Do autobusů už lidi nenacpeme. Středočechů přibývá, kraj ukázal, jak je dostat do Prahy po nových kolejích
Budoucí odsunutá stanice Jeneč, vizualizace. Pramen: Správa železnic
Návrh zahrnuje nové tramvajové tratě do Horoměřic či Roztok i železniční odbočku palivové trati na letiště.
Myslím, že tramvaj má smysl, pokud vede nejživější částí obce. Ale asi neexistuje obec, a ani způsob, jak vybourat 30 – 50 domů ve středu obce, aby se tam koleje vešly. Obkroužit obec kolejemi s tím, že „deset minut do kopce máte tramvaj“, to je podpora IAD.
Nezabírá co do šířky tramvaj max. tolik místa co autobus?
Ta tramvaj nemá vozit lidi z Prahy do centra nějakých Horoměřic na nákupy nebo za kulturou, takže tam by měla být spíš snaha zaměřit se na ty části, odkud lidé pravidelně dojíždějí do Prahy, ale ty vznikají zejména na kraji obcí, kde je často intenzivní obytná výstavba.
To obkroužení Horoměřic tramvají mi moc nedává smysl a mám obavu že majitelé domků na okraji obce budou spíš proti.
Stačilo by tu tramvaj dotáhnout ze Suchdola na JV okraj Horoměřic a tam udělat parkoviště P+R pro auta i kola.
Problém je, že když už budou jednou sedět v autě, tak budou často rovnou pokračovat někam dál na Prahu. Takhle bude tramvaj relativně blízko velké části současné obce, ale bude projíždět i v místech, kde bude v budoucnu vznikat nová výstavba.
Tak co si budeme povidat, nejlepsi je trat natahnout pres obec, ale uz vidim ten odpor…
Na druhou stranu vest ji mimo obec v pesi neco cyklodoprave je dobe reseni, jako stanice vlaku, je to i levnejsi nez kolem cele obce, jen vhodne umistit zastavky… ale chce to infrastrukturu napr. kryta stani pro kola, vhodne pristresky a cesty k zastavkam…
Obkrouzeni obce asi ok, ale drazsi a vice krizeni s cestami, ktere je nutne resit, vetsi riziko protestu, ale vice bliz lidem…
Pokud ta tramvaj je hlavně navážeč lidí do Prahy, tak je logické, že ji vedou spíš k tomu okraji. To centrum obce bude asi dál obslouženo autobusy, které pokračují dál od Prahy.
Co jsem tak koukal na mapy, tak mi přijde, že by bylo těžké do centra Horoměřic tu tramvaj dostat a zároveň že tam ani není moc dopravní důvod. Ten bych viděl spíš sociální.
Autobusy v trase tramvaje budou zrušeny, to je logické. Nikdo nebude platit dvojí obsluhu jedné obce. Buď si to natáhnou středem obce a nebo to nechají na periferii. Jaké si to udělají, takové to potom budou mít.
Jakože tam autobus natruc nezastaví, když bude stejně projíždět dál do obcí, kam už tramvaj nepojede? A jak bude řešena doprava mezi obcemi s tramvají a bez ní?
Ve středních Čechách není vzácné, že je stejná obec obsloužena vlakem i autobusem. Vlak má vesměs jedinou stanici, autobus několik zastávek, tady by to bylo naopak.
To je ale JEJICH volba a JEJICH problém. Ať se v těch kolonách třeba uškvaří.
On to není jen jejich problém, je to problém i mnoha dalších lidí.
Kterých?
Těch, kteří žijí podél míst těch kolon, nebo těch, kteří z nějakého objektivního důvodu nemají jinou možnost než auto.
Iniciativu chválím a držím jí palce. Nebude to však vůbec lehké.
Dovolil bych si nabídnout konkrétní pohled na možnosti, jež by mohla nabízet cyklistická infrastruktura, hež zde bxla zmiňována. Je nesmysl očekávat že začnou vyšší tisíce lidí dojíždět po vybudování drahých/levných (úhel pohledu na dotace) cyklostezek z třeba Kralup, Kladna, Neratovic do Prahy, nicméně pokud by bylo možné v těchto uzlech (žel., bus nádraží) uschovat bezpečně jízdní kolo zadarmo/symbolickou cenu, tak, aby bylo nedostupné pro okolí, což stávající cyklistojany určitě nejsou, část lidí by jistě neváhala 1 až 5km dojet na zastávku MHD/žel. místo automobilu na kole. Minimálně toto by trochu snížilo odlehčilo IAD v ranních a idpoledních špičkách. Nemluvě o… Číst vice »
Ano, mohu potvrdit. V lete v 6.30 jsem vyjizdel z Kraloveho Dvora a pred devatou uz jsem byl v Radlicich (MTB). Odpoledne zpatky. Dohromady cca. 90 kilometru za jeden den. To zvladnu maximalne jednou tydne a jen v sezone. Tj. od kvetna do pulky zari. Tristni situace v doprave zlepsuje moji kondici. A to je asi tak jedine pozitivum, ktere v tom spatruji.
Tak tady se pořád mluví o tom, jak se chce dostat lidi do MHD, ale konkrétně příjezd po D5 je denně ucpaný. Ale aby se tedy posílila kolejová doprava z Berouna ať už zvýšením frekvence přes Rudnou nebo častějším zastavováním rychlíků v Berouně to se nikomu ale nechce, a tak to pak vypadá tak, že na 384 a 394 se nedá vůbec spolehnout časově. Zpoždění kolikrát i více než 30 minut.
A navíc teď do Berouna ani nedojede většina osobáků na S7, kvůli stavbě končí už v Karlštejně 🙁
Ukazuje se, jak moc chybi ten planovany tunel, ten by zlepsil situaci vyrazne vsem…
Dává mi to smysl – podobný light rail je v mnoha zemích zcela běžný a tvoří často páteř předměstské dopravy. Asi by nebylo špatné, aby se komunikaci místo tramvaj používalo něco jako lehká železnice, příměstská železnice nebo právě cizokrajně znějící light rail. Přeci jen dost lidí si pod tramvají představí T3, která se přetlačuje s auty v centru města, kdežto tady to bude po velkou část trasy mít víc společného s lokálkami (samostatné těleso, rychlosti kolem 80 km/h), ale navíc plně elektrifikované a s návazností na MHD. Tramvaj by mohla trochu změnit způsob rozvoje těch dotčených obcí, kdy v blízkosti… Číst vice »
Sorry, ale tramvaj je tramvaj.
Tenhle stat, to je parodie na stat. Pseudostat. Posmivali jsme se Polakum. Ale karma a nase organizacni neschopnost nas dohnaly. Dalnice nejsou, zeleznice nejsou, byty nejsou, takze se nerodej deti (tim se v budoucnu vyresi nedostatek bytu). Polaci se ted posmivaj nam. A dobre nam tak.
Počet obyvatel ČR přesto stoupá.
Ano, imigrace ubytek dorovna. To, ze nedostatek bytu casem vykompenzuje nedostatek lidi, berte jako nadsazku.
Polská porodnost viz https://www.seznamzpravy.cz/clanek/zahranicni-stredni-evropa-ani-cely-cesky-rozpocet-nezabral-vlajkova-lod-byvale-vlady-polsko-neomladila-262883
Jinak co se týče počtu dětí narozených za rok, tak doporučuji se podívat na:
– počet dětí narozených v letech 1993 vs. 1994 vs. 1995 vs. 1996
– průměrný věk prvorodiček
– popřemýšlet nad průnikem obou výše uvedených jevů
K té první odrážce vás navedu https://statistikaamy.csu.gov.cz/soubory/statistika-a-my/2013/12/graf_porodnosti.jpg
Počet narozených dětí (zaokrouhleno na tisíce):
1993: 121 tis.
1994: 107 tis.
1995: 96 tis.
1996 – 2001: 89 – 91 tis. každý rok
A ke druhé odrážce – dle veřejně dostupných zdrojů průměrný věk prvorodiček v roce 2023 činil 29,7 roku.
A nyní můžete (kdokoliv) popřemýšlet nad tím průnikem. 🙂
To uz zverejnoval Hůle na twittru asi tyden zpatky. Na katastrofalnim nedostatku to nic nemeni.
Otázka k zamyšlení – jestliže ubývá obyvatel, jak je možné, že nestačí ten počet bytů/domů, který tu byl i v době, kdy se dětí rodilo víc? 🙂
Imigrace, vyšší nároky a hlavně ty domy a byty stojí často v jiných místech (městech), než kde je o ně zájem. Plus došlo (nejvíc v místech s největším zájmem) ke konvertování nemála bytů na kancly, ordinace, krátkodobé pronájmy. A plus se některé byty kupují jen jako spekulativní investice, příjmy z pronájmu jejich majitelům nestojí za tu práci, která by s pronajímáním byla.
Ani jedno z toho to nevysvětlí celý, ale dohromady to IMO udělá ten rozdíl.
V turisticky atraktivních lokalitách činí krátkodobé pronájmy i 20% z celkového počtu bytu, tak se pak nesmíme divit, že byty nejsou.
Kdyz si date vyhledat byty k pronajmu napr. v Praze je jich dost, pokud mate 50-100tis. mesicne, je jich opravdu hodne…
S temi udaji musite jit az do 30 let, pak clovek hodne rychle pochopi, jak si;ne a slabe rocniky ovlivnuji pocet narozenych deti, vc. poctu deti na zenu… vek prvorodicek ma vliv minimalni, neni to takovy rozdil az na jednu vyjimku a to skok v 90 letech, kdy tak zmizela 1 generace, ktera deti odsouvala na pozdejsi dobu…
Treba silne 70 rocniky jsou potomky silnych povalecnych 50 rocniku, slabe 90 rocniky nastupuji ted s detmi a vsichni se divi dramatickemu poklesu v porodnosti, to by museli mit 3-4 deti, aby se to srovnalo…
Mohlo by tady být něco bez Polska, to neumíte srovnat si s jinými státy, než pořád dokola, jak je Polsko dobré. Začíná to být otravné. Polsko v mnoha směrech vůbec není náš vzor, ekonomicky půjdeme jinou cestou, a to, že mladí lidé nemají kde bydlet, je naše vnitřní záležitost, nesrovnával bych to s Polskem, které dostalo po válce jednu třetinu Německa, s byty.
Ale nejprve ztratilo vychodni polovinu vlastniho uzemi. Miliony lidi byly presidleny ze Lvova, Vilna a dalsich mist na zapad. To, ze mladi u nas nemaji kde bydlet, stejne jako to, ze kazdy den stojim v kolone, je predevsim dusledek neschopnosti vsech vladnich garnitur za poslednich nekolik desetileti. Na to, ze Polaci rostou vyrazne rychleji nez my, jsem upozornoval uz pred deseti rokama. Dobra, podle Vas nejspise problem vyresime, kdyz se prestame srovnavat s Polskem. Pak nejspis bude lip. Tak se muzem srovnavat treba s Rumunskem, nez nas taky predbehne. Polsko pro me neni vzor. Jen nemam rad, kdyz me nekdo… Číst vice »
Mate pravdu, ale to Polsko nas hodne rychle dobiha a brzy mu budeme naopak zavidet…
Je to boj, Praha už je plná, okolní obce rády koupí – prodají, udělají z pole zastavěnou část obce, pač ono mít více obyvatel, to je je hned více peněz, takže je pro ně dobré, že obce tako „rostou“. Každý chce být větší silnější… a dopravní obslužnost ať se vyřeší autem nebo ať to nějak vyřeší kraj/stát…
nějak vyřeší kraj/stát
No a? Veřejné peníze jsou jen jedny – ty co stát vybere na daních. Ale pokud jich dostatek přerozdělí obcím, aby za ně řešili obslužnost samy, proč ne….
Praha plná není, přistěhovalectví stále probíhá. Několi statisíců ještě přibude.
Praha zdaleka plná není, naopak hustotou za jinými hlavními městy v Evropě hodně kulhá a to je jedna z výrznamných příčin těchto problémů.
Praha rozhodně plná není, viz nezastavěné oblasti zejména v jihovýchodní části mezi jednotlivými místními částmi.
Praha plná rozhodně není ale hodně ubývá lidi, kteří si můžou dovolit tam bydlet a tak se stěhují za Prahu.
Ted jsem zase stravil krasnou hodinku na dalnici mezi Berounem a Prahou. Jako ostatne kazdy druhy den. Kdy se konecne zacne tahle sracka resit?
Naštěstí se už řeší, teď mezi Berounem a Karlštejnem, ale jde to pomalu.
Chce to ten Berounský tunel, jinak už ty příměstské vlaky moc zahustit nepůjdou.
Too little too late
Dlouho Spržel nedělala ani údržbu, čekalo se na tunel. Tunel není, ale 171 se už rozpadla.
Je dobré si neplést koleje s asfaltem,. Celé to uvedení trati 171 do normového stavu (nic jiného to není), nic moc dalších lidí nepojme rozhodně ne to „parkoviště“, kterým je dnes D5 mezi Berounem a Prahou. Neřeší se tedy nic.
No šlo by řešit i lépe třeba zastavováním všeho minimálně v Berouně a třeba v Řevnicich.
Nabídka vlaku mezi 9-12 je tristní.
Existuje i jiná část Prahy – než protekční Praha 6? Tam se plánují nesmyslné tramvaje do okolních vesnic, jako jsou Únětice, zatímco třeba velká pražská sídliště Horní Měcholupy nebo Petrovice trvale zůstávají obsloužena jen autobusy. Ale mají smůlu, Praha 15 není tak atraktivní pro developery, takže žádná tramvaj nebude. A veškerý rozpočet na dopravní stavby půjde na Prahu 6 a okolí. 🙂
btw jsem zvědavý, jak si tramvaje poradí se suchdolským kopcem, to je ještě větší převýšení než na Barrandov…
Medzi Hlubočepy a K Barrandovu sú 2 kilometre a nejakých 125 metrov prevýšenia, tj. priemer 62,5 ‰. Od Roztocké po Kamýckou (myslené zastávky) je 1,5 kilometra a 90 metrov (kopírujem Kamýckou ulici), tj. priemer 60 ‰. Takže absolútne prevýšenie je menšie a priemerný sklon tiež.
Len pre predstavu, Trojská má na pár sto metroch 80 ‰ a normálne sa tam jazdí.
Je trochu ironie, že v diskusi se místo po tramvajovích často volá po plnohodnotné železnici, ale tady kmitá S9, ale chtěli by pro změnu tramvaj.
Zaujímavý kút. Ale proti tej obsluhe „len autobusmi“ namietam zastávku „Praha-Horní Měcholupy“, ktorá poskytuje kapacitu aj frekvenciu priamo do centra. Áno, vyžaduje prechádzku, pretože tým smerom nevedie cez sídlisko vhodná ulica. Priamo sa ponúka autobusová/trolejbusová okružná linka Milánská–Hornoměcholupská–Novopetrovická–Archimédova. Inak môj prvý nápad bol predlžovať C pod sídlisko, ale to by bola hrozná vlna – ďalšie pokračovanie má zmysel skôr k Uhříněvsi, než ho zatáčať na sever. Takže C dokáže rozumne obslúžiť len južný okraj okolo Novopetrovické. Predĺžovať A zo Skalky by išlo, ale je otázka, či je nutné kopírovať existujúce železničné trate (od Zahradního Města viac-menej v súbehu). Potom by… Číst vice »
To je tím že P6 má proakčního radního pro dopravu a aktivně tyto věci řeší. Zkuste zapátrat po aktivitách radního pro dopravu Prahy 15… moc toho nenajdete. Kde není iniciativa, tam nejdou peníze.
Není spíš zásadní omyl v nekontrolovatelném rozšiřování satelitních aglomerací? Za mě šílenost, která přinese jen likvidaci krajiny :-/
To je pravda, ale kdo to může zarazit? To je vina těch satelitních obcí, které to dělají, protože z toho jejich vedení má prospěch.
Jejich vina je i neutěšená dopravní situace na hranicích Prahy, protože při živelné výstavbě na to nemyslely a tak si ani nenechaly rezervu v šířce nových hlavních ulic pro budoucí buspruhy nebo tramvajovou trať. Takže se teď tramvaj musí plánovat kolem Horoměřic místo skrz.
Nejen že nenechaly rezervu pro další pruhy, ony často v některých satelitech úplně vynechaly vybudování nových zastávek, byť bus jezdí bezprostředně okolo. Teď už je to hotové a zastávku není kam dát.
Kaskády…
Jako zrovna v okolí Horoměřic, Únětic, Velkých Přílep je volné krajiny ještě celkem dost, jsou tam i lesy (Juliána) nebo volné pláně mezi Horoměřicemi a Šárkou.
Myslím, že JV od Prahy (velkosklady podél D1, nebo Jesenice a okolí) je to horší.
Nekontrolovaném = ty obce nemají své územní plány, z nichž jen část území by měla být vyhrazena výstavbě?
P. S. podle https://vrtky.cz/o-projektu/prace-a-regiony „Ke zpomalení suburbanizace kolem velkých aglomerací může navíc přispět i možný přesun centrál firem mimo Prahu a další větší ekonomická centra.“
Takže až budou hotové VRTky, tak už ten trend „baráčků za Prahou“ bude víceméně pasé (tedy podle Dobré správy).
Satelity se rozsiruji, protoze v Praze jsou nemovitosti tak drahe, ze uz si je nemuzou dovolit ani deti Prazaku. Praha se zkratka „vyleva“ do strednich Cech. Takze, pane ekologu, na likvidaci krajiny si stezujte nekde jinde. Treba u tech, co zmrsili stavebni pravo v tehle zemi. Na tom maji zasluhu vsechny predchozi vlady i ta stavajici, ktera odsunula digitalizaci na rok 2028.
Doplním, že při zástavbě půlky území Prahy ve stylu Vinohrad (což není nikterak nepříjemná čtvrť) by se sem vešlo cca 3M lidí, tedy by se téměř nikdo nemusel stěhovat za Prahu, leda by hodně chtěl.
Bohužel stavba Vinohrad je na prakticky celém území zakázána. Takže místo nich máme satelity
Pěkné, už zase někdo přišel s nějakým nápadem. Zbývá už jen otázka: kdy že to vlastně bude? Takových nápadů tu bylo vícero, bohužel k realizaci to ještě nevedlo. A tramvaj z Kobylis je naprostý zázrak, že se to někam hne. I tyto nápady by byly pěkné, ovšem dokud je to na papíře (stejně jako mnoho dalších tratí mimo Prahu), přínos to má nulový. Moc v to nevěřím, ale doufat v realizaci budu (ikdyž asi marně). O to spíš mě těší první vlaštovky typu Kobylisy.
No to je panečku objev. Kdo má všech pět pohromadě, ten již dávno věděl, že nahrazovat efektivní kolejovou dopravu neefektivní automobilovou je blbost do nebe volající. Ale tak hlavně, že si pražáci svou slepou uličku dostatečně vyšlapali, pořádně na konci narazili do zdi a teď již začnou opět používat rozum a budou budovat spolehlivé kolejové dráhy.
Až na to, že to není slepá ulička pražáků, ale primárně ČR jako takové. Samozřejmě s velmi rozdílnými dopady v Praze a na maloměstě.
Kdyby jen v ČR. Děje se to de facto po celém světě, hlavně proto, že se automobilkám podařilo svět přesvědčit, že silnice mají být zdarma
Ale významná část světa už pochopila, že je to slepá ulička a ve spojení s fosilními palivy navíc časovaná bomba, a snaží se s tím aspoň trochu něco dělat. ČR si dál jede svou, všechno na silnice a o spalovacích motorech si nedovolte ani pochybovat. Mi přijde, že se snaží dohnat Německo tím, že po něm s 50-letým zpožděním všechno opakuje. Včetně všech chyb.
Ano, politici a manažeři by rádi zopakovali chyby německa. Naštěstí na tom nejsme tak špatně, abychom si rušili ve velkém regionálky (teď se očividně budou u Prahy mohutně stavět), protože jim v tom veřejnost dost brání.
Pohonné hmoty spalované v těch motorech jsou zdaněny spotřební daní.
Jsem zvědav, čím se zalepí díra v rozpočtu poté, co auta budou většinově jezdit na elektřinu.
Víte, jaká ta díra v rozpočtu bude? Ta spotřební daň je asi 20 let prakticky stejná, takže stále méně zajímavá pro rozpočet. Když se rušilo zdanění SHM, byla ta díra okamžitě mnohem větší a nikdo neřešil, kde na to vzít.
Celkový výběr spotřební daně z PHM je asi 80 miliard korun a to v tom jsou ještě paliva pro jiné účely než auta. Osobní auta dělají pouze cca 30 miliard.
Prakticky stejná v nominální výši možná ano, ale protože aut jezdí (v úhrnném počtu km) víc než před 20 lety, tak v úhrnné výši je výběr (v nominální hodnotě) z ní vyšší než před 20 lety.
Nicméně zpět k jádru věci – spotřební daň z PHM lze z logiky věci označit za „poplatek za používání silnic“ – protože je placena z komodity, která umožňuje jízdu po těch silnicích.
Zato elektromobil skutečně za jízdu po takové silnici „neplatí nic“.
Výběr 20 let zpět nenajdu, ale tady máte stav za rok 2012:
“ V roce 2012 z paliv stát získal 78,8 miliardy korun.“
A tady za rok 2021: 74,9 miliard korun.
Víte proč? Protože klesla sazba spotřební daně na naftu o korunu v roce 2019. Pak následovalo ještě další populistické snížení, vrácené teprve nedávno.
A neokecávejte to něčím jiným, prostě ten výběr stagnuje, to byl merit věci. A rušily se jiné daně a nikdo neřešil, kde na to vzít.
https://www.ceskenoviny.cz/zpravy/stat-loni-vybral-na-danich-790-miliard-kc-mezirocne-o-90-miliard-vic/2367822
https://www.tyden.cz/rubriky/byznys/cesko/statu-klesaji-danove-prijmy-z-paliv-vybral-nejmene-za-pet-let_294126.html
Ona i cena paliv je podobná jako před dvaceti lety.
Silnice nejsou zdarma, silnice si platíte např. z daně z příjmu. Motoristé si je pak platí ještě podruhé ze spotřební daně a případně potřetí z dálničního poplatku/mýta.
Možná jste měl na mysli výkonové zpoplatnění, což by možná šlo realizovat, ale pak nechci platit ty tři výše uvedené věci. A pak rázem nebudete mít ani na dotaci pro MHD…
Je hezké, že říkáte, že spotřební daně ani dálniční poplatky na silnice zdaleka nestačí a je nutné je pokrýt i z jiných daní.
Co s vámi, člověče nešťastná? Česky nerozumíte, výroční zprávu SFDI si přečíst neumíte…
Trať 171, vezměme ji jako příklad,. je efektivní kolejovou dopravou? Možná tak pro toho, kdo jede z Radotína na Smíchov
Zdiby, Suchdol i Horoměřice – to má celkem logiku. Ale Roztoky, které leží na hlavní trati a na Masaryčku je to 15 minut v max 30 minutovém taktu? Jak dlouho by to jela tramvaj do centra přes ty všechny zastávky??
Napadlo mě úplně to samé. V Roztokách je ovšem určitý problém v úzkém hrdle, ne příliš pohodlných a bezpečných serpentinách z horní části obce do té nádražní… Kdyby se optimalizovala nějak tahle část, tak je nejlepší řešení dojezd busem na nádraží a pak vlak na Podbabu, do Holešovic nebo až na Masaryčku.
Podstatná část Roztok a zejména nová zástavba na Žalově leží mimo docházkovou vzdálenost nádraží. A bude mimo ni ležet i případná budoucí zástavba.
Pokud jedete do blízkosti nějakého nádraží s přímým spojením, bude to vlakem asi vždycky rychlejší, i s cestou busem k vlaku a časem na přestup. Ale pokud jedete někam do Dejvic, může to být tramvají rychlejší a rozhodně pohodlnější, než vlakem se dvěma přestupy.
Je dobré vědět že železniční zastávka v Roztokách se nachází na samém okraji Roztok! Počet parkovacích míst u nádraží je omezen a rozdíl nadmořské výšky mezi nádražím s centrem Roztok je pro pěšího sportovním výkonem. Uvažujeme li že Roztoky se budou dále rozvíjet západním směrem k Úholičkám a Statenicím tak je ten nápad velice užitečný. Již dnes mají Roztoky téměř 10 tis obyvatel a to že dojde k zastavění obytnými domy pole za Roztokama právě směrem od železnice je prakticky jisto jisté a tím se navýší nároky na dopravní obslužnost lokality jinou než vlastním automobilem.
Šel jste někdy v Roztokách od obytných domů na nádraží a nebo ještě líp od nádraží k těm obytným domům? Je to solidní krpál. A ani busy moc nepomůžou, váznou v tý serpentině mezi autama.
Lanovka? 🙂
Principiálně proč ne, otázka jsou technické možnosti (neposoudím). a pokrytí toho nemalého zastavěného území Roztok nahoře na kopci.
Ideal pro vlakotramvaje. Ale ty radši na Dobříš
Praha a Středočeský kraj, by si měli vybudovat vlastní síť pro S-Bahn. A železniční síť celostátních tratí zatěžovat co nejméně příměstskou dopravou.
A zakázať tranzitnú dopravu po celoštátnych tratiach vedúcich skrz Prahu?
Vytvořit si vlastní.
Průšvih je, že to nevadí jen Praze, ale i dopravcům. Bohužel SprŽel potažmo stát je v klidu. Ale aby to nebylo jen o železe, to samé se týká i asfaltu a ŘSD. Kde je ta studie krajských dálnic?
Jo jasný. Z rozpočtu SŽ budeme platit honosné budovy na každé lokálce pro jeden šukafon za hodinu, ale pražské příměsto, což je nejvytíženější systém vlaků v zemi, si mají středočeši platit sami
Vám se nelíbí romantická nádražíčka a tunou modrého zábradlí, kde tu a tam v mlze přijede šukafon?
Nějaké nesmyslné S linky pro pražáky…
Modrá zábradlí, mlha se snáší,
Šukafon mizí, srdce mi pláče.
Na peróně prázdno, jen vítr si hraje,
Sny o návratu, duše se trápí…
Mě se strašně líbí, já jsem šotouš a milovník mlhy a romantických míst. Ale tak nějak chápu, že je píčovina, že mi stát štědře financuje můj koníček na úkor funkční dopravy
Přitom ty lokálky lze použít jako základ pro tangenciální a doplňují spoje příměsta. Jen je potřeba je trochu optimalizovat, bohužel ne tím, že uhneme kolej o pět metrů a řekneme, že to stačí.
Zatím se bohužel optimalizuje tak, že se odstraní kusé koleje, někde i předjízdné. Nebo tak, že místo šukafonu přijede regionova.
Některé (třeba Kralupy – Kladno) asi jo, ale většina jich je v oblastech, kde poptávka prostě není.
A často jsou vedené tak, že, pokud mají poskytovat lepší spojení než bus, musely by se de facto zbourat a postavit nové. A to už máme důležitější místa na novostavby
A v té záplavě studií, udělala se studie kdy by se roztřídilo to „zrno od plev“ ?
To se právě do určité míry děje. Z nynějších hlavních tratí se stávají příměstské tratě navazující v centru na NS2, k tomu nové tratě do Kladna a Brandejsa. Zatímco rychlá vrstva a expresy budou aspoň zčásti převexlované na nové propojky: Vršky -Zahraďák – Běchovice, Berounský tunel, Trať kolem V. Popovic …
Myšlenka na fungl novou síť pravého S-Bahnu v zatím neexistující stopě je naprosto neproveditelná, znamenalo by to zbourat půl Prahy.
Spíš pomůže, když budou aspoň podél některých silnic v oblasti použitelné cyklostezky. Např. Suchdol – Horoměřice, Sedlec – Roztoky, Horoměřice – Na Padesátníku, Suchdol – Únětice.
Pak by mohli lidi dojet na kole na okraj Prahy a odtud pokračovat MHD ..
Teď je problém že podél silnic třetí třídy a okresek mezi obcemi většinou není ani krajnice ani chodník a bývá tam hluboký příkop. Člověk se pak nediví, že lidi jezdí autem nebo že jsou přeplněné autobusy.
jasně, kola jsou ideální řešení hromadné dopravy – zejména za deště a v zimě
Na tie bicykle bude ochotná presadnúť akurát menšina ľudí, ktorí teraz jazdia hromadnou dopravou. Tí, čo jazdia IAD majú nejaký dôvod (niekto to môže nazvať výhovorkou) prečo nejazdia VHD a som si pomerne istý, že tento dôvod (a hromada nových) sa presunie aj na bicykel.
Ne tak úplně, řada těch důvodů jsou důvody, proč pro konkrétní cestu nevyhovuje hromadná doprava. A kolo je, stejně jako automobil, individuální doprava. Akorát s řádově menšími nároky na prostor (při jízdě i parkování). Bohužel Praha i řada obcí ve středočeském kraji tlačí automobil jako jedinou použitelnou individuální alternativu. Např. cesta na kole do Prahy z Roztok je za dnešních podmínek dost adrenalinová záležitost, kterou málokdo chce podstupovat. Ono ani ze Suchdola na Podbabu nebo do Dejvic to není nic moc. Být tam bezpečná, od provozu oddělená stezka s rozumnými sklony (ta nová na Suchdol ze Sedlce je prakticky nesjízdná… Číst vice »
Tady je tedy samozřejmě potřeba posílit i tu MHD, ale třeba v případě těch Horoměřic, když nejde trať dostat do jejich centra, ale dost možná i u těch Roztok by určitě byl dobrý nápad vybavit aspoň některé zastávky i bezpečným parkováním pro kola – to zvětšuje prostor, pro který je taková zastávka hromadné dopravy atraktivní, několikanásobně.
I když řada lidí na to kolo ráda aspoň občas sedne, problémy s přetížením ostatních druhů dopravy to nevyřeší. Protože za špatného počasí nebo i v zimě, když se ráno pozdě rozednívá / odpoledne brzo stmívá, většina lidí stejně jede autem nebo hromadnou. Bezpečné kryté parkování pro kola by pomohlo každopádně, ten kilometr k nejbližší zastávce na to kolo mnohdy sednete i v případě, že na něm nechcete jet celou cestu. Ideálně i nějaký bikesharing se stanovišti různě po obci, ale ten by potřeboval obsluhu, která by ráno kola hromadící se u zastávek vozila zpět do obytných čtvrtí a odpoledne… Číst vice »
Ano, výstavba cyklostezek se v průzkumech ohledně dekarbonizace těší velmi vysoké oblibě.
Naopak s uhlíkovými daněmi, snižováním povolené rychlosti na silnicích a vůbec čímkoliv, co by mohlo jen trochu zavánět omezováním IAD s fosilními palivy, nesouhlasí skoro nikdo.
A tak nějak by to bylo s přesedáním z auta na kolo (nebo elektrickou koloběžku nebo na čem všem se dnes jezdí po cyklostezkách).
jalo ze desitky tisic lidi budou do prace na kole?
jako cyklostezky fajn, ale nic neresi.
Ano, když to jde v Kodani nebo v Amsterdamu, proč by to nešlo v Praze? Jasně, tam vadí ty kopce. Nicméně Vídeň je místy celkem kopcovatá a na kole se tam jezdí, i když určitě míň, než na těch plackách. Stačilo by přestat bezhlavě preferovat auta, dát cyklistům bezpečný prostor a hned byste viděl, že by jezdili.
tohle uz je cyklotomie 🙂
opravdu verite tomu, ze vam zacnou z nicejo nic desetitisice lidi jezdit na kole? 🙂
snete dal 🙂
Neřekl jsem, že z ničeho nic začnou jezdit desetitisíce lidí. Řekl jsem, že kdyby se v Praze omezila IAD a naopak vytvořily lepší podmínky pro cyklisty, nějací by se objevili. A nejspíš by jich postupně přibývalo.
Ono to nejspíš jde už teď, ale jen v určitých specifických relacích. Za studií jsem z kolejí na Pelc Tyrolce musel do školy na Křižíkovu jezdit složite MHD, dnes by to bylo zdaleka nejrychlejší na kole, ale tehdy to nešlo.
Tak to neviem, kedy ste študovali, ale okolo Vltavy a Rokytky na Palmovku to išlo už pradávno a odtiaľ sa dalo na Křižíkovu metrom. To teda predpokladám starý stav s neexistujúcou cyklotrasou cez Rohanský ostrov, neexistujúcim Rohanským nábřežím a teda plnou Sokolovskou.
Nicméně, avšak a ale si aj tak väčšina matyfzákov zabehla cestou na Florenci do Meindla/Delvity/Billy po jedlo.
V Paříži se to stalo před pár lety, v Amstru nebo Kodani se to stalo před pár desítkami let, společný jmenovatel je vznik bezpečné infrastruktury. I když v tom Amstru a Nizozemí obecně to byl vedlejší efekt, primárně se snažili zpomalit auta, protože jim došla trpělivost se zabíjením dětí řidiči automobilů v ulicích. Jenže mimoděk tím uvolnili prostor a po dlouhé době, kdy jim lidi na kolech z ulic shoro vymizeli, se „najednou“ zase objevili… A to jsou jen ty nejvýraznější případy, díky bezpečné infrastruktuře silně roste počet lidí na kolech i ve Stockholmu nebo Oslu, což fakt nejsou rovinatý… Číst vice »
Pardon, blbe jsem spočítal ty procenta, ten první rozsah má být pokles počtu aut o 15-20 % při tom, když 5 % lidí z celku nechá auta doma.
Už vidím ten peloton místo autobusu. 😀
Nic proti cyklo, to je určitě fajn, ale není to pro každého a ne za každého počasí. Takže jako doplněk super, ale jako páteřní doprava nesmysl.
Jako páteřní doprava na dlouhé vzdálenosti nesmysl, jako řešení první a poslední míle velmi silnej spojenec hromadný dopravy, kterej jí může do značné míry vyřešit její největší slabinu. Ale je potřeba, aby ten přestup na kombinovanejch cestách byl co nejsnazší.
Navrhuji prodloužit metro až do Berouna.
To je v zásadě S7
Přesně tak. S7 s dvojitými EMU400 místo dvojitých CitaElefantů a syslografů, na území Prahy (Radotín) interval 7:30 min. místo 10 min., do Berouna 15 min. Pod souvislou pražskou zástavbou interval 3:45 min.
No já měl na mysli spíš S6. Nebo tu trať S6 aspoň zdvojkolejnit.
Ja bych ty samohlasky vynechal a to metro prodlouzil rovnou do Brna.
Bčko dolů k Berounu Ačko via Slaný a Dečko do Řitky. Jenže ten plán co se zdál scifi byl jen do roku 2100. Musí se myslet alespoň na dalších sto let
Není to scifi ale pitomost. Metro má složit jinak a tohle by ho zabilo.
Takže navrhujete nové tratš po povrchu? Tam už je plno. Jaká je tedy Vaše vize?
Mezi Prahou a okolím chybí přímé dopravní linky, lidé musí několikrát přestoupit
https://www.idnes.cz/praha/zpravy/praha-okoli-dopravni-propojeni-hromadna-doprava-linky.A241128_162953_praha-zpravy_pari
Dovedete si tady
https://mapy.cz/turisticka?pid=75576902&newest=1&yaw=0.916&fov=1.257&pitch=0.223&x=14.3813312&y=50.1615625&z=19&ovl=8
představit tramvaj?
Technicky nebo nimbisticky?
Ne
No? My nemáme třeba Trojskou? V Německu taky v půlce provozů zjevně nevědí, že taková věc nejde. 🙂
Jinak pokud vím, tak v daném místě pozemky v kompletní šířce cca 25 m patří městu.
Velmi důvodně se domnívám, že by se objevil odpor domorodců, který by vyústil do studie, která by prokázala nemožnost vést tudy tramvaj.
To jsem netvrdil, že bude triviální projednat. Otázka zněla, jestli si to umíme představit. 🙂 (Pardon.)
Ano
Trat do Velkých Přílep by dávala smysl jen v případě že by vznikla i trat ze Středokluk kolem Kněževsi na letiště.
Z uvedeného mi přijdou OK ty Velké Přílepy, za předpokladu, že se nový traťový úsek naváže na průjezdnou „rychlodráhu“ přes letiště. Ostatní je idea, jak vybudovat kapacitní spojení do míst, kde se kapacita nedostává. Při tom idealizování, ale někdo zapomněl na to, že poptávka je primárně po rychlém spojení s centrem, ne po vyhlídkových jízdách. Nedávno Borecký zmínil, že by se mu líbila železniční trať Kladno – Slaný. Spíš než boom tramvajek opatrně našlapujících okolo obcí, které mají obsluhovat by mě zajímalo rozvinutí tohoto nápadu. Jinak zcela souhlasím s tím, co se tu již psalo vícekrát. Je třeba hlavně tlačit… Číst vice »
K trati Slaný Kladno třeba zde https://dspace.cvut.cz/handle/10467/108937
Pan Borecký před pár lety zlikvidoval jeden z autobusových spojů Kladno-Slaný a zavedl nesmyslné spoje. Trať Kladno-Slaný by nic neřešila a hlavně by mě zajímalo, kudy by měla vést…
Navržené plánky mi přijdou poněkud vtipné. U tramvají bych viděl jako problém jednak úzké hrdlo na Suchdole v Kamýcké, kde bych očekával protesty. V druhé řadě pak jízdní doba tramvaje z Roztok asi nebude nejkratší. Vlak na kraj Přílep mi taky přijde nereálný. Už vidím přílepany, jak ráno kráčí kamsi za ves, aby objeli letiště a v Hostivicích si přestoupili na další vlak k metru. Obávám se, že obytný prstenec kolem Prahy potřebuje nějaké systémové řešení. Problémy jsou jasné. Zastaralá silniční infrastruktura, mimo hlavní tahy nepoužitelná kolejová infrastruktura a nízká hustota osídlení vesnického typu, která hromadnou dopravu neulehčuje. Takže by… Číst vice »
Bydlení městského typu je např. v Chýni – jejíž růst počtu obyvatel v % je asi největší ze všech sídel ČR. https://obyvateleceska.cz/praha-zapad/chyne/539309
A už je i městem.
Ale železniční spojení tomu moc neodpovídá.
Tak snad ta tramvaj z Bílé hory. Nebo metro ze Zličína? 🙂
Bydlení městského typu alespoň podle mě sestává z patrových bytových domů, které udělají takovou hustotu obyvatel, kterou do rodinných domů nikdy nedostanete. Představuju si to jako cca 5patrovou blokovou zástavbu.
Kolik že lidí dokáže odvézt vlak, který by tam chtěli nasadit? A kolik jich ta trať zvládne za hodinu? A kolik vlaků v jakém intervalu tedy musí být odbaveno, aby se v požadovaném časovém okně dostali tam,kam potřebují? Od kdy do kdy to okno bude?
Aby totiž ta trať nemusela být čtyřkolejná. Vlak odveze spoustu lidí najednou, ale o to déle trvá jeho stání v zastávce a tím delší interval musí mít. A jakákoli mimořádnost má o to větší dopad.
Aby to vůbec bylo realisticky zvládnutelné.
Jediným skutečným řešením je redukce nutnosti cestovat, tím spíš ve stejnou dobu.
S tím si opravdu nedělejte starosti, i tramvajová trať má oproti silnici s auty nebo s kombinací aut a autobusů, což je tam současný stav, kapacitu několikanásobnou, vlaková pak ještě větší. Plus se nemá stavět místo těch současných silnic, ale navíc k nim. Takže celková dopravní kapacita v těch oblastech tím oproti dnešku stoupne mnohonásobně….
Zdvojený slon má kapacitu 620 sedících cestujících a S-Bahn po dvojkolejné trati zvládá jezdit v 3-minutovém intervalu, to je 12400 sedících cestujících za hodinu každým směrem, se stojícími dvojnásobek. Dvojkolejná tramvajová trať pobere cca. 10000 za hodinu každým směrem. Naproti tomu obyčejná „okresní“ silnice zabere více místa a pobere cca. 2000 aut každým směrem za hodinu (číslo od Jakub P, vypadá realisticky), vzhledem k tomu, že auty jezdí průměrně méně než dvě osoby, to jsou 3000 – 4000 za hodinu. Reálně ještě méně, protože řidiče mama taxi nelze počítat, ti by necestovali, kdyby potomek jel hromadnou. Při nepřetržitém proudu aut,… Číst vice »
A proč Horoměřicko atd. nenapojit ať už tramvaje nebo vlak na budouci terminál Dlouhá míle? Než se courat na Suchdol.
Nebo napojit palivovou trať na letiště?
To je docela závlek.
Podle toho, kam přesně člověk do Prahy míří. Ten Suchdol je určitě první volba, napojení na Dlouhou Míli by mohlo být výhledově zajímavý jako zárodek okruhu.
Samozřejmě ano.
Na okruh jsem nepomyslel, když vidím jakou spíše negativní recepci tady ty zveřejněné návrhy mají 🙂
JJ, je to sci-fi, ale úplně bych tu myšlenku nezatracoval…
Smysl vnějšího dálničního okruhu je řešení tranzitní automobilové dopravy. To je něco, co pro veřejnou dopravu nedává smysl řešit, protože není moc velký problém i tranzitně cestovat přes centrum.
Samozřejmě stále existují tangentní vnitroměstské cesty, ale na ty je potřeba okruh jaksi uvnitř Prahy, ne de facto za Prahou
Obecně máte pravdu, na druhou stranu když se podíváte na terén na levým břehu Vltavy, zjistíte, že blíž než v těchto místech tramvajovej okruh nejspíš nepostavíte. A vzhledem k tomu, že zástavba města už k tomu dálničnímu okruhu leckde sahá nebo skoro sahá, nebyl by možná časem od věci. Jasně, není to ideální umístění tramvajovýho okruhu, ale furt lepší než žádnej. A jasně, asi by to musely být charakterem trochu jiný tramvaje, než jaký v Praze máme teď. Ale to není zdaleka nemožný.
Já bych si ho spíš představoval na úrovni Vypichu, kde je i jedna tangenta v dohledné době v plánu, směrem na Motol. Propojení do Petřin by terén nebránil.
Spojení Petřin a Evropské je oříšek, ale okruh poblíž D0 tomu nijak nepomůže.
Navíc to není tak důležité, když tam je metro A. Co se spojení z Motola na metro B týká, tak se mi od oka zdá, že by to mělo jít podél Bucharovy. Případně ze Zličína na Řepy po nepoužívané vlečce, ale to už je opět hodně na kraji.
Rvát to dál, přes Prokopák na Barrandov, se mi zdá nesmyslné
Za mě chystaná TT v Kukulově pomůže, ale Řepy-Zličín chybí hodně, to samý Vypich Petřiny (respektive tam brutálně chybí stanice metra nebo aspoň výlez na Vypichu, což obětovali báchorkám a pokračování na letiště s mýtickou stanicí na Bílé Hoře. Tramvaje to zmírní, ale tahle díra tam po Bémovi, Chalupovi a Jančíkovi bude znát ještě za sto let). Napojit Barrandov a stavěná velká sídliště v Holyni na obchodní a kancelářské zóny kolem Zličína a Stodůlek bez nutnosti sjíždět dolů na Smíchovské nádraží mi smysl dává, zejména kdyby se po cestě podařilo aspoň trochu obsloužit Řeporyje. Plus jsou ty dlouhé paprsky, které… Číst vice »
Všechny ty tratě se tam strašně kroutí. To nemá valného smyslu. Bude to zbytečně pomalé. Navíc si nejsem jist, zda je tam tolik lidí aby to naplnilo tramvaj s rozumnými intervaly.
Jestli to tu někdo myslí vážně, tak jediná cesta je vlak nebo nějaká vlakotramvaj. Kam se na stanice přivezou lidi autobusy.
Kroucení je dané tím, že se prodírají do už zastavěné oblasti, nadto napříč několika údolími.
P+R se samozřejmě dají vystavět i u této light-rail tratě. Označovat jí jako tramvaj, zdá se, přináší víc škody než užitku.
Už podle těch mapek návrhů je vidět, že trať a zastávky jsou někde na začátku vesnice na poli (Horoměřice, Únětice, Velké Přílepy), takže obslužnost bude dost bídná + navíc to neobslouží menší vesnice okolo mimo zastávek.
Raději postavit pořádná P+R parkoviště na konečných zastávkách tramvají a metra. Tím bude obslužnost vyšší (a co si budeme nalhávat, pokud máte na to, abyste si koupili dům hned za Prahou, tak máte i na auto). Na Zličíně u metra je stávající P+R permanentně obsazené (a proto si obchodní centra v okolí postavila závory na placení – zájem tam očividně je).
Na každé konečné P+R s 15000 místy a k němu osmiproudou silnici? Takhle se moderní velkoměstská doprava řeší opravdu jen v ČR.
Na Zličín nebo budoucí terminál Dlouhá Míle vede několikapruhová dálnice.
15 000 aut opravdu nepotřebuje osmipruhovou silnici.
Navíc do všech těchto vesnic už asfaltová cesta vede (a často ne jen jedna). Infrastruktura tedy v podobě silnic a metra již existuje.
15000 aut navíc, k těm, co už kolem jedou, z toho třeba půlka ve špičkovou hodinu je brutální zátěž. Jeden pruh pro auta má uváděnou hodinovou kapacitu kolem 2000 aut. Pro srovnání Barranďák coby místo s nejhustším provozem v ČR má myslím 140 000 za den a těch 8 pruhů má. Nemluvě o tom, že takový P+R s 15 000 místy bude stát 15 miliard, nechci si ani představovat potřebnou kapacitu vjezdů a výjezdů a rozloha by nejspíš byla taková, že by se v něm uživila vnitřní mikrobusová linka, možná nejedna… A ani taková obludnost by furt ani náznakem nestačila.… Číst vice »
Díky.
Oni by si to ti Pavlové a jim podobní rychle rozmysleli, už jen kdyby na těch P+R museli platit parkovné odpovídající nákladům na výstavbu a provoz.
Protože cena lístku MHD odpovídá nákladům na její provoz a výstavbu nových tratí, že? S tímto argumentem, kdyby byla cena lístku bez dotace, tak bychom neměli stavět ani MHD. A dálnice bez odpovídající ceny dálniční známky také ne.
No snad byste nestavěli všech 15 000 parkovacích míst na jednom místě, ale po celé Praze ze všech směrů. Jen pro představu, aktuální kapacita P+R na Zličíně je momentálně 150 míst. Tam by i navýšení o pár stovek míst bylo velkým přínosem.
A těch 15 000 obyvatel nemají ani ty Horoměřice s vesnicemi okolo, a zdaleka ne každý obyvatel má cíl v Praze. Už jen P+R o pár stovek míst z toho směru by bylo velkým ulehčením na cestách dále do centra.
A na ten Zličín by podle vás lidi dojížděli auty jen z Horomeřic a okolí? Není tam tak trochu ještě D5, D6 a D7? Nemluvě o tom, kolik z nich má cíl v Praze na takovém místě, že Zličín je pro ně dost zajížďka….
P+R můžete mít kdekoliv, kde je dostatek volné plochy a dobré napojení silnice na MHD. Zličín, Dlouhá Míle/Dedina, u budoucí trati na letiště, Slivenec.
Ze Zličína metrem do centra je to 20 minut, což je rychlejší než autem teď, takže cíl může být kdekoliv v širším centru Prahy.
Proto už i dnes, při malé kapacitě, je P+R každý den plně obsazené. Podívejte se každé ráno na stav na Černém Mostě, Opatově, Zličíně nebo Nových Butovicích:
https://parking.praha.eu/cs/moznosti-parkovani-v-praze/pr-park-ride/
S tím, že auto je neefektivní prostředek, nelze souhlasit v případě různých malých vesnic v okolí, kam jednoduše rychlá MHD v pravidelných intervalech nejezdí (a ani nebude, protože to nedává smysl).
Reálný příklad – Nenačovice (10 km vzdušnou čarou od Zličína):
Jet hodinu+ autobusem s přestupem na Zličín, když jste tam autem za 20 minut. Navíc ten autobus jezdí 1x za hodinu a poslední spoj jede někdy před 17. hodinou.
„Auta jsou fakt zoufale neefektivní dopravní prostředek kdekoli, kde jsou dopravní proudy jen trochu silný“,
Kdekoli, kde jsou dopravní proudy jen trochu silný.
ta P+R by právě vytvářela dostatek cestujících v jednom místě, aby od P+R dále do města byla velkoměstská doprava a nikoli souběh vesnických vymetáků.
To je jen iluze, ne, že by P+R v takových místech nebyla dobrej doplněk, ale jako hlavní řešení jsou nesmysl. Reálně už na tu konečnou metra musí většina lidí přijet busy/tramvají, nebo přijít pěšky a přijet na kole z blízkýho okolí. Tak velký P+R, aby samo o sobě uživilo konečnou metra je nesmysl. Auta zaberou hrozně moc prostoru, ale lidí reálně odvezou strašně málo v porovnání s kapacitou kolejové hromadné dopravy.
K tomu bych jen dodal, auta zaberou hrozně moc prostoru už v provozu, na silnicích, ovšem extrémní problém v jakékoliv větší obci jsou právě ta parkující, ta potřeba místa pro parkování aut během pracovní doby jejich provozovatelů je ohromná. Zatímco autobus, tramvaj i vlak na konečné chvíli postojí a zase odjedou pro další cestující. Vlaky kolikrát ani nepostojí, město projedou a za ním pokračují dál.
Na venkovském nádraží není 100 parkovacích míst velký problém, ale na okraji Prahy se opravdu dostáváme na desetitisíce.
Ano, přesně od toho P+R jsou. Jenže to, co popisujete, platí tak od Kralup dál (směrem ven z Prahy), na hranici Prahy nejde o vesnické vymetáky, ale přeplněné autobusy, poskakující v kolonách aut.
Já nevím ale co třeba více stavět bydlení v Praze?
Ale to by bylo skvělé!
To těžko zajistí Středočeský kraj.
Ono se celkem i staví, ale očividně to stále není dost, navíc část lidí prostě chce bydlet v rodinném domku za Prahou a obce ve Středočeském kraji jim zatím ochotně vychází vstříc.
Otázka co se staví a jak hustě. Tady jsou 12patrové paneláky, vedle postavili 4patrové bytovky.
Někde je to lepší. Někde horší.
https://www.novinky.cz/clanek/domaci-takove-monstrum-tu-nechceme-obyvatele-prazskeho-sidliste-se-pustili-do-developera-40487015
Tam to ale dává logiku, protože to má být ve stejné řadě jako jsou dosavadní 12patrové bytové domy.
Jenže tyhle neprostupné barierové řady jsou nesmyslné samy o sobě. Jinde jsou postavené třeba 18podlažní věže.
https://mapy.cz/zakladni?q=nuuk&source=osm&id=14052366&pid=101867518&newest=1&yaw=5.109&fov=1.257&pitch=-0.148&x=14.4070917&y=50.0673204&ds=2&z=17&ovl=8
Nebo 10patrové bloky. (linky jsou přehozené)
https://mapy.cz/zakladni?q=nuuk&source=osm&id=14052366&pid=104067683&newest=1&yaw=1.982&fov=1.257&pitch=-0.281&x=14.4657009&y=50.0834851&ds=2&z=17&ovl=8
Co kde dovolí pražské nimby, ale v místech, kde se po Praze pohybuji já, vyrostly v posledních letech docela velké bytové projekty a dál se staví, samozřejmě se staví i řadové domky.
Bacha zdání klame, občas ty nižší bytové domy mají větší nebo srovnatelnou hustotu jako ty extra vysoké, protože nemusí mít takové rozestupy.
Dneska Jsem četl, že spousta lidí z Prahy utíká bydlet za město, prostě ty nájmy nezvládnou. Tak proč se taky bere ta potřeba dopravy do Prahy.
A nebo těm lidem dát slušně placenou práci v StČK? Omezit nutnost cestovat do Prahy?
To se přirozeně děje, spousta firem sídlí v obcích ve Středočeském kraji – ale i do těch se nějak musí jezdit. Nikdo netvrdí, že všichni Středočeši potřebují jezdit do (širšího) centra Prahy. Nicméně, ať už lidi jezdí kamkoliv – jezdí, a to prostřednictvím nějaké dopravní infrastruktury, takže jejímu budování se nevyhneme. Doba budování dvojčat sídliště-továrna (do jisté míry třeba Kralupy) je pryč.
A jsme u směru ven Dobříš- Příbram Beroun-Hořovice a pak prokleté tangenty Beroun-Příbram Hořovice-Příbram, Dobříš-Hořovice a třešnička Beroun-Kladno.
Nebo služby v Kraji.
Nějak mi tam chybí modernizace včetně zdvoukolejneni tratí Zdice-Pribram-(Březnice), Kadno-Rakovnik, trať do Slaného, případně až Louny( často se nějak zapomíná že Louny jsou stejné daleko od Prahy jako Kolin), to jsou asi největší problémy, kde vlakové spojení je skoro nepoužitelné a taky tomu jsou silnice ucpane
A co to má společného s obslužností Roztok, Horoměřic, Statenic, Přílep?
Proti těmto akcím SŽ by kraj jistě nic nenamítal. Tento článek je o případných vlastních stavebních aktivitách kraje.
Kladno – Rakovník – jak by to šlo optimalizovat? Zrušit Merklovku?
Tam se toho samozřejmě – vyjma komplet novostavby – vymyslet nedá. Ovšem až na Kladno povede soudobá elektrifikovaná dvoukolejná železnice, tak si umím představit BEMU do Rakovníka, které by mohlo oslovit víc lidí, než dnešní R24.
Ale důrazně je nepožaduje. Např. podpora tunelu je u Kraje prakticky nulová.
Chybí tam středozápad, protože Stč kraj neví co s tím, bohužel by si tato část zasloužila vlastní povltavskobrdský kraj, který ostatně historicky existoval.
A co by to z pohledu dopravy změnilo?
To je jednoduché, vždy vynecháváte ty problematičtější části z toho co je potřeba řešit. V okamžiku řešení pouze problematické části se na tuto část zaměříte. Jiným řešením je krizový manažer pro dopravu v oblasti tzv vnitřních Sudet. Ostatně tento gordický uzel sliboval rozetnout již současný ministr dopravy a to v době kdy kandidoval do krajského zastupitelstva. Bohužel to bylo zřejmě i na něj velké sousto.
Já si tedy pořád nedovedu představit, jak naprosto náhodně jezdící a extrémně pomalá pražská legacy tramvaj, která se namísto od segregování od aut při každé rekonstrukci odsegreguje, bude řešit obsluhu řídce osidleného regionu, kde prostě nemůže být tak krátký interval, aby alespoň část nepravidelností vzniklých ve městě zakryl.
A musí do Horoměřic jezdit linka ze Smíchova? Úplně by stačila z Dejvic, obecně od nejbližšího metra/vlaku (použitelného).
Tak já nepředpokládám, že do Roztok bude zajíždět devítka. Nebo jinak: asi může, ale pochybuju, že tam protáhnou běžnou linku
Jako po levém břehu? Hodně štěstí.
Řídce osídleného regionu 😀
Vidíte, a jsou tu tací, kteří by tam rovnou protahovali metro.
Tramvaj v Praze nejezdí náhodně. Aktuálně jede 91,5 % spojů načas, tedy nepředjetých a se zpožděním do 3 minut. Rychlost tramvaje v mimoměstských úsecích bude vyšší než v Praze a další zvýšení rychlosti je zejména otázka vozidel. Za posledních 6 let se segregace nepovedla při rekonstrukci v Zenklově, kde se sice hodně míst oddělilo, ale jezdí se po kolejích U Kříže, a před Vosmíkových zc. A pak úprava Smetanova nábřeží. Ale Táborská nebo nábřeží EB naopak přinesly v tomto ohledu zlepšení.
V části Vinohradské u Jiřího z Poděbrad segregace zmizela – musí se na koleje.
Ano, ten výčet není kompletní, ale také ne selektivní. Mys z centra místo ostrůvku skutečně není OK, ale na Vinohradské ve stejné době vznikla rovněž nová segregace do centra (pár set metrů bumlíku). Dále Nádraží Zahradní Město. A různé drobné fousy. Představoval bych si to lepší, ale progrese je sice pomalá, ale příznivá.
Ta tramvaj do Suchdola je zajímavá. Kousek od Suchdola se bude stavět obří most pražského obchvatu. Já bych si na něm dokázal představit že na horní části povede silnice 3+3 pruhy s tím že pro každý směr bude vlastní most. A s tím by pak pod jižním mostem mohla být vedena tramvajová dráha Suchdol – Bohnice. A pod severním mostem by mohla býtvedena nákladní trať severní obchvat Prahy z Čakovic do Středokluků. .
A není cesta spíše radikálně zvyšovat kapacitu železnice skrz Prahu, vystavět já nevím, plnohodnotný s Bahn a ten za Prahou paprskovitě rozšířovat za pomocí odboček ze stávajících tratí? Dám příklad, třeba Uhříněves-Pitkovice-Nupaky-Čestlice-Dobřejovice-Herink a dál… Atd atd
Jako třeba se inspirovat Vídni a nebo městy v Německu? Ale tfuj! Ještě by vás i napadlo u těch zastávek stavět parkovací domy!
Nebo ještě větší kacířství, londýnský LTS.
Co je londýnský LTS?
Řešení to určitě je. Zbývá odpovědět na otázky kudy, za kolik a kde na to vzít? Nové tratě skrz Prahu teď postavíte jedině pod zemí, takže hodně draze. Praha má v tomhle jednu velkou nevýhodu (a tím neříkám, že bych si to přál), před 80 lety unikla masivnímu spojeneckému bombardování. Nemluvě o těch paprscích, tam zase budou vládnout NIMBYsté.
To jistě nikdo nevylučuje, ale když je řeč tady o té konkrétní oblasti? Trať do Kladna se pomalu, ale přece realizuje, trať do Kralup o moc lépe a jinak než teď fungovat nemůže (možná s VRT se tam uvolní místo). Prostor na využití samozřejmě je u tratě směr Slaný – ta přijde na řadu, až bude hotová kladenská trať. Ovšem pořád tu zbyde oblast Horoměřic a Velkých Přílep, kam plnotučná železnice asi nikdy cestu nenajde, takže nějaký light-rail by tu byl řešení.
Ovšem to by zase musely jezdit přímé spoje (Louny)-Slaný-Praha, aby se na skoro všech spojích nemuselo přestupovat v Kralupech z Šukafonu do jiného vlaku… a někdo si snad myslí, že se StČ a Ústecký kraj domluví???
A tyto spoje by zčásti musely být rychlíkové a stavět jen občas, ne na každé mezi jako teď… pak je ta jízdní doba neúnosná.
Německy řečeno „jain“, už jsem to psal níže. S-Bahn je vhodný pro delší relace, kde si lidé 20km za Prahou dojedou na nádraží autem, případně busem nebo na kole. Ale tady se řeší obslužnost území bezprostředně za hranicí města, kde by se jen prohloubil dopravní kolaps, kdyby všichni jeli autem na nádraží a přitom je vzdálenost do města moc malá, aby se projevila vyšší cestovní rychlost S-Bahn. Takže raději pomaleji, ale se zastávkou v docházkové vzdálenosti. Pokud doprava v Praze a okolí nemá zkolabovat, je potřeba obojí. Prodlužovat tramvaj do Kralup by byla hloupost, stejně jako řešit obslužnost Roztok a… Číst vice »
Když už nové tratě do středočeského kraje, dává IMO největší smysl stavět je jako povrchové prodloužení linek metra, hlavně z Písnice do Jesenice, případně ze Zličína do Hostivice
To jsou ale dva konkrétní příklady, nikoliv nějaké univerzální řešení. Zrovna v tom kvadrantu okolo Prahy 6 žádná taková příležitost není.
Metro po povrchu se samozřejmě vést dá, ale znamená to pak nahradit soupravy, resp. mít přestup hrana-hrana na jiný typ vlaku, který pojede (v delším intervalu) dál do regionu.
Takto funguje např. linka 9 v Madridu (TFM), ale taky tam moc neřeší sněhové kalamity, mají napájení z troleje atp. Na nic z toho pražské metro není připravené.
Juraji, to jsou ale všechno bezduché výmluvy. Soupravy už stejně potřebují nahradit a když zvládnou vést metro po povrchu třeba v Oslu, tak to v Praze taky zvládneme, těch pár centimetrů sněhu dvakrát do roka není zas takový problém..
Oslo je dobrý příklad. 👍 Našel jsem nějaké případy, kdy metro na povrchových úsecích v Oslu nejezdilo, ale tehdy nejely ani vlaky, busy a letadla.
Asi není nepřekonatelný problém, aby část souprav zvládala napájení jak z třetí koleje, tak z troleje, takové systémy se ve světě používají. Asi ani není problém, aby ty soupravy měly i kabinu pro řidiče, který by soupravu řídil mimo systém metra. Trochu otázka je, jak by to vyšlo kapacitně, kdy souprava metra má kapacitu míst k sezení jako třívozový RegioPanter.
Třeba v Británii se moc troleje na místních tratích nepoužívají. Ale už vidím ty další nebožtíky na našich tratích, kdyby tam bylo napájení „na zemi“.
Tak tomu bychom se měli vyhnout.
V některých zemích používá metro na části trasy 750V DC v třetí koleji a na jiné AC z troleje.
Pokud by u Prahy ta uvažovaná trať byla určená jen pro prodloužení metra a ne pro jiné (elektrické) vlaky, tak by mohli mimo tunely používat 750V DC v troleji, což používají i některé systémy metra.
Ta napájecí soustava je problém, to mi nedošlo.
Samozřejmě to není řešení všude, stejně tak tramvaje, stejně tak S-Bahn. Jen se mi to zdá jako hodně muziky za srovnatelné peníze, oproti tramvaji
ve Vídni taky metro jezdi na povrchu a z troleje kromě U6 napájené není
S ohledem na terén bych to metro do Hostivice spíš trasoval z Motola přes Řepy. Ale Hostivice bude mít dvojkolejnou trať od Kladna na Veleslavín.
Se tak trochu obávám, že vlak kdesi na kopci Hostivické občany příliš nebere.
Možná by více uvítali tramvaj ke žlutému i zelenému metru.
Až tam budou jezdit soudobé jednotky po dvoukolejné trati, tak ta atraktivita bude vyšší, než dnes.
Dovolím si oponovat. Na vlak to pořád bude daleko a dost lidí potřebuje spíš do oblasti Motola či na žluté metro.
Většina Hostivice jezdí teď autobusy PID na Zličín, protože se jinam pořádně nedostanou. Z Hostivice na Zličín jede ve špičce nějakých 10 autobusů za hodinu, k Nemocnici Motol jen 2. Je to logické, protože by stály na Karlovarské v kolonách. Tady to není ani tak o tom, kam by lidé chtěli jezdit, ale kam má význam, aby hromadná doprava jezdila. Vlak takové omezení mít nebude a jednou pojede i do centra, i když uznávám, že z těch hostivických „sídlišť naležato“ je to na nádraží daleko.
A určitě by to chtělo na nádraží bezpečnou kolárnu a/nebo cykloboxy. Hostivice je docela slušně průjezdná na kole, odevšad je to na to nádraží max. pár km (pěšky daleko, ale na kole trivialita), kdyby tam bylo kde kolo bezpečně nechat před pokračování vlakem do Prahy, byla by to IMO lákavá možnost.
A budou platit skutečné náklady na jejich vybudování a provoz?
To nevím.
Co vím jistě je, že i kdyby to bylo zdarma, zaplatí kraj za každého takového člověka zlomek toho, čím by dotoval výstavbu a provoz P+R pro auta, aby ten samý člověk mohl na vlak autem.
Navíc, když budou jezdit v intervalu třeba 15-20 minut. Pak se možná vyplatí MHD Hostivice, co to k tomu nádraží dovede.
Celé je to strategicky mylně pojaté. Nebylo by lepší začít u územního plánování jak na straně Prahy, tak i na straně středních Čech. Jako, že i za čtvrtstoletí budou pořád všechny kanceláře v Praze. Dnes snad dost dobře vidíme, že to dopravně nefunguje a dává to tak prostor nejrůznějším existencím promlouvajícím do dopravy, aniž by dokázali řádně pracovat s jejími synergiemi, aby vytvářeli nejrůznější represivní řešení.
Pes je zakopaný v územním plánování, které nás ovlivňuje na desetiletí a co se utvoří těžko se mění.
Obávám se, že sebepromyšlenější územní plánování zásadně nezmění trend, že z okolí Prahy se bude jezdit za prací a do škol z velké míry do Prahy. OK, já taky bydlím ve vesnici u Prahy, kam jezdí dost Pražáků do práce, ale ten opačný směr bude vždy silnější.
Ale nějaké představy, jak to zvrátit územním plánováním, nám tu jistě můžete sdělit, jako témata k přemýšlení 🙂
Přesun kanceláří na okraj Prahy ničemu nepomůže, leda by se lidi začali za prací stěhovat.
Hlavní problém územního plánování posledních sto let je nízká hustota zástavby, ve které nelze rozumně provozovat MHD
Částečnej přesun kanceláří na okraj Prahy dávno probíhá, bohužel na něj naprosto nestihla zareagovat pražská MHD, která je furt stavěná jen na radiální pohyb (a i v tom má mezery, viz teprve začatý Dčko, který vytvoří kapacitní radiálu ve výseči, kde už desítky let zoufale chybí), tangenty jsou její obrovská slabina. Takže těch nemálo lidí, kteří v těch kanclech na okrajích dělaj, je tlačeno do aut, pokud nechtěj jet z toho, okraje, kde bydlej, na Václavák a odtud dalším radiálním paprskem na ten okraj, kde dělaj…
Tangenciální linky hlavně v západní polovině Prahy jsou trochu problém. Když to vezmeme od Jugoslávských partyzánů, tak k Evropské je špatně průjezný kopec (Hanspaulka), od Evropské k Bělohorské je další špatně průjezdný kopec (Střešovice, Petřiny), od Patočkovy/Bělohorské k Plzeňské je opět špatně průjezdný kopec (Ladronka, Homolka), další od Plzeňské k Radlické (Vidoule), od Radlické na Barrandov to nemá ani cenu popisovat, tam je naopak Prokopské údolí, a od Barrandova ke Strakonické je Chuhelský háj. Nejsou tam pořádně ani tangenciální komunikace, takže tangenciální linky nemají po čem jezdit. Třeba tangenciální línka 236 se vleče ze Zličína přes Řeporyje, Radotín, Zbraslav do… Číst vice »
Jo, terén je to náročnej. Pro IAD jsme v něm udělali dva okruhy a mezi nimi ještě pár větších ulic (Ankarská-Kukulova-Bucharova a paralelně Drnovská-Slánská-Jeremiášova, do toho Patočkova, Evropská, Plzeňská, Karlovarská, Radlická), zatímco poslední kolejová tangenta od řeky vede přes Malostranský náměstí. Zprasený prodloužení Ačka aspoň propojilo Evropskou s Petřinama, ale TT na Bílou horu na Vypichu podjede bez možnosti přestupu a k Plzeňský nedojede. Autobusový „skorotangenty“ typu 180 jsou neskutečný vymetáky. O cykloinfrastruktuře lepší nemluvit – jako vypovídající příklad, stezka mezi Řepama a Stodůlkama místo aby vedla podél Slánský a Jeremiášovy s mírnými sklony a skoro přímo, tak se klikatí… Číst vice »
Veřejná doprava nespasí vše. Ostatně proč pražák na svojí daču nejede vlakem nebo busem, ale musí svým SUV? A proč se jich, podle statistik 40%, i po Praze pohybuje vlastním autem, když je tamní MHD skoro nejlepší na světě. Na území Středních Čech samozřejmě nelze zavést MHD, tam to vždy bude – ve vazbě na Prahu – segment příměstské dopravy. Ale u toho zároveň platí, že hustota osídlení a ekonomická síla obyvatel je taková, že logicky příměstská doprava osloví jen část populace . No a ta vyšší hustota osídlení, než v jiném kraji logicky vede k vyššímu počtu aut na… Číst vice »
Dlouze ilustrujete něco, s čím zcela souhlasím: hromadná doprava v řídkých oblastech je na hovno. A to se vsadím, že jí kraj, v přepočtu na cestujícího, dotuje víc, než jak je dotována hromadná doprava třeba na Vinohradech či v Ďáblicích. Problém není v přístupu kraje, problém je v tom, že řídce osídlená oblast se těžko obsluhuje – samozřejmě by to šlo, ale strašně draho. Podle mě je správné řešení postavit v Praze dostatek čtvrtí, jako jsou Vinohrady, aby všichni, kdo chtějí, mohli bydlet tady, a nemuseli trávit půl hodiny v autě v zácpě nebo hodinu v autobuse, ale mohli v… Číst vice »
A kam byste ty kanceláře dal? Mimo Prahu? Takže zaměstnanci z Prahy budou pro změnu přetěžovat ten směr ráno z Prahy a večer zpět a ještě vám přibude více cest napříč Prahou. To mi nepřijde jako dobré (či vůbec nějaké) řešení situace.
Oni by ten směr jen vyvážili, protože když jede spoj do Prahy, musí i z Prahy.
Naopak, bude se vytěžovat.
Přečetl jsem hodně názorů na možné vyřešení dopravy. Mám jednu zkušenost z ciziny. V Italském městě Rimini udělali trasu „trolejbusů“ úplně oddělenou od dopravy a infrastruktury. Vede po samostatném uzavřeném koridoru kde mezi stanicemi je veden jako jednopruhový a každá stanice je dvoupruhová a s možností výměny protijedoucích vozidel. Samozřejmě je zabezpečeno, pokud jede proti vozidlo tak vozidlo v zastávce má odpojené napájení, takže se nemohou na tomto úseku potkat. Myslím si že výstavba by byla levnější a rychlost trolejbusů by mohla být podstatně vyšší a konečná rozměrově menší. Trolejbus se otočí na menším place než tramvaj a zastávka trolejbusů… Číst vice »
Zrovna Rimini je debilni priklad. V Rimini prelozili trolejbusovou trat z vnitrozemi do koridoru vedle kapacitni zeleznicni trate
Spoustu informaci o trolejbusech v Rimini se najde na Ceskoslovenskem dopravakovi
https://www.cs-dopravak.cz/tag/rimini/
A až si všimnou středozápadu, to bude divení. Už teď je to bus za busem. Naštěstí vymíráme. 😀
Vymíráme takovým způsobem, že se počet obyvatel zvyšuje (prodlužování věku, imigrace).
Neinformované mínusáře odkazuji na data ČSU.
Vidíte tam ty červené oblasti v oblasti krajského trojmezi ? To je to o čem mluvím. Jedibě Jince rostou a pak až vše od Dobříše ku Praze.
https://www.seznamzpravy.cz/clanek/fakta-mladi-se-stehuji-do-prahy-podivejte-se-jak-se-meni-populace-ve-vasi-obci-234791
Tohle je koncepce v Německu apod. dávno praktikovaná. U nás bylo obrovskou chybou snažit se všechny lidi z okrajů a okolí Prahy nacpat do metra, a zoufalé a nekoncepční zavádění příměstských autobusů svážejicich cestující po přecpaných a málo kapacitních silnicích k metru je toho důsledkem. Škoda, že se Češi neumějí poučit z dobrých věci a spíše okoukají ty hloupé.
Nejdřív dobude muset Praha postavit několik dvojkolejek (asi 6) na svém katastru, z toho desítky kilometrů tunely. Mimoúrovňová křížení tratí. A zdvojkolejnit jednokolejky.
Zdvoukolejnit jednokolejky v Praze mají smysl snad s výjimkou Pražského Semmeringu, ale aby se naprimily, a byly tak časově zajímavé, znamenalo by to vystavět tunely. Např pro trať do Vsetat odněkud z Balabenky do Čakovic. Dvoukolejna trať do Nucic by potřebovala tunel ze Smíchova do Reporyj, protože nikdo nepovolí dvoukolejnou trať Dalejskym údolím. Pokud se počítá železničním propojením mezi letištěm a Kladnem, kde na letiště by měly jezdit vlaky každých deset minut, to znamená 6 vlaků za hodinu, tak by bylo vhodné využít trať mezi Jenci a Stredokluky, která by byla zdvoukolejneni v úseku, kde by spojovala Kladno s letištěm,… Číst vice »
Spíše si myslím, že by se kvůli budoucímu problému narůstající populace ve Středočeském kraji, mělo raději řešit S-Bahn.
Ano tramvaje do takovýhle oblastí mají svá plusy. Chápu že je tramvaj méně nákladnější, dokáže se lépe trasovat, ale pro nikoho to nebude atraktivní, právě kvůli jízdním dobám.
Radši by bylo lepší mít kapacitní tratě, buď rozšířit aktuální (viz trať na Neratovice), nebo klidně i samostatné nové a ke každé zastávce pak přivést autobus z okolních vesnic.
Hlavní je aby autobusy navazovaly, sbahn byl dostatečně kapacitní a v Praze existoval kapacitní přestupní uzel do zbytku Prahy.
Přesně. Jako dobrý, ale mám obavy, že tramvaj jedoucí hodinu do centra to moc nevytrhne.
Tady se zcela evidentně musí šlápnout do rozšiřování vlaků, zejména plánovaného pražského uzlu po vzoru S-Bahn.
Přesně tak. Jeden z prvních kroků by mělo být vylepšení stávajících železničních tratí. Jednokolejné trati bez drátů v aglomerační oblasti nemají co dělat.
Jistě, ale je otázka, jaké páky v tomto směru má Středočeský kraj.
Ono má obojí své plusy: ne každý bydlí v docházkové vzdálenosti od nádraží a ne každý jede až do centra Prahy. S-Bahn je výhodnější pro delší trasy, ale když v Roztokách na tramvaj dojdete za pár minut pěšky a jedete jen někam do Dejvic, bude to rychlejší. Podle mě je potřeba obojí a když bude hotové aspoň jedno z toho, dost to pomůže.
No jo, ale to by ta tramvaj nemohla jezdit z Roztok kolem Únětic a skrz Suchdol. To je docela úlet. Už vidím nadšené suchdolské, kterým po té úzké silničce duní tramvaje s venkovany …
Jenže tou navrženou trasou dojede na Podbabu za dvojnásobný,možná trojnasobny čas než vlak.
Jenže to je čistá doba jízdy, která málokoho zajímá. Pro většinu lidí je klíčová délka cesty ode dveří ke dveřím a tu v Roztokách umístění nádraží dole u řeky, kde téměř nikdo nebydlí dost hendikepuje. A to i cestou z Roztok do Prahy, kdy se jde na nádraží z kopce, cesta domů do Roztok bude ještě horší, tam nejspíš řada lidí radši pojede o pár minut dýl, než aby museli šplhat do toho kopce.
Nesmysl. To je řešení pro Ameriku minulého toletí, kdy většina lidí mířila do centrálních mrakodrapů za kancelářskou prací, která se dnes už ovšem dá dělat daleko levněji přez internet.
Takhle to ještě dlouho nebude. Zjistilo se, že homeoffice je výrazně neefektivní.
Tramvajový obchvat, to tu ještě nebylo!
Lidi budou chodit na tramvaj na okraj vesnice, aby se pak vozili vyhlídkovou trasou okolo celých Horoměřic a přes Suchdol. Tak určitě.
5 minut cesty pěšky na tramvaj, nebo 45 minut čekání v zácpě za volantem, nebo v přecpaném autobusu?
Dvakrát denně a jinak ten výlet tramvají? Rozumíte hodnocení ekonomické efektivity staveb na základě redukce vnímaných nákladů cestujících?
V Horoměřicích by mohl jezdit nějaký bus-vymeták, který by začínal a končil u tramvaje v polích. Pak by jim mohla stačit jen jedna zastávka.
A není to trochu málo? Pan Borecký říká, že „drobná opatření situaci nezlepší“, ale výše popsané projekty jsou právě ty „drobná opatření“. Představoval bych si opravdovou vizi dopravního spojení pro 3.5 mil obyvatel. Tyhle projekty mohou být jako první ve výstavbě, ale chce to dlouhodobý plán pro celý PrahoStredoČesky kraj.
Ano je to potřeba naplánovat a ano bude to drahé a bohužel to bude i bolet, protože dnes už se tam nemůže objevit zdůvodnění, že je něco neprojednatelné. To je jen vyhybání výzvám.
Tak to je oblast, která ale pokračuje dál, klín mezi D7 a D8 je dneska rostoucí předpolí Prahy až někam na úroveň Sleného – Velvar. Myšlenka napojení vrstvy na úrovni Horoměřic na existující trať právě ze spádu Louny – Slaný – Kralupy, kde dnes do Prahy neexistuje smysluplná alternativa k silniční dopravě, pokud se člověk nedokáže pracovně sladit s cyklohráčkem, by mohla být předstupněm obnovy pravidelného kolejového provozu s uzlem v Podlešíně …
A kladem takového uzlu v Podlešíně, kde nic není, by byly delší jízdní doby do Prahy než autobusem dnes?
Jak jsem psal, jde mi o alternativu. Teď k D7 a D8 není alternativa, dojíždění osobáky a autobusy, které se společně zašpuntují kdesi u Středokluk nebo Zdib v dojezdových časech a reálných jízdních dobách zejména ve špičkách jen tak něco netrumfne. Takže směr Louny-Peruc-Slaný doplním v Podlešíně o Kralupáky a dva tři autobusy z Velvarska a Smečenska a tradá na Prahu …
Kralupáci se na Prahu dostanou rychle po železnici údolím Vltavy, nepotřebují okružní jízdu s bonusovým přestupem přes Podlešín
Dávalo by smysl hlavní silné tratě s dostatečným parkovištěm. Z vesnic ať si každý dojede k nádraží sám.
Tam bude akorát problém že na nějakou EIA’u budete muset dokazovat že nádraží bude mít parkovací místa, a zpevněna plocha jim nemusí stačit jako „standard“ takže budou nuceni to udělat s jedním místem za 300+tisíc.
Snad tohle překážka nebude.
„Hlavní silné tratě“ by v této oblasti byly dražší a vzdálenější od zástavby, než navrhované tratě tramvajové – poloměry oblouků, stoupání – to umožňuje tramvajovou trať více přimknout terénu a zástavbě.
Což ji zároveň zpomaluje a prodražuje. Takže nic pro regionální spojení s delší jízdní dobou.
To je otázka, kde je ta hranice delší jízdní doby. Důležitější nakonec bude, co se podaří vložit do stávajícího území a projednat na úrovni obcí. Ve finále budeme rádi, když se realizuje alespoň něco.
No a až je všechny do té Prahy dostanete, tak tam s nimi budete dělat co…? Nestane se náhodou to, že se problém pouze přesune a zkoncentruje? Co takhle se nejdřív více pověnovat příčinám…?
Už teď tam neni co dělat, většina Pražáků co znam (já už tam nebydlim) dělá ve službách, hotelech, restauracích, supermarketech, tahle bublina ale jednou splaskne, restaurací a kaváren je tolik že nechápu z čeho vlastně žijou a jak si to na sebe může vydělat. Že většina těhle profesí je bídně placená je asi jasný každýmu. Ty lidi co tam hromadně ráno cestujou jsou privilegovaná střední až vyšší třída z dobrejch rodin co tam jezdí do kanclů, tam mezi sebe ale obyčejnýho Pražáka nevezmou a ten pak musí naopak buď někde sedět za tou kasou a nebo dojíždět do nějakejch fabrik… Číst vice »
Chudáci pražáci slouží privilegovaným středočechům. 😀 😀
A ještě je nepustí přestěhovat z Prahy:-D
Berte to tak, že leckteří bohatší Pražáci se rádi odstěhují blízko za okraj Prahy a tváří se ve statistice jako Středočeši.
No tedy… musel jsem si to přečíst 2x, abych uvěřil vlastním očím.
Právě naopak, v Praze je velký nedostatek pracovních sil. Je sice pravda, že se dojíždí i opačně z Prahy do StČ kraje, ale je to jen zlomek (dvacetina?).
příčinám? jako že jo moc lidí? už soudruh Stalin věděl že s lidma jsou jenom problémy….
Nechte strašidla na pokoji, Halloween i VŘSR už letos byly.
Zkuste se spíš zamyslet, proč je tak děsně fajn žít za Prahou, ale pracovat v Praze. Co to o tom městu vypovídá…? Není něco špatně?
V devadesátkách to bylo velmi silné. Nyní je pražské životní prostředí už mnohem lepší, zatímco nevýhody vesnických „sídlišť zelených vdov“ se projevily. Nicméně stále častěji budeme slyšet spíš o Pražské metropolitní oblasti místo o Praze v jejích formálních hranicích.
Tu první část chápu. Já sám jsem se z Prahy odstěhoval, protože mi takový život nevyhovoval. A bylo to nejlepší rozhodnutí mého života. Mimo Prahu jsem našel i daleko lepší práci, oblíbená místa, klid… Do Prahy se nehodlám vrátit a navštěvuji ji co nejméně. Zdejší žlučovité diskuse o životě v hlavním městě mne v tom jen utvrzují.
Na druhou stranu nevidím logiku v tom vystěhovat se do satelitu a pak každý den ráno se do Prahy stejně vracet, pracovat v Praze, nakupovat v Praze a večer zase jet zpátky. A je úplně jedno, jakým dopravním prostředkem.
Největší problém je samozřejmě bydlení přímo v Praze. Proč máme spoustu polí v okolí stanic metra? A tím nemyslím jen konečnou Letňany (o které se často mluví), ale třeba Jinonice – tam jsou pole směrem na SZ i směrem na JV a to pár set metrů od vstupu do metra…
Já tam úplně vidím lanovku – až do Klecan.
Mě tam schází jakákoliv zmínka o lince S3. Už dnes to je přeplněné a vzhledem k ranním kolonám okolo D8 je to nejrozumnější způsob, jak se ze severu dostat do centra. Přitom tam je stále předpotopní jednokolejka ještě z dob France Josefa.
Pan Borecký z nějakých konkrétních důvodů (anymozity s panem Kupkou?) celou oblast na sever od Prahy směr Líbeznice, Neratovice, Mělník permanentně neguje.
To jsou dost divně klikaté tratě mezi D7 a D8. Roztokům stačí vlak, obkroužit Horomořice pro pár rodinných domků je taky hloupost, podobně klikatění na Roztoky.
Zase tendenční lživý článek. Silniční doprava je nejdokonalejší způsob dopravy ever. Propagovat tramvaje, kterě zažily boom za Franze Josefa je jen šotoušské zpátečnictví. Soudruzi věděli proč kolejové tratě ruší.
Někteří lidé neunesou, že tramvaje, vlaky, jízdní kola a dokonce i létání zde byly již před auty…
Jako ironie dobrý 🙂
Když to napíše každý den, tak to není moc originální. A o trefnosti a vtipnosti této ironie mám taky silné pochyby, ale to už je na vkusu každého soudruha.
Áno, protože na západ a jiné světové strany od nás se nikdy tratě nerušily, ani ty lokální. A stejně tak se nikde na západě nestavěly dálnice a už vůbec ne v míře, jako u nás, ty soudruhu…
A ted omezuji dopravu ve mestech a chyeji beze,isni dopravu ve mestech, pac se u tech silnic neda zit… Vsichni se stehuji za mesto a zarovem stoupa potreba se do mest dostat a neni kudy a kde parkovat…
Abych předešel nejasnostem, já jsem jedině pro, aby existovala použitelná příměstská železniční doprava, ať už ve formě tramvají nebo nějaké obdoby S-bahn. S čím nesouhlasím je narativ uživatele svancara lukas alias Franta Holeček alias Hala D, kdy se snaží vyvolat dojem, že silnice jsou ty špatné komunistické nesmysly, zatímco železnice je všespásná, vlečku do každého papírnictví.
Samozrejme, pak s vami souhlasim. Jen jsem chtel upozornit, ze rada mest na zapad od nas se snazi o to, aby jejich mesta byla privetivejsi pro zivot, preferuji vhd, atd. Auto neni komunisticky nesmysl, komuniste naopak z auta udelali luxus,… Co se tyce nakladni zel. dopravy a presun na zeleznici, to je jedine dobre, ale je to jiny mod dopravy urceny pro jine vzdalenosti, a zde a take hlavne v CR chybi na zel. kapacita. Jinym modem myslim prepravu vetsiho mnozstvi zbozi napric Evropou, nikoliv na kratke vzdalenosti a to i predevsim kamionovych navesu. Tak to i funguje v cele… Číst vice »
Ano, jenže bohužel i ta přeprava ze Spa do CZ je často realizována kamionem. Např. kvůli rozdílnému rozchodu ve Španělsku. Navíc mezinárodní přepravy jsou často problém, kvůli jiným předpisům pro lokomotivy. Takže mezinárodní vlakové spojení je jen chiméra železničních odpůrců, zatímco prostý člověk je raději, když mu pod okny jezdí nákladní vlak místo dálnice. Zrovna dnes jsem sledoval 20vagonový elektrický vlak v zástavbě a světe div se ono to je tišší jak 1,9TDI vychlastaná octávka. Ale však my přece nechceme aby vlak jezdil z Kolína do Prahy a vozil tam náklad, je to moc tiché, levné a ekologické a kamionům… Číst vice »
Já mam dálnici 2 km od oken, vlak 50 m od oken a radši bych dalších 10 vlaků a tramvají než jeden další pruh na dálnici, nemůžete v létě ani otevřít okno v noci.
Devíti zavilým kamionistům-inkvizitorům se tento kacířský komentář nelíbí
Dominiku, přestaň ze sebe dělat hlupáka a zdrž se podobných nic nepřinášejících, na nálepkování bohatých a zbytečné emoce vyvolávajících komentářů mimo realitu.
Není pravda, že se doprava ve městech omezuje, zdůrazňují se ale ty efektivnější módy než je ten nejšpatnější.
A kam chcete ty auta dát? Myslíte že nakreslit někam další pruh nebo 2 něco vyřeší? Mě fascinuje to zpátečnictví autonacistů, koukněte se na historii USA, zkusili to a selhali, i když uděláte dálnici co bude mít 20 pruhů, tak se zaplněj a neřeší to zase nic, můžete postavit 10 dalších parkovišť a zase to nic neřeší, jenom to přiláká víc aut, je to nesmysl. Nechápu proč ty kancl krysy z lepších rodin co bydlej někde za Prahou a jezděj do kanclů nemaj nějakej home office….jo aha, protože by je pak nikdo neviděl v jejich novym SUV. 🙂
To měla být vtipná ironie.
Pardon ale ty okružní cesty jsou fakt hloupost. Jednak kvůli delším jízdním dobám, ale hlavně kvůli dosahu zastávek. Takhle je spádová oblast vyplýtvaná na pole a ve zbytku jsou rodinné domy., žádná hustší zástavba. Takže se to zvlášť při konkurenci busů z centra obce horko těžko uživí. Pro srovnání nová zástavba u TT na Slivenec. Takové obce se mají buď kousnout a někudy to narvat do centra, ve kterém mají 1-2 zastávky. Nebo, což je asi schůdnější a rozumné pro budoucí vývoj, to nechat okružní, ale také tomu přizpůsobit ÚP a vynutit si hustší bytovou zástavbu (low-rise high-density), tzn. buď… Číst vice »
Borecký je opravdu komik: na jednu stranu nenechává nikoho na pochybách, že by nejradši zrušil všechny lokálky a hlavní tratě menšího významu v kraji a na druhou stranu přiznává, že silnice to nezvládají. Nebo že by nějakej názorovej veletoč po volbách?
Boreckého hodnotit nehodlám, ale občas potřebuji spojení Praha 4 – Dobříš a představa hodiny a čtvrt ve vlaku na dopravení se do 30 km vzdálené destinace je nedobrá. Ten čas je horší, než když přepočítám čas tramvaje na periférii Prahy s mnohem častějšími zastávkami. Dobříš obsluhují v pohodě autobusy a díky blízkosti dálnice je čas dobrý, problém tak v současnosti není. Ale koleje v současné době pro toto spojení ani nelze považovat za alternativu, to je čistá turistika a je to škoda.
Ano správně, říkal jsem si, jak rychle mě někdo omlátí o hlavu Dobříš :-)))) Takže podle vás je lépe trať zrušit, když za stávajících podmínek je špatná, než uvažovat o její rekonstrukci, aby byla konkurenceschopná, že? Typické myšlení SŽ a většiny politiků a šotoušů. A to je přesně ten důvod, proč se z těch sr…k těžko někdy dostanem. Vyvolávat tu debatu o tom, jak by se Dobříška dala vylepšit tak, aby byla v poho, nemá smysl, to jistí lidé nikdy nepochopí, že stávající stav je „pouze“ stávající a že to tak nemusí být navždy a stačí jen chtít.
Rekonstrukce už tam proběhla – nový svršek s bezstykovou kolejí, zabezpečení přejezdů s odstraněním pomalých jízd, někde nové perony, zrychlení díky přesunu křižování do Modřan zastávky a Mníšku. Co chcete ještě vylepšovat aby se to výrazně zrychlilo? Do Čisovic to kraj objednává a do Dobříše o víkendech, žádným rušením nehrozí, nákladní doprava tam funguje taky.
K čemu taková rekonstrukce je, když pořád ta trať není konkurenceschopná? A argumentovat nějakou provinční vesničkou Čísovice? Dokud se trať nevyplatí provozovat pro největší města na trati (Mníšek a Dobříš), je to k ničemu. Tohle byla zase jedna z investic, která slouží akorát k utracení peněz a jinak je k ničemu.
tak se pokuste pochopit, že taková rekonstrukce železniční tratě, aby se lidem z Dobříše a Mníšku časově vyplatila jízda vlakem do Prahy prostě neexistuje – ani kdybyste to předělal na Maglev.
#nejde, #drahé, #nikdysetojinaknedělalo, #mynic, #vlakjezdípokolejíchaprotoješpatný, #šotofanatismus
Děkujeme za logické vysvětlení.
Trať na Dobříš neobsluhuje zdaleka jenom Dobříš. Obcím mezi Vraným a Dobříší (Mníšek nemyslím, resp. myslím jen tu jeho malou obydlenou část u nádraží, odkud je to na náměstí daleko) je autobus jedoucí po dálnici na dvě věci. A vlakové spojení bez jediného přestupu až do centra Prahy i s mnoha dalšími zastávkami v Praze z těchto obcí nebylo vůbec špatné ani nekonkurenceschopné, zkuste srovnat dojezdovou dobu autobusy s přestupy na MHD z jiných obcí podobně vzdálených od Prahy.
Ale houby. To, ze nekde jsou trate pro dnesni potreby tezko vyuzitelne a jinde trat zoufale chybi se fakt nevylucuje. Dopravni potreby, moznosti a preference se holt vyviji, i kdyz se to sotousum nelibi.
Já vím, např Dobříška je úplně mimo požadované přepravní proudy, vede úplně blbě z Dobříše do Prahy, kam nikdo nejezdí, že?
Tam je potřeba zcela nová trať, ale to vědí všichni už 40 let.
Úplně nová (v jiné stopě) být nemusí, na většině trasy by stačilo lehce narovnat oblouky a těch pár, co nejdou narovnat (Měchenice, Malá Hraštice) tam klidně můžou zůstat, když v nich (na jejich začátku) jsou (budou) zastávky, ve kterých stejně všechny vlaky budou stavět a tudíž tam vysoká rychlost tratě není nutná.
Viděl jste někdy mapu s vrstevnicemi? Ta trať vede od Měchenic k Bojovu údolím potoka, dál od Bojova k Mníčku většinou na úpatí kopce a Mníšek míjí 1,5 km od města.
Investice do narovnání takové trati a její přiblížení k Mníšku znamená postavit tu trať nově a jinudy.
Dál do Dobříše je to podobné.
Neříkám, že to nejde, ale ekonomicky to jen pro osobní dopravu prostě nemůže vyjít, zase tak velká ta města (7 a 9 tisíc obyvatel) nejsou.
Zatímco úplně nová dálnice skrz velmi kopcovitý terén je vždy ekonomická a do dvou let si na sebe vydělá. Tam nikdy žádné problémy nejsou.
To je moc jednoduché. Buď drahý Maglev, nebo nic.
Jednou z chyb je právě i to, že všechny vlaky víceméně všude staví, chybí rychlejší vrstva.
Ta má furt dobré odkud-kam, ale bohužel pro dnešní dobu nepoužitelnej ten prostředek. Hodina a čtvrt jízdy lesem na 30 km vzdušnou čarou je při konkurenci dálnice prostě moc. A zlepšit to za reálný peníze tak, aby se to dostalo na použitelný čísla moc šance není.