Kontraproduktivní a neúčinná. Švédsko ruší zelenou leteckou daň, Ryanair i IATA blahopřejí
Země se v letecké dopravě stejně jako například Česko nevrátila na čísla před pandemií.
Švédsko zruší ekologickou daň, kterou od roku 2018 vybírá z letů, které začínají v této zemi. Oznámili to zástupci vlády a provládní strany Švédští demokraté. Podle nich zrušení daně posílí konkurenceschopnost švédských leteckých dopravců a letišť.
Ekologickou daň zavedla v roce 2018 tehdejší středolevicová vláda. Platí ji letecké společnosti z letů, které startují ze Švédska. Daň se vybírá za cestujícího na palubě letu a sazba se odvíjí od vzdálenosti. Pro lety do Evropy daň činí 77 švédských korun (170 korun českých), do USA pak 325 švédských korun (717 korun českých) a do Asie 517 švédských korun (1 140 korun českých), píše švédský tisk.
Greenpeace: Jízdenky vlakem jsou dražší než letenky. Chce daň 50 centů na litr leteckého paliva
Daň má zaniknout 1. července příštího roku. Politici pravicové vládní koalice si od toho slibují zvýšení konkurenceschopnosti švédských letišť a leteckých dopravců. Podle nich část Švédů raději cestovala na letiště v okolních zemí, aby se platbě daně vyhnuli. Její roční výnos činí zhruba 1,8 miliardy švédských korun (zhruba čtyři miliardy korun českých).
Linda Lindbergová, představitelka pravicově populistických Švédských demokratů, kteří vládu podporují ale nezasedají v ní, doufá, že se díky opatření zvýší letecký provoz ve Švédsku. „Je jasné, že to bude mít dopad na životní prostředí a emise,“ řekla novinářům.
Podle vládních představitelů však rozpočet na příští rok financuje jiná opatření, která podpoří snížení emisí. Ministryně životního prostředí Romina Pourmokhtariová uvedla, že zrušení daně nepodporuje, ekologická opatření by však měla být v EU více provázaná.
„Blahopřejeme“
Zrušení daně přívítala letecká organizace IATA a také aerolinka Ryanair, která proti ní v minulosti nejhlasitěji protestovala. „Blahopřejeme švédské vládě ke zrušení letecké daně. Je to vynikající zpráva, která uznává, že zdanění cestujících v letecké dopravě je z ekonomického hlediska kontraproduktivní a z hlediska životního prostředí neúčinné,“ řekl Rafael Schvartzman, regionální viceprezident IATA pro Evropu.
Švédský růst letectví po pandemii podle něj výrazně zaostával, počet linek se do konce roku 2023 stále nevrátil na úroveň z roku 2019.
Švédsko daň zvažovalo už v roce 2006. Tehdy protí ní silně vystoupil právě Ryanair. Nízkonákladová letecká společnost tehdy na protest zrušila jeden z letů mezi Británií a Švédskem a omezila počet dalších letů do a ze země. Ryanair tehdy uvedl, že nová daň zdraží letenky firmy o 30 procent.
„Vláda správně určila, že daně z letectví nepřispívají k podpoře udržitelného letectví a ve skutečnosti slouží pouze k poškození hospodářského růstu, cestovního ruchu a zaměstnanosti a zároveň omezují připojení za nízké ceny pro švédské občany,“ pochvaluje si Ryanair v aktuální tiskové zprávě.
Letecké ekologické daně platí také například ve Francii, Německu či v Norsku.