Boj proti hluku z D8 i VRT. 35 obcí se spojilo, chtějí po státu ochranu jako v Líbeznicích

Terminál VRT Roudnice nad Labem, vizualizace. Pramen: Správa železnic/Rusina Frei architektiTerminál VRT Roudnice nad Labem, vizualizace. Pramen: Správa železnic/Rusina Frei architekti

Obce spojilo především loňské zvýšení hlukových limitů.

84 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
RafaK

To už se nebude stavět VRT, ale metro 😀

JIM

Zkusit to musí. Ono vyjde levněji, přesvědčit obyvatele, že ten hluk není až takový, a že pro dobro národa se mají obětovat, případně rovnou tvrdit, že mají všude nosit špunty do uší, nebo že hluk je výmysl zelených aktivistů a ve skutečnosti neexistuje.

Clovek

S VRT by se mela hodit flinta do zita, VRT se v Cesku s mistnim pristupem nikdy nepostavi, jsou to jen vyhozene penize za ruzne studie atp.. Je zazrak ze se vubec stavi dalnice, desitky let po tom, co byly dostaveny v nejenom v zapadni Evrope

Zdrasa

To je takový typicky český přístup, všechno hned vzdát a hlavně si náležitě zdůvodnit, proč to nejde. Jen se pak nedivte, že nás předhání Poláci, kteří tenhle přístup nemají,

JIM

Neviděl bych to tak tragicky. Už vyrobili první výhybku, a až ji za dva roky otestují, možná vyrobí i druhou. 😀

hor411

Sice máte pravdu, ale divíte se tomu? Polákům dochází, že tu infrastrukturu potřebují nebo minimálně budou potřebovat v budoucnu. Tady nám ovšem evidentně nic nedojde, tak proč se má těch „pár lidí“, kterým to dochází, snažit. Vyhozený čas i prachy

Clovek

„Hned“ prave ne, o VRT se mluvi uz jak dlouho, a nic se nedeje, akorat se rozervali NIMBY a utratilo se tisic penez za studie. Pritom Cesko zacinalo na stejne care jako Polsko

xyz

A v Polsku snad jsou nějaké VRT na 300 km/h?

Ani nemají zahájenou reelektrizaci na 25 kV 50 Hz.

Martin

tak vlaky na 300km/h uz testovali,…

https://www.youtube.com/watch?v=Jq1UF_Vk674
https://www.youtube.com/watch?v=hMVL5Zu9Mlw

Jinak na 3kV DC muzou 250km/h,… ale musi mit oplocene trate…

Martin

Jinak samozrejme trate nemaji na to postavene, na tech 250 ale upgrade mohou provest…

Martin

od 90 let… zacinalo defacto drive, polaci nam zavideli i pendolina… dnes se tak nejak jen usmivaji a davaji najevo, ze maji naskok…

Alibaba

A co takhle hodit flintu do žita s dálnicemi, kdy obecně zjišťujeme, že silniční doprava škodí?

Martin

Libi se mi, jak se se vsude objevuje za tolik a tolik minut se vlak dostane tam a tam. Zatim jsem vsak nevidel (a ani indikativne to nehodlam pocitat) kolik za to cestujici zaplati. A kolik bude dotovat stat. Ono az to nekde spocita (treba prave na useku Roudnice – Praha) ze pro cestujciho bez slevy to vychazi na 849 Kc/jednoducha jizdenka, mozna bude velke prekvapeni, te o tech 19 minut stoji malokdo. Nekdo bude muset pozemky, infrastrukturu, provoz, vozidla, udrzbu, bezpecnost zaplatit. Projel se nekdo treba TGV, nebo alespon kouknul na YT jak dlouho se takovy vlak na VRT… Číst vice »

Grossák

Někdo si stěžuje, že se dělají zbytečné studie. Tak právě v těch studiích ty odpovědi na Vaše otázky jsou.

Zdrasa

Tak po sto osmdesáté: jeďte se podívat na západ (nebo klidně už i na východ nebo do Afriky), nebo jen na stránky tamních dopravců a koukněte se, kolik stojí místní jízdenka na jejich rychlovlak a srovnejte s cenou za konvenční vlak. Ten rozdíl je minimální, vysoké ceny (vzhledem k platům) jsou jen tam, kde chybí konkurence. Doslova by vás stálo 5 minut tohle zjistit.

rzc

Nevim teda co chcete porovnavat? Regiovlak jizdenka v Nemecku neomezena za 49 EUR na mesic vs ICE za 49 EUR jednosmerna Berlin-Wolfsburg, hodina jizdny cca 200km ? Proste za 40 km trati Praha-RCE se bude platit 200-300 Kc za jednosmernou jizdenku v dnesnich cenach. Tomu bude konkurovat stara trat za 100 Kc v dnesnich cenach.

xyz

Ta jízdenka za 49 EUR platí i v NIMech jedoucích i po VRTce s v(max) 300 km/h.

Mmch. proč jste si vybral jen Německo? Proč ne např. i Rakousko (extrémně levný „Klimaticket“ platný i v dálkových vlacích) či další země?

Martin

Co tam vsak nenajdu, a o tom pisi, je kolik to musi zadotovat stat, aby ta jidenka byla prodejna v porovnani s kupni silou. Nic vic, nic míň. V tomto ohledu se na to nelze divat z pohledu cestujiciho. Je to proste. Pokud se (extermni pripad!) rozhodnu, ze na VRT bude platit litacka, tak at, ale nekdo bude muset ten rozdil mezi litackou/jizdenku, stavbou a provozem (zjedoduseno, protoze do toho vstpuje faktor casu) proste zaplatit. Hypoteticky (at se Vam to lepe predstavuje) pokud by to bylo v PID bavime o 19 minutach a 7 pasmech, vysla ba jizdenka na 70… Číst vice »

xyz

Za platnost lítačky bude objednatel max. kompenzovat „protarifovací ztrátu dopravci“.

Nikoliv investorovi výstavby VRT, jak to může vyznívat z vašeho komentáře.

Však MD s tím přímo počítá – všechny ty linky v jeho schématech budou „v závazku“, vyjma imaginárních Sprinterů (pozn. protože ty objednávané nebudou, nemůže MD předjímat, zda vůbec + pokud ano, tak s jakou četností spojů a zastavování se dopravci rozhodnou provozovat komerční spoje).

Alibaba

Na vlacích objednávaných MD bude (alespoň je to v plánu) běžný celostátní tarif. A zrovna z Roudnice do prahy mají jezdit rychlíky objednané MD, bude do vlastně současná linka R20 a její pravděpodobná maximální rychlost bude 200 km/h (nebude to TGV, ICE, …).

xyz

Tedy z „Roudnice VRT“.

Zato z Roudnice-města se spojení do Prahy zhorší – nepředpokládám, že kraje objednají linku zastavující jen Roudnice – Hněvice – Kralupy – Praha.

Čímž pádem se zřejmě zpomalí (tipuji zastávkové vedení z Roudnice až do Kralup) relace Hněvice (= Štětí) – Praha.

Alibaba

A myslíte si, že z Roudnice (pomocí vlaku nebo autobusu) s přestupem na terminálu v polích to bude do Prahy pomalejší?

xyz

Pomalejší asi ne, „zhoršené nutností návozu na terminál“ ano.

O. K., i tak je to jen částečné, na rozdíl od Hněvic, pro které bude zhoršení s vysokou pravděpodobností (linka Roudnice město – Hněvice – Kralupy – Praha vůbec nefiguruje ve VRTkových schématech).

Alibaba

Asi proto, že to nebude rychlík, ale maximálně nějaký spěšňák jak píšete v předešlém příspěvku.

xyz

Nechápu, kde jste vzal 849 Kč.

To není ani žádná rovnovážná cena, ani cena maximalizující tržbu.

Jinak viz i můj další příspěvek o kousek níže.

Igelkotten

Pan ministr měl prodat svou nemovitost a měl si koupit jinde dům, všichni bychom hodně hodně ušetřili a vrt by to měl o mnoho jednodušší.

dizgrafy

Kupkovi se s tímto precedentem podařil husarský kousek. 🙁

Frantisek

Kupka nejspise za rok stejne konci, a pak si to bude nejak resit ANO – kdo vi, kde vsude bydli a maji nemovitosti jejich lidi.

Padre

Koukám že ANO už porcuje medvěda a ten ještě běhá po lese.Znal jsem jednu stranu která vyhrála krajské volby ještě drtivěji a dnes už neexistuje.

Alibaba

No, hlavně jsem zvědavý, jak ty sliby co měla v kampani splní, když ty sliby nejsou v kompetenci krajů?

xyz

Tak před 16 lety jistá strana před krajskými volbami slibovala „zrušení poplatků ve zdravotnictví“.

Žel drtivě vyhrála a pak ty poplatky „zrušila“ (k čemuž kraje pochopitelně neměly kompetenci) tak, že kraje nemocnicím proplácely poplatky za hospitalizaci za jednotlivé pacienty z krajské kasy.

Alibaba

Takže nezrušila, ale jen plýtvala krajskými prostředky.

Marie Svobodová

To je nápad, když se 6 miliard vyhodí oknem za zbytečný tunel Líbeznice vedle domu ministra Kupky, tak se ty peníze ušetří na zmenšení či rovnou nerealizaci současných protihlukových stěn po rozšíření D8, kde provoz bude určitě větší než dosud…

mlkrdan

Mno teda postoj obci trochu chapu, nechchou do toho hazet vidle, ale soucasne chteji mit funkcni ochranu proti hluku – nestalo by za to, misto toho aby se odvolavaci instituce ohanely normama, aby RSD a SZ poslaly do tech obci nejake vyjednavace, kteri by pomohli postavit nejaky rozumny konsenzus?
Zkouselo se vubec nekdy se s lidma realne bavit, misto toho aby jim stat maval pred cumakem ostemplovanymi papiry?

Insider

To víte, že se obcemi SŽ reálně baví. Ale ono jaksi není povolené, aby zaměstnanec státní firmy řekl „ok, vám se to nelíbí, tak já technický návrh nechám navrhnout o XXX milionů dražší, aby se vám to líbilo“. Jsou to státní peníze a jsou-li všechny limity splněny, není moc co řešit, aniž by z toho neměli zaměstnanci té státní firmy problémy.

digi

hmm a jak se teda stalo to prodloužení tunelu u kupka-landu? Kdyz to SŽ samo od sebe navrhnout nemůže?

Sova

Nimbystům nefandím, ale je dobře, že si Kupka tohle ukázkové papalášství vyžere. Snad to pro jeho nástupce bude varováním.

Petr

Bohužel postavil se tím do jejich čela.

Sdružení vlakových cestujících

Kdy konečně vznikne sdružení cestujících kteří jezdí vlakem a dožadují se rychlosti 300 km a víc na nových tratích? Být miliardář tak ho dávno založím

Stejně tak by to chtělo konečně sdružení řidičů aby nové dálnice byly všude na 130 a ne na méně a aby bojovali proti ekologickým extrémům z hnutí duha a podobně

Pat

Tak to založ ne?

xyz

Samozvaně se tak nazvalo.

Jinak, ti cestující každopádně jsou též voliči, takže se vyjadřují ve volbách. A souběžně též každý z nich má svá práva cestujícího ve smyslu plnění z přepravní smlouvy (i když O. K., to druhé jmenované nesouvisí s výstavbou VRT, ale to první jmenované ano).

Jiný Petr

Asi ho nikdo nepotřebuje – když dosud nevzniklo. Já třeba pro svá pravidelná/denní ježdění nepotřebuji ani jedno.
Pro 30 km na dráze rychlost 30km/h nepotřebuji. Mě by úplně stačilo, kdyby průměrná rychlost toho vlaku byla alespoň 60 km/h, což dneska není.
Na původní R rychlost 130 km/h byla, po přečíslování na D byla rychlost snížena na 110 km/h. A ve špičce jí stejně reálně nedosáhnete.

Alibaba

Která dálnice se nestaví (nepostavila) na 130?
Připouštím, že jsou možná nějaké úlevy na horské úseky.

DavidS

Kolik si myslíte, že stojí založit sdružení, když to dáváte do souvislosti s miliardáři?

Vesper

Tak předpokládám že obce si můžou stěžovat, a to je tak všechno. Pokud se stavba vejde do (nově zvýšeného) hlukového limitu, tak je to podle zákona v pořádku a námitky budou odmítnuty jako neopodstatněné.

dig

Tak Kupkův tunel se i do těch starejch limitu vešel… Takže odmítnutí jako neopodstatněné asi nepůjde.. jinde to šlo..

Vesper

Že to šlo někde neznamená že to půjde jinde. Pokud se stát rozhodne v daném místě neustoupit, tak je právo na jeho straně.

Bergman

Pokud stát zvolí dialog, bude to určitě prospěšnější než si účelově měnit předpisy v průběhu příprav

jardaVi

To není úplně pravda. Podle zákona je nutné dodržovat ve obdobných případech stejnou správní praxi, takže nebude jednoduché použít jiný metr…

Jiný Petr

Když obce budou chtít (a případně vznikne i závazné referendum), tak to připomínkami a požadavky na podmínky mohou odkládat i o 20 let. A pak se na tom problému bude chtít nějaký mistr/ministr proslavit. Tak obcím ustoupí a řekne „sice to bude stát o x mld. více, ale stavbu urychlíme o 10 let – konečně my rozhýbeme výstavbu“.
Když obce budou chtít docílí svého požadavku mnou nastíněným postupem.
Holt když Kupka začal u korýtka mlaskat (viz tunel u Líbeznice), dodal motivaci a vodu na mlejn“ i těm dalším obcím.

Jiří Švácha

Ono z toho nakonec vážně bude to „celorepublikové metro“. 😀

Petr

Z Roudnice 19 minut a z Příbrami 90 minut.:-D 😀

Jiří Šrámek

A z Liberce 160

Petr

Jenže to je z jiného kraje. Odkud se jede nejdéle v Libereckém kraji do Liberce vlakem?

Hans N.

Vlakem z Libe? Lomnice cca 100, Zahrádky 100, Česká Lípa od 65, Stará Paka od 80 a tak. Prostě fičák.

Jiří Šrámek

Jablonec nad Jizerou – Liberec skoro 200 minut (dva přestupy).

Petr

To je pěkné.

Pozorovatel

Ale Roudnice je také jiný kraj 🙂
I Říp patří do Ústeckého kraje.

Petr

Máte pravdu, nakonec i Příbram je v jiném kraji než Praha a Roudnice to má dokonce přes jeden kraj. Omlouvám se.

Jiří Šrámek

Roudnice také.

Petr

Máte pravdu, nakonec i Příbram je v jiném kraji než Praha a Roudnice to má dokonce přes jeden kraj. Omlouvám se.

rzc

Nevim no, z Roudnice – Pole 19 minut, to znamena zaparkovat, cekat na vlak aby mi neujel. Dale v Praze me vlak nedoveze kam potrebuju, ale dalsi prestup nebo dva. Autem RCE-centrum Prahy mimo spicku 35 minut. Proste nesmysl. Jestli chtel stat budovat S-Bahn a naprimit starodavne trate podel vody, tak tomu fandim, ale je potreba mit zastavky v dochozi vzdalenosti pro aglomerace. Taky neni potreba to resit pres VRT, ktere spise ma zajistit mezinarodni rozmer, rychlou dopravu do Vidne, Mnichova, Berlina, Varsavy.

Petr

Máte pravdu, navíc zákaz vjezdu do Prahy mají jen Středočeši.

Alibaba

Jsem zvědavej, jak dlouho vydrží vjezd do centra Prahy, kdy pak vás taky auto nedoveze kam chcete?

Z polem za Roudnicí máte pravdu, ale očekávám, že bude možný příjezd i pomocí veřejné dopravy (vlak a autobus).

xyz

I ten vlak/bus budou muset mít nějakou rezervu v podobě přestupní doby v poli za Roudnicí + i k nim bude v Roudnici (městě) nějaká docházková vzdálenost.

Alibaba

Kokám, že spoustu lidí má problém udělat krok. 🙁

xyz

Kdybyste nenapsal tu poslední větu, dal bych palec nahoru. Takto ne – protože jde o falešné dilema. VRT zvládne mít obojí.

P. S. do Mnichova se žádná VRTka neplánuje a do ostatních zmíněných měst bude 320 km/h (a to i tak ne v celé trase) jen na českém území. Za hranicemi ne – obvykle max. 200 (O. K. v Polsku snad 250?) km/h.

Už to je zajímavé srovnání.

Zdrasa

35 obcí? Takže už fakt chtějí to metro? No super, gratuluju Kupkovi. Tunel Líbeznice zrušit a ostatním obcím vzkázat, že jestli povrchové řešení splňuje všechny zákonné normy, za tunel navíc ať si samy zaplatí. Jinak se tu ujednáme k smrti a VRT nikdy nebude.

vlachjan

Naopak, oproti ministrově vesnici jsou nevuěřitelně skromní a požadují pouze protihlukové stěny. Kdybych byl ministerstvo, vyhověl bych jim.

Martin V.

… jde o to, že mezi tyto zákonné normy musíte zahrnout i hlukovou hladinu, které kvantum provozované dopravy produkuje. Můžete podle norem projektovat silnice, odpočívadla, mosty, tratě a tak dále. Ale normy na hluk patrně vycházejí z nějaké studie. Čili její výsledky vycházejí z odhadů, které jsou zcela nedůvěryhodné a neobjektivní. Nikdo asi nekouká dále jak za horizont několika let. Sami lidé, kteří projektují či se živí ve stavebnictví dobře ví, že hlukové normy se prakticky nedají rozumně predikovat již nyní. Je otázkou, zda hlukové studie mají relevantní výsledky, když již nyní jsou hodnoty ˝na hraně˝. Obecně u projektů chybí… Číst vice »

dig

Tak ony se ty hlukové hladiny konstruují na určitou intenzitu provozu (většinou je to něco jako za předpokladu 20 000 tisíc aut hlukové normy jsou splněny) … A pokud intenzita provozu přesáhne hranici i hluk přesáhne hranici… Ovšem intenzity provozu v Čechách nikdo nekontroluje…

Martin V.

… pravidelné nekontrolování aktuálního stavu intenzit hluku v ČR je přesně právě ta chyba. Pokud by se totiž hladiny kontrolovaly, tak by zřejmě některé budovaná díla, zejména železniční či silniční komunikace nemohla vést ve stávající trase v osídlených oblastech po povrchu, ale v tunelech . Případně by bylo nutné provést jiná účinná protihluková opatření. ( např. terénní úpravy ). Ale osobně považuji za silně nedomyšlené a krátkozraké provádět napříč českým územím stavbu, která v řadě lokalitách pravděpodobně v dlouhodobém horizontu nebude s to splnit zákonné normy hluku. Protestům lidí dotčeným touto stavbou se vůbec nedivím. Je třeba zajímavé, že do… Číst vice »

Emi

Tipuji, že než dokončí některou VRT vedoucí do/z Prahy, tak se lidé už dávno budou přepravovat TELEPORTEM 🙂 🙂 🙂

David

Já si pořád nemyslím, že autonomní auta jsou víc než 10 do budoucnosti. A VRT mezitím budou mít nejspíš jen další studií, má kterou se kouknu zatím co budu pracovat během jízdy v tom autonomním autě.

DavidS

Autonomní auta už běžně existují a v US jsou i autonomní taxíky, tudíž vám v tom teoreticky nic nebrání.

Alibaba

Proč nikdy?

Jožin z bažin

Kupkův syndrom v praxi. Děkujeme, pane ministře!

Kubrt

Pokud „to umožňuje stavět nové tratě či dálnice s menší ochranou proti hluku“, nutně to znamená, že limity byly sníženy, nikoliv zvýšeny, jak se píše v článku.

To „precedentní chování“ obcí snad čekal každý, vyjma rozhodujících činitelů 🙂

Sněhulák

Limity hluku byly zvýšeny, což vede ke snížení ochrany. Co na tom nechápete?

Kubrt

Zjevně jsem na to koukal z druhé strany hranice 🙂

Petr

Bohužel hodně záleží na samosprávě. V Milíně jim také nevadí, že se realizuje u D4 jen jednoduchá ochrana proti hluku i když v EIA byla dvojitá a zároveň noční snížení rychlosti.

Bergman

Taková ostuda státu, že se obcím vůbec nedivím….Kupka za domem nechá prodloužit tunel a na dálnici se po rozšíření ani neobnoví původní stěny…Který chrorý mozek na Ministerstvu dopravy tohle vymyslel? Sosna?

Gejza

Tak ono te nepůjde jen za MDČR. Hlukové limity řeší Ministerstvo zdravotnictví a jejich uvádění do praxe je v gesci MŽP jakožto gesčního ministerstva pro posuzování EIA.