Přehledně: Nejdříve v roce 2032. Kdy a kde se v Česku podle slibů SŽ svezete rychlovlakem

V roce 2022 dovezla Správa železnic do Česka na ukázku vysokorychlostní jednotku TGV. Náklady zaplatili dodavatelé Správy železnic. Zda se putovní výstavka bude do spuštění reálného provozu ještě opakovat, není zatím jasné. Foto: Ministerstvo dopravyV roce 2022 dovezla Správa železnic do Česka na ukázku vysokorychlostní jednotku TGV. Náklady zaplatili dodavatelé Správy železnic. Zda se putovní výstavka bude do spuštění reálného provozu ještě opakovat, není zatím jasné. Foto: Ministerstvo dopravy

Zahájení řady staveb se posouvá až do příští dekády.

Odebírat
Upozornit na
guest
266 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
test

Nikdy

Mako

nebo navždy!

Tomáš

Doufám, že nikdy a nikde. Na poměry u nás a proporce našeho státu je to předražená zbytečnost.

tarten

Stejně jako dálnice, že. 😀

Nemel

A proč se tedy vyplatí na rozlohou 2x menším Taiwanu, kde ani z logiky věci není napojení mimo ostrov? 🙂

Honza St.

Věštím, že za dva – tři roky budou psát, že zahájení první stavby bude v roce 2032.

Rušňovodič Peter

Veľmi veľkorysé plány, len smutná realita realizácie. Vidím, to len na dielčie vylepšenia v poodbe vybudovania niektorých kratkych usekov VRT, ktoré by na preťazených usekoch dokázali vyriešiť aspoň kapacitu a sucasne boli by ľahšie presaditeľne (napr. VRT Polabí, pripadne Praha-Beroun) a realizácie niektorých dôlezitých stavieb na zlepšenie kapacity konvenčnej železnicnej siete v ČR, napr. dvojkoľaj Brno-Přerov, VoChoc, nová trať v udolí Orlice, tretia stavba Přerov, OVA Svinov – OHL a pod. Bohužiaľ aj v pripade niektorych tychto ciastkových stavieb su plánovane terminy astronomické.

Tomáš Buček

Je vidět, že VRT u nás nejsou žádná priorita. Navíc pokud se už dnes mluví o zahájení někdy kolem roku 30, dá se očekávat, že termíny se zcela jistě ještě posunou do budoucnosti. Jednak pravděpodobně promarníme možnost stavby financovat z evropských fondů, jednak to, co se dneska projektuje bude do doby, než se to začne stavět, zastaralé a bude se muset začít znovu. Takže možná až Japonci budou slavit 100 let Šinkanzenu, u nás se bude stříhat první páska

xyz

Nikde není psáno, že poté nevzniknou další eurofondy (např. spjaté s Green Dealem, do kterého by VRTky taky docela zapadaly).

Jestli je nějaký projekt zastaralý, tak přeci tím lépe, když vůbec nezačne být realizován.

David

Dobrý den, bydlíme v Asii a podobné články nás odrazují i od byť dovolené v Evropě. Určitě se neplánujeme stěhovat zpátky. Je to katastrofální scénář co se týče času tak i plánů samotných. I hotové díla tak jak se plánují se nedají srovnávat s Asií. Proč není plán pro Prahu, buď nezávislá průjezdní trať s podzemní stanicí pod Hlavním nádražím nebo aspoň propojka mezi severní drahou a východní drahou (vlaky od Berlína jako pojedou na Hlavák? Tam přejde strojvedoucí na opačnou stranu a pojede se do Brna? Jsem pro obnovení trestu smrti v tomto případě, jestliže to tak fakt bude!… Číst vice »

Alibaba

S jakou Asií? Čína, Korea, Japonsko? S Čínou se srovnávat nedá, z důvodu totality.

Praha bude průjezdná bez úvratě po trase Balabenka – Prahlavák – Zahradní Město – Běchovice. Ale i kdyby byla úvrať na hlavním, tak by se nic nedělo kvůli přecházení strojvedoucího z jedné strany na druhou, stihnul by to za dobu výměny cestujících.

Do podzemí má jít příměsto.

500-600 se na klasické železnici jezdit nebude, ta má své technické, ekonomické a bezpečnostní limity níže, právě okolo těch 350 km/h.

Máme se tu! 🙂

David

Už dávno jezdí 380 a plánují to ještě zrychlit, jinak já koukal na plány co jsou zveřejněny a pochopil jsem to tak, že se pojede Berlín na Hlavak a pak obráceně do Brna, místo toho aby ten vlak vůbec nezajížděl dovnitř města nebo bylo řešení průjezdní. Jinak vlaky tu stojí minutu dvě. Běžně se užívají i ve městech místo metra, okraj centrum okraj, poněvadž to velmi zkrátí časy i ve městě v porovnání s metrem.

Alibaba

Vynechat v v našich (ČR) podmínkách Prahlavák je prasečina. Přestup na kraji města nezkrátí celkovou dobu cestování, přestup nepřidá atraktivitě. Možná tak v Číně, kde nepředpokládám těžkou konkurenci automobilové dopravy jako v Evropě.

xyz

„Přestup na kraji města nezkrátí celkovou dobu cestování, přestup nepřidá atraktivitě.“

Souhlas. Ovšem… viz „Sprintery“ (přitom ministerstvem neobjednávané!) v Brně.

Alibaba

U těch sprinterů bych očekával, že by nemusely v Brně stavět vůbrc, takhle bude možnost pro lidi, kteří spěchají tímto spojem (třeba z Berlína) alespoň využít je do místa blízského konce cesty, a když bude na Vídeňské nějaká nabídka veřejné dopravy, tak se do spostu míst dostanou taky s jedním přestupem. U ostatních lidí bych očekával, že busou ve většině vyhledávat vlaky do centa.

xyz

U spojů provozované komerčně bych očekával, že nebudou mít méně zastavení než spoje v objednávce.

Ostatně už nynější praxe u komerčních spojů RJ i LE.

Vojta Svobodný

Haha, krušnohorský tunel 2040 :dd, takže spíš tak nikdy

Petr

V anarchistických kroužcích probíhala debata o tunelech již před léty. Výsledkem bylo, že když Krušnohorský nepostaví Němci, tak mi určitě ne. A rovněž proběhla diskuse kteří tunel se postaví jako první zda do Berouna nebo Krušnohorský. Výsledek byl, že nejspíš Krušnohorský někdy v druhé polovině století.

Petr

A co je horší nejspíš nebude tunel ani v Líbeznicích. 😀

rzc

Mne by stacilo, kdybych se mohl svezt po pravobrezce aniz by spadla trolej. Vcera zase.

none

OK, pripisuju do zaveti, ze se se mnou vnuci musi projet ceskym rychlovlakem.

Michal82

Takže Poláci se nám budou smát nejen za nehotové dálnice, ale i VRT. To , že EU fondy na vystavbu VRT nestihneme využít je tedy již skoro jisté. Paradá.

xyz

Zrovna Polsko nemá v plánu snad žádnou VRT na 300 – 320 km/h. Přitom coby nížinatá země by pro to měla vhodnější podmínky než náš stát.

Mmch. co ostatní ex-socialistické státy? Např. rovinaté Maďarsko taky pořád bez VRT. Nebo v tristním stavu jsoucí, přitom v rovině vedená, trať Záhřeb – Novica (a i dál směr Vinkovci je rychlost nižší než by mohla být)? Atd. atd.

xyz

** Pardon, ne Novica, ale Novska.

Navíc jde o jednokolejku (sice vede jinudy ještě jedna jednokolejka, ale jak známo dvě jednokolejky jsou i tak kapacitně o dost méně než jedna dvoukolejka), a to v potenciálně „širší příměstské oblasti Záhřebu“.

xyz

Díky za odkaz, nuž, taky slušné odkládání a přepracovávání původních (a mimochodem i tak jen vnitrostátních, tedy vnitropolských) plánů.

František

Proto Poláci narazili na dotace z EU (nedostali by je), a tak kývli na spojení Vratislav – Hradec Králové – Praha. O toto spojení mám obavu, asi není problém Praha – Hradec Králové, problémem je spíše úsek navazující s 200 do Trutnova a 160-200 km/h přes hranice, prý ekonomicky nevychází, zde bych se přimlouval minimálně rychlost nad 200 km/h, pokud nebude vycházet přes Trutnov a Walbrzych, tak bych se přimlouval znovu prověřit Náchod či severně od Náchoda, pokud ale není zádrhel v ochraně území na polské straně. Už znamenám pisatele o šotouších, zde, prosím jednoznačně horizont výstavby až po RS1… Číst vice »

František

Odkaz Hamtak je v pořádku a u trati, která vede z Ostravy do Katovic nakonec bude snad 250 km/h kvůli poddolovanému území, byť se původně uvažovalo z této příčiny s konvenční tratí. (viz mapy síť TEN-T https://eur-lex.europa.eu/legal-content/cs/TXT/?uri=CELEX%3A32024R1679 ) Katovice – Varšava se bude modernizovat postupně již nyní by to měla být v postsovětském bloku jediná trať s rychlostí 200-230 km/h (viz např. https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/bf/High_Speed_Railroad_Map_of_Europe.svg ) s tím, že by se měla postupně modernizovat až na 300 km/h.

KrizeVychodniSpolecnosti

Rychlost na CMK se měla zvednout v prosinci 2025 na 250 km/h, aktuálně je toto zvýšení přesunuto na neurčito.

tarten

Zdá se, že do postsovětského bloku nepočítáte samotné Rusko.

Igor

@František: Nie jedyny, a kilka. Poza CMK i częścią odcinków linii kolejowej nr 9 aktualnie trwają prace nad rozbudową linii kolejowej nr 202 do drugiego toru na odcinku Lębork – Słupsk, gdzie prędkość maksymalna pociągów ma wynosić 200 km/h. Wkrótce prace powinny także objąć odcinek Gdynia Chylonia – Lębork wraz z budową drugiego toru z Wejherowa do Lęborka i paroma brakującymi fragmentami w Trójmieście, gdzie również ma być możliwa prędkość 200 km/h. Docelowo są plany aby dalej od Słupska była możliwość rozwijania prędkości 200 km/h do Koszalina, a dalej przez całą linię kolejową nr 402 z Koszalina do Goleniowa, gdzie… Číst vice »

Igor

@xyz: Linia kolejowa nr 85 na odcinku Warszawa Zachodnia – Łódź ma być przystosowana technicznie do prędkości 300 km/h, ale nie wiem czy rzeczywiście tak będzie. Są takie zapowiedzi i oczekuje, żeby inwestycję udało się zrealizować.

Martin Uxa

A ještě by nám SŽ mohla říci tu o Červené Karkulce. Pohádky mám rád… 🤣🤣🤣

Jan Pytela

Sorry, ale cokoliv je v planu zahajit pozdeji nez za 4 roky (1 funkcni obdobi) znamena v prekladu nechceme to. To by meli oba panove Svoboda s Kupkou priznat a poroucet se.

thom99

Jo, Kolovratník už se na to křeslo klepe… 🙂

František

Zde nemám velký strach, názory na VRT se liší spíše v drobných parametrech, na základy koncepce však panuje celkem shoda, aspoň na konferencích o dopravní infrastruktuře v Litomyšli to tak většinou vypadalo.

J.K.

Baví mě že i pomalá jednokolejka na Domažlice (80 přes Staňov a podobně) se dostala do seznamu rychlých spojení. 😀😀

Jinak přes Nýřany se to asi rozkope v roce 2026, to je v plánu výluk. Tento postup (nová trasa až potom) taky zajistí maximalizaci výluk, což je dlouhodobá strategie SŽ, takže na západ vše v pořádku.

František

Zde je vidět neschopnost plánovat navazující akce. Osobně bych očekával spíše nejprve vybudování nové dvoukolejky na 200 km/h, nakonec se jedná o 1. stavbu na koridoru Plzeň – Domažlice – Německo a až ten bude připraven, tak si mohu dovolit výluky na stávající trati, což je i v projektu 2. stavba, opačně to jen dále znevýhodní železnici a v tomto případě osobní i nákladní dopravce.

Ppetr

Pokud někdo ví, budu rád za odpověď. Dříve, když se někde mluvilo o VRT, tak se plánovala trasa Praha-Plzeň-Cheb.
Jaký je důvod změny směru na Domažlice.
V celé situaci se moc neorientuji, proto budu rád za dovysvětlení.

Ferda Vomáčka

Praha – Plzeň – Cheb minimálně v posledních 25 letech aktuální nebyla.

Petr
tarten

No právě, vůbec není přes Cheb, ale u Přimdy.

Petr

Původně se mluvilo o zcela nové trati. A to vzhledem k tomu, ýe trať do Chebu a její zdvojkolejnění bylo již v době před zavedení DZZ odhadováno v ceně zcela nové tratě. Proto se uvažovalo se souběhe s D5. Bohužel zájem Německa, postupně opadal a zařídili se po svém, když z Čech třicet let žádná trať nebyla plánovaná. Proto se dospělo do stavu, že žádná VRT na Plzeň nepovede. Dnes je otázka zda považovat to co je v plánu za českou variantu VRT, nebo pouze za trať umožňující slušně rychlé, nikoliv věak vysokorychlostní spoje.

tarten

Žádnou otázku tu nevidím. Plzeň – Domažlice je plánovaná jako konvenční trať.

Michal82

V 80. letech se na VÚŽ plánovala jen VRT Berlín-Praha-Brno-Blava. Plus se začalo mluvit i o Blava – Košíce – Moskva. S jinou VRT se nepočítalo.

Petr

To není až tak pravda. V roce 89 bylo přijato usnesení vlády ČSSR. Kde měla být postavena zkušební VRT Plzeň – Rozvadov s termínem dokončení 1996 https://zeleznicar.cd.cz/zeleznicar/historie/pribeh-nesplneneho-snu-o-_tgv_-z-plzne/-8439/24,0,,/

Petr

Děkuji

Milda

Kdyz se delala rekonstrukce trati Rokycany -Beroun (asi 2012) tak se rikalo ze vyssi rychlost nema cenu, ze podel D5 bude nova VRT. Takze se udelala jen na 125-140 km/h (bezne vozy). Nekdy v roce 2020 SŽ už s VRT nepocita a dokonce byl zmenen uzemni plan, tedy uzemni rezerva a stavebni uzavera zrusena. Kdyz to vyvolalo negativni vlnu, tak ji umlceli tim ze neni vyloucene do budoucna tuto variantu proverit. Takze az se za 50 let rozmysli ze to bude potreba do nemecka dalsi trasa, tak se bude muset slozite hledat trasa, protoze se sni ted nepocita a pozemky… Číst vice »

František

Když byste si našel již dávnou Politiku územního rozvoje ČR 2008, kde byl zapracován původní koncept VRT od SÚDOP z roku 1995 upravovaný kvůli zvláště chráněným územím přírody v roce 2003, tak byste zjistil, že koridor tehdy skutečně sledoval dálnici D5 do Německa. Celá záležitost měla jedinou „drobnou“ vadu na kráse, nikdo tehdy neoslovil Němce a bez pokračování v Německu, nedával tento koridor smysl. Ale někdy letos na tomto serveru byla zveřejněna nová představa VRT v Evropě od DB, kde se tato možnost opět objevila, nicméně momentálně je dohodnuta s Německem tato modernizace, kde se ani MD netváří, že by… Číst vice »

Daddy

Max někde 200km, ale víc to nebude. VRT tady nikdy nebude

Petr

To je ta česká verze. Ale on se proti tomu jistý zde diskutující velmi rychle ohradí.

tarten

Žádná „česká verze VRT“ neexistuje.

Petr

Oficiálně ne, ale de facto ano. Německou verzí jsme zavrhli a obrátili jsme se k francouzské verzi. Jen si jí upravujeme k té německé.

GFM

Mě překvapuje, že někdo věřil původním termínům. Byly stanoveny v době, kdy se začínalo projektovat. A projektovaly se DÚRky, změnil se stavební zákon a vše se musí předělat na DPS. A realita dalších termínu je taky ve hvězdách. Žádná dokumentace není na DESU, teprve teď se domlouvá financování. A ta mela co se strhne po vydání prvního uzemka bude taky výživná. Připravit se to umí, ale byrokracie a nimby posunou termíny ještě na pozdější dobu.

alex

Velmi se bojím, že financování z evropských prostředků zase nestihneme, stejně jako u stavby dálniční infrastruktury, kterou teď stavíme své, ačkoliv jsme poslední dvě dekády mohli vše dobudovat s minimálními náklady pro státní rozpočet. Neskutečná ostuda a neschopnost všech vlád, které dosud vládly. U správy železnic udělat hloubkový audit a obměnit vrcholový management, neskutečné špatně vedená organizace. Nejsou za ní vidět žádné výsledky, pouze sliby sliby sliby.

Martin

To urcite nestihneme…

Liliput

Axel

a8n

To je nějaká obsese s tím financováním z €fondů? Vyčerpáme je i tak, ostatně v tomto rozpočtovém období už se k tomu solidně blížíme, přitom je za námi teprve o málo víc než půlka období.

František

Může za to nekoordinovanost mezi úředníky a politiky. Jak je možné, že se již v nařízení (EU) č. 1315/2013 objevily na území ČR v mapkách přílohy 1 VRT, když v té době politici tvrdili, že ČR je pro potřeby VRT malá (a to jsme byli již 10 let v EU). Až v okamžiku, kdy Němci dokončovali VRT Halle – Erfurt – Norimberk a hrozilo, nyní nám minimálně 2-3 roky chybí, možná i více. Aby se totiž do nařízení EU dostala taková věc jako je VRT, měly by na úrovni státu již existovat solidní územní podklady (vyhledávací studie minimálně, lépe alespoň… Číst vice »

František

Zapomněl jsem dokončit větu, že nám hrozilo objíždění z Norimberka přes Linec do Vídně (kratší doba na o cca 200 km delší trati než přes Prahu), nastalo konečně mezi politiky zděšení, že nás budou všichni objíždět a v roce 2016 MD neúspěšně soutěžilo tvůrce koncepce na VRT, pak se usnesl Parlament ČR v březnu 2017 na potřebě VRT, nato vláda ČR schválila „Program rozvoje RS“, který si nakonec MD zpracovalo samo a od té doby zrychlujeme, ale do VRT to má zatím, dle mého soudu daleko, tak možná regionálka.

Jan Merc

Neměl by někdo odkaz na tu aktualizovanou studii k RS 5 ? Na webu SŽDC jsem ji nedohledal. Předem děkuji

Lukáš

Včera v přednášce na YouTube SŽ a Vrtek. Studie ještě není veřejná prý. Ukázali, ale to zásadní. Nová trať Praha – Pardubice/HK. Nová trať Jaroměř – Trutnov. Zbytek přeložky a reko s plnou elektrifikací. Na Náchod, Broumov a starou trať vše s přestupem v HK ve finále. Jen dočasně to spojení na Wroclav přes Meziměstí. Zaujalo mne, že novou plánovanou Ex linku Brno-Trebova-Pardubice-HK po uvolnění koridoru protáhli až do Svobody nad Úpou. Všechny EX a jeden R z Prahy do Brna/Olomouce půjdou novou tratí spolu s Ex na Hradec a Polsko. Každopádně po nové trati z Jaroměře se já už… Číst vice »

Daniel Jablonecký

V Česku se vozíme rychlovlakem už nějakých 15 let. Akorát je jeho rychlost omezena na 160 km/h.

Honza

Kéž by alespoň to jezdilo průměrně 160 km/hod. Třeba průměrná rychlost z Kolína do Prahy na zrekonstruovaném koridoru je úctyhodných cca 105 km/hod. A to v mnoha případech ještě míň… 😀

Honza

A kvůli přetížení trati je to rok co rok horší a horší. V jízdním řádu na příští rok několika rychlíkům zase přidali minutu.

Vlastimil Kocurek

Tak, když se stálo půl hodiny kvůli stavbě nádraží v Pardubicích, tak ta minuta byla fakt dost málo.

Honza

„Již v současné době je toto opatření uplatňováno například na traťovém úseku Praha – Kolín, kde jsou vlaky dálkové osobní dopravy zpomaleny až o 5–7 minut,“ uvedla Správa železnic.

Ano. Pamatuji si, že jsem v roce 2000 jezdil do Prahy za 31 až 34 min. Dneska klidně i za 42. A to ještě pokud nezůstane stát vlak v tunelu před hlavákem…

xyz

V roce 2000 zase mohl zůstat stát před Hrabovkou nebo před Vítkovem, že.

Honza

Ale za tu dobu bylo v celém úseku investováno snad přes 50 mld. Kč, ale vidět to nějak na těch časech prostě není.

xyz

Je to ale vidět na počtu spojů, které vůbec můžou jet.

Bez Nového spojení by jich mohla jet jen (menší?) část + i ta třetí kolej mezi Libní a Běchovicemi, dokončená teprve před cca 15 lety, pomohla (i když samozřejmě, lepší by byly 4 koleje).

František

Když chybí celková představa a koncepce, kam celou naši železnici posunout, tak je těžké odhadnout, co by pomohlo, viz třeba diskuze, zda nezrychlit úsek Poříčany – Kolín na 200 km/h. Nebo kdyby stála 4 kolej do Libně a možná ještě dále, Libeňský přesmyk, nebo vůbec částečný železniční okruh kolem Prahy, prostě by se muselo prověřit vícero nápadů, možná by se správný směr ukázal. Jenže nejdůležitější je, aby fungovala příměstská doprava u Prahy, vozí nejvíc lidí, ale kupodivu nejvíce roste dálková osobní doprava a vzdálenosti na ní, není tedy něco plánováno špatně?

PavelP

Taky mě to nedávno překvapilo, není to vůbec 160. Brno Břeclav a naopak se jakž takž drží, teď je teda omezení v Zabčicích

Vlastimil Kocurek

Jak to myslíte, proč sem píšete flagrantní lži ?? A ještě sem mícháte věci, které spolu a ni nesouvisí. Ano jak píše Honza 105,
protože okolo Orlice je 70, koridor je přetížený, což snižuje jeho rychlost. To chcete nějak zamlžit situaci, mlžením se ale do civilizace nedostaneme.

Honza

Já si myslím, že to myslel jako ironii. 😉

tarten

Reagujete na nějaký smazaný příspěvek? Daniel Jablonecký má (bohužel) pravdu.

Honza

Tohle je hrozná neschopnost Ministerstvo dopravy a Správy železnic… Proto taky tato země jako celá Evropa jde do kytek s jinými konkurenty ve světě.

DavidS

Já nechápu, jak se všechny projekty můžou posunout o 5 let. Vždyť jsou v různých fázích přípravy. To vážně někdo řekl, že je to ok posunout vše naráz?

Vlastimil Kocurek

Protože chybí cílový manažment, kdy by se závazně určilo, kdy to půjde do provozu, a tomu by se přizpůsobily všechny zdroje, i platy lidí, co na tom dělají. Takto je to jen písnička, proč to nejde.
prostě tento stát řídit velké akce neumí. NE tato vláda, žádná vláda to neuměla. Stáváme se směšnými.

Petr

Tak to, že si neumíme vládnout, nám už dávno řekli sousedé. 🙁

a8n

Třeba posun Moravské brány a RS2 jsou zatím jen 3 roky.

DavidS

Ale k posunu i tak došlo.

Ondra L.

Tak ze by Fiala pro neplneni vladniho zadani spravedlive vyhodil i Kupku? No, je otazka, jestli touhle komedii nebylo vladni zadani naopak naplneno.

Honza

Nejhorší na tom je, že se tam někdo schopný jen tak v následujících 5 letech určitě neobjeví. Předchozí garnitura udělala ve věci VRT ještě větší nic.

Coudy

Takže na dlouhou dobu jediný otevřený bude úsek z Ostravy na hranice s Polskem. Jen proto, že to je jediný úsek, který připravují Poláci. Ve stínu tohoto budou vypadat ty známé důvody, proč to vlastně nejde velmi pikantně:))

Radek M.

Tím bych si nebyl tak jistý, v Polsku za poslední půlrok stihli odsunout termíny stavby prakticky celého CPK (polský projekt VRT) taky o několik let, jestli jsem to správně pochopil, tak do roku 2035 mají mít hotovou jenom základní kostru (mezi kterou už ani neřadí úsek Katowice – Ostrava)

madusan

Vzhledem k úpadku Evropského průmyslu a celé ekonomiky a tzv.nerůstu, a právě růstu státního dluhu je zajímavá otázka kdo to zaplatí.Ty hromádky jsou prázdne.A nebo bruselistické rotačky pojedou na plný výkon a zase to inflačně odnese řádový danový plátce.A zdroje nesů,jak slyšíme ze všech stran, tak nevím.

tarten

Ze všech stran možná v nějaké dezolátní bublině. Takový úpadek kapitalismu trvá už pěkných pár století. Je to jen převlečený tlak na efektivitu.

Honza

To není úpadek kapitalismu. Kdyby to bylo kapitalismem, tak upadá celý svět. Ale tomu tak není. Zjevně Evropa zaspala a ujel jí vlak a předběhly jí jiné země.

Petr

A které to jsou?

Vlastimil Kocurek

********

Vlastimil Kocurek

To jsou spekulace. Když se tady pravidelně reklama, přijmeme v Německu elektrikáře za 100.000,- měsíčně, nemyslím, že by třeba němečtí občané něco tak hrozně odnášeli. Odnesou to země, které mají nejhorší strukturu průmyslu, a přebytek průmyslu v násobcích, a to jsme my, Slovensko, Polsko, Maďarsko a Německo. Bohatství zemí dnes určuje struktura průmyslu a minimalizace lidé, kteří v něm pracují. V Dánsku budou stále v pohodě, přestože ta země nic netěží. Podobně v Holandsku. Čili nejde to ze všech stran.

Gunduľ neubiješ

Holandsko nic netěží? V ekonomii primo vedlo k pojmu Dutch disease….

Juraj

Tak to vypadá, že 2031 is the new 2026.

SŽ při každém odkladu všechna zahájení staveb nahrne do jediného roku. Doteď to vypadalo, že v roce 2026 se rozkope prakticky celá síť najednou, tak teď pro změnu to je 2031 (a pak nejspíš 2036). Holt asi pořád jedeme na pětiletky.

Chápe někdo ten princip „chceme VRT, tak musí být všechny VRT najednou“? Je přeci přirozené, že některé úseky udělají daleko víc muziky než jiné, tak proč neexistuje nějaký seznam priorit, ale řeší se patnáct staveb najednou, jen aby se pak všechny opozdily?

Projektant

Tipuju, že ty termíny vycházejí z postupu přípravy jako nejoptimističtější. Pokud na některém úseku vzniknou problémy s projednáním a zpozdí se, může se začít v tom roce aspoň něco. Pokud byste stanovil priority a „uměle“ tak zdržel přípravu méně prioritních úseků, je vysoká pravděpodobnost, že by se v tom roce nezačlo stavět nic a zpozdilo by se to celé ještě víc…

Vlastimil Kocurek

To ale popisujete současný stav, my potřebujeme úplně něco jiného, závazné termíny, úpravu legislativy, aby to šlo hladce.
Už konečně přestaňme řešit, proč to nejde a řešme, aby to šlo.
Z jakých “ postupů přípravy“ jak to myslíte, to je jako číst Kafkův román Zámek, kde všechno je neurčité, nikdo za nic nemůže, nic se nedělá, a lidé ani neví, jestli to vůbec někdo řídí, nebo ne !!!

Liliput

Promiňte, ale dnes navrhovat řešení aby nádražáci si nežily nad poměru nějakou formu úpravy legislativy? Na to bylo pozdě už pár lety. Už před spoustou let měla firma SŽ opustit prodělečné tratě A urychleně udělat takové změny (zlevnit výdaje, radikálně zvýšit tržby), aby se tratě, co tehdy hraně break-even, (např. Kutná Hora-Brno) dostaly do plusu. Dnes už je pozdě na nějaké vyčkávání. Přijde rázný řez, neboť už není z čeho (z jakých nových a nových státních dluhů) platit zoufalou neefektiviu/prodělečenost SŽ. Zbyde v provozu na účet ČR ještě nějaká další státní trať (s odkupem pozemků pod tratěmi od firmy CD)… Číst vice »

El Barto

AXEL

Vavrroch

Nu, odvaha Vám nechybí. Ale za to odhalení týmového maskota Vás v Bořivojce nebudou mít rádi.

Gejza

Přesně tak. Aneb „jsme natolik bohatá země, že novostavby SŽ za 1+ bilion Kč zvládneme za jednu desetiletku. A náš trh projekčních a stavebních firem to také všechno zvládne.“ Vaše SŽ.

Vlastimil Kocurek

To máte předstsvu, že ty peníze na to někde leží na kupě, a z těch se to bude stavět. Prostě to budou financovat banky, a splácení bude probíhat dejme to mu 20 let a to ještě s dlouhým odkladem. My ty peníze nejprve musíme vložit do školství a vědy, aby to měl kdo splácet. Lidé na úrovni dnešní ho vzdělání takové hodnoty nejsou schopni vytvořit.

tarten

SŽ nikdy tohle netvrdila, je to vaše fantazie.

xyz

Zveřejněnými termínovými harmonogramy to de facto tvrdila.

František

Spíše vláda PPP projekty a SŽ asi nebude nikdy argumentovat, že tím, že vložila peníze do dopravních škol nemá na VRT!

fbh

Uz prestavam verit ze se tim nekdy svezu.Snad by mohla SŽ zapracovat na kvalite vizualizaci abychom se v roce 2032 svezli alespon virtualne.Je to hnus velebnosti,kazdy rok o dva pozdeji vcil uz dokonce o pet.

Lilalup

Nenašel jsem tam Praha-Liberec…

xyz

VRT (nebo aspoň rychlá trať pro cca 200 km/h) tam nebyla ani před odkladem.

tarten

Ovšem, to není ani VRT ani RS. Podobně tam nenajdete ani Praha – ČB, Ústí n/L – KV, Pardubice – Olomouc, nebo Brno – ČB.

František

Zato odbočka na Most se vyjímá!

Air Traveller

Terminy hezké, ale.. tomu snad nevěří ani ten největší optimista…

PavelP

No fanoušci rychloželeznic tomu stále věří, že se tu bude jezdit 300. To je jak okruh formule 1 v Praze.

Michal82

I have a dream:-) Třeba se jednou svezeme…

tarten

Dost se pletete. Jednak formule už v Praze (bohužel) jela 😀 , jednak nejde o rychlost 300, ale 320, ale ani jedno na území Prahy.

vladki

A tak nam tu nenapadne uplynulo 60. vyroci od otevreni prvni trati Sinkansenu. Snad se ti co se v tom roce narodili dozijou svezeni po VRT i u nas doma. Zatim to vypada tak nanejvys na ochutnavku 200 km/h pendolinem do Budejc, az tam za 2 roky zavedou vyhradni ETCS.

Petr

Ne.

tarten

To nikomu chutnat nebude. Důležité je zkrácení jízdní doby, a k tomu to prakticky nepřispěje.

vladki

Tak pokud to srovnáte s původní jednokolejkou na 80, tak by tam snad nějaký rozdíl být mohl. Rozdíl mezi 160 a místy až 200 už tak velký nebude.

Marie Svobodová

Tak hlavně že existují maskoti z dílny SŽ
Teď už to jen naprojektovat, projednat a postavit …Jak říká Svoboda

Honza

Takže reálně nic dříve než v 2040 nebude stát a to budeme rádi. Mě by bohatě stačilo, kdyby aspoň dali do kupy trať 070. Ale to se spíš dočkám té VRT 😀

David Peca

Ať přestanou těmito pseudovizemi slibovat koleje pro nákladní dopravu.

PeMič

I

Bram

V roce 2032 se s pravděpodobností hraničící s jistotou nesvezeme po žádné vysokorychlostní trati. To bude reálné až tak o deset let později, ale jen když se na věci bude řádně pracovat :-).

tarten

Je dost pravděpodobné, že bagrem ano, i v tom roce 2032.

Ojin

V článku je uvedeno: Modernizace Brno – Přerov … Poslední úseky se mají začít stavět v roce 2027. Mapa a informační letáky uvádí pro 1. až 3. stavbu termín 2028, což samozřejmě neznamená, že se v roce 2028 začne, ale rozhodně se nezačne ještě o rok dřív. V souvislosti s RS5 by bylo dobré zmínit taky stav modernizace VOChoc (Velký Osek – Choceň), která by měla přinést slušné spojení mezi Prahou a Hradcem Králové, což může prioritu pro RS5 snížit. Momentálně se uvádí 2026 pro úsek Hradec – Týniště a 2027 pro zbytek. Trochu podobné dilema jako Brno-Přerov vs. VRT… Číst vice »

František

Minimálně úsek Kojetín – Přerov dává smysl, rozšířit pláň, nasypat štěrk a přidat další kolej by z hlediska povolování staveb nemuselo činit až tak velké komplikace, aby se nemohlo kopnout již v roce 2027. Složitější je to s úsekem Nezamyslice – Kojetín, ale třeba ojedinělou vlaštovku skutečně zvládnou.

PeS

020 Chlumec-HK se bude realizovat až 2028-2029 (přípravné práce 2027, stavba s NAD 2028, dokončení 2029).
Tak snad aspoň toto dopadne, v RS5 přestávám věřit.

Davy

Prý se má zvýšit rychlost i na trati 280 a zavést nové vlaky

Vrták

Pokud se nepostaví navržený tunel mezi Hranicemi a Miloticemi, který by zkrátil JD na 1h z Hranic do Púchova, tak bude zvýšení rychlosti na většině trati menší, tedy z 80 na 90-100km/h. V souvislosti s VRT jde také o to, že Ex2 má zůstat na trati přes Olomouc a přestup v Hranicích bude „pouze na R“ do Brna či Ostravy (Ex4 do Vídně a Varšavy tam stavět nemá), takže třeba na Vysočinu, budete muset v Brně znovu přestupovat (tedy už 2 přestupy ze pouze Vsetína!). Už jsem tady psal, bylo dobré mít proklad linek Ex2 přes Olomouc a Brno co… Číst vice »

xyz

Linka z Púchova do Brna by především měla jezdit přes Zlína ne oklikou přes Hranice.

xyz

** Resp. myšleno „bylo by správné, aby tak jezdila“; bohužel ne „je předpokládáno, že tak bude jezdit“ (nesmyslné ponechání Zlína jako „konečné stanice rychlých vlaků“ bez propojení od Vizovic k Valašské Polance).

Vrták

Tato věc je logická, bohužel stále chybí usmolených 17km z Polanky do Vizovic.

Vrták

Jasně, ale nemění to nic na faktu, že Valašsko by dle návrhu mělo i nadále zůstat asi jediným moravským regionem bez přímého rychlého spojení s Brnem.

xyz

Pokud vynecháme Slezsko, tak… tak pořád jižní část Bruntálska a Jesenicka (ty jsou moravské) – druhé jmenované paradoxně na rozdíl od nynějšího stavu.

Plus oba okresy „strukturálně postižené“, tzn. takové denní dojíždění z nich do Olomouce či „o půl hodiny déle“ do Brna by odpovídalo VRTkovým proklamacím – ale VRTky jej vůbec neřeší.

Vrták

Na Jeseník by se musel udělat tunel z Kout nad Desnou a z Olomouce směr Opava přes Bruntál bych si linku z Brna dokázal také představit.

František

Jj, aby krajské město neleželo na koncové trati, jako jediné v ČR.

sladlu

ahoj
A co stavba Praha-Benešov? Data releazice? Já myslel, že je to také součásti projekční činnosti Praha uzel. Je to ve fázi prověřování? Nebo je jisté, že se to někdy postaví?

tarten

Novostavba Praha – Benešov (Bystřice u Benešova) je sice důležitá, ale nevím o tom, že by byla vysloveně ve fázi projektování. Ve studii proveditelnosti ŽUP zahrnutá je, ale možná jen jako vstup. V nějaké fázi to ale bude, když už se dokážou hádat s V. Popovicema o trasu.

Démon

RS 5 2034-2038 do HK a 2038-2043 Jaroměř – Vratislav.

František

S pokračováním bych možná tolik nespěchal, vývoj možná ukáže, že by bylo lépe vybudovat něco kvalitnějšího, než je pilně připravený návrh SŽ, nakonec koeficient 6,8 má ještě malou rezervu nad 5 (nad 3 je to více než 2x), něco zlepšit či zvýšit rychlost, třeba by byla VRT, nemusí být vše na 320 km/h.

Cargo

Asi by to zas chtělo přivézt putovní výstavku TGV, posilnit víru lidí že výstavba VRT bude ! A pár promo fotek pro Svobodu.

Martin

Jo, za mých dětských let jsme se v ruštině učili o Sovětském svazu a temnější VDNCH – Výstava úspěchů národního hospodářství, taková reinkarnace Potěmkinovy vesnice to byla.

tarten

Můj starší kolega blahé paměti na té výstavbě byl a trochu ho vyléčilo, když na jejich kosmických lodích viděl tepelné štíty z dubových fošen (kolega říkal přímo z pražců). USA v té době používaly titan. Takže zas takové bezcenné potěmkiády to nebyly.

Petr

To se dělá jednou za třicet let. Pamatuji tu předposlední (1991), kdy mamka na dotaz novináře jak se těší až rychlovlaky bude jezdit,odpověděla, že se toho nedožije. Trefila se. 🙁

Někdo neznámý

Já jsem právě ročník 1991 a smutné je že i já mám velkou šanci se toho nedožít. Maximálně se někdy svezu v důchodovém věku…..

Petr

Nebojte, budou Vám to slibovat stále, jsem ročník 71 a slibů politiků už jsem zažil. A jen jedni dokázali, že to dokážou, bohužel ale v negativním smyslu.

Luboš Beneš

Ale jo, dožijete, už můžete v Německu, Francii, Španělsku, Itálii, Polsku. Tady již brzy, však to znáte…

tarten

S tím Polskem bych to nepřeháněl (200), ale můžete přihodit Koreu, Turecko, Maroko, Saúdskou Arábii a další.

František

Možná budou rychlejší i v Egyptě.

David Peca

A poklepat kladivem….na vedení SŽ.

tarten

V dalším díle seriálu by to chtělo ukazovat ICE 3. Koneckonců je to už také „pamětník“ – objednán byl pro vyjetí roku 1997, o tři ročky jim to sklouzlo…

Michal82

Ted by mohli přitáhnout alespon TGV Atlantique. At tu vidime zase jinou řadu.

hroch.obojzivelny

Kdo tomu uvěří, vyhrává kytaru.

Jirka

Kazdou dekadu zahajeni v dalsi dekade, je mi to jasne 😉
Neda se nic delat, Singapur uprostred Evropy z nas nikdy nebude, cesky clovek potrebuje opravdu notnou davku trpelivosti.

Změna je na dohled

Opět jsem se nedozvěděl co odbočka Louny – Most. Jak je to a ní?

Marty

Nikdy nevznikne, stejně jako žádná VRT

xyz

Přitom tam to ani neměla být VRT – „jen“ konvenční trať s argumentací i přínosu pro nákladní dopravu (pro kterou přitom při existenci VRTek má být i tak dost na – tímto uvolněných od dálkových vlaků – konvenčních tratích, tzn. IMHO takový protimluv).

Wartas

Bacha,tam je sysel.

Ing. Vladimír Bílý

Já tam vidím velkou změnu v komunikační strategii SŽ. Do teď se drželi toho, že začnou za 2 až 3 roky, přičemž každý rok přičítají k plánovanému roku zahájení jedničku. Teď však najednou přičetli 3 a tím tak začali tvrdit, že začnou za 4 až 5 let. Jsem tedy zmaten!

jan táborský

To je schválně, oni ochraňují data ….. nezačnou vůbec

František

Když VRT, tak je třeba zvýšit tempo, a to se dělá navýšením počtu let! Ať žije nepřímá úměra.

Vvvt

Chcete se někdo vsadit? Jsem si absolutně jistý, že se to opět posune. Oh wait, on nikdo není takový blázen, aby těm datům věři.

rumpeak

Tak vzhledem k tomu, že pro nás je nejdůležitější úsek Ostrava – Katowice, tak zaplať pánbůh, že ho připravují Poláci a my budeme s civilizací z Ostravy spojení 100 let předtím, než se v Praze naučí používat razítko.

Permonik

Ví se nějaké blížší info o tom useku?

Permonik

U Moravské brány se řeší EIA, to muže jak dlouho trvát?

Honza

Dlouho. Obzvlášť jestli mají teprve oznámení EIA a ne dokumentaci EIA.

Permonik

Hmm. Dle netu by měla být lhůta i rok a půl. Tj jaro 2026, ale stavět chtěji až 2028….

DavidS

Po EIA ještě všechna další povolení, takže 2028 by byl spíše zázrak.

Petr Voceďálek

Možná by bylo ještě dobré k tomu připsat, které dokumentace jsou dle starého SZ a které podle nového. Očekávám zastavování akcí a vypisování nových dle NSZ. To budou další roky skluzu a ty jsou jasné už teď.

Motýl Emanuel

Ale samozřejmě, že ji Stavební zákon už řeší, v okamžiku územního plánování je vše už procesováno podle SZ, nejsou pouze ve fázi Územního řízení a s tím obvykle spojeného Stavebního povolování. Vše dle SZ.

František

Této oblasti se částečně dotkly jen otázky územního plánování.

František

Navíc se již projevila novela liniového zákona, MD již nám dalo k posouzení Dílčí územní rozvojový plán na jižní část RS1 v Praze včetně Jahodnické spojky.

Pako

Myslím, že v roce 2032 bude vydáno opět pár pěkných studií a vizualizací. Za necelou stovku mld z naší společné kapsy se to určitě vyplatí.

mgr.pavel

Dle těchto „již brzy“ termínů by v roce 2032 bylo ve výstavbě skoro vše, cca 400 kilometrů VRT tratí. Naprosto nerealistické i když pominu nedůvěryhodnost termínů SprŽel.

To dělal ten přehled nějaký politik typu „slíbím vám víc, než kdokoliv dokáže splnit“, nebo jak?

Svobodo, táhni. A vem si Kupku s sebou.

František

My (politici a úředníci) se vyžíváme v megalomanských předsevzetích, například: za rok dáme do provozu přes 100 km dálnic a to, že rok předtím to byly jen 4 km a rok poté 6 km již nikdo neřeší. Myslím, že bychom všichni uvítali, kdyby v tomto případě číslo oscilovalo alespoň někde kolem 50 km/ročně, v případě VRT asi více, úseky budou o poznání delší, tak 70-100 km/rok je na naše poměry fantastické tempo.

zdeněk

SŽ by měla v souvislosti s VRT raději přestat uvádět jakékoliv termíny a přestat cokoliv bližššího slibovat. Namísto libovolného termínu by stačilo dosadit „již brzy“. Osvědčilo se to i v případě „rychlodráhy“ na letiště a funguje to výborně, tak proč ne tady ? 😄

Jarda

Když slibují, tak vytváří dojem, že něco dělají.

Vojta Svobodný

Jojo, ty plakáty na rychlodráhu na letiště jsem již viděl před určitě 5 lety. Přitom datum dokončení je plánováno až za velmi ostudných 6+ let.

Happy

Co se vleče neuteče. To je jak s tou elektrizací.

Petr

Ano, co je to 50 let v historii Země.

xyz

„Jen“ 10 let kutání 25km tunelů… když si vezmu, že ani u tunelů pod Brennerem, Semmeringem či Koralpen těch 10 let výstavby nestačilo…

Hle, Brno – Velká Bíteš – Světlá nad Sázavou nakonec bude budováno úplně zaráz… Takže dálkové vlaky zřejmě nakonec nebudou jezdit přes H. Brod ani chviličku. 🙂

Praha – „k Pardubicím/HK“ ani slovo… to je také docela škoda slov. 🙁

Dušan

Naopak – tam má SŽ pro nás ty nejlepší zprávy – viz níže: SŽ zpracovala vlastními silami doplnění Studie proveditelnosti RS 5 VRT Praha – Hradec Králové – Wrocław. Důvodem byla malá ekonomická efektivita projektu (původní SP +1,76 %; podle národní metodiky požadováno min. 5 %, podle evropské metodiky požadováno min. 3 %). Studie proveditelnosti byla dopracována na nové technické řešení, které vyšlo ekonomicky efektivně (EIRR 6,8 %). Byla dopracována aktualizace Studie proveditelnosti, do níž byly aplikovány připomínky SFDI a oponentního posudku, ale také poznatky získané na průběžných jednáních s obcemi či interně v rámci SŽ. Byla upravena trasa dle… Číst vice »

geras

Jaké technické řešení změnilo tu efektivitu?

Dušan

Klasika, škrtly se sjezdy, které to dle SŽ zbytečně prodražují a komplikují.

František

To kolega Dušan zapomněl uvést, Jaroměř – Trutnov na 200 km/h jen pro osobní dopravu a přeshraniční úsek 160-200 km/h pro smíšený provoz, takže VRT jako vymalovaná. Díky tomu, že bude úspěšně ignorováno nařízení (EU), že letiště s obratem cestujících nad 12 milionů za rok, což letos Praha překoná a v příštích letech letech určitě též, má být napojeno na „dálkovou“ železniční dopravu. My budeme mít jistě výjimku, neboť alespoň já nepovažuji nejprve přestup z Masarykova nádraží na hlavní nádraží za napojení na „dálkovou“ železnici, v budoucnu ne o moc lepší zakutání spojení od Negrelliho viaduktu pod hlavní nádraží (zastávka… Číst vice »

Martin

Při současné práci SŽ velmi nereálný harmonogram u většiny staveb…

F. Brabenec

Prosím redakci, aby nám ten přehled za 5 let ještě jednou zaktualizovala. 🤓

Vladimír

Pristi rok bude mit SZ na utratu cca 70-80mild a co za to danovy poplatnik dostane? Zrychlenou lokalku o 3 min?
Ma rada je konstantni – dejte poradnou naloz penez RSD aspon 120 – 140 mild.a budeme mit aspon jednu cast infrastruktury hotovou a pak za 3 – 4 roky dame tym RSD na SZ.

Frantisek X

Jistě, hlavním zájmem většiny obyvatel jsou totiž závody aut s vlaky (přičemž autům musí být ovšem dán patřičný náskok). 🙂 Dopravní „politika“ v praxi…

Pako

Většina lidí už si všimla, že za stejné peníze je u nás různá muzika. Zatím co ŘSD zvládne slušný koncert i s přídavkem, tak SŽ ani nevrzne. Aneb nemá cenu dál krmit tuhle železniční hydru. Milá nenasytná a neschopná SŽ, končíme!

Permonik

No jestli myslite slušný koncert například tu zvlěnou dálnici u Ostravy. Tak jo člověk má v zadní časti vozu pořádný heavy metalový koncert.

SŽ sice nestavi za lidové ceny (ale prostor pro zlevnění by tam mohl být). Ale zase jsem nikde neregistoval, že by se jim po pár měsících provozu zvlněly koleje a musely rapidně omezit provoz…..

B.W.B.

Ale pár ujetých náspů tu bylo (včetně nových).

Permonik

Pravě dumám nad tím zda to nebyl i ten u Marianksých lazní.

Obecně sem tam nějaké liniové stavby ujiždi, protože se setři na geolockých průzkumech atd.

Vladimír

Nevzpomínejte na neco co bylo staveno pred Tokem, ten s trhnem zahybal a vse na RSD zmenilo, nasledne p. Kupka pokracuje v trajektorii, ale SZ zije stale v komunismu. Kdo bude dalsi „p. Ťok “ ktery ale postavi pro zmenu SZ do late. Tedy otevre trh, udela jej konkurencnim a zacne se stavet za normalni ceny. Rozbije monopoly, par lidi pujde do pyzama a budeme se mit my danovi poplatnici lepe.

Permonik

Zas je pravda že ŘSD umí i poldry.

František

Myslíte ten u Opavy, nebo u Krnova, teď nevím.

mgr.pavel

Správná rada je „vyhoďte vedení SŽ a MD na ulici, dosaďte schopné lidi a konečně s tou železnicí něco dělejte“.

Petr

To by tam museli odklonit Vltavu, jako řeky Alfeios a Péneios.

Luboš Beneš

A kde ty schopné vzít? Všehoschopných je plno.

rumpeak

Já bych ty peníze nedal ani jednomu z jmenovaných, ale dál bych 200 mld ročně Polákům, ať nam tady něco staví. Do 10 let bychom měli jak dálnice, tak koleje.

Jarda

A co budou dělat úředníci?

František

Že by tím konečně vznikla kýžená úspora státních zaměstnanců?

Lukáš

I kdyby stihli všechna povolení ke stavbě včas, tolik stavební techniky neseženou, ani kdyby vybrakovali půl Evropy.

JiP

Velmi fakticka poznamka.

Pako

Nebojte, nic nebude. Jen neschopná SŽ předstírá činnost.

tarten

Tak chtělo by to začít hlavně objednávkou dalšího TMB štítu, jenže když nebude zhotovitel ještě dlouho vysoutěžen, nelze.

a8n

A rovnou ho strčit do TMB jako exponát. 😀

tarten

Zas až tak nereálné to není. Celý ten krám až do výše asfaltové vrstvy nahoře v železničním spodku mohou dělat firmy, u kterých klesne objednávka dálnic.

František

Jen aby se nám pak na soutěžích nepoprali o zakázky a firmy železniční by se nesnažily dokázat, že ten podklad neumí, protože nemají na to reference z jiných staveb, a je vymalováno.

František

To dáme, prostě budeme šoupat termíny, to umíme.

Ondřej

Jako uklidňuju se tím, že pořád to bude méně než 10 let mezi zahájením projekčních prací a zahájením stavby na většině úseků. To je furt méně, než dálnice v minulosti.

A taky to odložení bylo docela očekávatelné. Už půl roku si říkám, že Polabí, Moravsk od u bránu nebo na jižní Moravu není možný začít stavět 2026, když nikde ještě nemají ani EIA. A nemýlil jsem se no..

janvagala

Oceňuji tu práci s tím přehledem. Za to palec nahoru. Ale i tak těm údajům nevěřím.

LORD

Je to asi 3 roky zpět, co jsem byl na konferenci SŽ a tam padalo datum zahájení prací v r. 2025.
Což bylo datum úsměvné a naivní. Doufám, že tady nikdo nevěří tomu, že se v r. 32 sveze v ČR „rychlovlakem“ 🙃

F. Brabenec

Měli na mysli přípravné práce? 🤔

Dfg

V roce 32 se rychlovlakem v ČR svezete….. ale ne v tomto století

rumpeak

Nebuďte pesimista. Úsek Ostrava – Katowice ve zprávě chyběl úmyslně. Tipují, že do Warszavy jezdíme rychlovlakem před rokem 32.

xyz

Ale nebude to 320 km/h + jestli i tak půjde o vysokorychlostní jednotku, tak pak to znamená, že ta jednotka pojede i po „pomalých“ (160 km/h) koridorech na českém území (nepředpokládám, že by začínala jízdu v Ostravě).

okk

To jsem si po přečtení toho přehledu říkal taky. Tím, že to řeší polská strana, tak je reálně možné, že to bude možná první funkční kousek VRT u nás. 😀

tarten

Pokud jde o rychlovlaky, ty jezdily už i v r. 1932. Dnes se jim říká kratčeji rychlíky.

Miroslav

SŽ je státní organizací.
Upřímně, kde by na to stát za současného stavu státních financí (tedy financí, spíše dluhů ve financích) vzal!?
Vypadá to tak, že každá vláda program výstavby vysokorychlostní železnice upraví vždy tak, aby se stavbou bylo započato za vlády následující. Tedy pod heslem „To my tu (ve vládě) už nebudeme.“

Vesper

Peníze se někde najdou. VRT by měly být prioritním projektem s prioritním financováním.

Jaaa

Na druhou stranu – pokud se jen do VRT má dávat asi tolik peněz, co do celého školství, je něco zatraceně špatně.

mgr.pavel

Školství je podfinancované. VRT je „jednorázová“ investice.

J.K.

Spíš přefinancované, ne?

NightmareFreddy

Ani podfinancované, ani nadfinancované (https://www.indexprosperity.cz/2024/kvalita-vzdelavani-a-vyzkumu-3/)

tarten

Školství ani náhodou není přefinancované. Tedy pokud se nechceme vyrovnávat s Rumunskem a Bulharskem. Zatím je pro nás nedostižným cílem úroveň financování školství ve Španělsku a Estonsku.

Miroslav

Aby mohla být financována jednorázová investice, musím na ni buď mít, anebo si na ni musím půjčit (s úrokem). Kolik platí tato republika (potažmo tedy její daňoví poplatníci) v současné době ročně na úrocích z dluhů, je snadno dohledatelné. Je libo tuto částku dále navyšovat?

DavidS

Zrovna v tomhle případě mi dluh přijde jako adekvátní forma financování.

Samozřejmě by s tím měla být snaha ušetřit a účelnost vynakládaných prostředků.

Navíc z toho rozpadu financování na jednotlivé roky to není zas tak velká částka, když bych bral v úvahu to, že se objem peněz do dálnic bude spíše zmenšovat (budou postupně dostavované a možná větší zapojení PPP než na VRT) a přibude tak více na železnice.

Frantisek X

Jenže nejsou. Navíc se to celé ohýbá tak, aby to bylo použitelné hlavně v kombinaci s autem, a nejde asi už ani tak o přetažení zátěže ze silnic, jako o honění růstu objemů. Dálnice ve stejných směrech plánujeme/stavíme i tak.

Martin1

Díky za přehled, je fajn mít informace pohromadě. Jen je škoda, že to v podání SŽ stejně nemá žádnou vypovídající hodnotu. Jejich sliby a odhady staveb, a to nejen u těch VRT, jsou dlouhodobě mimo. Za Svobody se příprava staveb snad ještě více zhoršila. Druhý velký brzdič rozvoje železnice pochází z vyšších míst – odbor strategie a jeho šéf Luděk Sosna mají na tom také lví podíl.

Os5600

Kéž by se to dalo nazývat oborem strategie. S tímhle panem Sosnou bych to nazýval spíše odbor pro strategické chátrání dopravy ČR. Ten tam je fakt asi jen proto, aby to doklepal do důchodu a po něm potopa…

Bohumil Pokorný

Myslím,že vliv obou jmenovaných výrazně přeceňujete.Příčina tohoto stavu je někde úplně jinde.

Ferda

Proti Svobodovi s Kupkou je nějakej Bartoš s digitalizací stavebního řízení celkem břídil…

mgr.pavel

Nojo, ale vyhozením Kupky nebo Svobody si pozici ve vlastní straně nezlepšíš..

Marie Svobodová

SŽ Kupkovi jeho zadání pro rok 2024 – Prodlužte tunel Líbeznice (známe jako „Kupkovo ticho“) – splnila… Není důvod Svobodu měnit

Libor

A on to někdo čekal dříve? Stačí se podívat na 4. T. Koridor Praha – Čb., ten se staví už 20 let a zatím nejsem komplet v Čb.

JiP

A paradoxne ten jediny je postaveny v parametrech alespon trochu poplatnych dnesku a to predevsim proto, ze timto smerem nikdo nevytahl chimeru o paralelni VRT. Jinak byste jezdil tak akorat zoptimalizovanou jednokolejkou v puvodni stope a to az do neurcite budoucnosti.

Frantisek X

No, zastávky vysunuté do pustin za „o něco vyšší“ rychlost, něco jako teď Brno – Přerov. A souběžně opět dálnice, takže takové jako fajn, ale… Lepší než chátrající jednokolejka to je bezesporu. Výsledek ve formě úbytku aut ale nebude žádný.

El Barto

Když se nové tratě nestaví, je to špatně. Když se staví, je to taky špatně, protože to „vysune zastávky do pustin“. Kdyby se jen zdvojkolejnila původní trať, je to špatně, protože by nebyla rychlejší, než dálnice. Zachovat původní trať paralelně k nové je nesmysl kvůli tomu, že ta trať povede na mnoha místech v původní stopě, případně ji často kříží.

Vaše zadání nemá řešení. Tedy má, když nemůžeme zrychlit železnici, tak aspoň pořádně zpomalíme silnici. Nejlépe ji úplně zbouráme.

Bohumil Pokorný

Ale má to řešení.I u nás už to umíme, viz např. Nýřany nebo Brandýs n.O.

v

Stačí 4 koleje. Vnitřní na 320 a vnější na 120-160 (lokal a náklady). A jen kritické úseky na 320 hnát tunely a jinudy. Náklady by byly +- 15 % vyšší, než dvojkolejná na 200, efekt pro lodi násobný. Bohužel chybí ten dvojnásobek pro stavební firmy” za 2 tratě (a potažmo pro SŽ)

Projektant

4 koleje by byly o 15% dražší, než 2? Tak jo no…

El Barto

Hlavně v případě, že by to znamenalo bourání zástavby, si nemyslím, že by to bylo jen 15 %.

xyz

Brno – Přerov = přiblížení např. Blažovic a Holubic centru osídlení.

O. K., u Hoštic-Heroltic naopak oddálení.

Tzn. není to tak jednostranné jak píšete.

Petr31

Jen doplním – u Hoštic-Heroltic zrušení stejně jako u Velešovic – ale poloha zastávky je tam nyní špatná a málo využívaná. Přiblížení bude ještě v Rousínově a tam už to bude použitelnější oproti dnešku.

Petr31

Jinak, kromě zrušení těch 2 zastávek (Velešovice a Hoštice) je plánovaná poloha nových stanic a zastávek na modernizované trati Brno-Přerov buď stejná či podobná, a nebo lepší než nyní.

Zastávka Velešovice ležela opravdu úplně mimo obec za dálnicí a nikoho už před zrušením osobáků ani nenapadlo ji používat. Hoštice -Heroltice leží taky dál od obce a je využívaná spíš občasně. Nové vedení tratě u Vyškova je ale v úplně jiné poloze a neumožňuje ji zřídit. Obě dvě ale měly malý přínos pro cestující.

Pepa z Depa

Přesně za uherský rok a maďarský měsíc po otevření nového nádraží v Brně.

xyz

Když u tom píšete, tak jsem zvědav, zda/kdy vznikne centrální nádraží v Budapešti.

Totéž pak nějaká maďarská VRT.

JiP

Pratele, my se nesvezeme nikdy. VRT je ceska soto chimera, ktera nasi zeleznici predevsim jiz desitky let udrzuje v naprosto fatalni stagnaci a uvedla do stavu skoro kolapsu.

Plecháč

Stagnaci způsobuje právě to, že VRT ještě nestojí.

JiP

Otacite kauzalitu udalosti. SZ neni schopna pripravit radove trivialnejsi stavby. Jedine co ma z VRT site smysl je postavit nove rychle vyjezdy z Prahy, to by melo mit naprostou prioritu.

janvagala

A nákladní vlaky? Na to se tu kašle a jak to tak vypadá, tak kašlat se bude i dál. Všechno se točilo kolem VRT. Až bude,bude místo pro nákladní. A…. Prd.

platamond

Možná Vám úplně nedošlo, že rychlým výjezdem z Prahy na východ a jih (tedy tam se mluví odlehčovací trati), časem i tunely na sever a západ se pro nákladku objeví množství tras, o kterých dnes ani nesní. Takže VRT zejména okolo Prahy a u Přerově je hlavně stavba pro nákladku, byť zprostředkovaně.

Frantisek X

Východ je teď místo jihu, a vzhledem k tomuto přesunu se bude honit vše z jihu na východ přes už tak plnou Prahu. Té už odlehčovací trať sama neodlehčí.

janvagala

A vám možná nedošlo že ta VRT je v nedohlednu a nákladka je prostě to poslední co SŽ zajímá. A ano, máte pravdu. O tom se ani nesní.

Ústečan

Možná z Prahy na východ. Z Prahy na sever, západ a jih zas tolik dálkových vlaků nejezdí, a jejich případnou uvolněnou kapacitu okamžitě obsadí kraj se svými osobáky a spěšňáky. Pro náklady zůstane místa minimum.

Jaaa

Systematicky opakujete tenhle nesmysl pořád dokola.

JiP

Systematicky jiz 30 let vidim kazdych 5 let odlozeni VRT o 5 let a soucasne v kotextu rostoucich dalnic naprostou ztratu konkurenceschopnosti zeleznice i v tech malo smerech, kde ji alespon v omezene mire mela. Ceska zeleznice je diky VRT chimeram v kolapsu a jak vidite, bude se to dale jeste vyrazne zhorsovat tak jak budou dostaveny dulezite useky dalnic. Ten muj nesmysl je jiz 30 letou realitou a bude i nadale bez nadeje na zmenu. Dalkovou dopravu jiz dnes jezdim vyhradne autem.

xyz

Jestli tím je myšlen kapacitní kolaps, tak ten je na několika málo tratích, kterým by odlehčily byť jen dílčí úseky VRT, anebo by jim odlehčilo to, kdyby už kdysi MD soutěžilo dálkové výkony nebo je už tehdy rozdělilo tak, aby si na své přišly jak ČD, tak i RJ a LE, takže by ten který dopravce neměl takovou potřebu vést samostatné komerční spoje. Délka nástupišť v krajských městech na koridoru Praha – Ostrava je 400 m. Nic nebránilo tomu, aby MD požadovalo 400metrové (resp. i kdyby dvě 200metrové) dvoupodlažní soupravy. Kromě většiny úseků mezi Prahou a Ostravou je problém s… Číst vice »

Frantisek X

Jenže to je primárně preferencí silnic jako takovou před elementárními zlepšeními stávající kolejové sítě. A zatímco silnice jsou doplňovány a „odlehčovány“ dálnicemi, na železnici se malují VRT a konzervují stávající tratě v – až na výjimky – nedostatečných parametrech. Co jen bolestí dělá přidat k jediné koleji na hlavní trati druhou, přisunout zastávku zástavbě, prodloužit koncový úsek tratě blíže městu, neřku-li jej propojit s koncem jiným… Do toho se ubírají koleje pro křižování, odstavování, vlečková napojení atd. Celé je to věcí dopravní politiky vedení státu, které podle toho řídí své příslušné organizace. Politiky, kterou si v podstatě všichni volíme (teoreticky).

JiP

Naprosty blabol, do zeleznice tecou ohromne penize ale narozdil od silnic bez efektu na provoz, vetsina staveb taka jak byla provedena byla zastarala a poddimenzovana uz kdyz to bylo na papire.

Michal M

A to tvrdí kdo? Mazač výhybek v Dolním Polubném?

tarten

To je nesmysl. Železniční doprava kolabuje hlavně proto, že jezdí mnohem víc vlaků než kdysi. Infrastruktura se rozvíjí, ale příliš pomalu a poněkud nesmyslně se zatím nestaví nové tratě, jen přeložky. Stagnuje nákladka, protože na nedostatečné infrastruktuře má nesmyslně nízkou prioritu.