Kolejové spojení Prahy a Brandýsa nad Labem zadrhlo hned na začátku. Kraj si zpracuje svoji studii
Stanice Brandýs nad Labem. Foto: Peter Bado
Správa železnic slibuje, že soutěž vypíše brzy znovu.
Správa železnic slibuje, že soutěž vypíše brzy znovu.
Tunel z Přezletic do Vysočan, to se bude líbit. A pak tam bude jezdit každým spojem 20 lidí, když to dobře dopadne, a má se z toho ta trať za, když budu optimista, 300 miliard, zaplatit.
No tak jo.
Doporučuju ubrat LSD, přisypat víc kontaktu s realitou.
by mohli jenom přivést tramvaje, 15T má rychlost až 100 km/h a výsledek by byl v podstatě o něco lepší jak dnešní.
S tou stovkou jste na to přišel kde? Ta tramvaj nic takového nemá, pokud neujede z Trojské dolů.
Konstrukční rychlost je 80-100 km/h, jenom v Praze máme omezovač na 70.
A to můžete nějak doložit? Škoda uvádí Vmax 60 – 80 km/h pro ForCity Alfa, tedy i 15T.
To není řešení. Vy ty lidi potřebujete dostat rychle do centra Prahy, ne „stovkou“ na Lehovec.
Ještě by mohlo někoho napadnout prověřit a porovnat trasu ze Mstětic podél VN a přes právě měněný most přes D10.
To nejde – to by totiž vyšlo jako nejlepší řešení v poměru efektu k nákladům = viz můj příspěvek úplně na konci debaty, jen bych při tom zkusil i nějak „štrejchnout“ i Touěeň kvůli docela dobré možnosti využití dobré i třeba pro západ Čelákovic (sídliště).
V klidu, kromě nějakých přeložek a napojení průmyslových zón se v této republice žádná nová trať hodně dlouho nepostavila. Tak co tam máme dál?
Jestli zadá studii Středočeský kraj, tak Boreckemu vyjde, že bude jezdit autobus 😉
tak s tím souhlasím, ten ani nic jineho neumí.
Na kolik vyšlo to vypsání a zrušení? Po pár týdnech? Smrdí to buď něčí neschopností nebo podvodem.
Tipuji ze vyhral nechteny uchazec… nebxlo by to u SZ poprve
No jo, MD/SŽ mafie si nechce nechat vypustit rybník – že by třeba SP dělal někdo jiný, než kámoši, a že by třeba vyšlo něco jiného, než by si přímo zadali oni?
Na druhou stranu přímé zadání ze strany SČK dost smrdí, pokud k tomu dojde…
Ten už to má dávno hotové, ta nova studie je natruc
Kdybys uměl vytvořit i něco víc než štěky na zdopravy, mohl ses sám přihlásit.
asi to nevyhral Sudop, tak Svoboda zavelel
Přípoje v návrhu GVD se setkávají od obyvatel Brandýsa s pozitivními ohlasy, viz. Facebookové diskuze, uvidíme realitu, no a těch cca. 50 lidí (počítám hlavně z oblasti Královic) zatím vložené ešusy hravě zvládnou, dají dejme tomu na pár let čas na vyřešení nastalého problému..
Nicméně i těch 50 lidí na vlak bude znamenat dodání něčeho kapacitnějšího než 809… Chce to třeba nasazení Stadleru, nemusi nutne vozit vzduch z Vranan do Hornich Berkovic .
Opravte si ten článek prosím. Nic jako vlakotramvajová trať neexistuje, vlakotramvaj je vozidlo, které umí jezdit po železničních i tramvajových tratích.
I z pohledu české legislativy?
Tak trolejbusová trať taky existuje jenom virtuálně, pokud jde o úseky bez drátů. Je tedy možné, že by schválena vlakotramvaj jako vozidlo mohla využívat jenom podmnožinu vlakových a tramvajových tratí.
To jistě ano, ale tady se bavíme o tom, že neexistuje nic jako „vlakotramvajová trať“.
Česká legislativa zná želežniční dráhu celostátní, regionální, vlečku, speciální a místní. Vlakotramvaj jako vozidlo prozatím nezná, nicméně nic jako vlakotramvajová trať neexistuje nikde na světě.
Ano výhody satelitních nocleháren….Tak než zadají studii pro studii….
Z podobného pohledu je satelitní noclehárnou i sídliště Lužiny a s ním související potřeba Metra, které tam dnes už jezdí.
Sídliště „velkoměstského“ typu jsou ovšem svým charakterem, lidnatostí i nároky na dopravu osob od sídlišť v mnohem roztříštěnějších a menších „venkovských“ sídlech zcela odlišné – rozdíl v nárocích na dopravu ze stejně velké plochy je řádový a dost rozdílná je většinou i průměrná přepravní vzdálenost.
Ono těžko říct. V některých satelitech (Hostivice, Chýně) jsem už viděl i patrové řadovky – z pohledu obsluhy se osídlení zahušťuje.
No a tím mělo být řečeno co? Že když někdo pořídí dům (v případě Brandýsa už možná spíš byt) za Prahou, tak nemá mít na lepší a rychlé spojení a patří mu to. Kdyby byla lepší kolejová doprava, tak není v Praze taková nedostupnost bydlení, protože by nebyl problém bydlet dál a dostat se vlakem třeba z Roudnice n/L, Litoměřic za půl hoďku do centra Prahy.
Ne, tím má být řečeno to, že tahle země je země “developerů” (v ČR mafiánů a šmelinářů s pozemky) a že vyřešení a zafinancování udržitelné dopravy v každé civilizované zemi je od 80. let povinností právě těchto, nikoli zase jen kapitalizace zisků a socializace ztrát, jako tady.
Způsoby, jakými Penta, Sekyra a většina dalších (čest výjimkám) rejžujou peníze, jsou nejen nemravné, ale především okrádají celý národ.
Brandýs a Stará Boleslav měly mít použitelnou kolejovou obsluhu už dávno i bez developerů. Totéž Neratovice.
A člověče mateš mě – měl jsem tě za sociálně vyloučeného blba těsně pod čtyřicítkou, ale ten druhý odstavec už mi dost zavání andropauzou.
Možná jste v článku přehlédl tuto větu:
„Podle údajů radnice do souměstí denně autem dojíždí přes 7.500 lidí. Více než 5.500 lidí z něj odjíždějí,…“.
Pokud poměr dojíždějících a odjíždějících je skoro vyrovnaný, tak se podle mého názoru nejedná o satelitní noclehárnu, to by ten poměr musel být opačný a ještě mnohem rozdílnější.
To ano, ale ti co odjíždějí, odjíždějí jiným směrem než je směr, odkud ta druhá skupina dojíždí.
Klidně ať jsou dvě studie, to je v nákladech minimum…
Problémem není počet studií ani moc jejich cena.
Problém je, že každá další studie znamená odsouvání realizace.
Viz přestavba brněnského uzlu (studie a přemýšlení zda či kam odsunout nádraží zdržely přestavbu o desítky let) nebo milion studií na Berounský tunel.
Můžeme argumentovat „.. ale ta nová studie najde ještě lepčí řešení“, ale po nějakém čase aspoň já budu radši za nějakou docela dobrou postavenou železnici, než za padesátou osmou o trošku lepší studii do šuplíku.
Jen ať se Brno zdržuje. Stejně na to stát nemá, chce vyhodit 50+ miliard za něco, co dopravu jen zhorší.
To je druhý špatný aspekt onoho „napíšeme další studii, protože ta předešlá byla špatná“.
Dost často je totiž špatná i ta nová studie..
Bych řekl, že úplně největší zdržení ŽUBu jde na vrub soudruhům, kterým se nechtělo do Brna investovat. Ostatně, první etapou přestavby byl nákladní průtah zprovozněný začátkem 70. let.
A druhou etapou bude přesun osobních peronů zpět k nákladnímu průtahu, jen dál od města 😀
Dál od kterého města? Dolní nádraží je mimo katastr města Brna? Nebo za město považujete to, co bylo uvnitř hradeb, vybudovaných ve 13.století (a zbouraných ve století 19.)?
Však nákladní průtah byl od začátku připravován s tím, že v cílovém stavu bude tvořit střed odsunutého osobního nádraží.
No že SŽ a SČK je dělají paralelně, o to mi jde.
Tak zrovna ten Brandýs je ovšem ve fázi, kdy se sotva prosadila myšlenka “no asi by bylo dobrý se tím začít zabývat”, o nějakém “zdržování studiemi” hovořit nelze.
na berounsky tunel nebylo nijak moc studii… tam jsou duvody jine
Pane Sůro, prosím, ještě to projděte a nějak stylisticky učešte, text vypadá takový nějaký neuspořádaný. Děkuji.
Myslím, že kbelský tunel by se těžko obhájil. Proto severní variantu radši ne, z tohoto pohledu je lepší trasa od odb. Skály
Přes pozemky starosty Radonic? To asi těžko.
To by v civilizované společnosti nemělo hrát roli.
Nemělo. Ale jsou třeba takové nedaleké Líbeznice v civilizované společnosti?
#tunel #ještěDelší
A co tam ty lidi budou dělat? Hodí si mašli na nejbližší větev? Vystoupí v Líbeznici, uprostřed polí, 5km od nejbližšího metra, kam můžou JEN autobusem, protože tam na Prahu přes Bořanovice a Březiněves není ani chodník.
Pokud navrhovaná trasa nepřináší významný efekt i pro doopravu obyvatel mezilehlých obcí, nelze se jim divit, že se brání a řádnou železnici nechtějí. Já si pořád myslím, že než chtít budovat nákladné a pracné „vzdušné zámky“ , úplně by stačilo chytré propojení Mstětic a Toušeně a finance i stavební kapacity tím „ušetřené“ (proti té problémové stavbě „vzdušných zámků“) by bylo lépe věnovat do vylepšení těch současných tratí, které by to „nové přímé“ spojení využívalo (autoblok, vyšší NTR, atd.). Vedlejším efektem této spojky by bylo, že by v případě vhodné vazby na autobusy a zřízení parkoviště „P+R“ v Toušeni mohli brandýské… Číst vice »
A další vlaky mezi Mstěticemi a Prahou dáte kam?
Tzv. severní varianta již byla v předchozích jednáních obcemi schválena, tudíž v případě jejího schválení SŽ by neměla být z jejich strany blokována.
Jinak Vaše navrhovaná trasa je prostě kompromis mezi modernizací stávající trati Čelákovice – Neratovice (které se ale SŽ vyhýbá jako čert kříži) a zcela novou tratí. Jen nechápu, proč by měli být obyvatelé západní části Čelákovic ochotni jezdit do Toušeně, když mají vlastní nádraží blíže.
Nic nebude, protože správa železnic společně s Prahou při nedávné rekonstrukci Vysočan totálně zaspala a připravila východní výjezd z nádraží pouze na tři koleje. Z toho minimálně dvě jsou třeba pro trať na Čelákovice a Lysou. Rád bych se mýlil, ale obávám se, že vzhledem k tomu, že v okolí už probíhá nová výstavba, místní nimby se už postarají, aby se tam v budoucnu už žádná další kolej nepostavila. Do Vysočan bude třeba mít od východu zapojenou přestavěnou trať na Neratovice, ideálně na dvojkolejku s tunelem z Klíčova do Čakovic, a bylo by vhodné připravovat i novou rychlou trať na… Číst vice »
Pro mínusáře, zajímalo by mě, jak si představujete zapojení 3 – 4 frekventovaných tratí do těch 3 kolejí, co vedou do Vysočan od východu. Teď, když je tam nově postavená stanice a všude kolem probíhá výstavba, je to stav zakonzervovaný na dlouho dopředu, zatímco ještě nedávno, když byly všude kolem brownfieldy a probíhala rekonstrukce stanice, byla ideální šance s tím něco udělat a prostor na budoucí zapojení alespoň čtvrté koleje tam připravit. Mimochodem, trojkolejka je značně neefektivní varianta, oproti dvojkolejce příliš kapacitu nezvedne a především, jak jsme se mohli relativně nedávno přesvědčit u trati na Kolín, při rekonstrukci se snadno… Číst vice »
Kolegové, 375 bus mi jezdí za barakem. Ten kloubní má kapacitu 2/3 ReGIOpantera, jezdí po cca 6-7 minutách a stejně to nepoberou. K tomu komfort, kolona a 375 není jediná linka z Brandeisa. 376,378 a další)
To má vážně kloubový autobus přes 90 míst k sezení a přes 90 míst ke stání? A to jen srovnáváme s tím dvouvozovým Panterem. Srovnání s třívozovým by tvrdilo, že má kloubový autobus kolem 160 míst k sezení.
Pozastavil bych se také nad jinou věcí: Podle všech šotopouček autobusem nikdo nejezdí, takže je zbytečné, aby jezdil 10x za hodinu, stačí 1x za hodinu. 😀
Teď vážně: Pokud by se započítala hodinová kapacita, tak kloubáky po 10 minutách vyjdou kapacitnějij než RegioPanter (2vozový) á 30 minut.
Tady si někdo plete turistickou dopravu s nucenou dojížďkou do města, kdy si cestující nemůže vybrat. Brouk pytlík zase dokazuje, jak hluboce problematice nerozumí.
Pochybuju o tom, že by nabídka „budete půl hodiny stát ve vlaku hlava na hlavě“ bylo to, co lidi přesvědčí, že nemají jezdit autem.
Nemá se 375 za pár let elektrifikovat? Možná by se spolu s tím daly objednat delší trolejbusy podobně jako na letiště.
To ano, ale neřeši to pravidelná zpoždění linky 375 v důsledku kolon. Poptávka je taková, že se slušně uživí trolejbus (už by pak stačil asi standardní kloub) i vlakotramvaj.
Poptávka je taková, že by se uživil plnotučnej vlak, zvláště vzhledem k dalšímu očekávanému nárůstu obyvatel v oblasti.
Jenže kdy tam začnou jezdit trolejbusy a kdy ty vlakotramvaje?
Neřeší to sice zpoždění, ale může to přechodně pomoci alespoň s kapacitou, na kterou si „Vojtech“ také stěžuje.
S trojčlánkovými vozidly se na 375 nepočítá.
Interval 6-7 minut? A mohu ho vidět? V ranní špičce 10, v odpolední 15, jinak 30.
Jinak 378 do Brandýsa nejezdí a 376 je vesnický vymeták s nepoužitelným intervalem. Kromě 375 jezdí pravidelně do Brandýsa (a Boleslavi) ještě 346, 367 a 379 z Čerňáku.
“ale naprosto nepoužitelné pro dojíždění do Prahy”
Tak kategoricky bych to netvrdil. Od nového GVD v Čelákovicích přestup na Prahu pár minut. Vyřešit PZZ (tím zvýšit traťovou rychlost) a nahradit 809 něčím normálním a hned by to byla jiná písnička… Na kde jaké lokálce se tak děje, ale tady je to pořád sci-fi. Asi někomu status quo vyhovuje…
To sice může pomoci časově, ale jak jsou na tom ty ešusy z Lysé do Prahy ve špičce? Nejezdí narvané už teď? Vejde se do toho dalších 50 lidí navíc?
Teď nejezdí po 232 Os co 15 min a Sp.
Raději bych (automatické) spřahování než zaplácání kapacity tratě dalšími krátkými osobními vlaky.
A kde píšu něco o krátkých Os na 232?🤦♂️ Píšu o přestupu prakticky bez čekání…
Spřahování je na relativně krátkých trasách (což je i tento případ) vražda pro cestovní rychlost – buď rychlý přestup „hrana-hrana“, nebo dvě samostatné trasy třeba s tím, že jedna můře být i zrychlená (ale zase rozhodně ne debilní střídavé zastavování – to je špatné pro všechny).
Nebo by třeba mohl přijet bateriový vlak z Brandýsa a z Čelákovic úvratí pokračovat do Prahy v prokladu vlaků od Lysé. Ale to je asi větší sci-fi, než nová trať.
Možná lepší spojovat a v případě potřeby směrem do Prahy prodloužit nástupiště. To bych považoval zase za menší vědeckou fantazii než novou trať, zvláště ve formě relativně pomalé tramvaje…
Jestli někdo požaduje zajíždění do zástavby v obci, tak se s pomalostí a tramvají bude muset smířit.
Spojování má smysl v případě, když je vyčerpaná kapacita trati. Jinak je lepší rozpůlit interval – tím se spojení zatraktivní pro místa, kde je ten poloviční interval.
Vyčerpáno je již teď – minimálně Skály – Balabenka.
Než se něco pohne, tak by tam mohl „dočasně“ jezdit BEMU Panter…
S úpravou PZZ souhlas, obzvlšť tam, kde to znamená konec omezení na 60 km/h na jinak rovné trati v poli.
Na lokálce je třeba udělat taková stavebně technická opatření, aby bylo možno zavést „pilovitý“ GVD s taktem 30 minut a v přadě výstavby výhybny ve vhodném místě v Toušeni (někde u vlečky) 15 minut – a jako druhou etapu bych se snažil o ptopojení prostorů Toušeně a Mstětic spojkou a výstavbu nějaké dvoukolejné vložky mezi Toušení a Brandýsem n/L.. A pak nebude ještě dlouho třeba živit chiméry o výstavbě nové obtížně projednatelné tratě přímo z Brandýsa n/L. někam do Prahy.
Tak trať Čelákovice – Neratovice potřebuje modernizaci v každém případě. Nejhorší je to přes Toušeň, tam se vlak šine rychlostí chůze kvůli několika nezabezpečeným a nepřehledným přejezdům. Zřídit výhybny, vyměnit vlak, zkrátit intervaly a pak bude dost času na provádění dalších studií. Ty výhybny by se možná hodily i kvůli nákladnímu vlaku, co zde jezdí na vlečku v Brandýse, ale musí vždy v noci, protože jinak na trať nevejde.