Rozmach tramvají ve Varšavě pokračuje, otevřeli novou trať i vozovnu
Otevření nové tramvajové trati do Wilanówa. Zdroj: Tramwaje Warszawskie
Nový úsek je nejdelším zprovozněným tramvajovým úsekem ve Varšavě od 50. let minulého století.
Tramvajová síť ve Varšavě mě velmi příjemně překvapila jak stavem údržby, tak především intervaly JŘ. Minimálně v centru kde jsem se pohyboval nejvíce byla často lepší volbou než metro, které má pouze dvě linky.
Je ta nová vozovna ve Varšavě něčím zajímavá?
Tak pro Varšavu například tím, že je první nová vozovna od roku 1963.
Rozhodně je zajímavá velikostí. V Česku nic takového není. Obsahuje kompletní technické zázemí včetně lakovny.
A zajímavostí je určitě kompletně krytá zkuševní trať o délce přes 150 metrů.
Doporučuji videa na YT kanále Awizonosz.
Více informací zde:
https://www.zajezdniaannopol.pl/
Kdo by to byl tušil před dvaceti, deseti (?) lety…
Hodně lidí je zvědavo, jestli bude Rafał Trzaskowski příští rok zase kandidovat na prezidenta.
Tentokrát by to téměř s jistotou vyhrál, ale ta dennodenní exkutiva při řízení Varšavy mu sedí více, než být de facto jen nějakým panákem na okrasu. Stačí se podívat na jeho tiskovky.
Myslím, že to teď nechá jiným (čekám nějakou ženu) a na toho prezidenta půjde až za deset let.
Tak polský prezident má na rozdíl od toho našeho rozsáhlé exekutivní pravomoci.
To sice ano, proto jsem napsal de facto a ne de jure.
Ale je to prostě naprosto jiný druh exekutivy, než dělá teď, kdy to navíc dělá dobře a dobře to komunikuje.
Nic proti „mladým“ (jsem skoro stejně starý jako on), ale podle mne je funkce prezidenta pro lidi v předdůchodovém věku – vitálních 65+
Polská média uvádějí jako možné kandidáty za KO (Tusk) Rafała Trzaskowského, nebo Radka Sikorského. Sikorski je ambiciózní, byl už ministrem v předchozích Tuskových vládách (obrany, zahraničí), tak bych čekal, že mu nebude stačit být opět jen ministrem zahraničí. To jsme od tramvají ale už docela daleko. 🙂
Před deseti už to bylo hodně znát. Pamatuju si to ze služebních cest – co rok, to obrovský pokrok. Jen my Pepíci jsme to tehdá ještě nechtěli vidět.
Baví mě sledovat ten okolní veřejný prostor, zvlášť tu úroveň cykloopatření. A musím říct, že srovnání s Prahou a jejím přístupem k tvorbě veřejných prostranství prostě bolí.
Nezástávám se Prahy, ale ta má „centrum“ a historickou zástavbu od Dejvic po Vršovice, od Smíchova po Holešovice. Ta plocha je obrovská; odhadem 25 km čtverečních.
Naproti tomu ve Varšavě to je limitně nula, možná kilometr. Tam bylo celé město postavené až po válce včetně širokch ulic a volného prostranství, které vlastně až nyní mají nějaké využití – třeba tím, že tam postaví tramvajovou trať a vedle ní cyklostezka.
Takže si tu velkorysost mohou snadněji dovolit.
Pozitivní externality války…
Varšava byla rozmáchlejší už před válkou. Podívejte se třeba na most Poniatowskiego, ten je předválečný (viz fotografie z Piłsudského puče 1926), navazující Aleje Jerozolimskie a další široké třídy už předválečné Varšavy, to prostě v Praze nebylo. Zničení města pak ještě místa přidalo, ale třeba zmiňované Miasteczko Wiłanów je čtvrť postavená až v posledních 20 letech, opět nesrovnatelná s jakýmkoli urbanistickým projektem v Česku.
Nicméně se podívejte na veřejný prostor na sídlištích a například teď v Libuši nebo na Dědině. Oproti Varšavě mizérie.
A navíc není pravda, že by Varšava komplet postrádala starou uliční síť nebo staré činžáky. Podobná miskoncepce panuje často i o Drážďanech, Berlíně nebo Mnichově, kde je přitom mnoho starých činžákových čtvrtí. A vypadá to tam o dost lépe než u nás, kde umíme jen asfalt a parkování.
Já bydlel na Proseku na Jablonecké a tam to bylo super.
Ale bydlel jsem tam právě proto, že to bylo super; ještě před metrem.
A předtím to byla Böhmova na Stodůlkách s obrovským parkem a rybníkem pod okny. Taky paráda – až na to ranní metro do práce..
Takové Řepy bych nedal 🙂
Souhlasím, že Varšava je jiná kategorie města, není to středoevropské město, jako jsou Mnichov, Vídeň, Praha, Budapešť… Ale ona se v Polsku plánovitě a rychle rozvíjejí i další města, i když velikostí pod milion, třeba Wrocław.
Byl jsem se podívat a proboha jak to vypadá okolo!! Chodníky, cyklostezky, vozovky, zeleň… prostě ten uliční prostor je o několik levelů výš než když se dělá nová trať v Praze, bylo to hezké a zároveň velmi smutné pokoukání, pro mě jako Pražáka… Tady by to chtělo vypráskat půlku vedení městských i státních organizací, abychom se Polsku alespoň začali přibližovat. Zatím se stále vzdalujeme…
přesně, a nejen Varšava ale i další polská města a práce s veřejným prostorem je úplně někde jinde..Stačí se podívat třeba na novou trať na Libuš. Každá zastávka jiný povrch a dokonce i jedno nástupiště asfaltové a v druhém směru pražská mozaika (proč? https://maps.app.goo.gl/ZHxUHCbQFkDwBKUJA?g_st=ic) vysvětlení je jasné a není o penězích..ale o tom, že ti co mají rozhodují o tom jak bude vše vypadat nemají žádný vkus nebo cítění a to bohužel dost často ani architekti. viz vizualizace trati na Strahov v Praze, opravdu někomu navržená podoba konečné přijde jako kvalitní veřejný prostor? Trať na Dědinu – nesourodé povrchy chodníků,… Číst vice »
A proč vedení měst? Vždyť se podívejte, jak se staví obyvatelé Prahy k různým změnám, které mají zlepšit veřejný prostor. Problém je právě tam (ale nemyslím si, že by to v tomto ohledu bylo v Polsku lepší).
Problém je, že vedení Prahy dělá věci nanejvýš polovičatě. Kdyby realizace přinesly skutečné změny, které by kvalitu veřejného prostoru výrazně zvýšily (zeleň, místa pro děti, posezení… – viz Paříž, Vídeň, Varšava…), pak by dostaly většinu veřejnosti na svou stranu. Místo toho vytvářejí IPR a památkáři obří dlážděné plochy bez přidané hodnoty, bez reakcí na klimatickou změnu. A nových stromů jsou jednotky kusů. Viz nedávno Koněvova/Husitská a teď opět Duk. hrdinů okolo Vel. paláce.
proč vedení měst? protože občané většinou přímo nerozhodují jakým způsobem se vydláždí náměstí, jaký vzhled budou mít zastávkové označníky, nátěr vozidel, kolik bude stromů, laviček atd. O tom opravdu rozhoduje vedení města. Rekonstrukce Dukelských hrdinů v Holešovicích je opět toho důkazem. Minimum zeleně, nesourodé povrchy, nesmyslné obrubníky…a prakticky všude asfalt. Harrigova úplně se stejné, o ještě horší jsou novostavby na zelené louce – tratě do Libuše, do Slivence atd. Nevím, zda Náměstí Olgy Scheinpflugové postavené na zelené louce lze považovat za moderní veřejný prostor…
Polsko jede
Ano jede, ale taky to chce kritický pohled.
Například této trati do Wilanowa chybí posledních cca 500 metrů s točnou na konci, které se mají nepochopitelně stavět až po roce 2030.
O již rozbudované tramvaji pod Západní nádraží (Warszawa Zachodnia) ani nemluvě. To tam možná bude dříve za deset let metro, než tohle dokončí podle plánů a propojí s ulicí Kasprzaka.
Nádraží Warszawa Gdańska je od roku 2010 rozkované už po páté.
Atd.
A jedna perlička.
Minulý týden polský NSA (něco jako NSS u nás) zrušil výrok o zrušení rozhodnutí rušící EIA na jeden z úseků východního obchvatu Varšavy na S17.
Ano, čtete správně, takto to bylo.
Takže po deseti letech od podání první žádosti o EIA jsou vlastně na začátku a budou čekat další měsíce na termín nového projednávání.
Ne, ani v Polsku není vše svaté.
U nás by to bylo naopak,teď by se postavilo 500 m a zbytek po roce 2030..
Momentálně ano.