Přehledně: Nejdříve v roce 2032. Kdy a kde se v Česku podle slibů SŽ svezete rychlovlakem

V roce 2022 dovezla Správa železnic do Česka na ukázku vysokorychlostní jednotku TGV. Náklady zaplatili dodavatelé Správy železnic. Zda se putovní výstavka bude do spuštění reálného provozu ještě opakovat, není zatím jasné. Foto: Ministerstvo dopravyV roce 2022 dovezla Správa železnic do Česka na ukázku vysokorychlostní jednotku TGV. Náklady zaplatili dodavatelé Správy železnic. Zda se putovní výstavka bude do spuštění reálného provozu ještě opakovat, není zatím jasné. Foto: Ministerstvo dopravy

Zahájení řady staveb se posouvá až do příští dekády.

Odebírat
Upozornit na
guest
170 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Daddy

Max někde 200km, ale víc to nebude. VRT tady nikdy nebude

GFM

Mě překvapuje, že někdo věřil původním termínům. Byly stanoveny v době, kdy se začínalo projektovat. A projektovaly se DÚRky, změnil se stavební zákon a vše se musí předělat na DPS. A realita dalších termínu je taky ve hvězdách. Žádná dokumentace není na DESU, teprve teď se domlouvá financování. A ta mela co se strhne po vydání prvního uzemka bude taky výživná. Připravit se to umí, ale byrokracie a nimby posunou termíny ještě na pozdější dobu.

alex

Velmi se bojím, že financování z evropských prostředků zase nestihneme, stejně jako u stavby dálniční infrastruktury, kterou teď stavíme své, ačkoliv jsme poslední dvě dekády mohli vše dobudovat s minimálními náklady pro státní rozpočet. Neskutečná ostuda a neschopnost všech vlád, které dosud vládly. U správy železnic udělat hloubkový audit a obměnit vrcholový management, neskutečné špatně vedená organizace. Nejsou za ní vidět žádné výsledky, pouze sliby sliby sliby.

Martin

To urcite nestihneme…

Liliput

Jednodušší je SŽ opustit, ať se uživí z práce svých rukou a svých hlav. Už ani haléř státní dotací (na státní dluh) !!!!

A na 10% délky státních tratí ze současné sítě SŽ ať hospodaří buď koncesionáři anebo zbrusu nová státní firma, např. s lidmi ze státní firmy Letiště Praha, která státní dotace nepotřebuje.

Na rozdíl od cca bilionu státních dotací (vesměs na státní dluh), který dosud spotřebovala SŽ, ale ten utracený cca bilion není prostě vidět.

Jan Merc

Neměl by někdo odkaz na tu aktualizovanou studii k RS 5 ? Na webu SŽDC jsem ji nedohledal. Předem děkuji

Daniel Jablonecký

V Česku se vozíme rychlovlakem už nějakých 15 let. Akorát je jeho rychlost omezena na 160 km/h.

Honza

Kéž by alespoň to jezdilo průměrně 160 km/hod. Třeba průměrná rychlost z Kolína do Prahy na zrekonstruovaném koridoru je úctyhodných cca 105 km/hod. A to v mnoha případech ještě míň… 😀

Honza

A kvůli přetížení trati je to rok co rok horší a horší. V jízdním řádu na příští rok několika rychlíkům zase přidali minutu.

Vlastimil Kocurek

Tak, když se stálo půl hodiny kvůli stavbě nádraží v Pardubicích, tak ta minuta byla fakt dost málo.

Honza

„Již v současné době je toto opatření uplatňováno například na traťovém úseku Praha – Kolín, kde jsou vlaky dálkové osobní dopravy zpomaleny až o 5–7 minut,“ uvedla Správa železnic.

Ano. Pamatuji si, že jsem v roce 2000 jezdil do Prahy za 31 až 34 min. Dneska klidně i za 42. A to ještě pokud nezůstane stát vlak v tunelu před hlavákem…

xyz

V roce 2000 zase mohl zůstat stát před Hrabovkou nebo před Vítkovem, že.

PavelP

Taky mě to nedávno překvapilo, není to vůbec 160. Brno Břeclav a naopak se jakž takž drží, teď je teda omezení v Zabčicích

Vlastimil Kocurek

Jak to myslíte, proč sem píšete flagrantní lži ?? A ještě sem mícháte věci, které spolu a ni nesouvisí. Ano jak píše Honza 105,
protože okolo Orlice je 70, koridor je přetížený, což snižuje jeho rychlost. To chcete nějak zamlžit situaci, mlžením se ale do civilizace nedostaneme.

Honza

Já si myslím, že to myslel jako ironii. 😉

Honza

Tohle je hrozná neschopnost Ministerstvo dopravy a Správy železnic… Proto taky tato země jako celá Evropa jde do kytek s jinými konkurenty ve světě.

DavidS

Já nechápu, jak se všechny projekty můžou posunout o 5 let. Vždyť jsou v různých fázích přípravy. To vážně někdo řekl, že je to ok posunout vše naráz?

Vlastimil Kocurek

Protože chybí cílový manažment, kdy by se závazně určilo, kdy to půjde do provozu, a tomu by se přizpůsobily všechny zdroje, i platy lidí, co na tom dělají. Takto je to jen písnička, proč to nejde.
prostě tento stát řídit velké akce neumí. NE tato vláda, žádná vláda to neuměla. Stáváme se směšnými.

Petr

Tak to, že si neumíme vládnout, nám už dávno řekli sousedé. 🙁

Ondra L.

Tak ze by Fiala pro neplneni vladniho zadani spravedlive vyhodil i Kupku? No, je otazka, jestli touhle komedii nebylo vladni zadani naopak naplneno.

Honza

Nejhorší na tom je, že se tam někdo schopný jen tak v následujících 5 letech určitě neobjeví. Předchozí garnitura udělala ve věci VRT ještě větší nic.

Coudy

Takže na dlouhou dobu jediný otevřený bude úsek z Ostravy na hranice s Polskem. Jen proto, že to je jediný úsek, který připravují Poláci. Ve stínu tohoto budou vypadat ty známé důvody, proč to vlastně nejde velmi pikantně:))

Radek M.

Tím bych si nebyl tak jistý, v Polsku za poslední půlrok stihli odsunout termíny stavby prakticky celého CPK (polský projekt VRT) taky o několik let, jestli jsem to správně pochopil, tak do roku 2035 mají mít hotovou jenom základní kostru (mezi kterou už ani neřadí úsek Katowice – Ostrava)

madusan

Vzhledem k úpadku Evropského průmyslu a celé ekonomiky a tzv.nerůstu, a právě růstu státního dluhu je zajímavá otázka kdo to zaplatí.Ty hromádky jsou prázdne.A nebo bruselistické rotačky pojedou na plný výkon a zase to inflačně odnese řádový danový plátce.A zdroje nesů,jak slyšíme ze všech stran, tak nevím.

tarten

Ze všech stran možná v nějaké dezolátní bublině. Takový úpadek kapitalismu trvá už pěkných pár století. Je to jen převlečený tlak na efektivitu.

Honza

To není úpadek kapitalismu. Kdyby to bylo kapitalismem, tak upadá celý svět. Ale tomu tak není. Zjevně Evropa zaspala a ujel jí vlak a předběhly jí jiné země.

Vlastimil Kocurek

********

Vlastimil Kocurek

To jsou spekulace. Když se tady pravidelně reklama, přijmeme v Německu elektrikáře za 100.000,- měsíčně, nemyslím, že by třeba němečtí občané něco tak hrozně odnášeli. Odnesou to země, které mají nejhorší strukturu průmyslu, a přebytek průmyslu v násobcích, a to jsme my, Slovensko, Polsko, Maďarsko a Německo. Bohatství zemí dnes určuje struktura průmyslu a minimalizace lidé, kteří v něm pracují. V Dánsku budou stále v pohodě, přestože ta země nic netěží. Podobně v Holandsku. Čili nejde to ze všech stran.

Juraj

Tak to vypadá, že 2031 is the new 2026.

SŽ při každém odkladu všechna zahájení staveb nahrne do jediného roku. Doteď to vypadalo, že v roce 2026 se rozkope prakticky celá síť najednou, tak teď pro změnu to je 2031 (a pak nejspíš 2036). Holt asi pořád jedeme na pětiletky.

Chápe někdo ten princip „chceme VRT, tak musí být všechny VRT najednou“? Je přeci přirozené, že některé úseky udělají daleko víc muziky než jiné, tak proč neexistuje nějaký seznam priorit, ale řeší se patnáct staveb najednou, jen aby se pak všechny opozdily?

Projektant

Tipuju, že ty termíny vycházejí z postupu přípravy jako nejoptimističtější. Pokud na některém úseku vzniknou problémy s projednáním a zpozdí se, může se začít v tom roce aspoň něco. Pokud byste stanovil priority a „uměle“ tak zdržel přípravu méně prioritních úseků, je vysoká pravděpodobnost, že by se v tom roce nezačlo stavět nic a zpozdilo by se to celé ještě víc…

Vlastimil Kocurek

To ale popisujete současný stav, my potřebujeme úplně něco jiného, závazné termíny, úpravu legislativy, aby to šlo hladce.
Už konečně přestaňme řešit, proč to nejde a řešme, aby to šlo.
Z jakých “ postupů přípravy“ jak to myslíte, to je jako číst Kafkův román Zámek, kde všechno je neurčité, nikdo za nic nemůže, nic se nedělá, a lidé ani neví, jestli to vůbec někdo řídí, nebo ne !!!

Liliput

Promiňte, ale dnes navrhovat řešení aby nádražáci si nežily nad poměru nějakou formu úpravy legislativy? Na to bylo pozdě už pár lety. Už před spoustou let měla firma SŽ opustit prodělečné tratě A urychleně udělat takové změny (zlevnit výdaje, radikálně zvýšit tržby), aby se tratě, co tehdy hraně break-even, (např. Kutná Hora-Brno) dostaly do plusu. Dnes už je pozdě na nějaké vyčkávání. Přijde rázný řez, neboť už není z čeho (z jakých nových a nových státních dluhů) platit zoufalou neefektiviu/prodělečenost SŽ. Zbyde v provozu na účet ČR ještě nějaká další státní trať (s odkupem pozemků pod tratěmi od firmy CD)… Číst vice »

Gejza

Přesně tak. Aneb „jsme natolik bohatá země, že novostavby SŽ za 1+ bilion Kč zvládneme za jednu desetiletku. A náš trh projekčních a stavebních firem to také všechno zvládne.“ Vaše SŽ.

Vlastimil Kocurek

To máte předstsvu, že ty peníze na to někde leží na kupě, a z těch se to bude stavět. Prostě to budou financovat banky, a splácení bude probíhat dejme to mu 20 let a to ještě s dlouhým odkladem. My ty peníze nejprve musíme vložit do školství a vědy, aby to měl kdo splácet. Lidé na úrovni dnešní ho vzdělání takové hodnoty nejsou schopni vytvořit.

fbh

Uz prestavam verit ze se tim nekdy svezu.Snad by mohla SŽ zapracovat na kvalite vizualizaci abychom se v roce 2032 svezli alespon virtualne.Je to hnus velebnosti,kazdy rok o dva pozdeji vcil uz dokonce o pet.

Lilalup

Nenašel jsem tam Praha-Liberec…

xyz

VRT (nebo aspoň rychlá trať pro cca 200 km/h) tam nebyla ani před odkladem.

tarten

Ovšem, to není ani VRT ani RS. Podobně tam nenajdete ani Praha – ČB, Ústí n/L – KV, Pardubice – Olomouc, nebo Brno – ČB.

Air Traveller

Terminy hezké, ale.. tomu snad nevěří ani ten největší optimista…

PavelP

No fanoušci rychloželeznic tomu stále věří, že se tu bude jezdit 300. To je jak okruh formule 1 v Praze.

vladki

A tak nam tu nenapadne uplynulo 60. vyroci od otevreni prvni trati Sinkansenu. Snad se ti co se v tom roce narodili dozijou svezeni po VRT i u nas doma. Zatim to vypada tak nanejvys na ochutnavku 200 km/h pendolinem do Budejc, az tam za 2 roky zavedou vyhradni ETCS.

Petr

Ne.

tarten

To nikomu chutnat nebude. Důležité je zkrácení jízdní doby, a k tomu to prakticky nepřispěje.

vladki

Tak pokud to srovnáte s původní jednokolejkou na 80, tak by tam snad nějaký rozdíl být mohl. Rozdíl mezi 160 a místy až 200 už tak velký nebude.

Marie Svobodová

Tak hlavně že existují maskoti z dílny SŽ
Teď už to jen naprojektovat, projednat a postavit …Jak říká Svoboda

Honza

Takže reálně nic dříve než v 2040 nebude stát a to budeme rádi. Mě by bohatě stačilo, kdyby aspoň dali do kupy trať 070. Ale to se spíš dočkám té VRT 😀

David Peca

Ať přestanou těmito pseudovizemi slibovat koleje pro nákladní dopravu.

PeMič

I

Bram

V roce 2032 se s pravděpodobností hraničící s jistotou nesvezeme po žádné vysokorychlostní trati. To bude reálné až tak o deset let později, ale jen když se na věci bude řádně pracovat :-).

Ojin

V článku je uvedeno: Modernizace Brno – Přerov … Poslední úseky se mají začít stavět v roce 2027. Mapa a informační letáky uvádí pro 1. až 3. stavbu termín 2028, což samozřejmě neznamená, že se v roce 2028 začne, ale rozhodně se nezačne ještě o rok dřív. V souvislosti s RS5 by bylo dobré zmínit taky stav modernizace VOChoc (Velký Osek – Choceň), která by měla přinést slušné spojení mezi Prahou a Hradcem Králové, což může prioritu pro RS5 snížit. Momentálně se uvádí 2026 pro úsek Hradec – Týniště a 2027 pro zbytek. Trochu podobné dilema jako Brno-Přerov vs. VRT… Číst vice »

Davy

Prý se má zvýšit rychlost i na trati 280 a zavést nové vlaky

Vrták

Pokud se nepostaví navržený tunel mezi Hranicemi a Miloticemi, který by zkrátil JD na 1h z Hranic do Púchova, tak bude zvýšení rychlosti na většině trati menší, tedy z 80 na 90-100km/h. V souvislosti s VRT jde také o to, že Ex2 má zůstat na trati přes Olomouc a přestup v Hranicích bude „pouze na R“ do Brna či Ostravy (Ex4 do Vídně a Varšavy tam stavět nemá), takže třeba na Vysočinu, budete muset v Brně znovu přestupovat (tedy už 2 přestupy ze pouze Vsetína!). Už jsem tady psal, bylo dobré mít proklad linek Ex2 přes Olomouc a Brno co… Číst vice »

xyz

Linka z Púchova do Brna by především měla jezdit přes Zlína ne oklikou přes Hranice.

xyz

** Resp. myšleno „bylo by správné, aby tak jezdila“; bohužel ne „je předpokládáno, že tak bude jezdit“ (nesmyslné ponechání Zlína jako „konečné stanice rychlých vlaků“ bez propojení od Vizovic k Valašské Polance).

Vrták

Tato věc je logická, bohužel stále chybí usmolených 17km z Polanky do Vizovic.

Vrták

Jasně, ale nemění to nic na faktu, že Valašsko by dle návrhu mělo i nadále zůstat asi jediným moravským regionem bez přímého rychlého spojení s Brnem.

xyz

Pokud vynecháme Slezsko, tak… tak pořád jižní část Bruntálska a Jesenicka (ty jsou moravské) – druhé jmenované paradoxně na rozdíl od nynějšího stavu.

Plus oba okresy „strukturálně postižené“, tzn. takové denní dojíždění z nich do Olomouce či „o půl hodiny déle“ do Brna by odpovídalo VRTkovým proklamacím – ale VRTky jej vůbec neřeší.

sladlu

ahoj
A co stavba Praha-Benešov? Data releazice? Já myslel, že je to také součásti projekční činnosti Praha uzel. Je to ve fázi prověřování? Nebo je jisté, že se to někdy postaví?

tarten

Novostavba Praha – Benešov (Bystřice u Benešova) je sice důležitá, ale nevím o tom, že by byla vysloveně ve fázi projektování. Ve studii proveditelnosti ŽUP zahrnutá je, ale možná jen jako vstup. V nějaké fázi to ale bude, když už se dokážou hádat s V. Popovicema o trasu.

Démon

RS 5 2034-2038 do HK a 2038-2043 Jaroměř – Vratislav.

Cargo

Asi by to zas chtělo přivézt putovní výstavku TGV, posilnit víru lidí že výstavba VRT bude ! A pár promo fotek pro Svobodu.

Martin

Jo, za mých dětských let jsme se v ruštině učili o Sovětském svazu a temnější VDNCH – Výstava úspěchů národního hospodářství, taková reinkarnace Potěmkinovy vesnice to byla.

tarten

Můj starší kolega blahé paměti na té výstavbě byl a trochu ho vyléčilo, když na jejich kosmických lodích viděl tepelné štíty z dubových fošen (kolega říkal přímo z pražců). USA v té době používaly titan. Takže zas takové bezcenné potěmkiády to nebyly.

Petr

To se dělá jednou za třicet let. Pamatuji tu předposlední (1991), kdy mamka na dotaz novináře jak se těší až rychlovlaky bude jezdit,odpověděla, že se toho nedožije. Trefila se. 🙁

Někdo neznámý

Já jsem právě ročník 1991 a smutné je že i já mám velkou šanci se toho nedožít. Maximálně se někdy svezu v důchodovém věku…..

Petr

Nebojte, budou Vám to slibovat stále, jsem ročník 71 a slibů politiků už jsem zažil. A jen jedni dokázali, že to dokážou, bohužel ale v negativním smyslu.

Luboš Beneš

Ale jo, dožijete, už můžete v Německu, Francii, Španělsku, Itálii, Polsku. Tady již brzy, však to znáte…

David Peca

A poklepat kladivem….na vedení SŽ.

tarten

V dalším díle seriálu by to chtělo ukazovat ICE 3. Koneckonců je to už také „pamětník“ – objednán byl pro vyjetí roku 1997, o tři ročky jim to sklouzlo…

hroch.obojzivelny

Kdo tomu uvěří, vyhrává kytaru.

Jirka

Kazdou dekadu zahajeni v dalsi dekade, je mi to jasne 😉
Neda se nic delat, Singapur uprostred Evropy z nas nikdy nebude, cesky clovek potrebuje opravdu notnou davku trpelivosti.

Změna je na dohled

Opět jsem se nedozvěděl co odbočka Louny – Most. Jak je to a ní?

Marty

Nikdy nevznikne, stejně jako žádná VRT

xyz

Přitom tam to ani neměla být VRT – „jen“ konvenční trať s argumentací i přínosu pro nákladní dopravu (pro kterou přitom při existenci VRTek má být i tak dost na – tímto uvolněných od dálkových vlaků – konvenčních tratích, tzn. IMHO takový protimluv).

Wartas

Bacha,tam je sysel.

Ing. Vladimír Bílý

Já tam vidím velkou změnu v komunikační strategii SŽ. Do teď se drželi toho, že začnou za 2 až 3 roky, přičemž každý rok přičítají k plánovanému roku zahájení jedničku. Teď však najednou přičetli 3 a tím tak začali tvrdit, že začnou za 4 až 5 let. Jsem tedy zmaten!

jan táborský

To je schválně, oni ochraňují data ….. nezačnou vůbec

Vvvt

Chcete se někdo vsadit? Jsem si absolutně jistý, že se to opět posune. Oh wait, on nikdo není takový blázen, aby těm datům věři.

rumpeak

Tak vzhledem k tomu, že pro nás je nejdůležitější úsek Ostrava – Katowice, tak zaplať pánbůh, že ho připravují Poláci a my budeme s civilizací z Ostravy spojení 100 let předtím, než se v Praze naučí používat razítko.

Permonik

Ví se nějaké blížší info o tom useku?

Permonik

U Moravské brány se řeší EIA, to muže jak dlouho trvát?

Honza

Dlouho. Obzvlášť jestli mají teprve oznámení EIA a ne dokumentaci EIA.

Permonik

Hmm. Dle netu by měla být lhůta i rok a půl. Tj jaro 2026, ale stavět chtěji až 2028….

DavidS

Po EIA ještě všechna další povolení, takže 2028 by byl spíše zázrak.

Petr Voceďálek

Možná by bylo ještě dobré k tomu připsat, které dokumentace jsou dle starého SZ a které podle nového. Očekávám zastavování akcí a vypisování nových dle NSZ. To budou další roky skluzu a ty jsou jasné už teď.

Motýl Emanuel

Ale samozřejmě, že ji Stavební zákon už řeší, v okamžiku územního plánování je vše už procesováno podle SZ, nejsou pouze ve fázi Územního řízení a s tím obvykle spojeného Stavebního povolování. Vše dle SZ.

Pako

Myslím, že v roce 2032 bude vydáno opět pár pěkných studií a vizualizací. Za necelou stovku mld z naší společné kapsy se to určitě vyplatí.

mgr.pavel

Dle těchto „již brzy“ termínů by v roce 2032 bylo ve výstavbě skoro vše, cca 400 kilometrů VRT tratí. Naprosto nerealistické i když pominu nedůvěryhodnost termínů SprŽel.

To dělal ten přehled nějaký politik typu „slíbím vám víc, než kdokoliv dokáže splnit“, nebo jak?

Svobodo, táhni. A vem si Kupku s sebou.

zdeněk

SŽ by měla v souvislosti s VRT raději přestat uvádět jakékoliv termíny a přestat cokoliv bližššího slibovat. Namísto libovolného termínu by stačilo dosadit „již brzy“. Osvědčilo se to i v případě „rychlodráhy“ na letiště a funguje to výborně, tak proč ne tady ? 😄

Jarda

Když slibují, tak vytváří dojem, že něco dělají.

Happy

Co se vleče neuteče. To je jak s tou elektrizací.

Petr

Ano, co je to 50 let v historii Země.

xyz

„Jen“ 10 let kutání 25km tunelů… když si vezmu, že ani u tunelů pod Brennerem, Semmeringem či Koralpen těch 10 let výstavby nestačilo…

Hle, Brno – Velká Bíteš – Světlá nad Sázavou nakonec bude budováno úplně zaráz… Takže dálkové vlaky zřejmě nakonec nebudou jezdit přes H. Brod ani chviličku. 🙂

Praha – „k Pardubicím/HK“ ani slovo… to je také docela škoda slov. 🙁

Dušan

Naopak – tam má SŽ pro nás ty nejlepší zprávy – viz níže: SŽ zpracovala vlastními silami doplnění Studie proveditelnosti RS 5 VRT Praha – Hradec Králové – Wrocław. Důvodem byla malá ekonomická efektivita projektu (původní SP +1,76 %; podle národní metodiky požadováno min. 5 %, podle evropské metodiky požadováno min. 3 %). Studie proveditelnosti byla dopracována na nové technické řešení, které vyšlo ekonomicky efektivně (EIRR 6,8 %). Byla dopracována aktualizace Studie proveditelnosti, do níž byly aplikovány připomínky SFDI a oponentního posudku, ale také poznatky získané na průběžných jednáních s obcemi či interně v rámci SŽ. Byla upravena trasa dle… Číst vice »

geras

Jaké technické řešení změnilo tu efektivitu?

Dušan

Klasika, škrtly se sjezdy, které to dle SŽ zbytečně prodražují a komplikují.

Martin

Při současné práci SŽ velmi nereálný harmonogram u většiny staveb…

F. Brabenec

Prosím redakci, aby nám ten přehled za 5 let ještě jednou zaktualizovala. 🤓

Vladimír

Pristi rok bude mit SZ na utratu cca 70-80mild a co za to danovy poplatnik dostane? Zrychlenou lokalku o 3 min?
Ma rada je konstantni – dejte poradnou naloz penez RSD aspon 120 – 140 mild.a budeme mit aspon jednu cast infrastruktury hotovou a pak za 3 – 4 roky dame tym RSD na SZ.

Frantisek X

Jistě, hlavním zájmem většiny obyvatel jsou totiž závody aut s vlaky (přičemž autům musí být ovšem dán patřičný náskok). 🙂 Dopravní „politika“ v praxi…

Pako

Většina lidí už si všimla, že za stejné peníze je u nás různá muzika. Zatím co ŘSD zvládne slušný koncert i s přídavkem, tak SŽ ani nevrzne. Aneb nemá cenu dál krmit tuhle železniční hydru. Milá nenasytná a neschopná SŽ, končíme!

Permonik

No jestli myslite slušný koncert například tu zvlěnou dálnici u Ostravy. Tak jo člověk má v zadní časti vozu pořádný heavy metalový koncert.

SŽ sice nestavi za lidové ceny (ale prostor pro zlevnění by tam mohl být). Ale zase jsem nikde neregistoval, že by se jim po pár měsících provozu zvlněly koleje a musely rapidně omezit provoz…..

B.W.B.

Ale pár ujetých náspů tu bylo (včetně nových).

Permonik

Pravě dumám nad tím zda to nebyl i ten u Marianksých lazní.

Obecně sem tam nějaké liniové stavby ujiždi, protože se setři na geolockých průzkumech atd.

Permonik

Zas je pravda že ŘSD umí i poldry.

mgr.pavel

Správná rada je „vyhoďte vedení SŽ a MD na ulici, dosaďte schopné lidi a konečně s tou železnicí něco dělejte“.

Petr

To by tam museli odklonit Vltavu, jako řeky Alfeios a Péneios.

Luboš Beneš

A kde ty schopné vzít? Všehoschopných je plno.

rumpeak

Já bych ty peníze nedal ani jednomu z jmenovaných, ale dál bych 200 mld ročně Polákům, ať nam tady něco staví. Do 10 let bychom měli jak dálnice, tak koleje.

Jarda

A co budou dělat úředníci?

Lukáš

I kdyby stihli všechna povolení ke stavbě včas, tolik stavební techniky neseženou, ani kdyby vybrakovali půl Evropy.

JiP

Velmi fakticka poznamka.

Pako

Nebojte, nic nebude. Jen neschopná SŽ předstírá činnost.

tarten

Tak chtělo by to začít hlavně objednávkou dalšího TMB štítu, jenže když nebude zhotovitel ještě dlouho vysoutěžen, nelze.

tarten

Zas až tak nereálné to není. Celý ten krám až do výše asfaltové vrstvy nahoře v železničním spodku mohou dělat firmy, u kterých klesne objednávka dálnic.

Ondřej

Jako uklidňuju se tím, že pořád to bude méně než 10 let mezi zahájením projekčních prací a zahájením stavby na většině úseků. To je furt méně, než dálnice v minulosti.

A taky to odložení bylo docela očekávatelné. Už půl roku si říkám, že Polabí, Moravsk od u bránu nebo na jižní Moravu není možný začít stavět 2026, když nikde ještě nemají ani EIA. A nemýlil jsem se no..

janvagala

Oceňuji tu práci s tím přehledem. Za to palec nahoru. Ale i tak těm údajům nevěřím.

LORD

Je to asi 3 roky zpět, co jsem byl na konferenci SŽ a tam padalo datum zahájení prací v r. 2025.
Což bylo datum úsměvné a naivní. Doufám, že tady nikdo nevěří tomu, že se v r. 32 sveze v ČR „rychlovlakem“ 🙃

F. Brabenec

Měli na mysli přípravné práce? 🤔

Dfg

V roce 32 se rychlovlakem v ČR svezete….. ale ne v tomto století

rumpeak

Nebuďte pesimista. Úsek Ostrava – Katowice ve zprávě chyběl úmyslně. Tipují, že do Warszavy jezdíme rychlovlakem před rokem 32.

xyz

Ale nebude to 320 km/h + jestli i tak půjde o vysokorychlostní jednotku, tak pak to znamená, že ta jednotka pojede i po „pomalých“ (160 km/h) koridorech na českém území (nepředpokládám, že by začínala jízdu v Ostravě).

okk

To jsem si po přečtení toho přehledu říkal taky. Tím, že to řeší polská strana, tak je reálně možné, že to bude možná první funkční kousek VRT u nás. 😀

tarten

Pokud jde o rychlovlaky, ty jezdily už i v r. 1932. Dnes se jim říká kratčeji rychlíky.

Miroslav

SŽ je státní organizací.
Upřímně, kde by na to stát za současného stavu státních financí (tedy financí, spíše dluhů ve financích) vzal!?
Vypadá to tak, že každá vláda program výstavby vysokorychlostní železnice upraví vždy tak, aby se stavbou bylo započato za vlády následující. Tedy pod heslem „To my tu (ve vládě) už nebudeme.“

Vesper

Peníze se někde najdou. VRT by měly být prioritním projektem s prioritním financováním.

Jaaa

Na druhou stranu – pokud se jen do VRT má dávat asi tolik peněz, co do celého školství, je něco zatraceně špatně.

mgr.pavel

Školství je podfinancované. VRT je „jednorázová“ investice.

J.K.

Spíš přefinancované, ne?

NightmareFreddy

Ani podfinancované, ani nadfinancované (https://www.indexprosperity.cz/2024/kvalita-vzdelavani-a-vyzkumu-3/)

tarten

Školství ani náhodou není přefinancované. Tedy pokud se nechceme vyrovnávat s Rumunskem a Bulharskem. Zatím je pro nás nedostižným cílem úroveň financování školství ve Španělsku a Estonsku.

Miroslav

Aby mohla být financována jednorázová investice, musím na ni buď mít, anebo si na ni musím půjčit (s úrokem). Kolik platí tato republika (potažmo tedy její daňoví poplatníci) v současné době ročně na úrocích z dluhů, je snadno dohledatelné. Je libo tuto částku dále navyšovat?

DavidS

Zrovna v tomhle případě mi dluh přijde jako adekvátní forma financování.

Samozřejmě by s tím měla být snaha ušetřit a účelnost vynakládaných prostředků.

Navíc z toho rozpadu financování na jednotlivé roky to není zas tak velká částka, když bych bral v úvahu to, že se objem peněz do dálnic bude spíše zmenšovat (budou postupně dostavované a možná větší zapojení PPP než na VRT) a přibude tak více na železnice.

Frantisek X

Jenže nejsou. Navíc se to celé ohýbá tak, aby to bylo použitelné hlavně v kombinaci s autem, a nejde asi už ani tak o přetažení zátěže ze silnic, jako o honění růstu objemů. Dálnice ve stejných směrech plánujeme/stavíme i tak.

Martin1

Díky za přehled, je fajn mít informace pohromadě. Jen je škoda, že to v podání SŽ stejně nemá žádnou vypovídající hodnotu. Jejich sliby a odhady staveb, a to nejen u těch VRT, jsou dlouhodobě mimo. Za Svobody se příprava staveb snad ještě více zhoršila. Druhý velký brzdič rozvoje železnice pochází z vyšších míst – odbor strategie a jeho šéf Luděk Sosna mají na tom také lví podíl.

Os5600

Kéž by se to dalo nazývat oborem strategie. S tímhle panem Sosnou bych to nazýval spíše odbor pro strategické chátrání dopravy ČR. Ten tam je fakt asi jen proto, aby to doklepal do důchodu a po něm potopa…

Bohumil Pokorný

Myslím,že vliv obou jmenovaných výrazně přeceňujete.Příčina tohoto stavu je někde úplně jinde.

Ferda

Proti Svobodovi s Kupkou je nějakej Bartoš s digitalizací stavebního řízení celkem břídil…

mgr.pavel

Nojo, ale vyhozením Kupky nebo Svobody si pozici ve vlastní straně nezlepšíš..

Marie Svobodová

SŽ Kupkovi jeho zadání pro rok 2024 – Prodlužte tunel Líbeznice (známe jako „Kupkovo ticho“) – splnila… Není důvod Svobodu měnit

Libor

A on to někdo čekal dříve? Stačí se podívat na 4. T. Koridor Praha – Čb., ten se staví už 20 let a zatím nejsem komplet v Čb.

JiP

A paradoxne ten jediny je postaveny v parametrech alespon trochu poplatnych dnesku a to predevsim proto, ze timto smerem nikdo nevytahl chimeru o paralelni VRT. Jinak byste jezdil tak akorat zoptimalizovanou jednokolejkou v puvodni stope a to az do neurcite budoucnosti.

Frantisek X

No, zastávky vysunuté do pustin za „o něco vyšší“ rychlost, něco jako teď Brno – Přerov. A souběžně opět dálnice, takže takové jako fajn, ale… Lepší než chátrající jednokolejka to je bezesporu. Výsledek ve formě úbytku aut ale nebude žádný.

El Barto

Když se nové tratě nestaví, je to špatně. Když se staví, je to taky špatně, protože to „vysune zastávky do pustin“. Kdyby se jen zdvojkolejnila původní trať, je to špatně, protože by nebyla rychlejší, než dálnice. Zachovat původní trať paralelně k nové je nesmysl kvůli tomu, že ta trať povede na mnoha místech v původní stopě, případně ji často kříží.

Vaše zadání nemá řešení. Tedy má, když nemůžeme zrychlit železnici, tak aspoň pořádně zpomalíme silnici. Nejlépe ji úplně zbouráme.

Bohumil Pokorný

Ale má to řešení.I u nás už to umíme, viz např. Nýřany nebo Brandýs n.O.

v

Stačí 4 koleje. Vnitřní na 320 a vnější na 120-160 (lokal a náklady). A jen kritické úseky na 320 hnát tunely a jinudy. Náklady by byly +- 15 % vyšší, než dvojkolejná na 200, efekt pro lodi násobný. Bohužel chybí ten dvojnásobek pro stavební firmy” za 2 tratě (a potažmo pro SŽ)

Projektant

4 koleje by byly o 15% dražší, než 2? Tak jo no…

El Barto

Hlavně v případě, že by to znamenalo bourání zástavby, si nemyslím, že by to bylo jen 15 %.

xyz

Brno – Přerov = přiblížení např. Blažovic a Holubic centru osídlení.

O. K., u Hoštic-Heroltic naopak oddálení.

Tzn. není to tak jednostranné jak píšete.

Petr31

Jen doplním – u Hoštic-Heroltic zrušení stejně jako u Velešovic – ale poloha zastávky je tam nyní špatná a málo využívaná. Přiblížení bude ještě v Rousínově a tam už to bude použitelnější oproti dnešku.

Petr31

Jinak, kromě zrušení těch 2 zastávek (Velešovice a Hoštice) je plánovaná poloha nových stanic a zastávek na modernizované trati Brno-Přerov buď stejná či podobná, a nebo lepší než nyní.

Zastávka Velešovice ležela opravdu úplně mimo obec za dálnicí a nikoho už před zrušením osobáků ani nenapadlo ji používat. Hoštice -Heroltice leží taky dál od obce a je využívaná spíš občasně. Nové vedení tratě u Vyškova je ale v úplně jiné poloze a neumožňuje ji zřídit. Obě dvě ale měly malý přínos pro cestující.

Pepa z Depa

Přesně za uherský rok a maďarský měsíc po otevření nového nádraží v Brně.

xyz

Když u tom píšete, tak jsem zvědav, zda/kdy vznikne centrální nádraží v Budapešti.

Totéž pak nějaká maďarská VRT.

JiP

Pratele, my se nesvezeme nikdy. VRT je ceska soto chimera, ktera nasi zeleznici predevsim jiz desitky let udrzuje v naprosto fatalni stagnaci a uvedla do stavu skoro kolapsu.

Plecháč

Stagnaci způsobuje právě to, že VRT ještě nestojí.

JiP

Otacite kauzalitu udalosti. SZ neni schopna pripravit radove trivialnejsi stavby. Jedine co ma z VRT site smysl je postavit nove rychle vyjezdy z Prahy, to by melo mit naprostou prioritu.

janvagala

A nákladní vlaky? Na to se tu kašle a jak to tak vypadá, tak kašlat se bude i dál. Všechno se točilo kolem VRT. Až bude,bude místo pro nákladní. A…. Prd.

platamond

Možná Vám úplně nedošlo, že rychlým výjezdem z Prahy na východ a jih (tedy tam se mluví odlehčovací trati), časem i tunely na sever a západ se pro nákladku objeví množství tras, o kterých dnes ani nesní. Takže VRT zejména okolo Prahy a u Přerově je hlavně stavba pro nákladku, byť zprostředkovaně.

Frantisek X

Východ je teď místo jihu, a vzhledem k tomuto přesunu se bude honit vše z jihu na východ přes už tak plnou Prahu. Té už odlehčovací trať sama neodlehčí.

janvagala

A vám možná nedošlo že ta VRT je v nedohlednu a nákladka je prostě to poslední co SŽ zajímá. A ano, máte pravdu. O tom se ani nesní.

Ústečan

Možná z Prahy na východ. Z Prahy na sever, západ a jih zas tolik dálkových vlaků nejezdí, a jejich případnou uvolněnou kapacitu okamžitě obsadí kraj se svými osobáky a spěšňáky. Pro náklady zůstane místa minimum.

Jaaa

Systematicky opakujete tenhle nesmysl pořád dokola.

JiP

Systematicky jiz 30 let vidim kazdych 5 let odlozeni VRT o 5 let a soucasne v kotextu rostoucich dalnic naprostou ztratu konkurenceschopnosti zeleznice i v tech malo smerech, kde ji alespon v omezene mire mela. Ceska zeleznice je diky VRT chimeram v kolapsu a jak vidite, bude se to dale jeste vyrazne zhorsovat tak jak budou dostaveny dulezite useky dalnic. Ten muj nesmysl je jiz 30 letou realitou a bude i nadale bez nadeje na zmenu. Dalkovou dopravu jiz dnes jezdim vyhradne autem.

xyz

Jestli tím je myšlen kapacitní kolaps, tak ten je na několika málo tratích, kterým by odlehčily byť jen dílčí úseky VRT, anebo by jim odlehčilo to, kdyby už kdysi MD soutěžilo dálkové výkony nebo je už tehdy rozdělilo tak, aby si na své přišly jak ČD, tak i RJ a LE, takže by ten který dopravce neměl takovou potřebu vést samostatné komerční spoje. Délka nástupišť v krajských městech na koridoru Praha – Ostrava je 400 m. Nic nebránilo tomu, aby MD požadovalo 400metrové (resp. i kdyby dvě 200metrové) dvoupodlažní soupravy. Kromě většiny úseků mezi Prahou a Ostravou je problém s… Číst vice »

Frantisek X

Jenže to je primárně preferencí silnic jako takovou před elementárními zlepšeními stávající kolejové sítě. A zatímco silnice jsou doplňovány a „odlehčovány“ dálnicemi, na železnici se malují VRT a konzervují stávající tratě v – až na výjimky – nedostatečných parametrech. Co jen bolestí dělá přidat k jediné koleji na hlavní trati druhou, přisunout zastávku zástavbě, prodloužit koncový úsek tratě blíže městu, neřku-li jej propojit s koncem jiným… Do toho se ubírají koleje pro křižování, odstavování, vlečková napojení atd. Celé je to věcí dopravní politiky vedení státu, které podle toho řídí své příslušné organizace. Politiky, kterou si v podstatě všichni volíme (teoreticky).

JiP

Naprosty blabol, do zeleznice tecou ohromne penize ale narozdil od silnic bez efektu na provoz, vetsina staveb taka jak byla provedena byla zastarala a poddimenzovana uz kdyz to bylo na papire.

Michal M

A to tvrdí kdo? Mazač výhybek v Dolním Polubném?

tarten

To je nesmysl. Železniční doprava kolabuje hlavně proto, že jezdí mnohem víc vlaků než kdysi. Infrastruktura se rozvíjí, ale příliš pomalu a poněkud nesmyslně se zatím nestaví nové tratě, jen přeložky. Stagnuje nákladka, protože na nedostatečné infrastruktuře má nesmyslně nízkou prioritu.