Oprava Barrandovského mostu se nebezpečně prodražuje. Beton i horolezci se už musejí platit zvlášť

Komplikující se opravy severní části Barrandovského mostu v Praze. Foto: TSKKomplikující se opravy severní části Barrandovského mostu v Praze. Foto: TSK

UHPC betonu je na severní stranu mostu potřeba větší množství než pro jižní.

Po loňské euforii, kdy se podařilo díky nové technologii využití UHPC betonu zkrátit náročnou opravu Barrandovského mostu o celý rok, přišlo letos nepříjemné vystřízlivění.

Na severní straně mostu se totiž objevily technologické komplikace, které povedou k očekávanému prodloužení prací o několik měsíců. Původně měly opravy skončit do konce letních prázdnin. Zatímco s nepřilnavostí a prasklinami betonu si stavbaři zdá se poradili, objevil se další problém, a to finanční.

Vzhledem k změnám technologie opravy se totiž rekonstrukce nejvytíženějšího mostu v Česku výrazně prodražuje. Podle informací deníku Zdopravy.cz z několika na sobě nezávislých zdrojů už vícepráce překročily maximální zákonem daný limit 30 procent z celkové ceny zakázky. Další nutné práce a materiál se tak musí objednávat mimo rozpočet projektu.

Praha nasadila na Barrandovský most horolezce. I přes překvapení s konzolí se opravy letos stihnou

Představitelé města a TSK se otázkám na prodražení rekonstrukce mostu vyhýbají. Místopředseda představenstva TSK Josef Richter a náměstek primátora pro dopravu Zdeněk Hřib na tiskové konferenci ohledně změn technologie pouze uvedli, že nový způsob oprav je výrazně nákladnější a některé další práce na okolí mostu se budou muset přesunout na příští rok.

V současné době intenzivně pracujeme na přípravě kompletní zprávy,“ uvedla na opakované dotazy deníku Zdopravy.cz ohledně zvýšených nákladů na opravu mostu mluvčí TSK Barbora Lišková.

Zprávu podle ní pak uvidí nejprve pražští radní a zastupitelé a teprve poté bude zveřejněna.

Beton bez záruky

Současnou etapu oprav vysoutěžila Technická správa komunikací (TSK) za cenu 594,5 milionu korun bez DPH. Vítězem se stala stavební společnost Porr.

Kvůli překročení limitu na vícepráce se však například zmíněný extrapevný UHPC beton musí nakupovat zvlášť na základě jednacích řízení bez uveřejnění. Z toho mohou do budoucna vyplynou komplikace v souvislosti s případnými reklamacemi, generální dodavatel stavby totiž nemá za takto nakoupený beton odpovědnost.

UHPC betonu je navíc pro nyní opravovanou severní stranu mostu potřeba mnohem větší množství než pro jižní. Tam byl totiž UHPC beton kombinovaný s běžným sanačním betonem.

Beton však oproti předpokladům k spodní vrstvě mostu nepřilnul a musí být nyní přichycován prostřednictvím velkého množství kotev. Jeho větší množství a tedy i váha navíc přetížily boční konzole nosné konstrukce mostu a kvůli jejich poklesu začala vrstva betonu praskat.

Horolezci nad Vltavou

Konzole se tak musejí kvůli předcházení poklesům zpevňovat speciální konstrukcí. Náročnou práci provádějí horolezci zavěšení na lanech. Na podepření křídla mostu tak musela TSK vypsat další neočekávanou zakázku. Podle registru smluv ji získala firma Rocknet za 11 228 317 korun bez DPH.

S ohledem na nepřístupnost prostoru pod mostem je nutné tyto práce provádět horolezeckým způsobem v podmínkách nad řekou, tramvajovou tratí a provozovanými komunikacemi,“ uvádí se v zadání zakázky.

Horolezecká metoda pro montáž a demontáž podpěrných konstrukcí je podle TSK mimořádně náročná, jiný způsob montáže však není možný. Práce bylo navíc nutné zahájit velmi rychle, aby se předešlo dalším škodám.

Most přejede denně na 140 000 aut, což z něj dělá nejvytíženější komunikaci v Praze. Dopravní opatření se zatím nemění, řidiči po mostě jezdí v obou směrech třemi namísto čtyřmi jízdními pásy. Zavřena je kvůli plynulosti nájezdová rampa ze Strakonické a řidiči v tomto směru musejí využít obratovou rampu na Lihovaru.

Komplikující se opravy severní části Barrandovského mostu v  Praze. Foto: TSKKomplikující se opravy severní části Barrandovského mostu v  Praze. Foto: TSKKomplikující se opravy severní části Barrandovského mostu v  Praze. Foto: TSKKomplikující se opravy severní části Barrandovského mostu v  Praze. Foto: TSKKomplikující se opravy severní části Barrandovského mostu v  Praze. Foto: TSKZačala třetí fáze rekonstrukce Barrandovského mostu. Foto: Pavel Švestka s. r. o.Začala třetí fáze rekonstrukce Barrandovského mostu. Foto: Pavel Švestka s. r. o.Druhá fáze oprav Barrandovského mostu. Foto: TSKDruhá fáze oprav Barrandovského mostu. Foto: TSKDruhá fáze oprav Barrandovského mostu. Foto: TSKDruhá fáze oprav Barrandovského mostu. Foto: TSKDruhá fáze oprav Barrandovského mostu. Foto: TSK
Tagy Barrandovský most beton Magistrát hlavního města Prahy Technická správa komunikací hl. m. Prahy
50 komentářů