Zpráva Drážní inspekce zabrala. Správa železnic začala řešit problémový přejezd v Olomouci
Drážní inspekce doporučila instalaci závor již v roce 2018.
Až druhá vážná nehoda a současně velmi kritická závěrečná zpráva Drážní inspekce přinutila Správu železnic (SŽ) řešit lepší zabezpečení přejezdu v Olomouci na trati do Krnova.
Dnes vypsala první zakázku týkající se přejezdu P7519 v Olomouci. V soutěži s odhadovanou cenou 250 tisíc korun hledá firmu, která vypracuje záměr projektu pro rekonstrukci přejezdu v Divišově ulici na silnici I/46. Záměr projektu je prvním krokem k rekonstrukci. Jde o přejezd, kde se loni srazil polský kamion s vlakem, a jen díky velkému štěstí při nehodě nikdo nezahynul.
„Cílem díla je zvýšení bezpečnosti silničního a železničního provozu na nehodovém železničním přejezdu P7519,“ uvedla Správa železnic v dokumentaci. Přejezd zahrnuje také dvoukolejné křížení provozované tramvajové trati – linky č. 4 a pohyb chodců a cyklistů po chodnících na obou stranách pozemní komunikace.
Dozvuky nehody na přejezdu v Olomouci. Správa železnic ignorovala doporučení Drážní inspekce
Doporučení z roku 2018
Na stejném přejezdu došlo k nehodě již v roce 2017. I tehdy Drážní inspekce doporučila instalaci závor, Správa železnic ale tuto radu ignorovala. „Z hlediska optické zábrany sníží pravděpodobnost vjezdu řidiče na železniční přejezd při jeho nereagování na světelnou signalizaci železničního přejezdu ve výstraze,“ uvedla v roce 2018 inspekce. Inspektoři proto „nepřijetí odpovídajícího opatření na základě předchozího bezpečnostního doporučení“ vyhodnotili jako přispívající faktor vzniku mimořádné události, při které utrpělo újmu na zdraví osm osob (z toho sedm ve vlaku) a celková škoda přesáhla 44 milionů korun.
Podobným způsobem zabezpečení, jaké inspekce doporučila, tzn. přejezdovým zabezpečovacím zařízením světelným doplněným o závorová břevna (použitím polovičních závor přehrazujících jízdní pruh komunikace jen před přejezdem), je v Olomouci již zabezpečen přejezd na ul. Švýcarské nábřeží (P8409), který umožňuje v úrovni kolejí křížení dráhy železniční s pozemní komunikaci a také s dráhou tramvajovou.
Inspekce ve své zprávě současně upozornila, že provoz se na daném přejezdu od nehody v roce 2017 výrazně zvýšil. Jde o ukazatel, takzvaný dopravní moment, který se počítá se jako součin intenzity silničního provozu na pozemní komunikaci vynásobené deseti hodinami a průměrné intenzity provozu na železniční trati za 24 hodin. V roce 2017 činil 342 442, v době vzniku události 548 700. Jde o jeden z nejvytíženějších přejezdů bez závor v celé síti Správy železnic. „Nedoplnění zabezpečení přejezdu o závorová břevna bylo v podstatě ‚čekáním‘ na další MU, která, jak ukázal čas, vznikla,“ uzavřela inspekce.