Růst cen ojetin opět aktivoval „stáčeče“. Každé třetí auto je omlazené průměrně o 110 000 km
Vyšší zisky na ojetinách vedly k tomu, že vzrostla aktivita organizovaných skupin.
U každého třetího prověřovaného auta se při kontrole hodnoty najetých kilometrů na tachometru podaří prokázat jejich stočení. Ukazují to nejnovější statistiky společnosti Cebia, která se kontrolami tachometrů a historie aut zabývá. Počet podvodů po několika letech opět začíná růst.
Průměrné stočení činí přibližně 110 000 kilometrů. Nárůst počtu vozidel se stočeným tachometrem je Cebií přisuzován špatné ekonomické situaci domácností a jejich neochotě slevit ze svých požadavků při výběru auta.
Podvodní prodejci toho podle Cebie využívají a nabízejí vozidla „na míru“, kde stáčejí kilometry na požadovanou hodnotu a uměle omlazují vozy.
Klíčovým faktorem je pak zdražování cen ojetin. Už v době pandemie a po začátku konfliktu na Ukrajině se podíl aut se stočeným tachometrem zvýšil. Zákazníci si totiž i přes zdražování chtěli pořídit vůz za cenu před pandemií.
„Od té doby narostla průměrná cena ojetého auta o 26 %, tedy o 60 000 korun,“ uvádí Barbora Minksová, ředitelka marketingu a komunikace společnosti Cebia.
Podle ní vyšší zisky na ojetinách vedly k tomu, že vzrostla aktivita organizovaných skupin, které dovážejí auta ze zahraničí a před evidenční kontrolou jim stáčejí kilometry.
Nejčastěji postižené modely a podvody
Podvody se stočenými tachometry se nejčastěji týkají nejprodávanějších vozidel, zejména Škody Octavia, Volkswagenu Passat a BMW řady 5. Maximální zaznamenané stočení bylo 760 000 km u vozu Škoda Fabia.
Cebia zaznamenala i falšování svých výpisů o kontrolách podvodníky. „Kupující by si měli pravost výpisu ověřit zdarma na webu Cebia, což mnoho z nich bohužel neudělá,“ varuje Minksová.
Schváleno. Za stočení tachometru bude hrozit půlmilionová pokuta
Jáchym Knedlhans ze společnosti Direct auto upozorňuje, že při nákupu auta je vedle serióznosti prodejce a kontroly pravosti dokumentace důležitá i důkladná technická prohlídka nezávislým odborníkem nebo v autorizovaném servisu.
„Pozor na podezřele nízkou cenu. Ta může být signálem skrytých problémů,“ uvádí prodejce.