Deset až dvacet tripů denně, říká ministr. ETCS přinese i nečekaná zastavení vlaků

Displej ETCS v lokomotivě. Foto: Zdopravy.czDisplej ETCS v lokomotivě. Foto: Zdopravy.cz

Česko píše evropské agentuře ERA, aby zrychlila schvalování. Na papíry čeká RegioJet.

Českou železnici dělí dva a půl měsíce od zavedení takzvaného výhradního provozu pod novým evropským zabezpečovačem ETCS. Bezpečnější provoz přinese zejména na počátku roku i pro cestující někdy nečekané překvapení: náhlé prudké zastavení vlaku.

Jde o takzvaný trip, který vznikne při výpadku komunikace mezi zabezpečovačem ve vlaku a traťovou částí. Dobře tyto situace znají cestující na trati z Olomouce do Uničova, která je první s výhradním provozem a slouží i jako zkušební laboratoř pro zavádění ETCS. Loni tam docházelo k takovým situacím několikrát denně.

„V žádném případě nedojde k omezení dopravy. Je ale jasné, že zejména na začátku provozu budou desítky případů takového zastavení vlaků,“ uvedl Kupka. Upřesnil, že očekává mezi deseti až dvaceti tripy denně.

Osm výpadků za den. Blamáž s ETCS na Uničov pokračuje, problémů přibývá

K zastavení dochází většinou podle aktuálních dat kvůli rozpadu telefonického spojení. Laicky řešeno, dojde k výpadku signálu, jen řádově jednotky procent tripů způsobuje chyba obsluhy. I proto nyní Správa železnic (SŽ) na řadě míst posiluje antény pro lepší signál. V případě tratě Olomouc – Uničov se daří vlaky po tomto výpadku rozjet už během dvou minut.

Stíháme, říká stát i výrobce

Zástupci ministerstva, Drážního úřadu, Správy železnic a Alstomu jako hlavního dodavatele ETCS na dnešní tiskové konferenci uklidňovali, že přípravy běží podle plánu a v lednu dojde k postupnému zavedení výhradního provozu. Postupně roste počet hnacích vozidel i proškolených strojvedoucích. Aktuálně může pod ETCS jezdit 1 304 vozidel, proškoleno je 2 800 strojvedoucích. K naplnění potřeby provozu pod ETCS je potřeba ještě dalších sto vozidel a zhruba 1 200 strojvedoucích

Provoz pod ETCS se v lednu zavede postupně na čtyři etapy, Praha je na konci

Chybějícími vozidly se zapnutým ETCS  jsou například lokomotivy TRAXX od Alstomu. Ty ETCS mají, ale není zatím schválené. Do ledna by ale schválení mělo podle zástupců Drážního úřadu a Alstomu být vyřešené, mezitím bude povolen zkušební provoz se zapnutým zabezpečovačem. Zdržení nastalo na straně Evropské agentury pro železnici ERA, kde vyřizování žádostí trvá dlouhé měsíce. Ministr dopravy proto chystá dopis, ve kterém ERA požádá k rychlejšímu projednání. Schválená je také již instalace ETCS ve vozidlech 471 pro České dráhy.

Rozšířily se současně i úseky, kde je možné se zapnutým ETCS již jezdit. V úseku Praha – Česká Třebová skončila dlouhá výluka zabezpečovače mezi Přeloučí a Kostěnicemi, zabezpečovač je nyní zapnutý včetně stanice Pardubice.

Tagy alstom Drážní úřad ETCS Ministerstvo dopravy Správa železnic
255 komentářů