Sedm provizorních oprav za sebou. Svým nepochopením nás kontroloři oceňují, říká ŘSD
Kontrola nezjistila neúčelné nakládání finančních prostředků.
Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ) v posledním kontrolním závěru upozornil, že i přes výrazné navýšení objemu prostředků na opravu a údržbu silnic I. třídy zůstává třetina z nich v nevyhovujícím nebo havarijním stavu. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) kritiku odmítlo, podle nich NKÚ nepochopilo klasifikaci vozovek a principy jejich údržby. Kontrola vzorku 57 kontrolovaných nezjistila neúčelné vynakládání peněžních prostředků.
Kontroloři ale zjistili nehospodárné nakládání s veřejnými zdroji u některých menších oprav. Jako příklad si vybrali výtluky v Bílině a Pardubicích. „Výtluk na silnici v Bílině nechalo opravit sedmkrát za sebou provizorně, vždy v zimě. Až osmá oprava, provedená po téměř 4,5 letech v červnu roku 2023, byla již trvalá,“ uvedl NKÚ. „Výmol v Bílině na kruhovém objezdu byl dílčím pochybením na straně ŘSD v rámci vyhodnocení stavu a návrhu opravy vozovky ve vazbě na trvanlivost provedené opravy. ŘSD ročně v ČR na síti silnic I. třídy technicky řeší nad 10 000 bodových závad, a to různými technologickými postupy. V tomto kontextu je závěr NKÚ ohledně nehospodárně provedené opravy jednoho výmolu silně zavádějící,“ uvedlo ŘSD v reakci na kontrolu.
Podobný postup odhalili kontroloři ještě v Pardubicích. Zde ŘSD opravilo vozovku na jednom místě postupně čtyřikrát vždy v zimě, tedy provizorně. Tento stav trval dva roky. V lednu 2023 se navíc ukázalo, že provizorní oprava vozovky vydržela méně než jeden měsíc.
ŘSD odmítlo i tvrzení NKÚ o tom, že u vybraných úseků silnic v roce 2018 bylo ve stupni „nevyhovující a havarijní“ evidováno celkem 25 km silnic I. třídy. O tři roky později už to bylo 1 298 km silnic I. třídy. Podle kontrolorů neprovádělo ŘSD v roce 2018 hlavní prohlídky správně a objektivně, protože nárůst o více než 5 000 % mezi roky 2018 a 2021 není věrohodný.
Povrch vozovek je v pořádku, tvrdí ŘSD
Silničáři ve své reakci uvedli, že NKÚ nepochopil klasifikaci vozovek a principy jejich údržby. „Pokud by ŘSD ponechalo rozsah vozovek uváděný NKÚ projít životností až do havarijního stavu, znamenalo by to, že v ČR by z 5 600 km silnic I. třídy muselo být zhruba 1 900 km havarijních a nesjízdných A to i nejkritičtější řidiči vědí, že tomu tak není,“ dodal Rýdl.
Podle ŘSD NKÚ účelově pomíjí fakt, že přirozenou vlastností vozovek na konci životního cyklu je klasifikace stupněm 4 nebo 5. „Přesto je povrch vozovky řádně sanován a zakonzervován průběžně prováděnou běžnou údržbou. Proto povrch vozovky reálně nevykazuje havarijní stav z pohledu bezpečnosti provozu či sjízdnosti, což NKÚ ve vyjádření k našim námitkám sám konstatoval,“ doplnil Rýdl.
Kontroloři ve zprávě upozornili na nehospodárný postup při zadání veřejné zakázky na výběr dodavatele asfaltových hutněných vrstev z roku 2019. Předpokládaná hodnota zakázky, stanovená podle platného cenového normativu, se měla pohybovat okolo 23,9 milion korun. ŘSD dostalo nabídku od jediného účastníka – tedy bez další konkurence – s cenou převyšující tento cenový normativ o 48 %. Tuto skutečnost ŘSD již nekomentovalo.
„NKÚ svým nepochopením stavu věcí naopak práci ŘSD ve skutečnosti oceňuje, protože tímto závěrem mimoděk konstatuje, že využíváme kapacitu životnosti vozovek naplno. K výměně povrchu přistupujeme ekonomicky až skutečně krátce před koncem životnosti, ovšem vždy s tím, že do té doby plníme plnohodnotně běžnou údržbu,“ dodal Rýdl.
Kontrolní závěr je ke stažení zde.