Efekt zrušení kanálu D–O–L. Napojení Olomouce na vysokorychlostní trať má být levnější

Stanice Brodek u Přerova. Foto: Mildamie / mapy.czStanice Brodek u Přerova. Foto: Mildamie / mapy.cz

Nové řešení má přinést i výrazně nižší kolejový přesmyk.

Odebírat
Upozornit na
guest
77 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Zlámalík

Přerov je zdá se taková past (nemůžu napsat černá díra) naší dopravy. Dosud není hotová dálnice a jezdí se tamtudy přes město a až to bude hotové, tak vznikne zase „proluka“ na VRT.

Standa

Otázka na SŽ. Budou od sjezdu po Olomouc 4 koleje ? Já jen ať se oddělí Os/náklad od dálkové dopravy?

Tomáš Záruba

Úsek Dluhonice – cca Červenka/Zábřeh by bylo vhodné zečtyřkolejnit zcela bez ohledu na VRT, takže bych to až tak nespojoval. Důležité je, aby to bylo kompatibilní.

xyz

… srov. s (i oficiální) argumentací, jak VRT prý uvolní kapacitu koridorů pro nákladní dopravu (tzn. bez zkapacitňování), takže náklady na ni vynaložené budou „ušetřeny jinde“.

Tomáš Záruba

No a? Vždyť ji od části dálkovky uvolní. Zrovna kolem Třebové docela významně.
Berte to tak, že takhle obrovský máme infrastrukturní dluh.

xyz

O. K., jestli ji uvolní**, pak netřeba dalších investic do konvenční tratě, protože kapacitu nákladní dopravě uvolní VRTka – viz např. šesbý bod zde https://www.vrt.cz/ – lišta vpravo.

** Nikde není psáno, že i s existencí VRT okolo Č. Třebové nebudou jezdit soukromí dopravci v osobní dopravě. S čímž VRTkové plánky vůbec nepočítají (jak můžou tvůrci tušit, jak se provozovatelé komerčních spojů zachovají?).

Motýl Emanuel

Nebudou, kvůli zástavbě to neprostrčíte Brodkem ani Grygovem, navíc byste musel zasáhnout do Království.

Petr

Já se stejně divím, že tu Olomouc nenapoji přímo, aby se tam nemuselo sjíždět. Sz říká, chceme napojit krajská města, pak jedno nechají pár km od VRT. Už vidím jak to bude v praxi fungovat, u přímo vedené trati by v OL zastavily všechny, spoje, u sjezdu tam nesjede zadny, max nějaký courak.

Igor

Doporučuji kouknout na mapu a předložit jak vaše přímá trať mezi Ostravou a Brnem protne Olomouc. Nezapomeňte sjezd v uzlu u Hranic, minimalizovat jízdu přes kopce (co nejvíce se držet u řeky Bečvy v rovině) aby vaše trasa byla co nejlevnější a ideálně nebrat Olomouc úvratí, protože to je pěkně zbytečný zabiják času, když nejedete do Olomouce. Možná byste se pak přestav divit, jak by vám ta trasa vycházela 20 km mimo Olomouc a úplně jiným směrem.

Jiří Kocurek

A ještě by měl minout vojenský prostor Libavá. Jednak tam nikdo nebydlí, druhak VRT zkrz tankovou střelnici není dobrý nápad.

Jarda Š.

Ta VRT by přes VP Libavá musela jít tunelem i kvůli niveletě, což by byla nesmyslně drahá záležitost.

Jiří Kocurek

A to je ten třetí důvod, díky za doplnění.

Zlámalík

Praha – úvrať v Brně – úvrať v Olomouci – Ostrava. Mně to vychází dobře. Do Vídně v Brně bez úvratě. 🙂

Náhodný Kolemjdoucí

A co úvrať v Jihlavě?

Zlámalík

A sakra. S atomem jsem nepočítal 🙂

Alibaba

Bude možná.

TnM

Ono by stacilo kdyby na VRT Hana u Rokytnice vybudovali stanici. Vlaky ktere nebudou sjizdet do Prerova (tj. prime Viden-Polsko) profrci 10 km od Olomouce bez moznosti zastaveni.
Hlavne ze se chysta terminal u 50tisicove Jihlavy. Ale 100tis. Olomouc + 50tis. Prerov budou obslouzene jen sjezdem z VRT, tj. jen pomalou vrstvou vlaku.

Cestujici z Olomouce tedy na vlak do Vidne bude muset cestovat courakem do Brna a tam presednout.

Projektant

Courákem myslíte Ex15 v hodinovém taktu, který mezi Olomoucí a Brnem nikde nezastaví?

TnM

Courakem myslim nutnost prestupu v 70 km vzdalenem Brne, kdyz na potencialni ‚terminal Olomouc-Hana‘ 10 km od mesta by bylo zcela legitimne mozne si dojet autem nebo, pro zdatnejsi, na kole – bez nutnosti prestupu. Prestup znamena spalene desetiminuty, diskomfort a je to zasadni aspekt proc lidi preferuji IAD. V sitovem provozu je samozrejme nezbytny ale kdyz mu jde rozumne predejit, tak je dobre mu predchazet. Jeste ‚lepší‘ situace je dojizdka z Olomouce do Polska. Letiste Katovice/Krakov a jine casto vyuzivane cile. Ex11 jede sice primo Olomouc-Ostrava, ale jede do Vitkovic! Vyhyba se prestupni stanici na dalsi linky VRT. Takze… Číst vice »

hor411

No, já si myslím, že tu Ex11 udělají nakonec přes Svinov, Hlavák a Střed, jestli teda má končit v Havířově…

fous55

Expresy Praha – Drážďany, pokud nějaké budou, v Ústí nad Labem asi zastaví. Ale expresy Berlín – Vídeň (obdoba Vídeň – Varšava) v Ústí zastavovat nebudou ani náhodou, i když si to naivní ústečtí politici myslí, protože to je příliš malá díra a žádný dopravce tam nebude zastavovat pro 5 cestujících do Vídně nebo Berlína, natož pak na tuzemskou přepravu lidí z Ústí do Prahy či Brna.

xyz

Srov. s oficiální argumentací, jak pro místa s VRTkovou zastávkou a jejich okolí se zvýší význam vč. masivního denního dojíždění do Prahy – což by platilo i pro Ústí.

Mmch. v Drážďanech žádné dálkové spoje z Prahy končit nebudou (ani by to nedávalo logiku – vše tedy má pokračovat do Berlína, ale nabízel by se i směr Lipsko + odtud dál do západní části SRN).

P. S. Proč vlastně dnes komerční spoje Regiojetu zastavují v Břeclavi? Neměly by tudy projíždět, stejně jako budou komerční „VRT-Sprintery“ projíždět Břeclav? https://vrtky.cz/documents/159614952/164599101/Linkov%C3%A9+veden%C3%AD.png/b743f4d4-f0f6-4734-86d3-806f71930827?t=1722596981194

xyz

A ani nikam dál (ani na jednu stranu) nepojede (ani do Šumperka (kam naopak z Brně pojede „couravá“ linka přes Vyškov a Prostějov), ani do Jeseníku, ani do Bruntálu; nikam!)

Celkově velmi podivná linka, u které budu velmi zvědav na vytížení, zejména v mimošpičkových časech.

Tomáš Záruba

Sjezd z VRT nerovná se nutně pomalá vrstva (zejména třeba OL – Brno, že), navíc být obsloužen na „normálním“ nádraží přímo je mnohem lepší než muset popojíždět kamsi na Větrnou Hůrku. To je řešení „pro vesnice a městečka v okolí“, ne pro krajské město, šmarjá. A díky tomu pak Brno – Ostrava nonstop za cca půlhodinu.

Jiří Šrámek

Pokuste se, prosím, své trable s cestováním vlakem v Olomouci popsat nám z Liberce. Ale nějak šetrně, prosím Vás.

Vlastimil Kocurek

Ještě jste zapomněl Prostějov. Je to aglomerace O-P-P.

TnM

V pripade terminalu na VRT u Rokytnice je Prostejov uz trochu z ruky, nicmene ano, i ten by byl v kratke dojezdove vzdalenosti autem. Proste cela stredni Morava.

Alibaba

Pro Prostějov jsem navrhoval terminál na VRT někde u Tovačova a trať z tovačova protáhnout do Prostějova.

TnM

To je ale sotousovina. Takze uprostred teziste okolnich dalnic tak, aby to autem bylo vsude stejně nedostupne, ale hlavně ze by byla nova lokalka Tovacov-Prostejov 😀

xyz

Kdyby už, tak spojnice okresních měst Prostějova a Kroměříže, dosud železničně propojených pouze oklikou.

A VRT-stanice na křížení těch tratí by znamenala „snadný přestup do regionu“ (tedy výraz použitý i v oficiálních VRTkových prezentacích, mj. https://www.spravazeleznic.cz/documents/50004227/129561401/Prezentace+JABLO%C5%87OV%2C+b%C5%99ezen+2022/40d4b530-3474-4a79-bc05-1be6afc6f45d, přičemž žádná taková stanice není na VRT Brno – Ostrava plánována).

xyz

To platí jen někdy, viz Liberec takříkajíc odbytý Všejanskou spojkou, Zlín nadále na „slepé“ trati nebo Karlovy Vary odbyté novou tratí vedenou z Prahy úplně jinudy než rovnou na západ do KV – nejprve na sever, pak severozápad a nakonec na jihozápad.

Jinak, Olomouci se po dokončení VRT zhorší i vlakové spojení s Pard(/Hrad)ubicemi.

TnM

Tak to obecne cele stredo-severni Morave. Tedy tomu co je na soucasnem hlavnim koridoru. Proste vychodni Čechy uz nebudou na hlavni pateri. Tedy cestovani z vychodnich Cech na Moravu omezi svou nabídku.

Alibaba

Primárně VRT Moravská Brána a VRT Haná spojuje Ostravu a Brno. Takžr do Olomouce budou sjezdy na obě strany, a na obou sjezdech jsou vplánu rychlé linky do Brna a Ostravy.

Petr

Já se stejně divím, že tu Olomouc nenapíšeš přímo, aby se tam nemuselo sjíždět. Sz říká, chceme napojit krajská města, pak jedno nechají pár km od VRT. Už vidím jak to bude v praxi fungovat, u přímo vedené trati by v OL zastavili všechny, spoje, u sjezdu tam nejede zadny, max nějaký courak.

Lysimachia

Levnější super, teď ještě aby se VRT začaly dřív stavět. Ale to je se současným vedením SŽ (a pověstným pracovním nasazením zaměstanců) přání z říše snů.

Marek Pinkava

Zastavte se prosím u nás naproti masaryčce, můžeme pracovní nasazení v přípravě VRT probrat osobně. Případně dnes večer jedna z desítek veřejných prezentací, tentokrát v Mančicích. Vrátíme se domu sice zase až v noci, ale to je přece běžné…

Nabízíme také řadu volných pozic, je možné se do přípravy zapojit a ještě to celé zrychlit, mrkněte na náš web…

Tomáš Záruba

Internetové plivance jedu bych navrhoval spíš neřešit…

Jinak jestli jsem to pochopil dobře a v tom Brodku uděláte vlastně zárodek čtyřkolejky směr OL (resp. na její případné doplnění stanice bude uzpůsobena co do peronů apod), tak fajn a jen tak dál! 🙂

Marek Pinkava

Přesně tak je to vymyšlené…

Jiří Kocurek

Držím palce a přeju pevné nervy.

hor411

A jak byste nazval to veřejné lhaní SŽ, když řekne nějaký termín a pak to „jen tak“ o 5 let posune? Se nedivte že si všichni myslíme, že to nebude nikdy

Jiří Kocurek

Projednával jste někdy nějakou větší akci, řekněme přípojky s 50 majiteli důmů v ulici? Ne vždy jsou doma v dohotnutý termín…

Některé věci prostě nejdou tak rychle a proto byste měl nadávat na ŘSD, že D35 je v nedohlednu, projezdnává se totiž již přes 20 let a ještě se nestaví v celé délce. …. ach jo.

hor411

No jako dobře, tak ale tak si nevymýšlejte nesmyslné termíny, že… Viz tady v podcastu loni v září říkal Marin Švehlík – cituju „… velká část už do roku 30 by měla být v provozu…“ a hned za chvilku „… ten bouřlivý rozvoj dokončování velkých úseků VRT padne tak do 5-6 let už…“. A nebojte, na ŘSD se nadává taky, ne že ne, jen teď prostě mají výsledky

Air Traveller

zas z toho nedelejte kovbojku. kazdy, kdo je schopny aspon elementarniho premysleni, vi, ze vsechny terminy jsou variabilni a fixnim se stane az v okamziku, kdy se kopne.

nejaky termin si fat musi, aby k nemu smerovali aktivity, a pak se holt parkrat posune.

sz v tomhle neni nijak mimoradna, podivejte se na silnice, co se ted s velkou slavou stavi – vsechny byly desetkrat odlozeny a po vetsine se melo jezdit treba pred deseti lety.

***** Petr

Tak to nasazení je zajisté nesmírné. A ještě zbyde čas na brouzdání po netu. 😜

Jiří Kocurek

Můžete ho naprášit, bude o jednoho míň, půjde to pomaleji a zbytku zakážete i 10min pauzu na kafe, aby se to dohnalo. Budete mít svoje – VRT nebude!

Jiří Kocurek

Mezi 8:00 a 14:00 totiž většinu obyvatel neseženete, jsou v práci. Takže s nimi budete jednat až po 14:00 a mít tak odpolední směnu.

Aneb budem házet klacky pod nohy, protože neběží dost rychle. Tím určitě doběhně rychleji.

Jiří Kocurek

Ale dle plusek soudím, že odpolední směna je zákonem zakázaná.

xyz

Ještě že jste nakonec ten terminál Pučery do projektu vrátili, jinak byste moc přínosů pro Mančice prezentovat nemohli.

Ale i tak – pouze 1h takt zastavování, v příměstské dopravě dost nedostatečný.

Jak se všichni ti lidé, kteří k tomu terminálu z širokého okolí dojedou, vejdou (zejména ve špičce) do toho jediného zastavujícího vlaku za hodinu?

xyz

Mmch. Mančice spadají pod Dolní Chvatliny, které zveřejnily např. toto https://www.dolnichvatliny.cz/informace/informace-pro-obcany-vysokorychlostni-zeleznicni-trat/.

Chtěl jsem se na stránky Dobré správy podívat na prezentaci určenou Dolním Chvatlinám/Mančicím, dle Googlu na jejích stránkách nějaké info je/bylo, ale když kliknu, tak ta část stránek Dobré správy po mě požaduje uživatelské jméno/heslo.

Petr

V České republice a něco levnější? Tomu snad nikdo nemůže věřit…

Air Traveller

ja jo. vy ne?

J.K.

Které vysokorychlostní spoje budou využívat tohle, když směr na Prahu bude přes Přerov?

hor411

Podle mapky linkového vedení (předpoklad 2050), třeba Ex2 (Cheb-Žilina přes ČT) a Ex11 (Kladno/Letiště – Havířov přes ČT)

J.K.

No nakonec bude to nová trať v rovině , když tak se na to může pustit i pomalejší vrstva a pomůže to kapacitě obecně…

Tomáš

To ano, ale na Ex2 se nebudou nasazovat jednotky na 320. Max něco jako Railjety na 230 km/h.

hor411

A co? Beztak tam bude Vmax 230, proč by to stavěli na rychlejší vlaky, když tam stejně nikdy nepojedou? Pokud vím, tak VRT od Olomouce na Hradec/Pardubice se neplánuje

Alibaba

Staví se to pro rychlejší vlaky, oritiže se to bude stavět jednou (a pak to nikdo nikdy nepředělá), ale vlaky se můžou měnit a doplňovat.
Na těch nájezdech 230 být může. VRT bude navržena 350 km/h provozně 320.

Ale plánuje se mezi Olomoucí a Pardubicema několik úseků na 200 a z Pardubic VRT do Prahy, takže rychlé vlaky i něco využijí.

xyz

Pak by to znamenalo, že přes „vysokorychlostní“ žst. Hranice na Moravě dle schématu https://vrtky.cz/documents/159614952/164599101/Linkov%C3%A9+veden%C3%AD.png/b743f4d4-f0f6-4734-86d3-806f71930827?t=1722596981194 nepojede žádný skutečně vysokorychlostní (320 km/h) vlak.

Nicméně – těch 320 km/h by jednotka využila od Prahy k Pardubicím.

v

Přerov objedete, zastávka nad Přerovem zkrátí jízdní dobu o nějakých 6 minut, což je při rychlosti 300 km/h celých 30 km !!!

Standa

Si myslíte že z Ostravy na Pardubice/ Hradec nikdo nejezdí?

Adam Ř

Někdo jo, ale ti se můžou spokojit s ± současným koridorem (údolí Orlice snad dočká paralelní lepší tratí)

J.K.

No pokud z té relace vymažete Prahu tak to na novou VRT nebude, ale co už , kapacitě to pomůže, snad to v rovině nebude stát raketu.

Zesp

Aha, takže přesmyk, který se dle původních plánů „již brzy“ stavět, je tím pádem pohřben do mlhavé a hodně vzdálené nejistoty VRT. Koho zase toto napadlo, takhle ho zazdít…

Alibaba

Zazdili to asi stratégové na základě plánů VRT.

a8n

Natolik již brzy, že ani po 5 letech od vydání příslušné aktualizace ZÚR (na kterou se čekalo podobnou dobu) stále není v územních plánech, takže se nedalo ani žádat o územní rozhodnutí.

Adam Eidam

DOL aneb Milošův vlhký sen.

janvagala

No, jen aby to nebylo stejně s VRT.

Jiří Kocurek

On se DOL dostal někde do fáze projednávání územního rozhodnutí? (srovnej s Prosenice-Hranice)
Někdo pro DOL zadával podrobný geologický průzkum v místě budoucích zdymadel? (srov. Krušnohorský tunel)

hor411

Není to jedno? Výsledek je stejný. Vsadíme se, že za 2 roky tu stavbu VRT o další dva posunete? Dokonce bych se vsadil, že i ty dvě stavby na trase Brno-Přerov, co se mají příští rok začít stavět, se o další rok posunou 😀 (ne, teď si dělám srandu, ale … no, budeme doufat, že aspoň to se začne)

Šalina na Špilas

A Ejpovický tunel vlastně taky neexistuje. Prosím, zkusme nebýt až přehnaně kritičtí, kritičtí jo, ale rozumně, ne stylem, že vše je na ho….

xyz

Ejpovický tunel je do značné míry něco jiného, mj. šlo o (i tak realizovanou s několikaletým odstupem oproti dalším úsekům té tratě) „koridorizaci“, která sice v těch 6 km tratě byla drahá, ale tím pádem nebylo potřeba modernizovat cca 12 km stávající tratě.

Podobný případ u VRTek není snad nikde.

xyz

… přičemž ani takové řešení není/nebude použito všude, viz plán modernizace úseku „od Nesovic dál“ ve stávající stopě aneb namísto cca 2,2km přeložky od Nesovic za Nemotice https://mapy.cz/s/kutefadada vč. zrušení tratě přes Brankovice a převedení nynější žst. Nemotice na prostý „nákladní obvod“ se má modernizovat cca 6,5km úsek vč. modernizace žst. Nemotice.

tarten

Samozřejmě že to není jedno. VRT je vážně míněná záležitost a postupuje. DOL byla pitomost.

hor411

Postupuje… ok, souhlas, už mlčím

janvagala

Myšleno ironicky. Měl tam být smajlík, uznávám.
Ale ty by si to stejně napsal. Ty to potřebuješ k životu.

pan z kupe

DOL nahrazuje „Iniciativa Trojmoří“, sice s kanálem se “ zatim“ nepočítá, ale vše je ve hře!

Adam Eidam

Další anál Miloše Zemana?