Obrazem: 2 600 metrů tunelů, propojka s trasou C. Podívejte se, jak pokročila stavba metra D
Do zprovoznění metra D zbývá sedm let. Hotovo je 84 peocent ražeb.
Na stavbě prvního úseku nové trasy metra D v Praze stavbaři dokončili všechny ražby traťových tunelů. S ražením se tak bude pokračovat už jen ve stanicích Pankrác a Olbrachtova. Aktuálně je vyraženo celkem asi 2 600 metrů tunelů a přibližně 84 % celkového objemu ražeb.
„Ve stanici Pankrác je v současnosti vyraženo 55 % celkového objemu ražeb. Dokončeny byly například ražby obou výstupních eskalátorových tunelů jak do OC Arkády, tak k administrativní budově Gemini. Do konce letošního roku bude vyražen také eskalátorový tunel pro přestup mezi stanicemi Pankrác D a C,” uvedl pražský dopravní podnik (DPP) v tiskové zprávě.
Na Olbrachtově byly podle DPP dokončeny ražby obou staničních tunelů včetně poslední propojky mezi nimi.
„Z celkového objemu ražeb stanice je v současnosti dokončeno 76 %. Ražby zde budou pokračovat zejména v neveřejné části stanice technologickým tunelem severním směrem, a dále na obou eskalátorových tunelech. Z jižního je nyní dokončeno zhruba 38 % objemu ražeb, ze severního zatím jen desetina,” dodal DPP.
Trasa metra D už je také propojena s céčkem, a to na dvou místech.
Vzhledem k dokončení ražby se bude v mezistaničním úseku pracovat především na instalaci izolace a realizaci definitivního ostění dna a klenby tunelů. Jak uvedl DPP, na 1. úseku trasy metra D je zatím hotová pouze jedna třetina definitivního ostění dna v délce 1 060 metrů a necelá pětina klenby definitivního ostění v délce 520 metrů.
S výstavbou nové trasy metra začali v Praze dva a půl roku zpátky. Zatím je trasa plánována v délce 10,6 km, má mít 10 stanic. Jediná v současnosti rozestavěná část, zahrnující stanice Pankrác a Olbrachtova, však nemůže fungovat samostatně. Soutěž na zhotovitele druhého úseku řeší už rok opakovaně Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.
Podle DPP jde výstavba prvního úseku metra D podle harmonogramu, i s plánovaným zbytkem trasy má být uveden do provozu v roce 2031. Obslouží jej automatické soupravy bez strojvedoucích.
V plánované podobě začne metro D v centru u stanice Náměstí Míru na trase A. Trasu C kříží ve stanici Pankrác a pokračovat má až na jižní okraj města do Písnice. Linka D tak odlehčí dopravě na jihu města a také přetíženému Nuselskému mostu.