Elektrizace Zlína: Do konce roku stavební povolení, příští rok tendr

Nádraží Zlín střed. Autor: Pavel Ševela, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=10506280Nádraží Zlín střed. Autor: Pavel Ševela, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=10506280

Nádraží Zlín střed a Otrokovice získají nová nástupiště, podchod a novou nádražní budovu.

Vlekoucí se příprava velké modernizace a elektrifikace trati z Otrokovic přes Zlín do Vizovic se sune do další fáze. Dopravní a energetický stavební úřad (DESÚ) vyzval účastníky stavebního řízení k seznámení s podklady pro rozhodnutí. Následně vydá stavební povolení; Správa železnic jej očekává do konce roku. O povolení požádala loni v prosinci.

Konkrétně jde o první dvě etapy stavby, a to o úsek Otrokovice – Zlín (včetně) a výpravní budovu Zlín střed. Složitější situace je u úseku Zlín (mimo) – Vizovice, pro který SŽ dosud nemá pravomocné územní rozhodnutí. Loni v prosince bylo sice vydáno, ministerstvo pro místní rozvoj se ale musí vypořádat se čtyřmi odvoláními.

„V úseku Otrokovice – Zlín plánujeme stavbu zahájit v roce 2026, vypsání soutěže na zhotovitele předpokládáme v polovině příštího roku. Podle zpracovaného plánu organizace výstavby bychom měli plynule navázat s úsekem Zlín – Vizovice v letech 2029 až 2030,“ uvedl mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.

V úseku Otrokovice – Zlín má SŽ vykoupeno přes 70 % potřebných pozemků, u čtyř majitelů aktuálně předpokládá vyvlastnění. V případě druhé části ze Zlína do Vizovic nemůže kvůli absenci pravomocného územního rozhodnutí zatím výkupy zahájit, podle Gavendy má ale SŽ i v tomto úseku zajištěno kolem 70 % pozemků, a to skrze smlouvy o smlouvě budoucí.

Celkové investiční náklady činí podle dokumentace pro územní rozhodnutí téměř 12 miliard korun, tyto odhadované náklady se ale aktuálně zpřesňují.

Projekt řeší elektrizaci celé trati z Otrokovic do Vizovic včetně vybudování druhé koleje v úseku Otrokovice – Zlín. S ohledem na plánový přechod na jednotnou trakční soustavu bude elektrizace provedena střídavou trakcí 25 kV 50 Hz. Maximální traťová rychlost bude zvýšena z dnešních 60 km/h na 100 km/h. V celém úseku je zahrnuto i vybavení systémem GSM-R a ETCS L2.

„Zásadních změn dozná stanice Zlín střed, poloha nádraží se přesune blíže ke Gahurově ulici. Nedílnou součástí je i modernizace nádraží v Otrokovicích, které dnes není připraveno na zvýšený rozsah dopravy na trati Zlín – Vizovice,“ doplnil Gavenda.

Obě uvedená nádraží získají například nová nástupiště, podchod a novou nádražní budovu. Stejně tak se modernizace dočká stanice ve Vizovicích, kde se plánuje vybudování autobusového terminálu a přestupního bodu mezi vlakem a autobusem.

Celkem tři přejezdy budou nahrazeny mimoúrovňovým křížením, velkorysé řešení představuje především zhruba dvousetmetrový tunel v Kvítkovicích. Další mimoúrovňová křížení jsou navržena na křižovatce ve zlínské části Prštné a v části Podvesná, kde se kříží železnice s trolejbusovou tratí. Po dokončení zůstane na 25kilometrové trati 21 přejezdů zabezpečených závorami.

V rámci stavby se zároveň zruší zastávky Otrokovice-Trávníky, Zlín-U Mlýna, Zlín-Malenovice a Zlín-Louky. Tato místa mají být v budoucnu obsloužena MHD. Nově naopak vznikne zastávka Zlín-Malenovice obec.

Po dokončení stavby se Zlín zařadí mezi krajská města, kam vede elektrifikovaná železnice, a jediným krajským městem „bez drátů“ zůstane Liberec. Podle původních plánů se mělo začít z vylepšováním zlínské tratě už v roce 2021, následně byl termín posunut na rok 2024.

Tagy elektrizace trati Otrokovice - Zlín - Vizovice Správa železnic
106 komentářů