SŽ by kraj jistě nic nenamítal. Tento článek je o případných vlastních stavebních aktivitách kraje.
Kladno – Rakovník – jak by to šlo optimalizovat? Zrušit Merklovku?
Tam se toho samozřejmě – vyjma komplet novostavby – vymyslet nedá. Ovšem až na Kladno povede soudobá elektrifikovaná dvoukolejná železnice, tak si umím představit BEMU do Rakovníka, které by mohlo oslovit víc lidí, než dnešní R24.
Ale důrazně je nepožaduje. Např. podpora tunelu je u Kraje prakticky nulová.
Chybí tam středozápad, protože Stč kraj neví co s tím, bohužel by si tato část zasloužila vlastní povltavskobrdský kraj, který ostatně historicky existoval.
Já si tedy pořád nedovedu představit, jak naprosto náhodně jezdící a extrémně pomalá pražská legacy tramvaj, která se namísto od segregování od aut při každé rekonstrukci odsegreguje, bude řešit obsluhu řídce osidleného regionu, kde prostě nemůže být tak krátký interval, aby alespoň část nepravidelností vzniklých ve městě zakryl.
A musí do Horoměřic jezdit linka ze Smíchova? Úplně by stačila z Dejvic, obecně od nejbližšího metra/vlaku (použitelného).
Tak já nepředpokládám, že do Roztok bude zajíždět devítka. Nebo jinak: asi může, ale pochybuju, že tam protáhnou běžnou linku
Jako po levém břehu? Hodně štěstí.
Řídce osídleného regionu 😀
Vidíte, a jsou tu tací, kteří by tam rovnou protahovali metro.
Tramvaj v Praze nejezdí náhodně. Aktuálně jede 91,5 % spojů načas, tedy nepředjetých a se zpožděním do 3 minut. Rychlost tramvaje v mimoměstských úsecích bude vyšší než v Praze a další zvýšení rychlosti je zejména otázka vozidel. Za posledních 6 let se segregace nepovedla při rekonstrukci v Zenklově, kde se sice hodně míst oddělilo, ale jezdí se po kolejích U Kříže, a před Vosmíkových zc. A pak úprava Smetanova nábřeží. Ale Táborská nebo nábřeží EB naopak přinesly v tomto ohledu zlepšení.
Ta tramvaj do Suchdola je zajímavá. Kousek od Suchdola se bude stavět obří most pražského obchvatu. Já bych si na něm dokázal představit že na horní části povede silnice 3+3 pruhy s tím že pro každý směr bude vlastní most. A s tím by pak pod jižním mostem mohla být vedena tramvajová dráha Suchdol – Bohnice. A pod severním mostem by mohla býtvedena nákladní trať severní obchvat Prahy z Čakovic do Středokluků. .
A není cesta spíše radikálně zvyšovat kapacitu železnice skrz Prahu, vystavět já nevím, plnohodnotný s Bahn a ten za Prahou paprskovitě rozšířovat za pomocí odboček ze stávajících tratí? Dám příklad, třeba Uhříněves-Pitkovice-Nupaky-Čestlice-Dobřejovice-Herink a dál… Atd atd
Jako třeba se inspirovat Vídni a nebo městy v Německu? Ale tfuj! Ještě by vás i napadlo u těch zastávek stavět parkovací domy!
Nebo ještě větší kacířství, londýnský LTS.
Co je londýnský LTS?
Řešení to určitě je. Zbývá odpovědět na otázky kudy, za kolik a kde na to vzít? Nové tratě skrz Prahu teď postavíte jedině pod zemí, takže hodně draze. Praha má v tomhle jednu velkou nevýhodu (a tím neříkám, že bych si to přál), před 80 lety unikla masivnímu spojeneckému bombardování. Nemluvě o těch paprscích, tam zase budou vládnout NIMBYsté.
To jistě nikdo nevylučuje, ale když je řeč tady o té konkrétní oblasti? Trať do Kladna se pomalu, ale přece realizuje, trať do Kralup o moc lépe a jinak než teď fungovat nemůže (možná s VRT se tam uvolní místo). Prostor na využití samozřejmě je u tratě směr Slaný – ta přijde na řadu, až bude hotová kladenská trať. Ovšem pořád tu zbyde oblast Horoměřic a Velkých Přílep, kam plnotučná železnice asi nikdy cestu nenajde, takže nějaký light-rail by tu byl řešení.
Ovšem to by zase musely jezdit přímé spoje (Louny)-Slaný-Praha, aby se na skoro všech spojích nemuselo přestupovat v Kralupech z Šukafonu do jiného vlaku… a někdo si snad myslí, že se StČ a Ústecký kraj domluví???
A tyto spoje by zčásti musely být rychlíkové a stavět jen občas, ne na každé mezi jako teď… pak je ta jízdní doba neúnosná.
Německy řečeno „jain“, už jsem to psal níže. S-Bahn je vhodný pro delší relace, kde si lidé 20km za Prahou dojedou na nádraží autem, případně busem nebo na kole. Ale tady se řeší obslužnost území bezprostředně za hranicí města, kde by se jen prohloubil dopravní kolaps, kdyby všichni jeli autem na nádraží a přitom je vzdálenost do města moc malá, aby se projevila vyšší cestovní rychlost S-Bahn. Takže raději pomaleji, ale se zastávkou v docházkové vzdálenosti. Pokud doprava v Praze a okolí nemá zkolabovat, je potřeba obojí. Prodlužovat tramvaj do Kralup by byla hloupost, stejně jako řešit obslužnost Roztok a… Číst vice »
Když už nové tratě do středočeského kraje, dává IMO největší smysl stavět je jako povrchové prodloužení linek metra, hlavně z Písnice do Jesenice, případně ze Zličína do Hostivice
To jsou ale dva konkrétní příklady, nikoliv nějaké univerzální řešení. Zrovna v tom kvadrantu okolo Prahy 6 žádná taková příležitost není.
Metro po povrchu se samozřejmě vést dá, ale znamená to pak nahradit soupravy, resp. mít přestup hrana-hrana na jiný typ vlaku, který pojede (v delším intervalu) dál do regionu.
Takto funguje např. linka 9 v Madridu (TFM), ale taky tam moc neřeší sněhové kalamity, mají napájení z troleje atp. Na nic z toho pražské metro není připravené.
Juraji, to jsou ale všechno bezduché výmluvy. Soupravy už stejně potřebují nahradit a když zvládnou vést metro po povrchu třeba v Oslu, tak to v Praze taky zvládneme, těch pár centimetrů sněhu dvakrát do roka není zas takový problém..
Oslo je dobrý příklad. 👍 Našel jsem nějaké případy, kdy metro na povrchových úsecích v Oslu nejezdilo, ale tehdy nejely ani vlaky, busy a letadla.
Asi není nepřekonatelný problém, aby část souprav zvládala napájení jak z třetí koleje, tak z troleje, takové systémy se ve světě používají. Asi ani není problém, aby ty soupravy měly i kabinu pro řidiče, který by soupravu řídil mimo systém metra. Trochu otázka je, jak by to vyšlo kapacitně, kdy souprava metra má kapacitu míst k sezení jako třívozový RegioPanter.
Třeba v Británii se moc troleje na místních tratích nepoužívají. Ale už vidím ty další nebožtíky na našich tratích, kdyby tam bylo napájení „na zemi“.
Ta napájecí soustava je problém, to mi nedošlo.
Samozřejmě to není řešení všude, stejně tak tramvaje, stejně tak S-Bahn. Jen se mi to zdá jako hodně muziky za srovnatelné peníze, oproti tramvaji
ve Vídni taky metro jezdi na povrchu a z troleje kromě U6 napájené není
S ohledem na terén bych to metro do Hostivice spíš trasoval z Motola přes Řepy. Ale Hostivice bude mít dvojkolejnou trať od Kladna na Veleslavín.
Se tak trochu obávám, že vlak kdesi na kopci Hostivické občany příliš nebere.
Možná by více uvítali tramvaj ke žlutému i zelenému metru.
Až tam budou jezdit soudobé jednotky po dvoukolejné trati, tak ta atraktivita bude vyšší, než dnes.
Dovolím si oponovat. Na vlak to pořád bude daleko a dost lidí potřebuje spíš do oblasti Motola či na žluté metro.
Většina Hostivice jezdí teď autobusy PID na Zličín, protože se jinam pořádně nedostanou. Z Hostivice na Zličín jede ve špičce nějakých 10 autobusů za hodinu, k Nemocnici Motol jen 2. Je to logické, protože by stály na Karlovarské v kolonách. Tady to není ani tak o tom, kam by lidé chtěli jezdit, ale kam má význam, aby hromadná doprava jezdila. Vlak takové omezení mít nebude a jednou pojede i do centra, i když uznávám, že z těch hostivických „sídlišť naležato“ je to na nádraží daleko.
A určitě by to chtělo na nádraží bezpečnou kolárnu a/nebo cykloboxy. Hostivice je docela slušně průjezdná na kole, odevšad je to na to nádraží max. pár km (pěšky daleko, ale na kole trivialita), kdyby tam bylo kde kolo bezpečně nechat před pokračování vlakem do Prahy, byla by to IMO lákavá možnost.
A budou platit skutečné náklady na jejich vybudování a provoz?
Navíc, když budou jezdit v intervalu třeba 15-20 minut. Pak se možná vyplatí MHD Hostivice, co to k tomu nádraží dovede.
Celé je to strategicky mylně pojaté. Nebylo by lepší začít u územního plánování jak na straně Prahy, tak i na straně středních Čech. Jako, že i za čtvrtstoletí budou pořád všechny kanceláře v Praze. Dnes snad dost dobře vidíme, že to dopravně nefunguje a dává to tak prostor nejrůznějším existencím promlouvajícím do dopravy, aniž by dokázali řádně pracovat s jejími synergiemi, aby vytvářeli nejrůznější represivní řešení.
Pes je zakopaný v územním plánování, které nás ovlivňuje na desetiletí a co se utvoří těžko se mění.
Obávám se, že sebepromyšlenější územní plánování zásadně nezmění trend, že z okolí Prahy se bude jezdit za prací a do škol z velké míry do Prahy. OK, já taky bydlím ve vesnici u Prahy, kam jezdí dost Pražáků do práce, ale ten opačný směr bude vždy silnější.
Ale nějaké představy, jak to zvrátit územním plánováním, nám tu jistě můžete sdělit, jako témata k přemýšlení 🙂
Přesun kanceláří na okraj Prahy ničemu nepomůže, leda by se lidi začali za prací stěhovat.
Hlavní problém územního plánování posledních sto let je nízká hustota zástavby, ve které nelze rozumně provozovat MHD
Částečnej přesun kanceláří na okraj Prahy dávno probíhá, bohužel na něj naprosto nestihla zareagovat pražská MHD, která je furt stavěná jen na radiální pohyb (a i v tom má mezery, viz teprve začatý Dčko, který vytvoří kapacitní radiálu ve výseči, kde už desítky let zoufale chybí), tangenty jsou její obrovská slabina. Takže těch nemálo lidí, kteří v těch kanclech na okrajích dělaj, je tlačeno do aut, pokud nechtěj jet z toho, okraje, kde bydlej, na Václavák a odtud dalším radiálním paprskem na ten okraj, kde dělaj…
Tangenciální linky hlavně v západní polovině Prahy jsou trochu problém. Když to vezmeme od Jugoslávských partyzánů, tak k Evropské je špatně průjezný kopec (Hanspaulka), od Evropské k Bělohorské je další špatně průjezdný kopec (Střešovice, Petřiny), od Patočkovy/Bělohorské k Plzeňské je opět špatně průjezdný kopec (Ladronka, Homolka), další od Plzeňské k Radlické (Vidoule), od Radlické na Barrandov to nemá ani cenu popisovat, tam je naopak Prokopské údolí, a od Barrandova ke Strakonické je Chuhelský háj. Nejsou tam pořádně ani tangenciální komunikace, takže tangenciální linky nemají po čem jezdit. Třeba tangenciální línka 236 se vleče ze Zličína přes Řeporyje, Radotín, Zbraslav do… Číst vice »
Jo, terén je to náročnej. Pro IAD jsme v něm udělali dva okruhy a mezi nimi ještě pár větších ulic (Ankarská-Kukulova-Bucharova a paralelně Drnovská-Slánská-Jeremiášova, do toho Patočkova, Evropská, Plzeňská, Karlovarská, Radlická), zatímco poslední kolejová tangenta od řeky vede přes Malostranský náměstí. Zprasený prodloužení Ačka aspoň propojilo Evropskou s Petřinama, ale TT na Bílou horu na Vypichu podjede bez možnosti přestupu a k Plzeňský nedojede. Autobusový „skorotangenty“ typu 180 jsou neskutečný vymetáky. O cykloinfrastruktuře lepší nemluvit – jako vypovídající příklad, stezka mezi Řepama a Stodůlkama místo aby vedla podél Slánský a Jeremiášovy s mírnými sklony a skoro přímo, tak se klikatí… Číst vice »
A kam byste ty kanceláře dal? Mimo Prahu? Takže zaměstnanci z Prahy budou pro změnu přetěžovat ten směr ráno z Prahy a večer zpět a ještě vám přibude více cest napříč Prahou. To mi nepřijde jako dobré (či vůbec nějaké) řešení situace.
Oni by ten směr jen vyvážili, protože když jede spoj do Prahy, musí i z Prahy.
Naopak, bude se vytěžovat.
Přečetl jsem hodně názorů na možné vyřešení dopravy. Mám jednu zkušenost z ciziny. V Italském městě Rimini udělali trasu „trolejbusů“ úplně oddělenou od dopravy a infrastruktury. Vede po samostatném uzavřeném koridoru kde mezi stanicemi je veden jako jednopruhový a každá stanice je dvoupruhová a s možností výměny protijedoucích vozidel. Samozřejmě je zabezpečeno, pokud jede proti vozidlo tak vozidlo v zastávce má odpojené napájení, takže se nemohou na tomto úseku potkat. Myslím si že výstavba by byla levnější a rychlost trolejbusů by mohla být podstatně vyšší a konečná rozměrově menší. Trolejbus se otočí na menším place než tramvaj a zastávka trolejbusů… Číst vice »
Zrovna Rimini je debilni priklad. V Rimini prelozili trolejbusovou trat z vnitrozemi do koridoru vedle kapacitni zeleznicni trate
Spoustu informaci o trolejbusech v Rimini se najde na Ceskoslovenskem dopravakovi
https://www.cs-dopravak.cz/tag/rimini/
A až si všimnou středozápadu, to bude divení. Už teď je to bus za busem. Naštěstí vymíráme. 😀
Tohle je koncepce v Německu apod. dávno praktikovaná. U nás bylo obrovskou chybou snažit se všechny lidi z okrajů a okolí Prahy nacpat do metra, a zoufalé a nekoncepční zavádění příměstských autobusů svážejicich cestující po přecpaných a málo kapacitních silnicích k metru je toho důsledkem. Škoda, že se Češi neumějí poučit z dobrých věci a spíše okoukají ty hloupé.
Nejdřív dobude muset Praha postavit několik dvojkolejek (asi 6) na svém katastru, z toho desítky kilometrů tunely. Mimoúrovňová křížení tratí. A zdvojkolejnit jednokolejky.
Zdvoukolejnit jednokolejky v Praze mají smysl snad s výjimkou Pražského Semmeringu, ale aby se naprimily, a byly tak časově zajímavé, znamenalo by to vystavět tunely. Např pro trať do Vsetat odněkud z Balabenky do Čakovic. Dvoukolejna trať do Nucic by potřebovala tunel ze Smíchova do Reporyj, protože nikdo nepovolí dvoukolejnou trať Dalejskym údolím. Pokud se počítá železničním propojením mezi letištěm a Kladnem, kde na letiště by měly jezdit vlaky každých deset minut, to znamená 6 vlaků za hodinu, tak by bylo vhodné využít trať mezi Jenci a Stredokluky, která by byla zdvoukolejneni v úseku, kde by spojovala Kladno s letištěm,… Číst vice »
Spíše si myslím, že by se kvůli budoucímu problému narůstající populace ve Středočeském kraji, mělo raději řešit S-Bahn.
Ano tramvaje do takovýhle oblastí mají svá plusy. Chápu že je tramvaj méně nákladnější, dokáže se lépe trasovat, ale pro nikoho to nebude atraktivní, právě kvůli jízdním dobám.
Radši by bylo lepší mít kapacitní tratě, buď rozšířit aktuální (viz trať na Neratovice), nebo klidně i samostatné nové a ke každé zastávce pak přivést autobus z okolních vesnic.
Hlavní je aby autobusy navazovaly, sbahn byl dostatečně kapacitní a v Praze existoval kapacitní přestupní uzel do zbytku Prahy.
Přesně. Jako dobrý, ale mám obavy, že tramvaj jedoucí hodinu do centra to moc nevytrhne.
Tady se zcela evidentně musí šlápnout do rozšiřování vlaků, zejména plánovaného pražského uzlu po vzoru S-Bahn.
Přesně tak. Jeden z prvních kroků by mělo být vylepšení stávajících železničních tratí. Jednokolejné trati bez drátů v aglomerační oblasti nemají co dělat.
Jistě, ale je otázka, jaké páky v tomto směru má Středočeský kraj.
Ono má obojí své plusy: ne každý bydlí v docházkové vzdálenosti od nádraží a ne každý jede až do centra Prahy. S-Bahn je výhodnější pro delší trasy, ale když v Roztokách na tramvaj dojdete za pár minut pěšky a jedete jen někam do Dejvic, bude to rychlejší. Podle mě je potřeba obojí a když bude hotové aspoň jedno z toho, dost to pomůže.
No jo, ale to by ta tramvaj nemohla jezdit z Roztok kolem Únětic a skrz Suchdol. To je docela úlet. Už vidím nadšené suchdolské, kterým po té úzké silničce duní tramvaje s venkovany …
Jenže tou navrženou trasou dojede na Podbabu za dvojnásobný,možná trojnasobny čas než vlak.
Jenže to je čistá doba jízdy, která málokoho zajímá. Pro většinu lidí je klíčová délka cesty ode dveří ke dveřím a tu v Roztokách umístění nádraží dole u řeky, kde téměř nikdo nebydlí dost hendikepuje. A to i cestou z Roztok do Prahy, kdy se jde na nádraží z kopce, cesta domů do Roztok bude ještě horší, tam nejspíš řada lidí radši pojede o pár minut dýl, než aby museli šplhat do toho kopce.
Nesmysl. To je řešení pro Ameriku minulého toletí, kdy většina lidí mířila do centrálních mrakodrapů za kancelářskou prací, která se dnes už ovšem dá dělat daleko levněji přez internet.
Tramvajový obchvat, to tu ještě nebylo!
Lidi budou chodit na tramvaj na okraj vesnice, aby se pak vozili vyhlídkovou trasou okolo celých Horoměřic a přes Suchdol. Tak určitě.
5 minut cesty pěšky na tramvaj, nebo 45 minut čekání v zácpě za volantem, nebo v přecpaném autobusu?
Dvakrát denně a jinak ten výlet tramvají? Rozumíte hodnocení ekonomické efektivity staveb na základě redukce vnímaných nákladů cestujících?
V Horoměřicích by mohl jezdit nějaký bus-vymeták, který by začínal a končil u tramvaje v polích. Pak by jim mohla stačit jen jedna zastávka.
A není to trochu málo? Pan Borecký říká, že „drobná opatření situaci nezlepší“, ale výše popsané projekty jsou právě ty „drobná opatření“. Představoval bych si opravdovou vizi dopravního spojení pro 3.5 mil obyvatel. Tyhle projekty mohou být jako první ve výstavbě, ale chce to dlouhodobý plán pro celý PrahoStredoČesky kraj.
Ano je to potřeba naplánovat a ano bude to drahé a bohužel to bude i bolet, protože dnes už se tam nemůže objevit zdůvodnění, že je něco neprojednatelné. To je jen vyhybání výzvám.
Tak to je oblast, která ale pokračuje dál, klín mezi D7 a D8 je dneska rostoucí předpolí Prahy až někam na úroveň Sleného – Velvar. Myšlenka napojení vrstvy na úrovni Horoměřic na existující trať právě ze spádu Louny – Slaný – Kralupy, kde dnes do Prahy neexistuje smysluplná alternativa k silniční dopravě, pokud se člověk nedokáže pracovně sladit s cyklohráčkem, by mohla být předstupněm obnovy pravidelného kolejového provozu s uzlem v Podlešíně …
A kladem takového uzlu v Podlešíně, kde nic není, by byly delší jízdní doby do Prahy než autobusem dnes?
Jak jsem psal, jde mi o alternativu. Teď k D7 a D8 není alternativa, dojíždění osobáky a autobusy, které se společně zašpuntují kdesi u Středokluk nebo Zdib v dojezdových časech a reálných jízdních dobách zejména ve špičkách jen tak něco netrumfne. Takže směr Louny-Peruc-Slaný doplním v Podlešíně o Kralupáky a dva tři autobusy z Velvarska a Smečenska a tradá na Prahu …
Kralupáci se na Prahu dostanou rychle po železnici údolím Vltavy, nepotřebují okružní jízdu s bonusovým přestupem přes Podlešín
Dávalo by smysl hlavní silné tratě s dostatečným parkovištěm. Z vesnic ať si každý dojede k nádraží sám.
Tam bude akorát problém že na nějakou EIA’u budete muset dokazovat že nádraží bude mít parkovací místa, a zpevněna plocha jim nemusí stačit jako „standard“ takže budou nuceni to udělat s jedním místem za 300+tisíc.
Snad tohle překážka nebude.
„Hlavní silné tratě“ by v této oblasti byly dražší a vzdálenější od zástavby, než navrhované tratě tramvajové – poloměry oblouků, stoupání – to umožňuje tramvajovou trať více přimknout terénu a zástavbě.
Což ji zároveň zpomaluje a prodražuje. Takže nic pro regionální spojení s delší jízdní dobou.
To je otázka, kde je ta hranice delší jízdní doby. Důležitější nakonec bude, co se podaří vložit do stávajícího území a projednat na úrovni obcí. Ve finále budeme rádi, když se realizuje alespoň něco.
No a až je všechny do té Prahy dostanete, tak tam s nimi budete dělat co…? Nestane se náhodou to, že se problém pouze přesune a zkoncentruje? Co takhle se nejdřív více pověnovat příčinám…?
Už teď tam neni co dělat, většina Pražáků co znam (já už tam nebydlim) dělá ve službách, hotelech, restauracích, supermarketech, tahle bublina ale jednou splaskne, restaurací a kaváren je tolik že nechápu z čeho vlastně žijou a jak si to na sebe může vydělat. Že většina těhle profesí je bídně placená je asi jasný každýmu. Ty lidi co tam hromadně ráno cestujou jsou privilegovaná střední až vyšší třída z dobrejch rodin co tam jezdí do kanclů, tam mezi sebe ale obyčejnýho Pražáka nevezmou a ten pak musí naopak buď někde sedět za tou kasou a nebo dojíždět do nějakejch fabrik… Číst vice »
Chudáci pražáci slouží privilegovaným středočechům. 😀 😀
A ještě je nepustí přestěhovat z Prahy:-D
No tedy… musel jsem si to přečíst 2x, abych uvěřil vlastním očím.
příčinám? jako že jo moc lidí? už soudruh Stalin věděl že s lidma jsou jenom problémy….
Nechte strašidla na pokoji, Halloween i VŘSR už letos byly.
Zkuste se spíš zamyslet, proč je tak děsně fajn žít za Prahou, ale pracovat v Praze. Co to o tom městu vypovídá…? Není něco špatně?
Největší problém je samozřejmě bydlení přímo v Praze. Proč máme spoustu polí v okolí stanic metra? A tím nemyslím jen konečnou Letňany (o které se často mluví), ale třeba Jinonice – tam jsou pole směrem na SZ i směrem na JV a to pár set metrů od vstupu do metra…
Já tam úplně vidím lanovku – až do Klecan.
Mě tam schází jakákoliv zmínka o lince S3. Už dnes to je přeplněné a vzhledem k ranním kolonám okolo D8 je to nejrozumnější způsob, jak se ze severu dostat do centra. Přitom tam je stále předpotopní jednokolejka ještě z dob France Josefa.
Pan Borecký z nějakých konkrétních důvodů (anymozity s panem Kupkou?) celou oblast na sever od Prahy směr Líbeznice, Neratovice, Mělník permanentně neguje.
To jsou dost divně klikaté tratě mezi D7 a D8. Roztokům stačí vlak, obkroužit Horomořice pro pár rodinných domků je taky hloupost, podobně klikatění na Roztoky.
Zase tendenční lživý článek. Silniční doprava je nejdokonalejší způsob dopravy ever. Propagovat tramvaje, kterě zažily boom za Franze Josefa je jen šotoušské zpátečnictví. Soudruzi věděli proč kolejové tratě ruší.
Někteří lidé neunesou, že tramvaje, vlaky, jízdní kola a dokonce i létání zde byly již před auty…
Jako ironie dobrý 🙂
Když to napíše každý den, tak to není moc originální. A o trefnosti a vtipnosti této ironie mám taky silné pochyby, ale to už je na vkusu každého soudruha.
Áno, protože na západ a jiné světové strany od nás se nikdy tratě nerušily, ani ty lokální. A stejně tak se nikde na západě nestavěly dálnice a už vůbec ne v míře, jako u nás, ty soudruhu…
A ted omezuji dopravu ve mestech a chyeji beze,isni dopravu ve mestech, pac se u tech silnic neda zit… Vsichni se stehuji za mesto a zarovem stoupa potreba se do mest dostat a neni kudy a kde parkovat…
Abych předešel nejasnostem, já jsem jedině pro, aby existovala použitelná příměstská železniční doprava, ať už ve formě tramvají nebo nějaké obdoby S-bahn. S čím nesouhlasím je narativ uživatele svancara lukas alias Franta Holeček alias Hala D, kdy se snaží vyvolat dojem, že silnice jsou ty špatné komunistické nesmysly, zatímco železnice je všespásná, vlečku do každého papírnictví.
Samozrejme, pak s vami souhlasim. Jen jsem chtel upozornit, ze rada mest na zapad od nas se snazi o to, aby jejich mesta byla privetivejsi pro zivot, preferuji vhd, atd. Auto neni komunisticky nesmysl, komuniste naopak z auta udelali luxus,… Co se tyce nakladni zel. dopravy a presun na zeleznici, to je jedine dobre, ale je to jiny mod dopravy urceny pro jine vzdalenosti, a zde a take hlavne v CR chybi na zel. kapacita. Jinym modem myslim prepravu vetsiho mnozstvi zbozi napric Evropou, nikoliv na kratke vzdalenosti a to i predevsim kamionovych navesu. Tak to i funguje v cele… Číst vice »
Ano, jenže bohužel i ta přeprava ze Spa do CZ je často realizována kamionem. Např. kvůli rozdílnému rozchodu ve Španělsku. Navíc mezinárodní přepravy jsou často problém, kvůli jiným předpisům pro lokomotivy. Takže mezinárodní vlakové spojení je jen chiméra železničních odpůrců, zatímco prostý člověk je raději, když mu pod okny jezdí nákladní vlak místo dálnice. Zrovna dnes jsem sledoval 20vagonový elektrický vlak v zástavbě a světe div se ono to je tišší jak 1,9TDI vychlastaná octávka. Ale však my přece nechceme aby vlak jezdil z Kolína do Prahy a vozil tam náklad, je to moc tiché, levné a ekologické a kamionům… Číst vice »
Já mam dálnici 2 km od oken, vlak 50 m od oken a radši bych dalších 10 vlaků a tramvají než jeden další pruh na dálnici, nemůžete v létě ani otevřít okno v noci.
Devíti zavilým kamionistům-inkvizitorům se tento kacířský komentář nelíbí
A kam chcete ty auta dát? Myslíte že nakreslit někam další pruh nebo 2 něco vyřeší? Mě fascinuje to zpátečnictví autonacistů, koukněte se na historii USA, zkusili to a selhali, i když uděláte dálnici co bude mít 20 pruhů, tak se zaplněj a neřeší to zase nic, můžete postavit 10 dalších parkovišť a zase to nic neřeší, jenom to přiláká víc aut, je to nesmysl. Nechápu proč ty kancl krysy z lepších rodin co bydlej někde za Prahou a jezděj do kanclů nemaj nějakej home office….jo aha, protože by je pak nikdo neviděl v jejich novym SUV. 🙂
To měla být vtipná ironie.
Pardon ale ty okružní cesty jsou fakt hloupost. Jednak kvůli delším jízdním dobám, ale hlavně kvůli dosahu zastávek. Takhle je spádová oblast vyplýtvaná na pole a ve zbytku jsou rodinné domy., žádná hustší zástavba. Takže se to zvlášť při konkurenci busů z centra obce horko těžko uživí. Pro srovnání nová zástavba u TT na Slivenec. Takové obce se mají buď kousnout a někudy to narvat do centra, ve kterém mají 1-2 zastávky. Nebo, což je asi schůdnější a rozumné pro budoucí vývoj, to nechat okružní, ale také tomu přizpůsobit ÚP a vynutit si hustší bytovou zástavbu (low-rise high-density), tzn. buď… Číst vice »
Borecký je opravdu komik: na jednu stranu nenechává nikoho na pochybách, že by nejradši zrušil všechny lokálky a hlavní tratě menšího významu v kraji a na druhou stranu přiznává, že silnice to nezvládají. Nebo že by nějakej názorovej veletoč po volbách?
Boreckého hodnotit nehodlám, ale občas potřebuji spojení Praha 4 – Dobříš a představa hodiny a čtvrt ve vlaku na dopravení se do 30 km vzdálené destinace je nedobrá. Ten čas je horší, než když přepočítám čas tramvaje na periférii Prahy s mnohem častějšími zastávkami. Dobříš obsluhují v pohodě autobusy a díky blízkosti dálnice je čas dobrý, problém tak v současnosti není. Ale koleje v současné době pro toto spojení ani nelze považovat za alternativu, to je čistá turistika a je to škoda.
Ano správně, říkal jsem si, jak rychle mě někdo omlátí o hlavu Dobříš :-)))) Takže podle vás je lépe trať zrušit, když za stávajících podmínek je špatná, než uvažovat o její rekonstrukci, aby byla konkurenceschopná, že? Typické myšlení SŽ a většiny politiků a šotoušů. A to je přesně ten důvod, proč se z těch sr…k těžko někdy dostanem. Vyvolávat tu debatu o tom, jak by se Dobříška dala vylepšit tak, aby byla v poho, nemá smysl, to jistí lidé nikdy nepochopí, že stávající stav je „pouze“ stávající a že to tak nemusí být navždy a stačí jen chtít.
Rekonstrukce už tam proběhla – nový svršek s bezstykovou kolejí, zabezpečení přejezdů s odstraněním pomalých jízd, někde nové perony, zrychlení díky přesunu křižování do Modřan zastávky a Mníšku. Co chcete ještě vylepšovat aby se to výrazně zrychlilo? Do Čisovic to kraj objednává a do Dobříše o víkendech, žádným rušením nehrozí, nákladní doprava tam funguje taky.
K čemu taková rekonstrukce je, když pořád ta trať není konkurenceschopná? A argumentovat nějakou provinční vesničkou Čísovice? Dokud se trať nevyplatí provozovat pro největší města na trati (Mníšek a Dobříš), je to k ničemu. Tohle byla zase jedna z investic, která slouží akorát k utracení peněz a jinak je k ničemu.
tak se pokuste pochopit, že taková rekonstrukce železniční tratě, aby se lidem z Dobříše a Mníšku časově vyplatila jízda vlakem do Prahy prostě neexistuje – ani kdybyste to předělal na Maglev.
#nejde, #drahé, #nikdysetojinaknedělalo, #mynic, #vlakjezdípokolejíchaprotoješpatný, #šotofanatismus
Děkujeme za logické vysvětlení.
Trať na Dobříš neobsluhuje zdaleka jenom Dobříš. Obcím mezi Vraným a Dobříší (Mníšek nemyslím, resp. myslím jen tu jeho malou obydlenou část u nádraží, odkud je to na náměstí daleko) je autobus jedoucí po dálnici na dvě věci. A vlakové spojení bez jediného přestupu až do centra Prahy i s mnoha dalšími zastávkami v Praze z těchto obcí nebylo vůbec špatné ani nekonkurenceschopné, zkuste srovnat dojezdovou dobu autobusy s přestupy na MHD z jiných obcí podobně vzdálených od Prahy.
Ale houby. To, ze nekde jsou trate pro dnesni potreby tezko vyuzitelne a jinde trat zoufale chybi se fakt nevylucuje. Dopravni potreby, moznosti a preference se holt vyviji, i kdyz se to sotousum nelibi.
Já vím, např Dobříška je úplně mimo požadované přepravní proudy, vede úplně blbě z Dobříše do Prahy, kam nikdo nejezdí, že?
Tam je potřeba zcela nová trať, ale to vědí všichni už 40 let.
Úplně nová (v jiné stopě) být nemusí, na většině trasy by stačilo lehce narovnat oblouky a těch pár, co nejdou narovnat (Měchenice, Malá Hraštice) tam klidně můžou zůstat, když v nich (na jejich začátku) jsou (budou) zastávky, ve kterých stejně všechny vlaky budou stavět a tudíž tam vysoká rychlost tratě není nutná.
Viděl jste někdy mapu s vrstevnicemi? Ta trať vede od Měchenic k Bojovu údolím potoka, dál od Bojova k Mníčku většinou na úpatí kopce a Mníšek míjí 1,5 km od města.
Investice do narovnání takové trati a její přiblížení k Mníšku znamená postavit tu trať nově a jinudy.
Dál do Dobříše je to podobné.
Neříkám, že to nejde, ale ekonomicky to jen pro osobní dopravu prostě nemůže vyjít, zase tak velká ta města (7 a 9 tisíc obyvatel) nejsou.
Zatímco úplně nová dálnice skrz velmi kopcovitý terén je vždy ekonomická a do dvou let si na sebe vydělá. Tam nikdy žádné problémy nejsou.
To je moc jednoduché. Buď drahý Maglev, nebo nic.
Ta má furt dobré odkud-kam, ale bohužel pro dnešní dobu nepoužitelnej ten prostředek. Hodina a čtvrt jízdy lesem na 30 km vzdušnou čarou je při konkurenci dálnice prostě moc. A zlepšit to za reálný peníze tak, aby se to dostalo na použitelný čísla moc šance není.
sice vede do Prahy, ale takovým způsobem+oklikou, že je pro cestující časově zcela mimo
Fakta a hlavně praxe ho převálcovala a místo kouzlení nad excelovskými tabulkami byl nucen se pomalu dovzdělávat? Díky bohu za ty dary…
Ty tramvaje jsou samozřejmě takové polovičaté řešení. Nicméně problémem je cena nové železniční tratě a problémy při projednávání, které by byly trojnásobné. Ačkoli ta tramvaj v podstatě nic moc neřeší (přímé napojení na pomalou a ostatní dopravou blokovanou vrstvu ve městě), je to lepší než nic.
Co je ale ten zásadní problém, je chybějící územní plánování – ale tak to víme už 30 let.
Nevidím rozdíl mezi vlakem a tramvají s kapacitou okolo 300 míst a jedoucí stejnou 80 km/h. Jen vy myšlení. Podstatně větší problém vidím možných trasách, např. polookruh okolo Horoměřic, místo, aby byl silniční a tram jela centrem.
Já vidím mezi vlakem a tramvají jeden zásadní rozdíl: nákladní doprava. Běžná trať (i když se to samozřejmě dnes zdá jako sci-fi) narozdíl od tramvajové dokáže v případě budoucího zájmu napojit vlečkama všechny ty sklady okolo Prahy.
Zrovna v této oblasti ty skladové areály leží vesměs podél stávajících tratí (Hostivice, Dobrovíz, Tuchoměřice), některé i s vlečkou.
Doporučuji pohled na tramvaj Wien – Baden, zde je zapojeno vlečkových terminálů celkem dost, ale nákladka pochopitelně projede jen v noci. Tramvaj má stejné kolejnice (S49). Ale alespoň neřešíte šoto nenávist vůči tram:-).
Nákladní doprava na trati Vídeň – Baden jezdí i přes den. Ovšem v úseku, kde vede trať po ulici se místním lidem nákladní vlaky moc nelíbí, prý je to nebezpečné :-):-):-).
ano, a předtím jsme 40 let plánovali nejen územně
a taky to nějak nevyšlo
Ne, to si jenom transformujete názory Petra Boreckého do svého vidění světa. On nechce rušit všechny lokálky. On chce rušit ty lokálky, které jsou v daném směru nekonkurenceschopné. Tedy lokálky, kde vozidlo o kapacitě cca 120 – 200 osob veze nižší desítky lidí 2x tak dlouho než autobus, který stejných 60 lidí převeze v potřebném směru za poloviční i kratší čas a třetinovou nebo čtvrtinovou cenu.
A nemusíme mluvit jen o Dobříši, vezměte si třeba Rakovník. Vlakem (rychlíkem) k nejbližší stanici metra v Praze (Nádraží Veleslavín) 1:13 hod., autobusem (Zličín) 43 minut.
Jsou potřeba nové vlaky. Bohatě by stačily jednokolejne tratě s delšími soupravami směr Jesenice, Jílové, Kamenice, atd. Tím směrem by vůbec byl lepší vlak aby mohl vést z Prahy dál místo metra
Jednokolejné trati nestačí, musí to být alespoň částečně dvoukolejné tratě, tedy jednokolejné s několika mezistaničními dvoukolejnými vložkami. Jinak se snadno sesype jízdní řád při nějaké nepravidelnosti, viz tratě Praha – Kladno a Praha – Neratovice.
V příměstské aglomerační dopravě nemají jednokolejné tratě co dělat.
A tím je celej problém ránovanej a komplikace nasnadě.
Tak na turnovský chybí výhybny Kbely a Zlonín a dále na sever Zdětín a Stranov. To vše bylo, ale postupně se zrušilo, už tohle by dost pomohlo stabilizovat.
Posívejte se, proč jsem napsal toto: Jinak se snadno sesype jízdní řád při nějaké nepravidelnosti, viz tratě Praha – Kladno a Praha – Neratovice.
Zlonín ne, kdyžtak Kojetice. Ale to jsou pořád jen body, to nestačí.
Teď jsem výše psal příspěvek o Praha – Dobříš, tam se problém jen tak nevyřeší. Ale kdyby se úsek od Černého koně po Vrané nad Vltavou udělal dvoukolejný a jezdilo tam více vlaků, pro cestující by to bylo výrazně atraktivnější a veřejnou dopravu v oblasti umožnilo optimalizovat.
Současný JŘ má interval 30 min po celkem dlouhou špičku, prakticky bez pobytů, současná infra umožňuje i 15. Co bohužel díky absenci Ahr.Jarov opravě oblouku u Vraného s 30 km/h neumožňuje jsou Sp vlaky Vraný-Praha.
osobně mi to přijde jako dost polovičaté řešení. Tramvaje asi dokážou vyřešit současný stav, ale co dál? Protáhneme tramvaje až do ústeckého kraje? To je takový problém postavit železnici v nové stopě co lidi doveze rovnou do centra?
Přesně tak, tramvajový provoz je podle mě v tomto případně nevhodný. To mi už přínosnější přijde rozšíření současných silnic a vyhrazení jízdních pruhů pro MHD. Plus zavést přímé spoje z velkých měst na metro.
Bylo by dobré se oprostit od představy, že 2xT3 pádí padesátkou do Horoměřic, ale představit si nějakou německou Stadtbahn – více sedadel, vyšší rychlost, zabezpečená dopravní cesta (?), po trase možnost přestupu na další dopravní prostředky.
O ničem takovém článek nemluví, mluví o rozšíření stávající TT na území středočeského kraje. Což znamená že tam bude jezdit to samé co jezdí po městě i teď. Nikde jsem se nedočetl že by ta tramvaj měla jezdit jen na Dejvickou a být od zbytku tratě izolovaná.
Nemám dojem, že by ta myšlenka byla nějak hlouběji rozpracovaná, ani že by se zítra šlo do realizace a už nebyl prostor na úpravy záměru. Myslím, že až se zrealizují Zdiby, přijdou zkušenosti z provozu a koncepce další případných předměstských tramvají se bude nějak vyvíjet.
Vlak do Přílep to podle mě strašně objíždí. Nebude atraktivní.
Možná i tramvaj do Roztok ma velkou zajizdku, ale když budou dlouhé fronty aut, tak se cesta tram zatraktivni.
To bych neřekl, linka Přílepy -> Hostivice (tady vazba na novou kladenskou železnici směr centrum) -> Semmering -> Smíchov -> Hl.n. a máte spojení max. na 1 přestup do celého širšího centra. A pokud tam bude traťová rychlost 80 a ne 40 (a samozřejmě pod drátama), tak bus ani auto přes totálně zarvanej Suchdol nemá šanci konkurovat.
Stacilo by mit na Dlouhé mili u Šestky poradne p-r a neni treba řešit blbiny ,na které nebudou peníze . Po dálnici si tam lidi z Horoměřic dojedou za 5 minut az někdy bude stát ,stejně tak z Přílep za 10 minut . A pak vlakem z letiště ,pokud tam bude normální tarif .
To je pravda, ale zrovna ten návrh prodloužení směr Přílepy by byla fakt minimální investice, a když už tam ty (totálně nevyužité, ale kvůli benzínům nutné) koleje jsou, je škoda je nevyužít. Navíc to otvírá spojení do velké části Prahy přes Smíchov (kam se z Dlouhé Míle dostanete dost blbě), ale taky konkurenceschpné spojení směr Kladno, na letiště atd….. A případné P+R u Šestky by mělo cílovou skupinu i tak dost velkou. Akorát nechápu, že tam nedotáhli to áčko….
Co přináší dráty, mimo ekologie a nutnosti většího počtu výluk kvůli jejich údržbě? Současná vozidla mají téměř stejné a nejvíce doby se promrhá stejné pípáním dveří a výsuvem schůdku. A zatím žádné vozidlo nemá reálné zrychlení pro malé rychlosti lepší než 810, bohužel, to je fakt.
v Roztokách by úplně stačila integrovaná MHD dolu na nádraží (a hlavně od nádraží nahoru do města) = rychlejší i levnější než blouznění o vyhlídkové tramvaji.
Stavět tramvajové trati za Prahu je zajímavá myšlenka, ale moc přínosů nevidím. Pro obyčejné lidi spíš zhoršení. Pokud na těch tratích budou tramvaje zastavovat u každého patníku, tak se dojíždění spíš prodlouží a cestující pojedou půl hodiny až hodinu na metro tzv. na stojáka (málo sedaček v tramvaji a navíc tvrdých). Už vidím, jak budou cestující např. z Odolena Voda nadšení, že musí na autobus, kdy v autobuse vystoji kolony u D8, následně přestoupí v přestupním terminálu ve Zdibech, kde budou muset čekat na tramvaj, která obslouží všechny zastávky směrem na metro (a těch je fakt hodně) a pak zase… Číst vice »
Teď Praha staví kilometr tramvají za cca miliardu aby po tom jezdili prostredky za 100-200 mio. Kdo tedy dá několik miliard za šototrať kolem nějaký vesnice?
Navíc přepravní proudy… Hodně dělají školy/školky a pak cesta do práce. Spíš bych rád viděl přesun škol/školek na nějaký vlakový huby s parkovištěm.
Pár baráku za městem prostě nezaplní tramvaj v nějakým rozumným intervalu.
A ještě je potřeba si uvědomit, že ty kritické loady jsou ve špičkové době, jinak se tam autobus ani ne vždy náplní. Toto řešit kapacitním dopravním prostředkem s pevnou infrastrukturou, jehož provoz se vyplácí tím víc, čím hustší je provoz, je šílenství. Ve špičkách a o víkendu tramvaje jednou za hodinu jezdit nebudou a i kdyby, tak stavět kvůli něčemu takovému infra je finanční sebevražda…
Co tam ty autobusy nechat? Z Podbaby na Dejvickou taky jezdí autobusy, I když je kvuli zácpám lepší přesunout na tramvaj.
A ještě se mi líbí, jak už si kvůli NIMBY nikdo netroufne vzít v Horoměřicích tramvaj do centra 😁
Kdyby se na Kulaťáku udělala smyčka a koupily se dlouhý tramvaje (anebo vyzkoušely soupravy), mohlo by to být moc fajn
Na Kulataku se žádná smyčka dělat nebude, není pro ni prostor a ani důvod, smyčky jsou nedaleko, na Červeném Vrchu, na Kralovce a na Spejcharu?
Proč by to nešlo ? Stačí udělat tramvajovy krukak na vítězném náměstí
Takový okruh by neměl časový prostor pro krátkodobý odstav. Rozhodně smysluplnejsi mi připadá ukončení některých budoucích linek na Červeném Vrchu, popř na Kralovce.
třeba bude, místo je
Stačí kolejový přejezd, fixovat se na jednosměrná vozidla a budování smyček není jediná cesta.
Ano, vím, že obousměrná vozidla mají méně sedaček a potřebují dvě kabiny. Ale myslím, že s rozvojem „předměstských tramvají“ kolem Prahy stejně přijde potřeba zavést nějaký jiný typ „rychlodrážního“ vozidla, než vyhovuje pro dopravu po stávající síti a v centru.
Obousměrný tramvaj je dražší než jednosměrná a má méně míst pro cestující. Takže bych se vyvaroval ukončení tramvajovych trati bez smycek.
Tak vidím, že můj preventivní odstaveček nezabral 🙂
Jasně, mě se taky líbí, že pražský tramvajový provoz je vesměs smyčkový, super. Ale pokud se začnou tramvaje dostávat za hranice Prahy, v nějaké rychlodrážnější verzi, může být prostorový problém všude budovat smyčky.
Na venkově je vždy větší prostor pro smyčky než ve městech.
Fyzicky tam možná prostor je, zásadnější však je, zda se v místě podaří zainteresované přesvědčit, že využít ten prostor na smyčku je to nejlepší řešení. Ta kusá zakončení přece jen mají kouzlo v malé prostorové náročnosti.
Pokud má být z Kulaťáku skutečně kruhový objezd pro tramvaje, mohly by se otáčet přirozeně.
Pokud to má někoho vozit, musí to jet přímo středem Horoměřic, na okružní cestu kolem vsi není nikdo zvědavý. To už radši návazný bus k té tramvaji do Suchdola. Ten zbytek jsou čilé šotoušárny – proč by někdo z Roztok měl jezdit tramvají přes Únětice nebo z Velkých Přílep přes Jeneč (navíc s přestupem)?
A ještě si neodpustím jazykovou poznámku: Ten pán se jmenoval Odolen.
Prolamovat se s tramvají do středu obce je neprojednatelné. To obkroužení není ideální, ale jd to jediná možnost.
Taktak, snad by mohl být zajímavý kus tramvajové trati do Horoměřic, ale zejména do Roztok je to hloupost. Nicméně po zřízení třetího pruhu z Jeneralky na Borislavka by bylo vhodné zavést trolejbusovou trať z Borislavky do Statenic, popř až do Velkých Přilep a z Borislavky do Nebusic, popř až do Přední Kopaniny. Trolejbusy by byly vhodné po současné trase linky 349 vést také do Roztok, ale nevím přesně odkud, pokud bude po prodloužení tramvajové tratě do Suchdola Praha 6 trvat na tom, že žádné autobusy nebo trolejbusy nebudou jezdit v ulicích Jugoslavskych partyzanu a v Podbabske.
Na Vítězném náměstí stejně nebude po rekonstrukci pro tolik autobusů místo
To máte Brandýs, Jesenici, Jílové, Dolní Břežany, Psáry, Kamenici, … Ano, modré zábradlí nestačí. Musí být nové tratě. A to s tímhle materiálem nepůjde.
Jenže nové tratě nikdo nechce, vždycky do toho nějaká „prdel“ hodí vidle i kdyby jí to v obslužnosti 100x pomohlo, tak podle nich tam: (nehodící se škrtněte): bude hluk, bude prach, sníží to cenu pozemků, krávy přestanou dojit, rozdělí to obec, (… bla bla dalších sto nesmyslných kravin)
Žádná z těch Vašich zadnic nemá právo veta, tak to na ně neházejte.
Halt musí mít ten, kdo rozhoduje, odvahu skutečně rozhodnout.
Právo veta ne, ale možnost to zpomalit nebo i znemožnit rozhodně ano. A teď si vemte, že těch zadnic bude třeba 5 v řadě za sebou a budou blokovat nejdříve územní plánování, porom EIA, potom prodej pozemků a následně stavební řízení… tak to máte s trochou štěstí 20 let než budete mít šanci vůbec něco stavět. Za tu dobu se také 5x změní zastupitelstvo kraje i zastupitelstva obcí… a jak známo nové koště dobře mete, takže můžeme dalších 5 let přidat…
Úplně jsem si nevšiml, že by o tom jakákoliv strana byť jen uvažovala. Přitom třeba Dobrá Správa to má přímo v popisu práce. Nakonec to dopadá tak, že ten Brandýs si musí zpracovat kraj sám.
Zdá se mi, že všechny tyhle tratě vedou dost velkým závlekem, navíc mají spoustu zastávek. Do toho je max. rychlost pražských tramvají 60 km/h, teoreticky by se na těchto linkách mohlo jezdit o trochu rychleji, nevím, jak je to v plánu, ale ani 70 – 80 km/h nebude žádná výhra. To přece nemůže nabídnout konkurenceschopné jízdní doby ne?
Asi nepřijde bourání, takže se musejí vyhnout kde čemu místo zastávky v centru ntam musí kvůli docházce mít kdo ví kolik zastávek na obvodu na pokrytí stejně oblasti.
Jako autobus na vlastním tělese udělá lepší službu. Tramvaj není širší, je jen delší, ale i takový autobusy umíme – jezdí na letiště.
Na jihu je to spíš na tu dopravní cestu pro autobusy a na severu je to s otázkou, protože Praha nepostaví tramvaj do Suchdol dřív, než bude stát Pražský okruh. StČ kraj by mělnyni zajistit, aby se autobusy dostali na hranici Prahy podle jízdní řádu za všech okolností a tlačit Prahu, aby na svém území zajistila dojezd také včas.
Nějak pomůže buspruh z Jeneralky na Borislavku, nicméně aby Praha 6 nebyla zahlcena auty, tak musí tlačit na Prahu Suchdol, aby neblokovala stavbu Pražského okruhu a maximálně zrychlila výstavbu tramvajové trati z Podbaby do Suchdola.
Ta tramvaj určitě pomůže, okruh tohoto charakteru (takto blízko k centru a s tolika sjezdy) naopak auta přidá. Viz jeho EIA.
Ano, Borecký je odborník. Roztoky opravdu nemají kvalitní spojení na kolejích. Možná je čas zvážit trolejbus a případně prodloužit metro z Dejvic.
Předpokládám, že to myslíte ironicky.
No u Roztok je trochu problém, že jejich hlavní část je na kopci a nádraží je dole v údolí, takže velká část lidí jezdí stejně až do Prahy autobusem, zvlášť pokud jedou do oblasti Dejvic. Je otázka jestli tramvaj v této podobě má šanci být časově konkurenceschopná a autobusy ve větší míře nahradit.
Roztoky a kopec = nic co by nezvládla MHD pendlující mezi městem a nádražím
Trolejbus do Roztok je na zvážení, metro do Roztok rozhodně ne.
Trolejbus neřeší ucpané silnice, resp. jejich části, kam se buspruh nevejde. Což zrovna u těch Roztok je podstatný kus trasy.
Vést trolejbus do Roztok dál do města nad nádraží po úzké silnici není moc dobrý nápad. Stejně tam nebudou moci jezdit kloubové trolejbus, tak se nic nevyřeší, tedy krom ekologie. Tramvaj je bez nějakého smyčkového tunelu do Roztok na Tyršovo náměstí nevyjede.
Také nevidím jednoduché řešení pro Roztoky
co takhle autobus MHD, pendlující od každého vlaku/ke každému vlaku mezi nádražím a městem?
I trolej pro trolejbus by na ten kousek nebyla drahá – pořád o řády levnější než vyhlídková tramvaj.
On je to takový paradox, jedno každé “ sídliště na plocho “ v polich se na poutači chlubí VYBAVENOSTÍ , tedy především současnou i budoucí dopravní dostupností typu “ ns vlak ( to jednou bude) za 10 minut „, tedy “ MHD za rohem “ , ale i „jednotřídka na dosah“ či „školní autobus již v plánu obce“. Čili i tyhle slíbené a plánované dopravní obslužnosti posouvají “ zápraží “ Prahy dál a dál a vytváří další a další oblasti závislé na pracovní příležitosti v Praze. Proč o tom mluvím? Byl bych rád aby pracovní místa, příležitosti a třeba školy… Číst vice »
On ale nikdo nebude (za draho) bydlet v Praze, aby dojížděl za prací do levnějšího města u Prahy. To se tam radši rovnou přestěhuje, čímž ušetří miliony. Což je samozřejmě taky v pořádku, ale ten vlak bude stejně ráno směrem z Prahy prázdný.
Jsou lidé, kteří nejsou singl a třeba se to zbytku rodiny nehodí, aby žili za Prahou, místo v Praze. Dále se může stát, že má někdo v Praze nemovitost v Praze a nechce jí prodávat. Na všechny tyto lidi jste zapomněl.
A je takových lidí nezanedbatelné množství?
Ano, je. Otevřete si specializovanou firmu nikoli v Praze ale za ní a uvidíte, jaký mnohem větší problém budete mít dostat do ní kvalifikované lidi.
Asi ne, drtivá většina Pražáků jsou bezdětní singles a žijí v nájmu… Fakt to myslíte vážně?
To je otázka, právě ty děti co vídám ráno v Klánovicích sedat na vlak směr Český Brod, Kolín mi napovídají, že pro někoho kdo bydlí “ za draho“ v Praze už ani ta Praha neposkytuje všechny služby které potřebuje k životu, vím také o pár lidech kteří dojíždí do Škodovky v MB , ti bohužel autem, ale vždy jedou “ proti proudu“. Čili některým lidem již dnes dává smysl netrávit cestu na druhou stranu Prahy a jet z Prahy ven, přestože jim nedává smysl si koupit nepříliš levnou nemovitost a “ ušetřit miliony“…
Ja vim že PID tou „jednoduchostí“ k tomu svádí ale nemaťte v diskuzi MHD označením příměstské dopravy .
Kdyby se tohle povedlo (plus další plánované tratě), nestala by se Praha největším tramvajovým provozem na světě?
Na Melbourne bychom teď potřebovali ještě asi 100 km, takže ještě asi ne…ale rozhodně bychom se výrazně posunuli v žebříčku.
Ne, to je Mogadišu
V tom odstavci Morfologie je neúprosnà je to nějaké popletené, v popisu roztocké větve.