Přehledně: Nejdříve v roce 2032. Kdy a kde se v Česku podle slibů SŽ svezete rychlovlakem

V roce 2022 dovezla Správa železnic do Česka na ukázku vysokorychlostní jednotku TGV. Náklady zaplatili dodavatelé Správy železnic. Zda se putovní výstavka bude do spuštění reálného provozu ještě opakovat, není zatím jasné. Foto: Ministerstvo dopravyV roce 2022 dovezla Správa železnic do Česka na ukázku vysokorychlostní jednotku TGV. Náklady zaplatili dodavatelé Správy železnic. Zda se putovní výstavka bude do spuštění reálného provozu ještě opakovat, není zatím jasné. Foto: Ministerstvo dopravy

Zahájení řady staveb se posouvá až do příští dekády.

Šedesát let poté, co v Japonsku vyjel první šinkansen, projedná zítra česká vláda informaci o tom, že příprava budování vysokorychlostních tratí nabrala další zpoždění. V řadě případů půjde o prodlevu i pět let.

Vzhledem k velmi chaotickým informacím na webu Správy železnic i ministerstva dopravy přinášíme stručný přehled stavu přípravy a posunutých termínů jednotlivých rychlotratí. Na základě dlouhodobých zkušeností s přípravami dopravních staveb v Česku si dovolujeme upozornit, že termíny ve vládním materiálu nejsou nijak závazné a lze očekávat, že dojde k dalšímu zpoždění. Informace jsou z oficiálního dokumentu pro vládu.

RS 1 Praha – Brno – Ostrava – Katowice

Stavba rozdělena do několika úseků
VRT Praha jižní větev (vč. Jahodnické spojky) – práce se soustřeďují na zpracování projektové dokumentace a vyhledání technického řešení. Probíhá intenzívní projednání záměru s dotčenými samosprávami. Začátek stavby v roce 2031/32, dokončení 2035/2036.

VRT Praha severní větev (4. kolej Praha – Libeň) – běží práce na zpracování projektové dokumentace, teprve ve fázi pro EIA. Zahájení stavby v roce 2028/2029 a zprovoznění po roce 2032.

VRT Polabí a VRT Střední Čechy – běží projektová příprava. Zahájení stavby v roce 2030, zprovoznění 2035.

VRT Vysočina II – probíhá výběrové řízení na dodavatele projektové dokumentace. Zahájení stavby v roce 2031, zprovoznění v roce 2035/2036.

VRT Vysočina I – běží projektová příprava, úsek je posuzován v rámci studie financování PPP. Zahájení v roce 2031, zprovoznění v roce 2035/2036.

VRT Moravská brána I a II – téměř dokončená projektová dokumentace, bylo již podáno oznámení EIA. Řeší se financování formou PPP. Zahájení v roce 2028, zprovoznění v roce 2033.

Modernizace Brno – Přerov – Celkem pět staveb. První začnou příští rok. Nejde o vysokorychlostní trať, ale bývá mezi němi uváděna pod marketingovým názvem Rychlá spojení. Modernizace měla podle původních plánů Správy železnic dávno probíhat. Poslední úseky se mají začít stavět v roce 2027.

Úsek Ostrava – Katowice připravuje polská strana, o něm vládní dokument zcela mlčí.

Další zpoždění pro rychlovlaky. Stavět se začne nejdříve za pět let, přiznává stát

RS 2 Brno – Břeclav – Vídeň/Bratislava (VRT Jižní Morava)

Téměř dokončená projektová dokumentace, řeší se financování formou PPP. Zahájení v roce 2028, zprovoznění v roce 2033.

RS 3 Praha – Beroun – Domažlice – státní hranice
Dokumentace neuvádí termín zahájení stavby Berounského tunelu. „S největším objemem prací se počítá v letech 2026–2028. Realizace zakázek stavby by měla být ukončena v roce 2035,“ píše se v textu.

Úseky z Plzně na státní hranici budou na 200 km/h, první úseky se mají začít stavět v roce 2026.

RS 4 Praha – Ústí nad Labem – Drážďany

VRT Podřipsko –  Zahájení stavby nejdříve v roce 2030, zprovoznění 2035.

Krušnohorský tunel – Začátek stavby 2030, zprovoznění 2040.

Ústí nad Labem – Chabařovice – zahájení 2030, zprovoznění 2040.

Pro úsek Českým Středohořím neuvádí Správa železnic aktuálně žádný termín.

RS 5 Praha – Hradec Králové / Pardubice – Wrocław

SŽ zpracovala vlastními silami doplnění Studie proveditelnosti RS 5 VRT Praha – Hradec Králové – Wrocław. Termín zahájení neznámý.

Tagy Správa železnic VRT Vysokorychlostní tratě v Česku
265 komentářů