SŽ spustila web o zabezpečovači ETCS. Veřejnost chce informovat přístupnou formou
K zavedení výhradního provozu ETCS dojde postupně během čtyř týdnů v lednu.
Správa železnic (SŽ) spustila specializovaný web, který má veřejnosti představit zabezpečovací systém ETCS. Lednové zavedení výhradního provozu systému na hlavních koridorech se blíží a dopravci na systém zaškolují stále více strojvedoucích.
Spuštěný web je však zaměřen na běžné cestující, které má o fungování jednotného evropského zabezpečovacího systému informovat „přístupnou formou“. Na adrese etcsinfo.cz najdou i plány jeho budoucího rozšiřování. SŽ na nich publikovala i propagační video.
Samostatná část webu patří často kladeným otázkám, se kterými se Správa železnic setkává. „V této sekci návštěvníci dostanou informace například k tématům, která souvisejí s provozem historických vozidel na tratích s ETCS nebo s jeho fungováním na lokálních tratích,“ uvádí mluvčí SŽ Nela Eberl Friebová.
Tady hlídá ETCS. Strojvůdce na okruhu ukázal, jak vypadá jízda s dohledem obávaného systému
Od srpna mají dopravci povinnost jezdit pod zabezpečovačem ETCS na tratích, které jsou už tímto systémem vybaveny, pokud využívají vozidlo s palubní jednotkou a řídí je patřičně proškolený strojvedoucí.
K zavedení výhradního provozu pod dohledem ETCS dojde postupně během čtyř týdnů v lednu příštího roku, kdy se bude využívat na 622 kilometrech nejvýznamnějších tratí.
Po spuštění výhradního provozu ETCS pojede měsíčně pod dohledem evropského zabezpečovače 50 000 vlaků. Z pohledu najetých kilometrů a odvezených tun zboží to bude představovat 42 % všech provozních výkonů na celé síti SŽ.
Interoperabilita je nutnost
ETCS sjednocuje zabezpečovací systémy v rámci evropských zemí. Na rozdíl od starších systémů umí převzít řízení vlaku a soupravu v případě potřeby zpomalit nebo úplně zastavit. Díky zavedení výhradního provozu ETCS bude podle SŽ výhledově možné v některých úsecích zvýšit maximální rychlost vlaků i kapacitu tratí.
Systém by měl postupně nahradit cca 20 různých národních systémů vlakových zabezpečovačů, a tak dosáhnout interoperability v železniční dopravě, tj. vedení vlaků po celém území Evropy bez nutnosti výměn hnacích vozidel na hranicích, popřípadě bez nutnosti vybavení hnacích vozidel různými národními systémy.
Češi a premianti s ETCS? Je to hlavně ve vašem zájmu, vzkazuje šéf ERA
Počítá se s jeho rozšířením především na vysokorychlostních tratích a tranzitních koridorech, do budoucna by měl nahradit všechny stávající národní systémy.
Stát zavádění systému podporuje i dotacemi pro dopravce. Rozdělí jim přes 1,5 miliardy korun na instalaci mobilních částí zabezpečovače do vozidel. Hodnocením prošlo úspěšně všech 28 žádostí. Peníze poputují především do vozidel vyrobených v minulém století.