Obrazem: 2 600 metrů tunelů, propojka s trasou C. Podívejte se, jak pokročila stavba metra D
Výstavba metra D. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch Očadlý
Do zprovoznění metra D zbývá sedm let. Hotovo je 84 peocent ražeb.
Do zprovoznění metra D zbývá sedm let. Hotovo je 84 peocent ražeb.
Prosím o info. Nechápu, jak někdo dokáže prorážet tunely dlouhé i desítky km (třeba vlakové), klidně to razí z obou stran a stejně se uprostřed trefí na desítky cm – úžasná přesnost. Přitom ten tunel není rovný, ale má zatáčky, stoupá a klesá atd. Kde bych našel info, jak se to zaměřuje? GPS pod zemí nefunguje, jak to dělají? Prosím o nějaký link, kde se tohle řeší, nepodařilo se mi nalézt, díky.
Tak tos špatně hledal:
https://engineering.stackexchange.com/a/17046
No to je teda docela drsný popis. Jako geodet s maturitou a 35 let dopravní VŠ bych z toho článku pomalu nepochopil, co tím básník chce říct. Njn. Asi tak 100x kopírováno a překládáno pomocí AI. Už naši předci si museli pomoct. Třeba takový gyroskop co ukazuje pořád na sever s velkou přesností na desetinu úhlové vteřiny je znám 170 let. Dneska se k tomu přidává vytyčování lasery a velmi přesnými dálkoměry. Od posledního bodu určeného GPS se pak postupně prodlužuje měřický polygon, kde je každý další bod velmi přesně stabilizován. Pokud jde stavba z více míst, pak se dělá… Číst vice »
Desítky cm tady na déčku asi nebudou. Spíš desítky mm.
Déčko už postupuje dobře(1.úsek) 2 úsek snad někdy nebude ,což znamená že 1. úsek bude na nic.
A už se ví, kam bude směrováno metro D na sever? Jestli třeba na Letnou a Bohnice, nebo u Prahlaváku udělá otočku na východ?
Není v materiálech z poslední doby občas stočené na Hlavní nádraží a zakončené na Náměstí Republiky (resp. Masarykově nádraží)?
Znamenalo by to už jen dvě další stanice, ale současně by linka obsloužila dvě velká nádraží a vznikl by přestup na B a druhý přestup na C (na druhé straně Nuselského mostu)
Ano je to tak, už by se to mělo projektovat.. s prodloužením dál na sever se nepočítá a nechává se to budoucím generacím..
Ano, to je ta varianta Bohnice.
A nemyslím si, že by linka metra měla být ukončená uprostřed města, takže bych rád od dopravních stratégů slyšel kam?
Ne, není. V plánu je prozatímní ukončení v prostoru pravděpodobně Petrského náměstí. Existuje studie IPRu na prodloužení do Karlina a na Žižkov, ale ta je velmi nepravděpodobna a spíše se začne realizovat metro E, než severní prodloužení D
Kdepak asi sídlí ÚOHS…
V Brně, proč?
Pro v Brně a nev v Praze.Praha je přece hlavní město ČD (nic proti Brnu)
Ano, Praha je hlavní město ČD.
Ani se nemusíme porovnávat s Čínou, stačí se sousední Vídní. Tempo výstavby metra je tam oproti Praze dvojnásobné.
U2xU5 ma take sva dramata, doslo k nekolika zpozdenim, je to tam hlavne o slozitosti centra a problematicke geologii. Nicmene postupuji uzasne, neco snad ma byt zprovelozneno uz asi za 2 roky a zbytek v roce 2030.
Bohužel budoucí přestupní stanici Pilgramgasse zatipola voda. Takže se to celé posune dozadu a pěkně prodraží.
Vídeň: 2,0 a metropole 2,9 a 83 km metra.
Praha 1,4 a metropole 2,3 a 65 km Metra.
Praha 496 km2 a Vídeň 415 km2
Praha metro 1974; Vídeň 1976
Pražské je ale celé v podzemí, ev. v mostech – Vídeňské jezdí i povrchem, což je trošku rychlejší stavba.
Vídeň je rovinatá, resp. mírná stoupání, Praha výrazné kopce.
Vídeň mnohem jednodušší architektura, Praha se věnuje architektonické výraznosti stanic.
Lze srovnávat různě, ale ve své podstatě, něco ve Vídni plus, něco v Praze, ale nesporné je, že u nás je zřejmě mnohem více administrativních problémů typu různých odvolání, soudních sporů apod.
Tak ta rozloha je dost nezajímavá. Praha prostě administrativně pohltila okolní vesnice kdysi, takže kolem její souvislé zástavby je široký pás pole, louka, les a za lesem vesnice a za mlhou hustou tak, že by se dala krájet, je hranice města.
Jak kde. Někde už zástavba plynule přechází.
Vysoká rozloha s nižším počtem obyvatel je spíš argument proti metru.
No tak třeba obrovské Stodůlky a Lužiny, Zličín jsou na území, které pohltila Praha při posledním zvětšení právě před 50 roky, stejně tak Horní Počernice, Rohožník a všechny na až k hranici Prahy ad. Samozřejmě posledně jmenované sídliště je pro metro asi malé, ale těch velkých je dost, tedy metro musí k nim dojet a délka linky je pak dlouhá a pravděpodobně C a hlavně B budou delší, než kterákoli trasa ve Vidni, ale neporovnával jsem, tedy jen odhaduji.
Ale v Rakousku mají ten byrokratický základ úplně stejný. Jenom tam prostě není ta devadesátková mafie, která boří stát, jako je tady.
Jakože Voda z Tetčic je devadesátková mafie? 😀
A proč se z dopravni stavby- Zastavky metra musí delat pomalu stredoveky palac? Vyrazne lepší – rychlejsi a levnejsi když by to byly úplne jednoduche stanice jako jsou ve Vídni nebo v Berline, popr.Londyne apod.
Srovnání s Čínou není úplně fér. V Číně fakt nemusí řešit výběrová řízení, odvolání a protesty různých aktivistických skupin, vliv stavby na životní prostředí apod. V Číně zkrátka kompetentní soudruh udělá čáru na mapě a komu se to nelíbí, má prostě smůlu.
Taky se ve Vídni platí extra daň z příjmu na výstavbu/provoz metra. Taky je tam vyšší jízdné. Zadarmo jezdí jenom děti do 6 let. Ani větší Vídeň nedává na provozní dotace MHD v absolutní částce tolik co Praha.
Jste jako dítě. Není to soutěž.
A co porovnání třeba s Berlínem? Tam o něco kratší úsek (2,2 km) nedávno stavěli 10,5 roku.
Hlemýždí tempo. Proč mám pocit, že účelem nebylo metro, ale jeho stavění a vyjednani stanic a zhodnoceni pozemků?
Mě by spíš zajímalo proč tu stavbu bylo nutné rozkouskovat na dvě stanice a pak ten zbytek. To to nešlo soutěžit jako celek?Jinak doufejme, že UOHS dostane brzy ten posudek na který se čeká a pak rychle rozhodne.
Čím víc kousků, tím víc režijních výdajů.
Napadá mě dřívější spor s majiteli pozemků o umístění stanice přeložené od původně plánovaného Zálesí závlekem ku krčské nemocnici (i s delším dojezdem autobusů), kvůli němuž se nemohlo dlouho začít, a současně očekávané složitější stavění na Pankráci, které by beztak trvalo déle.
Tak to jsem zvědavý, jak rychle a jednoduše se bude dařit budovat stanici Náměstí Míru a přestup na A… Já jen, že si to asi taky nechávají nějak na poslední chvíli asi.
Podobně jako železniční trať z Masny na letiště a Kladno. Tam na tom nejsložitějším úseku (tunel pod Prahou 6) se taky ještě ani nekoplo.
Sice nekoplo, ale odložit kvůli tomu ostatní stavby na trase? Daroval byste odpůrcům výhru.
Kouskuje se většinou v případě, kdy je ten druhý kousek problematický v projednání. Takže se může stavět alespoň část, zatímco ta druhá se snaží dopapírovat. Úplně ukázková je modernizace Praha – Kladno.
Dalnice se take stavi po kouskach…
Jak která, tam kde záleží na nákladech a rychlé stavbě (PPP na D4) se staví rychle desítky km v kuse
Pletete se si příčinu a následek. Naopak protože příprava D4 v délce několika úseků za sebou byla územně a majetkově bezproblémová, tak se z toho udělal vzorový projekt PPP.
Bohužel…
A ropovod se zase staví v celku. To není argument vysvětlující „proč po kouskách“.
Samozrejme, ze to je arugment, proc po kouskach.
Protoze proc se stavi dalnice po kouskach?
– protože postupně projektová a stavební příprava
– protože postupne výkupy pozemku
– protože peníze se taky objevují postupně
– a stavět 200km dálnie taky nechcete v kuse
věřím, že není nic moc těžkého na pochopení, že když už mají povolení , pozemky apod. na první kousky Dčka, tak začnou stavět ted (i když samostatně ten úsek není provozuschopný) a nezačnou ho stavět až za pět let, až budou mít hotový zbytek.
ale to by bohužel bylo moc těžké na přemýšlení, že?
Rozdělení bylo záměrné v tom, že tento úsek je stavebně nejsložitější a v původním harmonogramu by se na něj čekalo. Navíc tomu pomohly pozemkové problémy ve stanici Krč
Proč rozkouskovat: Chcete začátek CELÉ stavby zpozdit?
ANO – NE
Pokud ne, tak začnete stavět alespoň to, co je již projednané.
Jiné metody ražby. Pankrac-Olbrachtova je NRTM, zbytek až do Písnice TBM. Jestli to bylo správně technicky, to už neposoudim.