Územní rozhodnutí pro 13 kilometrů nové silnice z Jihlavy do Znojma platí, ministerstvo zamítlo odvolání
Zahájení třímiliardové zakázky je plánováno na začátek 30. let.
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) získalo pravomocné územní rozhodnutí pro stavbu nové části silnice I/38 z Jihlavy do Stonařova. Komunikace poslouží jako obchvat několika obcí na trase z Jihlavy do Znojma.
Ministr dopravy Martin Kupka zamítl odvolání dvou fyzických osob proti vydanému rozhodnutí z ledna letošního roku Krajským úřadem Kraje Vysočina, rozhodnutí tak nabylo právní moci a může pokračovat další fáze přípravy. Vyplývá to z oznámení na úřední desce.
Odvolatelé mají v trase budoucí silnice pozemky. Navrhovali vedení silnice po jiných pozemcích. Podle nich by se ušetřilo za převoz stavebních hmot a zeminy, neboť trasa by byla vedena po vrstevnici, a ne hlubokým zářezem do terénu. Argumentovali, že stejným směrem povedou dvě silnice kvůli rozšiřování jaderné elektrárny Dukovany. „Průjezdnost dle posledního sčítání dopravy na silnici I/38 nenaplňuje potřeby pro stavbu nové silnice,“ uvedli v odvolání.
Odvolatelé dále upozorňují, že směrem na Vídeň lze též využít rozestavěnou dálnici. Nelíbí se jim, že jim nová silnice zkomplikuje cestu k dalším pozemkům.
Obchvat několika obcí najednou
Ministerstvo odvolání zamítlo. Vysvětluje to například i rozsudkem Krajského soudu o podobném problému. „Žalobkyně ani jiné osoby, jejichž práva mohou být rozhodnutím stavebního úřadu dotčena, nemají a nemohou mít subjektivní veřejné právo na to, aby poměry v území, v němž se nachází jejich majetek, byly navždy konzervovány a nemohly se měnit. Změny ve využití území v průběhu času a nejrůznější stavební aktivity jsou přirozenou součástí vývoje společnosti,“ cituje ministerstvo v rozhodnutí o zamítnutí odvolání rozsudek soudu. Podle ministerstva byl postup krajského řadu v pořádku.
Stavbou nové silnice vznikne obchvat pro několik obcí. Půjde například o Rančířov, Čížov, Vilanec, Suchou a Stonařov. Obyvatelé se ale dočkají úlevy od hustého provozu až počátkem 30. let. Podle letáku ŘSD se má nová silnice stavět v letech 2030 až 2032 a stát tři miliardy korun.
Příprava se přitom vleče už nyní přes 15 let. ŘSD získalo souhlasné stanovisko EIA v roce 2009. Dvakrát ho ministerstvo prodloužilo, naposledy do jara 2026.
Stavba má navázat pomocí mimoúrovňové křižovatky na jihozápadní obchvat Jihlavy. Ten slouží řidičům od roku 2008. Napojení na jihu ještě není zřejmé. „Závisí na přípravě navazujícího úseku. Buď bude přeložka provizorně připojena na stávající silnici I/38, nebo bude plynule navazovat následující úsek přeložky, kterým by byl zamýšlený obchvat Dlouhé Brtnice,“ stojí v materiálech ŘSD.
Silnice I/38 je důležitá severo-jižní spojnice, která postupně prochází Libereckým a Středočeským krajem, Krajem Vysočina a Jihomoravským krajem a vede až na hranici s Rakouskem k přechodu Hatě. V minulých letech se obchvatu dočkaly například Čáslav, Golčův Jeníkov, Havlíčkův Brod, Kolín, Nymburk nebo Moravské Budějovice.