Trať podél Jizery opraví Strabag a AŽD Praha. Zvýší rychlost, kompletně přestaví maloskalské nádraží
Hlavní práce proběhnou během několikaměsíční výluky příští rok. Rychlost stoupne na 100 km/h.
Sdružení firem AŽD Praha a Strabag Rail vyhrálo soutěž na rekonstrukci části tratě z Liberce do Pardubic v úseku mezi Turnovem a Malou Skálou. Zásadní částí stavby bude kompletní přestavba stanice Malá Skála, má dojít i k mírnému zvýšení rychlosti na trati na 100 km/h.
O ukončení soutěže informovala Správa železnic v tiskové zprávě. Vítězná nabídka je 653,5 milionu korun, strop byl 725 milionů korun. Detaily o dalších nabídkách Správa železnic zatím na profilu zadavatele nezveřejnila. Práce budou probíhat hlavně příští rok včetně několikaměsíčního zastavení provozu. Kompletně má být hotovo na začátku roku 2026.
Největší změna čeká stanici Malá Skála, kde se upraví kolejiště. Bude zde nově zřízeno jedno vnější a jedno poloostrovní nástupiště přístupné přes centrální přechod.
Obnova čeká také tamní nádražní budovu. Původně plánovala Správa železnic ve stanici podchod, s tímto plánem ale u obce narazila.
Automatické hradlo a dálkové řízení
Součástí celé zakázky je i částečná rekonstrukce železničního svršku v úseku Turnov – Malá Skála, což umožní zvýšit traťovou rychlost. Dojde také k výměně zabezpečovacího zařízení. „Cílem investice je také zkrácení cestovních dob díky těsnějšímu sledu vlaků a zajištění bezbariérové přístupnosti k vlakům,“ uvedla Správa železnic v informačním letáku stavby. Maximální rychlost se zvýší na 100 km/h. Dosud se maximální rychlost mezi Turnovem a Malou Skálou pohybuje mezi 65 a 100 km/h, nejvyšší rychlost je ale jen na pár stovkách metrů trati.
Stávající traťové zabezpečovací zařízení bude nahrazeno automatickým hradlem s oddílovými návěstidly na trati. V základním stavu bude stanice dálkově ovládána z pracoviště dispečera ve stanici Stará Paka. Pro indikaci volnosti budou v úseku doplněny počítače náprav. Tři přejezdy, které se nacházejí v obvodu stanice, budou vybaveny novým světelným přejezdovým zabezpečovacím zařízením. Během akce dojde i k opravě 211 metrů dlouhého Rakouského tunelu, kde se odstraní průsaky vody.
Dopravci neuspěli se stížností na nekoordinované výluky Správy železnic, omezení na příští rok platí
Investice Správy železnic v Libereckém kraji se dlouhodobě zaměřují na opravy a lehké modernizace, které nepřinášejí zásadní zkrácení jízdních dob. To je i případ této akce.