Přehledně: Nejdříve v roce 2032. Kdy a kde se v Česku podle slibů SŽ svezete rychlovlakem
Zahájení řady staveb se posouvá až do příští dekády.
Šedesát let poté, co v Japonsku vyjel první šinkansen, projedná zítra česká vláda informaci o tom, že příprava budování vysokorychlostních tratí nabrala další zpoždění. V řadě případů půjde o prodlevu i pět let.
Vzhledem k velmi chaotickým informacím na webu Správy železnic i ministerstva dopravy přinášíme stručný přehled stavu přípravy a posunutých termínů jednotlivých rychlotratí. Na základě dlouhodobých zkušeností s přípravami dopravních staveb v Česku si dovolujeme upozornit, že termíny ve vládním materiálu nejsou nijak závazné a lze očekávat, že dojde k dalšímu zpoždění. Informace jsou z oficiálního dokumentu pro vládu.
RS 1 Praha – Brno – Ostrava – Katowice
Stavba rozdělena do několika úseků
VRT Praha jižní větev (vč. Jahodnické spojky) – práce se soustřeďují na zpracování projektové dokumentace a vyhledání technického řešení. Probíhá intenzívní projednání záměru s dotčenými samosprávami. Začátek stavby v roce 2031/32, dokončení 2035/2036.
VRT Praha severní větev (4. kolej Praha – Libeň) – běží práce na zpracování projektové dokumentace, teprve ve fázi pro EIA. Zahájení stavby v roce 2028/2029 a zprovoznění po roce 2032.
VRT Polabí a VRT Střední Čechy – běží projektová příprava. Zahájení stavby v roce 2030, zprovoznění 2035.
VRT Vysočina II – probíhá výběrové řízení na dodavatele projektové dokumentace. Zahájení stavby v roce 2031, zprovoznění v roce 2035/2036.
VRT Vysočina I – běží projektová příprava, úsek je posuzován v rámci studie financování PPP. Zahájení v roce 2031, zprovoznění v roce 2035/2036.
VRT Moravská brána I a II – téměř dokončená projektová dokumentace, bylo již podáno oznámení EIA. Řeší se financování formou PPP. Zahájení v roce 2028, zprovoznění v roce 2033.
Modernizace Brno – Přerov – Celkem pět staveb. První začnou příští rok. Nejde o vysokorychlostní trať, ale bývá mezi němi uváděna pod marketingovým názvem Rychlá spojení. Modernizace měla podle původních plánů Správy železnic dávno probíhat. Poslední úseky se mají začít stavět v roce 2027.
Úsek Ostrava – Katowice připravuje polská strana, o něm vládní dokument zcela mlčí.
Další zpoždění pro rychlovlaky. Stavět se začne nejdříve za pět let, přiznává stát
RS 2 Brno – Břeclav – Vídeň/Bratislava (VRT Jižní Morava)
Téměř dokončená projektová dokumentace, řeší se financování formou PPP. Zahájení v roce 2028, zprovoznění v roce 2033.
RS 3 Praha – Beroun – Domažlice – státní hranice
Dokumentace neuvádí termín zahájení stavby Berounského tunelu. „S největším objemem prací se počítá v letech 2026–2028. Realizace zakázek stavby by měla být ukončena v roce 2035,“ píše se v textu.
Úseky z Plzně na státní hranici budou na 200 km/h, první úseky se mají začít stavět v roce 2026.
RS 4 Praha – Ústí nad Labem – Drážďany
VRT Podřipsko – Zahájení stavby nejdříve v roce 2030, zprovoznění 2035.
Krušnohorský tunel – Začátek stavby 2030, zprovoznění 2040.
Ústí nad Labem – Chabařovice – zahájení 2030, zprovoznění 2040.
Pro úsek Českým Středohořím neuvádí Správa železnic aktuálně žádný termín.
RS 5 Praha – Hradec Králové / Pardubice – Wrocław
SŽ zpracovala vlastními silami doplnění Studie proveditelnosti RS 5 VRT Praha – Hradec Králové – Wrocław. Termín zahájení neznámý.