Po třech letech hotovo. Dvoukolejný Branický most s tratí na Kačerov se otevírá
Ministr vyzdvihl hlavně rychlost přípravy stavby samotné. Kapacita se zvýší o 40 procent.
Správa železnic slavnostně otevřela zdvoukolejněný Branický most. Spolu s ním se spouští provoz i na navazujícím úseku přes Krč až na přestavěnou zastávku Praha-Kačerov.
Vyšší kapacitu trati využijí kromě nákladních souprav také odkloněné osobní vlaky. Přestavba tři kilometry dlouhého úseku začala loni v létě, 85 procent z celkových nákladů, přes 2,6 miliardy korun, pokryje příspěvek z evropských fondů.
Otevření předcházel mohutný finiš stavebních firem, jak vypadala například zastávka Kačerov ještě tento týden v pondělí, se můžete podívat zde. Zatěžovací zkouška mostu proběhla před týdnem.
„Výzdoba zastávky Kačerov ukazuje, že české železnici neschází humor,“ uvedl s poukazem na originální výzdobu stanice Kačerov ministr dopravy Martin Kupka.
Dodal, že šlo o jednu z nejrychleji budovaných dopravních staveb v Česku. „EIA byla schválena v prosinci 2021. Vše včetně veškerých povolení netrvalo ani tři roky,“ pochválil ministr.
Obrazem: Šlechtična a Sergej testují zatížení dokončované druhé koleje Branického mostu
Kapacita trati narostla podle ředitele SŽ Jiřího Svobody o 40 procent, přestože navazující Chuchelský tunel zůstal jednokolejný. Trať se využije na odklony během modernizace Smíchovského nádraží a rekonstrukce či novostavby Vyšehradského mostu.
Branický most přezdívaný Most inteligence čekal na zdvoukolejnění od svého zprovoznění před 60 lety. Celkem se položilo 10 kilometrů kolejí. První běžný vlak vyjede na trať dnes v 17:25.
Místo velkého špuntu bude malý. Proč dvoukolejný Branický most ústí jen do jednokolejného tunelu
Trať budou využívat také vlaky mířící z Prahy do Berouna a dál do Plzně. Tím se uleví zejména zmíněnému mostu pod Vyšehradem.
Zavedení dvoukolejného provozu předcházela minulý čtvrtek zmíněná zatěžovací zkouška Branického mostu. Práce na mostě zahrnovaly obnovu kolejového svršku a trakčního vedení, nové je odvodnění a hydroizolační systém.
Stavbaři dále vyměnili most přes Údolní ulici. Stanici na Kačerově nyní tvoří oboustranné nástupiště dlouhé 230 metrů se zastřešením a novou přístupovou lávkou s výtahem. Traťová rychlost se zvýšila až na 100 km/h.
Obrazem: Přestavba Kačerova finišuje. Železniční zastávka má originální výzdobu s kačery
Zdvoukolejnění Branického mostu obnášelo bourání části stávající konstrukce, zhotovení nové desky, říms a izolací. Následovala sanace železobetonové konstrukce podle stavu jejích jednotlivých částí.