Boj proti hluku z D8 i VRT. 35 obcí se spojilo, chtějí po státu ochranu jako v Líbeznicích

Terminál VRT Roudnice nad Labem, vizualizace. Pramen: Správa železnic/Rusina Frei architektiTerminál VRT Roudnice nad Labem, vizualizace. Pramen: Správa železnic/Rusina Frei architekti

Obce spojilo především loňské zvýšení hlukových limitů.

Správu železnic dnes čeká klíčové projednávání další části stavby vysokorychlostní trati (VRT) z Prahy do Drážďan. Jde o VRT Podřipsko, která spojí Prahu s novým terminálem v Roudnici nad Labem.

Na dnes na 17 hodin svolané jednání do Roudnice dorazí zástupci 35 obcí, kteří se sdružili v organizaci Koridor D8. Nejsou proti stavbě, požadují ale větší ochranu před hlukem a posouzení celé stavby i s hlukem z dálnice D8 a jejího připravovaného rozšiřování, kde z veřejného projednání EIA vyplynula možnost zmenšení či dokonce neobnovení již existujících protihlukových stěn po rozšíření D8 na 3 + 3 pruhy.

Rozšíření D8 na šest pruhů může paradoxně zmenšit protihlukové stěny. Obce u dálnice se brání

Dnešní jednání by tak mělo ukázat, jaké ústupky bude muset při vedení trasy územím udělat Správa železnic. K jednání dochází více než rok poté, co současná vláda navýšila hlukové limity o pět decibelů. To umožňuje stavět nové tratě či dálnice s menší ochranou proti hluku. Současně ale Správa železnic prodloužila kvůli možnému hluku plánovaný tunel v Líbeznicích, kde bydlí ministr dopravy Martin Kupka. Obce věří, že podobně vstřícný bude státní investor i vůči jejich požadavkům. V minulosti Správa železnic návrhy některých radnic zcela odmítla s tím, že by byly příliš drahé.

„Očekáváme, že tento nový standard, platný u tunelu Líbeznice, bude závazný pro celý region kolem hlukově velmi zatížené dálnice D8,“ uvedly obce v prohlášení.

Líbeznický tunel jako precedens. Obce podél budoucí rychlotrati očekávají podobnou vstřícnost

Na dnešní jednání v kulturním domě Říp má dorazit ministr dopravy Martin Kupka nebo generální ředitel ŘSD Radek Mátl.

VRT Podřipsko má být jednou z částí nové vysokorychlostní trati z Prahy do Drážďan. Půjde o úsek mezi pražskou Balabenkou a sjezdem Lovosice. Součástí bude i nový terminál VRT Roudnice nad Labem, vlak do Prahy dojede za 19 minut.

Trasa VRT Podřipsko. Foto: Správa železnic
Tagy hlukové limity Koridor D8 Správa železnic VRT Podřipsko
84 komentářů