6500 žárovek, zateplení vozoven a fotovoltaika i pro pohon metra. DPP rozjíždí obří projekt úspor

Soupravy metra pro linku C. Foto: Pražská integrovaná dopravaSoupravy metra pro linku C. Foto: Pražská integrovaná doprava

Projekt má dopravnímu podniku ušetřit minimálně 152 milionů. Vznikne 13 solárních elektráren.

V celkem pěti areálech pražského dopravního podniku (DPP) se rozjíždí pilotní projekty energeticky úsporných opatření. Jde o takzvané EPC projekty, u kterých za výsledek ručí investor. Tím je polostátní společnost ČEZ ESCO.

Výhody EPC jsou v tom, že všechny investice se platí z budoucí úspory. Majitel nic neplatí a ještě pak ušetří,“ uvedl na tiskové konferenci ve Střešovické vozovně šéf energetické firmy Kamil Čermák. Podle něj jde v Praze o největší úsporný projekt za posledních 10 let od úprav Kongresového centra.

Vozovna Střešovice a dobový plakát vyzývající k úsporám energie. Foto: Zdopravy.cz / Jan Nevyhoštěný

Vozovna Střešovice a dobový plakát vyzývající k úsporám energie. Foto: Zdopravy.cz / Jan Nevyhoštěný

Opatření zahrnují řadu opatření, jako je zateplení objektů, výměnu oken a osvětlení nebo instalace fotovoltaiky, která bude v depu Kačerov propojena s trakcí metra C.

Projekt má přinést úsporu energií nejméně 17,7 milionu korun ročně a sníží spotřebu energií podniku o třetinu. Kromě toho se podle výpočtů ušetři přes 2 300 tun emisí CO2. Výši úspor má DPP smluvně garantovanou na 10 let.

Stavební a technologické úpravy v režii ČEZ čekají areály Centrálního dispečinku DPP, depa Kačerov, vozoven Pankrác a Střešovice. V případě depa Zličín je pak bude mít na starosti firma Frontier Technologies ze skupiny PRE.

Financování značně ulehčí až 60procentní dotace z fondu životního prostředí a z Národního plánu obnovy.

Počítačové řízení teplot

Ušetřit by se mělo na elektřině, teple i vodě. Roční úspora vody představuje podle mluvčího ČEZ Romana Gazdíka průměrnou roční spotřebu zhruba 170 domácnosti. Úspora energie znamená ekvivalent emisí CO2 ve výši 2 316 tun ročně.

Nově se instalují čtyři kotle, tři chladicí stroje, 14 nových vzduchotechnických jednotek a počítá se i s využitím odpadního tepla z chlazení pro účely vytápěni a předehřev teplé vody.

Dojde i k výměně celkem 6 500 svítidel, teploty v místnostech budou nově počítačově řízený a automaticky upravovány. V rámci stavebních opatření proběhne rekonstrukce plochých střech a jejich zateplení, dále zateplení plášťů budov, výměna oken a dveří. Vozovny čeká také repase a zateplení vrat a instalace vratových clon.

V Depu Kačerov vznikne ze solárních panelů i plot. „Jedna z místních střech pak bude mít novinku v podobě oboustranných panelů pro co nejlepší zachycení slunečního svitu během celého dne,“ popisuje Čermák.

Celkem 13 nových solárních elektráren

Významnou součástí projektu je právě vznik fotovoltaik ve třech areálech DPP. Největší z nich se vybuduje v Depu Kačerov, kde vyroste celkem 11 solárních elektráren o celkovém výkonu 1 MW. Elektřina, kterou vyrobí, půjde na provoz depa a ta nadbytečná bude vyvedena do trakce metra.

Další menší zdroje čisté energie vzniknou v areálech tramvajových vozoven na Pankráci a ve Střešovicích. Celková rozloha fotovoltaik bude 5 400 m².

Tagy ČEZ ESCO Depo Kačerov dpp energetické úspory
12 komentářů