Efekt zrušení kanálu D–O–L. Napojení Olomouce na vysokorychlostní trať má být levnější

Stanice Brodek u Přerova. Foto: Mildamie / mapy.czStanice Brodek u Přerova. Foto: Mildamie / mapy.cz

Nové řešení má přinést i výrazně nižší kolejový přesmyk.

Správa železnic začíná měnit plány na novou spojku, díky které mají zajíždět do Olomouce vysokorychlostní vlaky. Součástí dvanáctikilometrové trati mezi Brodkem u Přerova na koridoru Praha – Přerov do Prosenic bude i nové řešení přesmyku u Rokytnice. Stavba má díky novému řešení vyjít levněji, než se dosud čekalo.

Jedním z důvodů změn je i zrušení územní ochrany pro vodní kanál Dunaj–Odra–Labe v této oblasti. „Aktuální návrh bylo možné zpracovat také proto, že už není nutné držet rezervu pro kanál Dunaj–Odra–Labe,“ uvedl mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.

Změna řešení vyplývá z dodatku ke smlouvě na projektování tohoto úseku se společnostmi Sagasta a Egis Rail. Podle dodatku je nutné upravit návrh kolejiště v celém obvodu stanice Brodek u Přerova, aby nedošlo ke zhoršení kapacitních parametrů. Musí tak dojít k posunu polohy nástupišť i kolejí. „To vyvolává nezbytné úpravy i na olomouckém zhlaví stanice. Výše uvedené nezbytné úpravy otevírají možnost hospodárné a ekonomicky optimální integrace tohoto záměru a záměru na vybudování kolejového přesmyku v oblasti Rokytnice u Přerova,“ uvádí se v dodatku. Přesmyk měl být původně samostatnou stavbou.

Správa železnic vybrala projektanty dalších 12 kilometrů VRT. Vyřeší napojení Olomouce

Nižší přesmyk až o deset metrů

Zásadní změnou bude především skutečnost, že stavby přesmyku budou díky úpravám výrazně níže nad terénem: Správa železnic uvádí, že až o deset metrů. „To významně snižuje výšku staveb nad terénem a zmírňuje dopad na krajinný ráz,“ uvádí se v dokumentu. „Pozitivní však bude vliv i co do nákladů: obě stavby integrované do jednoho celku budou nákladově efektivnější než v případě, že by se navrhly a realizovaly zvlášť,“ dodal Gavenda.

Veškerá propojení konvenční trati, přesmyku i VRT se odehrají ve volném terénu mezi Brodkem u Přerova a Rokytnicí. „V místě průchodu trati Olomouc – Přerov těmito obcemi již budou všechny koleje v úrovni terénu. S ohledem na probíhající jednání se samosprávami a další náměty na úpravu návrhu předpokládáme spuštění mapového portálu pro tento úsek v průběhu listopadu,“ upřesnil Gavenda.

Nová spojka bude na rychlost 320 km/h. Podle aktuálního letáku ke stavbě se má začít stavět v roce 2028. Využívat ji budou pouze osobní vlaky.

Trasa VRT spojky Brodek u Přerova - Prosenice. Foto: Správa železnicMapa úseku Prosenice - Brodek u Přerova. Foto: Správa železnic
Tagy Brodek u Přerova - Prosenice Egis Rail Sagasta Správa železnic VRT
88 komentářů