Stát chce zmírnit odpor proti rychlovlakům na Podřipsku memorandem s obcemi
Pro přípravu tratě budou platit původní hlukové limity.
Obce podél budoucí vysokorychlostní trati z Prahy do Drážďan v úseku mezi Prahou a Lovosicemi dosáhly výrazného pokroku v jednání o svých podmínkách. Ministr dopravy Martin Kupka po společném setkání minulý týden slíbil, že dojde k vytvoření a podpisu společného memoranda.
„Je potřeba vymyslet řešení, které bude mít co nejmenší negativní vliv na životy lidí v blízkosti trati. Domluvili jsme se na vytvoření memoranda o společném postupu právě ve zohledňování jednotlivých podmínek,“ uvedl po jednání ministr dopravy Martin Kupka. Do projektování vysokorychlostní trati chce co nejrychleji také zapojit architekty a krajináře.
Pro obce kolem dálnice D8 a budoucí trati jde o zásadní posun. Minulý ministr dopravy Karel Havlíček požadavek na takové memorandum odmítl.
Jednou z dohod je, že budou pro novou trať i rozšiřování D8 platit původní hlukové limity, tedy nikoliv nové z loňského roku. Ty umožňují investorům menší ochranu před hlukem.
Účastníci setkání se dohodli i na vytvoření územní studie regionu Podřipska i v Ústeckém kraji. Podobná studie již vznikla ve Středočeském kraji. „V tomto bodě budeme trvat na aktivní roli kraje-pořizovatele a jeho nezávislosti na investorech,“ uvedl Martin Klečka ze sdružení Koridor D8.
Obce nejsou proti stavbě, požadují ale větší ochranu před hlukem a posouzení celé stavby i s hlukem z dálnice D8 a jejího připravovaného rozšiřování, kde z veřejného projednání EIA vyplynula možnost zmenšení či dokonce neobnovení již existujících protihlukových stěn po rozšíření D8 na 3 + 3 pruhy.
VRT Podřipsko má být jednou z částí nové vysokorychlostní trati z Prahy do Drážďan. Půjde o úsek mezi pražskou Balabenkou a sjezdem Lovosice. Součástí bude i nový terminál VRT Roudnice nad Labem, vlak do Prahy dojede za 19 minut.