Zakonzervováno do roku 2030. Radní schválili miliony na údržbu hotové štoly pro Radlickou radiálu

Průzkumná štola tunelu Radlice. Foto: SATRAPrůzkumná štola tunelu Radlice. Foto: SATRA

Zahájení důležité stavby se už dlouhá léta protahuje a komplikuje.

Pražský magistrát vypíše dva tendry na údržbu štoly, která vznikla při inženýrsko-geologickém průzkumu plánované Radlické radiály v letech 2014 až 2017. Vyplývá to z dokumentu, který v pondělí schválili pražští radní.

První zakázka s předpokládanou hodnotou 26,9 milionu korun bude na samotnou údržbu a druhá za sedm milionů korun bez daně na hydrogeologický a geotechnický monitoring stavby. V obou případech bude trvání zakázky od příštího roku do roku 2030.

V březnu představili projektanti upravené varianty Radlické radiály, na které provedli řadu změn. Čtyřproudá komunikace má propojit oba pražské silniční okruhy, mimo jiné i prostřednictvím 2,3 kilometru dlouhého tunelu. Právě ražený tunel Radlice je nejsložitějším objektem celé stavby, jejíž zahájení se už dlouhá léta protahuje a komplikuje.

Tunel Radlické radiály by se měl začít razit v předstihu. Probíhá územní řízení, průzkumná štola je hotová

Autoři letošní konsolidované studie variant radiály tak doporučují využít probíhajícího územního řízení a zahájit co nejdříve alespoň část stavby nedotčenou aktuálními změnami projektu, což je právě tunel Radlice. Mělo by to vést k výraznému zkrácení lhůty do zprovoznění stavby.

„Jeho zahájení v předstihu před zbytkem stavby je žádoucí,“ uvedl v březnu na dotaz Zdopravy.cz náměstek primátora pro dopravu Zdeněk Hřib.

Záměr je od roku 2018 v územním řízení, které se výrazně protáhlo kvůli velkému množství námitek a odvolání. Minulé vedení města se kvůli tomu rozhodlo prověřit úpravy projektu a to nynější schválilo výsledné úpravy, které zahrnují především více tunelů.

Mezi prioritami není

Přípravy na tunel Radlice však začaly už v roce 2014 a překvapivě rovnou razicími pracemi. Proběhl totiž podrobný inženýrsko-geologický průzkum, jehož součástí je také 850 metrů dlouhá průzkumná štola o velikosti příčného profilu 13,46 m². Profil štoly je uvnitř kaloty budoucího profilu tunelu Radlice.

Bez miliard od státu Radlickou radiálu stavět odmítáme, řekl Hřib. Rada schválila zahloubení

Údržba stavby je podle nyní schváleného materiálu smluvně zajištěna do konce letošního roku, takže bude nutné vypsat tendr na práce v dalším období. Budou zahrnovat kontroly, prohlídky a opravy díla, odstraňování následků havárií a poruch a monitoring stavu stavby. Povinnost tyto činnosti zajistit městu ukládá báňský zákon, uvádí schválené dokumenty.

Po úpravách projektu, jejichž přípravu v červnu schválili zastupitelé, se podíl tunelů na plánované radiále zvedne z původních 55 na 71 procent. Náklady na stavbu se tím podle odhadu zvednou o pět miliard korun na 35 miliard korun bez DPH. Původní podoba projektu zahrnovala tři tunely, a to Radlice, Butovice a Jinonice. Upravená verze spojuje tunely Butovice a Jinonice do jednoho v délce asi 1,2 kilometru a přidává tunel v Řeporyjích v délce 379 metrů. Tunely mají tvořit 3,9 kilometru z celkové trasy o délce 5,5 kilometru.

Radlická radiála se přesouvá do vzdálené budoucnosti. Úpravy zaberou čtyři roky, vyprší EIA

V případě Radlické radiály bude zřejmě nutné připravit i nové zhodnocení dopadů na životní prostředí (EIA). Současný posudek vyprší v roce 2026 a kvůli novelizaci zákona už nebude možné jeho prodloužení. Celkem mají úpravy projektu podle dřívějších informací magistrátu trvat tři až čtyři roky. Náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti) navíc nyní opět potvrdil, že radiálu město nebude stavět bez toho, aby na ni přispěl stát.

Průzkumná štola tunelu Radlice. Foto: SATRAPrůzkumná štola tunelu Radlice. Foto: SATRAPrůzkumná štola tunelu Radlice. Foto: SATRAPrůzkumná štola tunelu Radlice. Foto: SATRANové vizualizace Radlické radiály s částečným zahloubením. Zdroj: Sdružení PUDIS a SATRANové vizualizace Radlické radiály s částečným zahloubením. Zdroj: Sdružení PUDIS a SATRANové vizualizace Radlické radiály s částečným zahloubením. Zdroj: Sdružení PUDIS a SATRANové vizualizace Radlické radiály s částečným zahloubením. Zdroj: Sdružení PUDIS a SATRANové vizualizace Radlické radiály s částečným zahloubením. Zdroj: Sdružení PUDIS a SATRANové vizualizace Radlické radiály s částečným zahloubením. Zdroj: Sdružení PUDIS a SATRANové vizualizace Radlické radiály s částečným zahloubením. Zdroj: Sdružení PUDIS a SATRANové vizualizace Radlické radiály s částečným zahloubením. Zdroj: Sdružení PUDIS a SATRANové vizualizace Radlické radiály s částečným zahloubením. Zdroj: Sdružení PUDIS a SATRANové vizualizace Radlické radiály s částečným zahloubením. Zdroj: Sdružení PUDIS a SATRANové vizualizace Radlické radiály s částečným zahloubením. Zdroj: Sdružení PUDIS a SATRANové vizualizace Radlické radiály s částečným zahloubením. Zdroj: Sdružení PUDIS a SATRANové vizualizace Radlické radiály s částečným zahloubením. Zdroj: Sdružení PUDIS a SATRANové vizualizace Radlické radiály s částečným zahloubením. Zdroj: Sdružení PUDIS a SATRANové vizualizace Radlické radiály s částečným zahloubením. Zdroj: Sdružení PUDIS a SATRANové vizualizace Radlické radiály s částečným zahloubením. Zdroj: Sdružení PUDIS a SATRANové vizualizace Radlické radiály s částečným zahloubením. Zdroj: Sdružení PUDIS a SATRA
Tagy Magistrát hlavního města Prahy Radlická radiála
75 komentářů