PESA nezvládla dodat RegioJetu vlaky včas. Po Praze budou dál jezdit vlaky Arrivy, S61 začne na jaře

Jednotka PESA Elf.eu pro provoz v Pražské integrované dopravě. Foto: VUZJednotka PESA Elf.eu pro provoz v Pražské integrované dopravě. Foto: VUZ

Nová linka S61 začne jezdit na konci března v jiné trase.

Společnost RegioJet nezahájí 15. prosince provoz na nové lince S61 Pražské integrované dopravy (PID), která propojí hlavní nádraží v Praze s Úvaly. Důvodem je zpoždění v dodávkách nových elektrických jednotek společností PESA Bydgoszcz. Za neplnění smlouvy vyměří Praha RegioJetu sankce přes sedm milionů korun.

O zpoždění dodávek jednotek se mluví v oboru delší dobu, dnes ho poprvé potvrdil v tiskové zprávě organizátor pražské veřejné dopravy ROPID. RegioJet získal smlouvu na provoz dvou městských linek v roce 2021 v otevřené soutěži.

„Bohužel se však výrobci nepodařilo včas dokončit schvalovací proces tohoto typu pro české železniční tratě, a proto bylo s dopravcem dohodnuto posunutí zahájení provozu nových vlaků i celé linky S61 na konec března 2025,“ uvedl ROPID v tiskové zprávě.

V případě linky S49 z Prahy-Hostivaře do Roztok u Prahy budou zatím na trase jezdit stávající dieselové jednotky Siemens Desiro a 628 (845) společnosti Arriva vlaky. RegioJet si je od Arrivy pronajme. „Za nedodržení původního plánu pro nasazení nových vlakových jednotek uplatní ROPID sankce dle platné smlouvy ve výši až 7,3 milionu Kč včetně neproplacení neodjetých výkonů na odložené lince S61,“ uvádí ROPID.

ROPID současně potvrdil, že namísto původních plánů na linku S61 na propojení Vršovic a Běchovic pojede nová linka jinou trasou. Důvodem jsou nepostavené zastávky na trase. „Projektovou přípravu nových zastávek, která nyní spěje ke konci, zajišťovala městská část Praha 14. Nicméně na základě stanovisek Správy železnic a sdružení ŽESNAD byla jejich realizace pozastavena, protože by mohlo dojít ke kolizi s aktuálním plánem na přestavbu pražského železničního uzlu a chystané zkapacitnění trati, na které měly nové zastávky stát. Problematika vybudování nových železničních zastávek na Praze 14 bude v nejbližších týdnech znovu projednávána,“ uvedl ROPID.

ŽESNAD.cz odmítá zřízení zastávek a zavedení městské linky na této trati, dokud nebude postaveno mimoúrovňové křížení tratí na severním zhlaví stanice Praha-Malešice. Jinak by nezbyla podle nákladních dopravců kapacita pro nákladní vlaky během denních hodin.

Nová pražská linka S61 bude jezdit odklonem po koridoru až do Úval. Chybí zastávky

Místo toho budou vlaky jezdit z hlavního nádraží do Úval. Linka bude v provozu ve všední dny v intervalu 30 minut ve špičkách a 60 minut mimo špičky, o víkendech bude jezdit každou hodinu a z hlavního nádraží dojede až do Vršovic.

Jednotka Pesa Elf.eu pro PID. Foto: RegioJetJednotka Pesa Elf.eu pro PID. Foto: RegioJetJednotka Pesa Elf.eu pro PID. Foto: RegioJetJednotka PESA Elf.eu pro provoz v Pražské integrované dopravě. Foto: VUZJednotka Pesa Elf.eu pro PID. Foto: RegioJetJednotka Pesa Elf.eu pro PID. Foto: RegioJetJednotka Pesa Elf.eu pro PID. Foto: RegioJetJednotka Pesa Elf.eu pro PID. Foto: RegioJetJednotka Pesa Elf.eu pro PID. Foto: RegioJetVýroba nové jednotky PESA pro České dráhy v barvách PID. Foto: Václav Haas / RopidVýroba nové jednotky PESA pro České dráhy v barvách PID. Foto: Václav Haas / Ropid
Tagy Pesa Bydgoszcz PID Pražská integrovaná doprava RegioJet ropid S49 S61
84 komentářů