Praha světelnými závorami omezí kolabující dopravu v Troji. Jen se přelije jinam, varuje TSK

Trojská ulice v Praze. Foto: TSKTrojská ulice v Praze. Foto: TSK

Navržené intervaly semaforů sníží propustnost oblasti kolem pražské zoo o 50–90 procent.

Pražské zastupitelstvo ve čtvrtek večer schválilo zavedení dynamické světelné závory na pomezí Troje a Bohnic.

Úprava intervalů semaforů má vyřešit dopravní kolony, které pravidelně postihují Trojskou ulici a znepříjemňují život tamním obyvatelům. Hlavní přístupová komunikace k pražské zoo je dlouhodobě přetížená, což se podepisuje i na zpožďování linek MHD. Výhledově by zde v rámci elektrifikace měly jezdit velkokapacitní trolejbusy.

Podle zastupitelů budou nově auta stát v neobydlené oblasti a vyčkávat před semafory na průjezd Trojou za jejími hranicemi, kde tak nezatěžují obyvatelstvo.

Opatření, kterému předcházela petice občanů, schválili zastupitelé jednomyslně. Světelnou závoru má Technická správa komunikací (TSK) zajistit „ihned“.

Provizorní regulační semafory mají vzniknout v ulici K Pazderkám. V první variantě by vznikl 76 metrů dlouhý vyhrazený jízdní pruh, kterým budou moci kolony objíždět autobusy. Nevýhodou je, že auta budou zastavována přímo před zahradami rodinných domů.

Druhá varianta umístí semafory 20 metrů za koncem hranice Prahy 8, kde je odstíní zeleň. Nevýhodou by však byl velmi krátký bus pruh, který zdrží autobusy.

Měření rychlosti nemá smysl

Petici podepsalo celkem 1277 lidí. Vyzývá město, aby kromě omezení průjezdu formou upravení intervalu semaforů také zajistilo úsekové měření rychlosti v Trojské.

Místní argumentují bezpečností dětí, jelikož v ulici je několik škol a došlo zde nedávno i k vážným nehodám. Dalšími důvody jsou „dopravní chaos“, vysoká rychlost projíždějících a obavy o životní prostředí.

Z materiálů, které probíral na úterním jednání magistrátní výbor pro dopravu, vyplývá, že policie s instalací radaru na měření rychlosti nesouhlasila. Ve vyjádření popisuje statistiku všech nehod v oblasti s tím, že ani jednu nezapříčinila vysoká rychlost. Doporučuje pouze zvýraznění zpomalovacích prvků a dopravního značení.

Do Zoo megatrolejbusem. Další dvě pražské autobusové linky si jdou pro povolení k elektrifikaci

Podle TSK projede Trojskou ulicí v pracovním dni 6 000–7 000 aut. Velké kolony nastávají hlavně v ranní špičce v období 7:30–9:30, kdy tudy projede 700 aut za hodinu.

Navržené světelné závory sníží propustnost ulice o 50–90 procent. Tomu odpovídá maximální počet 216 aut za hodinu. Podle propočtů TSK tak bude muset cca 1 800 vozidel denně využít jiné trasy.

Podle výpočtu naroste pro jízdy směrem do centra zájem zejména o trasu Čimická – Zenklova – V Holešovičkách.

Systémovější řešení?

Skutečné dopady instalace světelné závory budou podle TSK záviset na míře využívání signálních programů. „Můžeme konstatovat, že v ranním období bude mít navrhovaná regulace pozitivní vliv na plynulost a hustotu dopravy v Trojské ulici mezi zoo a Trojským mostem,“ uvádí dokument.

Přeliv do alternativní trasy tam však podle TSK dál zhorší kvalitu dopravy, často i s dopadem na spolehlivost tramvajového provozu.

Je pak otázkou, zda tento způsob regulace dopravy bude vhodným precedentem pro obdobné případy omezování automobilové dopravy, nebo zda má město hledat vhodnější systémové řešení,“ uzavírá TSK.

Tagy Bohnice Technická správa komunikací hl. m. Prahy Trojská zastupitelstvo hlavního města Prahy
324 komentářů