Za smrt železničních dělníků u Strakonic mohl dle policie jejich předák. Sám pod koly vlaku zahynul
Foto ze zásahu IZS u srážku vlaku s osobami u Bělčic, části obce Závišín. Zdroj: HZS Jihočeského kraje
Traťoví dělníci se po trati pohybovali, aniž by o tom věděli výpravčí.
Tenhle předpoklad drážních zaměstnanců, že znají GVD a tak je žádný vlak nemůže překvapit, už stálo život mnoha nádražáků. Nemůžu zapomenout na smrt jedné vlakvedoucí, která vjela autem na přejezd bez rozhlídnutí s vědomím, že teď nic nemá jet a smetla ji MUVka. Při příjezdu záchranářů ještě žila a s udiveným výrazem říkala, že teď nic nemělo jet. Lidstvo je nepoučitelné, nádražáky nevyjímaje.
Kdyby to přežili, co by vykázali, za co by dostali zaplaceno? Na trati nemakali, nikdo o nich nevěděl.
Drobná nepřesnost v článku. Závišín není samostatná obec, ale je to část města Bělčice (s vlastní zastávkou).
Všechno jde samozřejmě za traťovkou. Jen mi nehraje, když byla výluka, to se dá poslat soupravový vlak přes výluku? Nebo to výluka nebyla?
Výluka nebyla. Vedoucí předpokládal, že práci v pohodě stihne v mezeře v jízdním řádu a v rozporu s předpisem neinformoval výpravčí, že budou na trati pracovat, takže tam nesmí pustit mimořádnou jízdu.
Běžná údržba traťové koleje za provozu a absolutní ignor veškerého zajištění bezpečnosti pracovníků.
Jestliže o tom, že se na trati pracuje nevěděl ani jeden výpravčí, nemohla tam být výluka. Dneska se dělá výluka kvůli každé pitomosti. Jsem už 20 let v důchodu a předtím jsem odsloužil 35 let jako výpravčí na hlavní elektrifikované dvoukolejné trati. Spousta drobných oprav se provedla po vzájemné domluvě ve vhodných vlakových přestávkách. Kácení dřevin kolem trati se dělaly za provozu a před pracovním místem byly postaveny bezpečnostní hlídky,které včas zaměstnance upozornily na jízdu vlaku. Strojvedoucí ovšem o této činnosti byl také informován rozkazem nebo návěstí v předchozí stanici a před pracovním místem i přenosným návěstidlem.
“Na otázku, jak probíhalo poučení o bezpečnosti práce před nastoupením na směnu, odpověděl, že poučení proběhlo pouze od vrchního mistra tratí a mistra tratí až na pracovním místě u železničního přejezdu, a to formou, aby koukal, jak se co dělá.”
— To je jak od Jahelky. To by si zasloužilo místo ve sbírce slavných posledních citátů, hned vedle “ta fáze je vypnutá”…
Železničáři mají na všechno předpis, taky ta školení musím absolvovat. Cokoli se někdy na trati stalo, zapříčinilo další tři A4 textu, aby se to znovu nestalo. SŽ má institut osamoceného pracovníka, ale to není tento případ. Tento typ práce vyžaduje nezbytně nahlášení pracovní skupiny v obou nejbližších stanicích, předsunuté hlídky, vedoucího prací, kterému je hlášen každý vlak… Vedoucí prací zanedbal snad úplně všechno. Musel chodit na školení, znal své povinnosti, ale jednal v rozporu s předpisy. To není zanedbání nebo zapomenutí, vědomě šel proti předpisům. Kdo ten systém zná, potvrdí, že tohle není zanedbání povinností, vědomě porušoval předpisy. Výsledkem jsou… Číst vice »
Je to strašně smutný příběh do nebe volajícího kretenismu, který bohužel stál lidský život i dalšího člověka..
Zbytečná nehoda a lidská tragédie.
O podobné nehodě (práce s hlučným strojem a jízda mimořádného vlaku) z roku 1985 pojednává tento instruktážní film pro pracovníky ČSD.
https://youtube.com/watch?v=wZw-K0pPhWo
Není někde dostupné školící video k Bp1 s Hámou?
https://www.youtube.com/playlist?list=PL_9qD8YjiAuzlpPNc-ayCHfsQxlWlgiLF
Toto video se dá lehce najít na youtube. Stačí zadat do vyhledavače „Bezpečnostní hlídka“. „Učinkují v něm skuteční pracovnící dráhy. Tenkrát ČSD. Traťmistři, návěstní mistři, mazačky výměn, výpravčí . Mnozí učinkující jsou dnes již v důchodu, nebo již nežijí. A vdova po jednom zemřelém dosud žije v sousedním vchodě domu kde bydlím.
Natáčeno na místě skutečné události.
Hodně blbá shoda okolností. Mimořádný vlak, sluchátka, rázový utahovák a kašlání na formality…
Formality?! Jako třeba nahlásit se výpravčímu? To myslíte vážně?
Předák to zjevně za formalitu považoval…
Nehoda není náhoda. Tohle ukazuje na špatnou kulturu bezpečnosti na pracovišti.
Příčina, která nakonec smrtelných úraz způsobí může být v běhu klidně roky, a nikdy se nemusí nic stát, až jednoho dne do sebe všechno zapadne a tragédie je na světě. Proto bezpečák buzeruje lidi i na těch formalitách (což tohle teda není), protože ví, že ta formalita může být nakonec to, co rozhodne jestli to bude den jako každý jiný nebo vážný pracovní úraz.
Žádná shoda okolností, ale naprosto elementární selhání.
A kdyby jenom jedno. Neřekli výpravčímu, neuhlídali vlak a kdožeto zrušil značku „Práce na železnici“?
Návěst „Očekávejte pracovní místo“, slangově „Kopáč“, stejně jako deska „Z“, „S“ nebo „šipka“ zanikly se změnou organizace provozu, ale to neznamená že je nenahradila jiná ustanovení předpisů.
Přesně na něco takového jsem se chtěl jako laik zeptat. Podobná značka v dostatečném předstihu, řekněme třeba 250 metrů na trati, kde se jezdí pomalu (což si myslím, že platí pro danou trať), může zabránit mnohým tragediím. Proč bylo něco takhle jednoduchého a účinného zrušeno?
Ta návěst sice „existovala“, ale v posledních letech se prakticky vůbec nepoužívala, takže se ji SŽ rozhodla oficiálně zrušit.
“Proč bylo něco takhle jednoduchého a účinného zrušeno?”
Protože to bylo nahrazeno světelným výstražným terčem, který se má umístit min. 400 m před pracovní místo (jsou i výjimky, zde ale irelevantní).
A byl tam onen zábleskový terč?
Nebyl. A lze důvodně předpokládat, že za dob “kopáčů” by tam nebyly ani ty.
V současné době se nejčastěji používají světelné terče (zábleskové světlo na červeno-bílé tyči) minimálně 400m před pracovním místem, strojvedoucí má povinnost houkat jakmile spatří blikající světlo a houká dokud neuvidí druhé světlo, které kryje z druhé strany to pracovní místo. Z pravidla v poslední stanici, kde vlak zastavuje a je fyzicky někdo přítomen dostává pak strojvedoucí písemný rozkaz „Mezi stanicemi A a B jsou v traťové koleji číslo jedna dvě pracovní místa.“ Kopáč se zrušil protože mohl být v mezistaničním úseku jen jeden a dnes už ve stanici není fyzicky přítomen červený výpravčí který držel v ruce malého Kopáče (tedy… Číst vice »
„ale to neznamená že je nenahradila jiná ustanovení předpisů.“
Děkuji, takže máte 4 mrtvé a všecko je předpisově vpořádku. Psychopati.
Jestli je podepsaná A4ka s účastí na školení BOZP, pak je to skutečně v nejlepším pořádku. Co v pořádku není, že školení se zjevně nedělá kvůli předcházení nehodám, ale kvůli krytí Nejlepší Správy…
A co chcete mít v těch předpisech víc? I kdyby Bp1 měla 3000 stran a do detailů vyřešeny všechny alternativy, co je to platné v případě ignoranta? Stačilo předpisy dodržet a žádní mrtví by nebyly!
Tak třeba ty chrániče sluchu použili předpisově. Nejlepší Správa měla ochranné pomůcky v pořádku, to se zase musí nechat. Doufám, že to ty otíkovky přežily a ještě nějakému tomu mistru tratí poslouží…
I pracovní obuv měli jistě v pořádku… 🤦♂️
Ruční jízdní návěsti (mezi nimi i Kopáč) se zrušily protože už ve stanici není fyzicky přítomen přítomen zaměstnanec, který by je mohl dávat. Stejně jako vlakvedoucí už nemává z okna deskou s písmenem „V“, že potřebujeme v příští stanici zastavit. V 21. století máme radiové spojení, bez kterého nesmí dnes vlak vyjet na trať. Tihle mrtví jsou nejspíš obětí haurování vedoucího prací, kterého natolik obtěžovalo ohlásit se u výpravčích a tahat s sebou nějaké terče pro které by se ještě musel vracet, že spoléhal jen na jízdní řád a že cargo tu nejezdí. Jen Bůh ví, jestli to takhle dělal… Číst vice »
Nie, tu máme obrovské porušenie predpisov zo strany vedúceho práce. Keby predpisy dodržal, tak by sa nehoda nestala.
Tzn. predpisy sú, aspoň v tomto bode, v poriadku. Je to rovnaká situácia, ako keď parta mládežníkov 18/2 (18 rokov, 2 promile) naskáče do auta a na okreske sa po jazde 150 km/h namotá na strom – porušili (vodič) niekoľko predpisov.
Pokud se na ten strom namotá každý den někdo, občas střízlivý, občas kamioňák cestou ze zkoušek,… je otázkou zda k němu nedat značky „bacha zatáčka“, odrazky nebo svodidla,…..
Řidič porušil, pokud přežil tak ho můžeme zastřelit – a co jako, zabrání to snad další nehodě?
A čomu by pomohol kopáč, keď štyria ľudia nevidia a nepočujú prichádzajúci vlak? Nariaďovalo to návestidlo jazdu podľa rozhľadových pomerov (ktorá obsahuje povinnosť zastaviť pred prekážkou v koľajisku)?
Že by třeba fíra zpomalil a houkal? Dozvěděl by se o nich, když už mu to neřekl výpravčí, protože ten o tom nevěděl.
Opäť: Podľa tu napísaného článku fíra trubil, ale borci s uťahovákom a sluchátkami ho nepočuli.
Tzn. ak by fíra nemal tým štítom nariadenú jazdu podľa rozhľadových pomerov, tak by ich zrazil úplne rovnako.
Kdyby se někdo ze zde diskutujících namáhal tu Bp1 aspoň otevřít, dověděl by se překvapivou věc a to třeba, že máme více možností zabezpečení pracovního místa než jen zábleskové terče.
Například i ten, že vedoucí práce vyžaduje zpravování o jízdách vlaků od dopravních zaměstnanců (výpravčí, dispečer DOZ…) a ti, dokud se mu nedovolají (nahrávaně), nesdělí mu že potřebují něčím projet a vedoucí prací jim to výslovně neodsouhlasí, tak nesmí postavit vlakovou cestu a vypravit vlak. A pokud se nemůžou ihned odklidit, sdělí to dopravnímu zaměstnanci a ten tam ty vlaky prostě nepošle.
A kdyby jste se namáhal tu Bp1 nejen přečíst, ale i pochopit, tak by jste zjistil, že SVT v žádném případě neslouží k zabezpečení pracovního místa!
Jízda podle rozhledu vs sejmutí – mezi tím je ještě pár stavů.
I když zábrzdná dráha vede až za dělníka, může vlak troubit, při pomalejší jízdě má člověk více času všimnout si a uhnout,…