Za smrt železničních dělníků u Strakonic mohl dle policie jejich předák. Sám pod koly vlaku zahynul

Foto ze zásahu IZS u srážku vlaku s osobami u Bělčic, části obce Závišín. Zdroj: HZS Jihočeského krajeFoto ze zásahu IZS u srážku vlaku s osobami u Bělčic, části obce Závišín. Zdroj: HZS Jihočeského kraje

Traťoví dělníci se po trati pohybovali, aniž by o tom věděli výpravčí.

Policisté odložili vyšetřování loňské tragické nehody na trati na Blatensku. K tragické srážce došlo 3. října po 9. hodině ráno u obce Závišín. Mimořádně vypravená vlaková souprava Regionova Českých drah se při manipulační jízdě ze stanice Březnice do stanice Blatná střetla na trati se zaměstnanci železnice, kteří zde pracovali.

Mistr tratí a jeden pracovník údržby a oprav tratí byli usmrceni, vrchní mistr tratí a pracovník údržby v zácviku byli zraněni.

Na základě všech shromážděných podkladů, znaleckých posudků a výslechů došla policie k závěru, že podezřelým z této tragické události je padesátiletý muž, v době srážky vedoucí čtyřčlenné skupiny zaměstnanců správy železnic. Sám při nehodě také zahynul,“ vysvětlila odložení případu policejní mluvčí Jaromíra Nováková.

Podle policie v rozporu s drážními pravidly nezajistil bezpečnost na pracovním místě před započetím prací své skupiny. Měl totiž informovat výpravčího o pohybu a pracovní činnosti na uvedeném traťovém úseku, což neudělal.

Strojvedoucí vypravené vlakové soupravy tak neměl informaci o práci na trati a nemohl včas reagovat na pohyb pracovníků v kolejišti. Následky tohoto opomenutí byly tragické,“ uzavřela mluvčí.

Sluchátka a utahovák

Totéž uvedla již v červnu v závěrečné zprávě o vyšetřování mimořádné události Drážní inspekce. Strojvedoucí je spatřil, podle své výpovědi, až zhruba 50 metrů před střetem. K nehodě došlo v oblouku, vyšetřování ukázalo, že vidět je mohl nejvýše na vzdálenost nejvýše 85 metrů.

Zaměstnanci Správy železnic nemohli už dříve houkající vlak slyšet. Pracovali s rázovým motorovým utahovákem a měli sluchátka. Ověření jeho hlučnosti při vyšetřování ukázalo, že zvuková návěst z Regionovy byla při takovém hluku neslyšitelná.

Traťoví dělníci se po trati pohybovali, aniž by o tom věděli výpravčí. Například výpravčí v Blatné vypověděla, že od rána věděla, že ve směru do stanice Bělčice odešel obchůzkář. O jiných zaměstnancích neměla žádné informace. Když jí strojvedoucí volal, že srazil lidi na trati, myslela si, že jde o houbaře. O pohybu zaměstnanců po trati neměl informace ani výpravčí ve stanici Březnice.

Smrt dvou dělníků na trati ukázala porušování předpisů o bezpečnosti práce u Správy železnic

Podle závěrečné zprávy byl zaměstnanec v zácviku na trati jen den poté, co absolvoval školení v novém zaměstnání. Z místa nehody ho transportoval ve vážném stavu vrtulník, probral se po dvou dnech v bezvědomí. Na otázku, jak probíhalo poučení o bezpečnosti práce před nastoupením na směnu, odpověděl, že poučení proběhlo pouze od vrchního mistra tratí a mistra tratí až na pracovním místě u železničního přejezdu, a to formou, aby koukal, jak se co dělá.

Zaměstnanci Správy železnic zjevně nepočítali s tím, že nějaký vlak pojede. Podle jízdního řádu nebyl žádný v plánu. Jednotka Regionova ale vykazovala poruchy, a proto se rozhodl provozní dispečer pro její stažení z Březnice do Blatné jako soupravový vlak.

Tagy drážní inspekce nehoda Správa železnic
10 komentářů