Stejný hlas na všech nádražích. Správa železnic testuje po vzoru Švýcarska syntézu

Plzeň hlavní nádraží. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýPlzeň hlavní nádraží. Foto: Zdopravy.cz, Jan Nevyhoštěný

Ještě letos chce Správa železnic vypsat soutěž na dodavatele nového jednotného systému poskytování informací.

Správa železnic (SŽ) plánuje, že postupně sjednotí na všech tuzemských nádražích hlášení o příjezdech a odjezdech vlaků. Využít k tomu chce umělý hlas, podobně jako například ve Švýcarsku.

Umělý hlas Správa železnic v současné době interně testuje. Zároveň proběhly předběžné tržní konzultace na nový jednotný informační systém a rovněž na syntézu hlasu. V přípravě jsou nyní samotná výběrová řízení, která předpokládáme vyhlásit ještě letos,“ uvedla mluvčí Správy železnic Nela Eberl Friebová.

Podle ní je hlavním cílem sjednocení systémů akustického hlášení, dosud se používá několik různých verzí od více dodavatelů. „Švýcarský model je pro nás vzorem v tom, že na celé síti chceme mít syntetický hlas. Jednou z variant je i použití odlišných barev syntetického hlasu v závislosti na rušnosti nádraží,“ uvedla Eberl Friebová.

Správa železnic už dříve novou směrnicí zásadně změnila objem podávaných informací u vlaků. Zredukovaly se informace o příjezdu, protože dříve zaznělo hlášení před příjezdem, při příjezdu a po příjezdu vlaku. „Vypustila se také informace, odkud vlak přijíždí, a zredukoval se výčet nácestných stanic na ty, které jsou nezbytné pro identifikaci směru jízdy. Dále se omezily informace ke skladbě vlaku a službám – poskytuje je dopravce ve svých aplikacích a zodpovídá za jejich úplnost,“ dodala Eberl Friebová. Operativní informace, jako jsou zpoždění nebo změna trasy, jsou podávány na všech nádražích ve stejném rozsahu.

Správa železnic už sjednocení hlasu řešila v roce 2021. Aktuálně na českých nádražích zní hlasy čtyř dodavatelů s různými verzemi systému, které se pro cestující liší hlavně hlasem.

Výraznou převahu má systém Innis od společnost Chaps patřící do skupiny České dráhy. Je na více než 800 stanicích a zastávkách. Na některých stanicích dosud hlásí živě výpravčí.

Změna zdánlivého detailu, jakým je pro většinu cestujících nádražní hlášení, může přitom u některých fanoušků železnice vyvolat velmi silné reakce. Správa železnic to poznala předloni, když zrušila regionální znělky na nádražích. Proti rušení vznikla i petice.

Tagy akustický informační systém nádražní rozhlas Správa železnic
135 komentářů