Velká proměna stanice Jihlava město začíná, Skanska využije rozšířenou realitu
Do stanice Jihlava město budou dle plánů SŽ po nové spojce podél dálničního přivaděče v budoucnu zajíždět i vysokorychlostní vlaky.
Správa železnic (SŽ) dnes slavnostně zahájila kompletní přestavbu stanice Jihlava město. Stanice v blízkosti centra krajského města se promění v přestupní terminál, kam mají v budoucnu zajíždět po nové spojce podél dálničního přivaděče i rychlovlaky z vysokorychlostní trati Praha – Brno. Zakázku získala společnost Skanska s cenou 1,27 miliardy korun. Hotovo má být v polovině roku 2026.
Stanice zcela změní podobu. Změní se konfigurace kolejiště, vzniknou dvě nová nástupiště a vybuduje se nový podchod. Ten povede pod celým kolejištěm a v budoucnu se počítá s jeho vyústěním až v Mostecké ulici na druhé straně nádraží.
Stávající nádražní budova půjde k zemi a na jejím místě vznikne okružní křižovatka. Nová dvoupodlažní budova vyroste v místě zrušených kolejí a bude sloužit cestujícím z vlaků, autobusů i MHD. V prvním podlaží bude sloučená odjezdová a příjezdová hala. Ve druhém podlaží pak bude samostatná čekárna pro přestupující cestující.
„Cestující získají pohodlný přestup mezi jednotlivými druhy veřejné dopravy, v nové nádražní budově najdou veškeré potřebné zázemí,“ uvedl šéf SŽ Jiří Svoboda. V rámci stavby je první na řadě demontáž části kolejiště (ta už probíhá bez ohledu na dnešní slavnostní zahájení) včetně trakčního vedení a práce na nové technologické budově. Celkové investiční náklady akce dosahují 1,75 miliardy korun.
„Podstatnou část stavby máme zpracovanou jako 3D model, poprvé v České republice budeme přímo na staveništi používat technologii rozšířené reality, což nám usnadní koordinaci prací,“ doplnil projektový manažer Skansky Ondřej Zedník.
V plánu je také úprava přednádražních prostor, zastávek MHD a linkové autobusové dopravy, zbudování parkoviště P+R s 68 místy a komunikace podél terminálu. Parkoviště, novou komunikaci a okružní křižovatku zbuduje město Jihlava v rámci samostatné stavby.