Kolejové spojení Prahy a Brandýsa nad Labem zadrhlo hned na začátku. Kraj si zpracuje svoji studii

Stanice Brandýs nad Labem. Foto: Peter BadoStanice Brandýs nad Labem. Foto: Peter Bado

Správa železnic slibuje, že soutěž vypíše brzy znovu.

Plány na možné kolejové propojení Prahy a Brandýsa nad Labem se zadrhly jen pár týdnů po vypsání první soutěže na studii proveditelnosti celé investice. Správa železnic (SŽ) soutěž zrušila a chystá se ji vypsat znovu.

Zrušení soutěže vyplývá z informací na profilu zadavatele. Vítěz soutěže měl zpracovat studii proveditelnosti a dva záměry projektu. O kolejovém propojení se mluví několik let, jednou z variant je i takzvaná vlakotramvajová trať. Obce a Středočeský kraj se letos na počátku roku dohodly na tom, kudy trasa povede. Studie má ukázat, zda má stavba ekonomickou návratnost.

Nová trať by vyřešila problém s dopravou obyvatel ze souměstí Brandýs nad Labem-Stará Boleslav, ve kterém výrazně roste poslední desítky let počet obyvatel. V jeho katastru jsou sice dvě železniční trati, ale naprosto nepoužitelné pro dojíždění do Prahy. Lidé tak musejí volit cestu po silnici.

Správa železnic zrušení vysvětluje souběhem několika událostí. „V první řadě došlo během soutěžní lhůty k vývoji v projednání Studie proveditelnosti Železničního uzlu Praha včetně rychlých spojení některé současné výstupy bude vhodné využít pro zpracování studie proveditelnosti Praha – Brandýs nad Labem. Umožní to lepší koordinaci těchto projektů, které na sebe v budoucnu musejí provozně i technicky navázat,“ uvedl mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda. Současně podle něj také pokročily diskuze k novému železničnímu propojení Neratovic s hlavním městem, a proto by měla studie řešit i variantu, jak obsloužit Neratovice. „Upravená podoba zadání studie proveditelnosti bude v dohledné době znovu zveřejněna na profilu zadavatele,“ dodal Gavenda.

Více variant tras

Takzvaná severní varianta počítá s vedením trasy od nové zastávky Praha-Kbely na trati 070 přes Přezletice do Brandýsa. V rozšířené verzi se chystá propojení až do prostoru stanice Praha-Vysočany tunely přibližně dle původní rezervy pro východní větev vysokorychlostního výjezdu VRT RS4. Další možností je trasování přes stanici Praha-Čakovice. Jinou možností je trasa z výhybny Skály a dál napojení u Přezletic do severní varianty. Jižní varianta počítá s možností trasy ze stanice Praha-Horní Počernice přes Svémyslice a dálnici D10. Tuto verzi ale už dříve města a obce podél trasy vyloučily.

Přímé vlakové spojení má podle vedení Brandýsa přispět zejména ke snížení silniční dopravy. Podle údajů radnice do souměstí denně autem dojíždí přes 7 500 lidí. Více než 5 500 lidí z něj odjíždějí, především do Prahy. Řidiči využívají silnici 610 a dálnici D10. Kvůli nárůstu dopravy se dojezdový čas do Prahy v posledních letech zvýšil v průměru o dvě minuty za rok.

O nové kolejové spojení usiluje výrazně Středočeský kraj. Ten nechce podle radního pro veřejnou dopravu čekat na výsledky Správy železnic a chystá přímé zadání studie kolejového spojení.

Po kolejích z Prahy do Brandýsa. Obce a kraj se dohodly, kudy povede nová trať

Tagy Brandýs nad Labem nová železniční trať Brandýs nad Labem - Praha Správa železnic Středočeský kraj
41 komentářů