Rozmach tramvají ve Varšavě pokračuje, otevřeli novou trať i vozovnu
Nový úsek je nejdelším zprovozněným tramvajovým úsekem ve Varšavě od 50. let minulého století.
Varšavská tramvajová síť se od začátku letošního roku rozrostla už o 10 kilometrů. Nejnovějším přírůstkem je 6,5 kilometru dlouhý úsek vedoucí na sídliště Miasteczko Wilanów. Spojí jej s centrem města a čtvrtěmi Żoliborz, Bielany a Ochota. Cestu do centra zkrátí ve srovnání s autobusy o polovinu.
Nový úsek byl otevřen na konci října, pro polskou metropoli je nejdelším zprovozněným úsekem od 50. let minulého století. Jeho součástí je 12 nových tramvajových zastávek, obslouží je dvě linky: 14 a 16. Ve špičce budou tramvaje na trati jezdit každé dvě až čtyři minuty. V příštím roce přibude k otevřenému úseku ještě odbočka do čtvrti Stegny. Zahrnovat bude i novou smyčku, obslouží ji linka 19.
Celkem má trasa do Wilanówa osm kilometrů, první část zprovoznili letos na jaře. Jak uvedl web transport-publiczny.pl, otevření nabralo téměř rok zpoždění. Stojí za ním obrovské vícepráce, s nimiž se původně nepočítalo. Kompletní náklady na investici dosahují jedné miliardy zlotých, což je v přepočtu necelých šest miliard korun. Na financování se podílela Evropská unie.
Tramvajová síť Varšavy má aktuálně na délku 143,5 kilometru. Letos přibyla také část traťi nedaleko nádraží Warszawa Zachodnia. Kompletně bude dokončena v roce 2026. V den zprovoznění úseku do Miasteczka Wilanów se v polské metropoli otevřela rovněž nová tramvajová vozovna Annopol. Sloužit má až 150 tramvajím.
Varšava v roce 2050: Hlavní město chystá tři nové trasy metra, v plánu jsou nové tramvajové tratě