Rozmach tramvají ve Varšavě pokračuje, otevřeli novou trať i vozovnu

Otevření nové tramvajové trati do Wilanówa. Zdroj: Tramwaje WarszawskieOtevření nové tramvajové trati do Wilanówa. Zdroj: Tramwaje Warszawskie

Nový úsek je nejdelším zprovozněným tramvajovým úsekem ve Varšavě od 50. let minulého století.

17 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
liborvavrik82

Je ta nová vozovna ve Varšavě něčím zajímavá?

petr.kolar1

Kdo by to byl tušil před dvaceti, deseti (?) lety…

Noscortas

Tak polský prezident má na rozdíl od toho našeho rozsáhlé exekutivní pravomoci.

Pavel

Před deseti už to bylo hodně znát. Pamatuju si to ze služebních cest – co rok, to obrovský pokrok. Jen my Pepíci jsme to tehdá ještě nechtěli vidět.

jirisc

Polská média uvádějí jako možné kandidáty za KO (Tusk) Rafała Trzaskowského, nebo Radka Sikorského. Sikorski je ambiciózní, byl už ministrem v předchozích Tuskových vládách (obrany, zahraničí), tak bych čekal, že mu nebude stačit být opět jen ministrem zahraničí. To jsme od tramvají ale už docela daleko. 🙂

Márty

Baví mě sledovat ten okolní veřejný prostor, zvlášť tu úroveň cykloopatření. A musím říct, že srovnání s Prahou a jejím přístupem k tvorbě veřejných prostranství prostě bolí.

Pavel

Nicméně se podívejte na veřejný prostor na sídlištích a například teď v Libuši nebo na Dědině. Oproti Varšavě mizérie.
A navíc není pravda, že by Varšava komplet postrádala starou uliční síť nebo staré činžáky. Podobná miskoncepce panuje často i o Drážďanech, Berlíně nebo Mnichově, kde je přitom mnoho starých činžákových čtvrtí. A vypadá to tam o dost lépe než u nás, kde umíme jen asfalt a parkování.

jirisc

Souhlasím, že Varšava je jiná kategorie města, není to středoevropské město, jako jsou Mnichov, Vídeň, Praha, Budapešť… Ale ona se v Polsku plánovitě a rychle rozvíjejí i další města, i když velikostí pod milion, třeba Wrocław.

jirisc

Varšava byla rozmáchlejší už před válkou. Podívejte se třeba na most Poniatowskiego, ten je předválečný (viz fotografie z Piłsudského puče 1926), navazující Aleje Jerozolimskie a další široké třídy už předválečné Varšavy, to prostě v Praze nebylo. Zničení města pak ještě místa přidalo, ale třeba zmiňované Miasteczko Wiłanów je čtvrť postavená až v posledních 20 letech, opět nesrovnatelná s jakýmkoli urbanistickým projektem v Česku.

MP22

Byl jsem se podívat a proboha jak to vypadá okolo!! Chodníky, cyklostezky, vozovky, zeleň… prostě ten uliční prostor je o několik levelů výš než když se dělá nová trať v Praze, bylo to hezké a zároveň velmi smutné pokoukání, pro mě jako Pražáka… Tady by to chtělo vypráskat půlku vedení městských i státních organizací, abychom se Polsku alespoň začali přibližovat. Zatím se stále vzdalujeme…

metropán

přesně, a nejen Varšava ale i další polská města a práce s veřejným prostorem je úplně někde jinde..Stačí se podívat třeba na novou trať na Libuš. Každá zastávka jiný povrch a dokonce i jedno nástupiště asfaltové a v druhém směru pražská mozaika (proč? https://maps.app.goo.gl/ZHxUHCbQFkDwBKUJA?g_st=ic) vysvětlení je jasné a není o penězích..ale o tom, že ti co mají rozhodují o tom jak bude vše vypadat nemají žádný vkus nebo cítění a to bohužel dost často ani architekti. viz vizualizace trati na Strahov v Praze, opravdu někomu navržená podoba konečné přijde jako kvalitní veřejný prostor? Trať na Dědinu – nesourodé povrchy chodníků,… Číst vice »

mlokXCM

A proč vedení měst? Vždyť se podívejte, jak se staví obyvatelé Prahy k různým změnám, které mají zlepšit veřejný prostor. Problém je právě tam (ale nemyslím si, že by to v tomto ohledu bylo v Polsku lepší).

Pavel

Problém je, že vedení Prahy dělá věci nanejvýš polovičatě. Kdyby realizace přinesly skutečné změny, které by kvalitu veřejného prostoru výrazně zvýšily (zeleň, místa pro děti, posezení… – viz Paříž, Vídeň, Varšava…), pak by dostaly většinu veřejnosti na svou stranu. Místo toho vytvářejí IPR a památkáři obří dlážděné plochy bez přidané hodnoty, bez reakcí na klimatickou změnu. A nových stromů jsou jednotky kusů. Viz nedávno Koněvova/Husitská a teď opět Duk. hrdinů okolo Vel. paláce.

metropán

proč vedení měst? protože občané většinou přímo nerozhodují jakým způsobem se vydláždí náměstí, jaký vzhled budou mít zastávkové označníky, nátěr vozidel, kolik bude stromů, laviček atd. O tom opravdu rozhoduje vedení města. Rekonstrukce Dukelských hrdinů v Holešovicích je opět toho důkazem. Minimum zeleně, nesourodé povrchy, nesmyslné obrubníky…a prakticky všude asfalt. Harrigova úplně se stejné, o ještě horší jsou novostavby na zelené louce – tratě do Libuše, do Slivence atd. Nevím, zda Náměstí Olgy Scheinpflugové postavené na zelené louce lze považovat za moderní veřejný prostor…

Jakub

Polsko jede

218

U nás by to bylo naopak,teď by se postavilo 500 m a zbytek po roce 2030..

Daniel Jablonecký

Momentálně ano.