Do září to snad zvládneme. Problémy Iveca mohou dostat DPP na hranu a ohrozit vypravení
Dopravní podnik nemůže odprodávat staré autobusy, a dostává se tak na hranu standardů.
Polovina z poslední objednávky zůstává nedodána, ty odebrané pak nesmí opustit garáž dopravního podniku, jelikož z nich náhodně uniká palivo. To jsou ve zkratce problémy, které postihly výrobce autobusů Iveco Czech Republic v případě dodávek pro pražský dopravní podnik (DPP).
Nejde přitom o „pár kousků“. Kvůli poruchám palivového systému bylo odstaveno všech 94 zatím dodaných autobusů a do provozu se vrátily aktuálně jen dva. Další přestal DPP přejímat, z několika objednávek vycházejících z rámcové smlouvy jich chybí dovézt do Prahy ještě 30 z celkových 124.
To, že výpadek zatím neovlivnil každodenní provoz a vypravování linek, je možné jen díky dvěma faktorům: letním prázdninám a rezervě starých autobusů na hraně standardů kvality.
„S ohledem na nižší vypravení vozů během letních prázdnin i přes dočasné odstavení autobusů Iveco Streetway DPP plně zajišťuje provoz autobusů v plánovaném rozsahu,“ ujistil Zdopravy.cz vedoucí komunikace DPP Daniel Šabík.
Zatím nic neteče. Dva z odstavených autobusů Iveco se v Praze vrátily do provozu
Technikům výrobce se podle něj daří závady postupně detekovat a odstraňovat. „Pevně věříme, že se jim podaří odstranit závady u zbylých autobusů v řádu dnů, maximálně nízkých jednotek týdnů, tj. ještě během letních prázdnin,“ věří Šabík.
Pokud se to však nestihne, mohou nastat problémy. Podle Šabíka by mohlo dojít k „dílčím dopadům na zajištění vypravení a to zejména z hlediska dodržení stanoveného typu vozu na jednotlivých linkách“.
Nedodané vozy
Dopravní podnik provozoval ke konci minulého roku 1223 autobusů. Kolem 90 z nich je potřeba každoročně nahradit. Sice nejsou ještě na odpis, ale dostávají se na hranici 15 let stáří, kterou určují jako limitní standardy kvality Pražské integrované dopravy (PID). Následně se odprodávají obálkovou metodou.
Problémy s dodávkami nových objednaných vozů Iveco tak zvládá DPP jen díky tomu, že si ve vyřazování starších autobusů udělal rezervu.
„Od objednávek vozů Iveco jsme měli přibližně rok rezervu, než budou končit nejstarší autobusy SOR z hlediska patnáctiletého standardu kvality,“ řekl Zdopravy.cz ještě před odstavením 94 dodaných vozů vedoucí jednotky Provoz Autobusy DPP Jan Barchánek.
Staré autobusy SOR se teď však kvůli výpadkům Iveca dostaly úplně na hranu standardů a navíc kvůli zastaveným odprodejům musí v garážích DPP řešit problémy s místem.
Ještě před současným kompletním odstavením vozů Iveco se totiž i u řady dodaných kusů musely řešit reklamace týkající se třeba dveří, topení či klimatizace. Teprve po jejich odstranění se začaly autobusy přejímat.
Opravy díky sankcím
Nicméně držení starších strojů v rezervě je pro dopravní podnik nepříjemné i z důvodů plánování či cash flow. Náklady na opravy totiž se stářím vozů narůstají.
To se zatím dařilo řešit díky sankcím, které Iveco musí za nedodané či reklamované vozy dopravnímu podniku platit. Ke konci května činily 79 milionů korun, což odpovídá 11,25 % hodnoty dosud uzavřených objednávek v rámci rámcové smlouvy.
„Ale v okamžiku, když už se dostaneme opravdu na hranu, že staré vozy už nepůjde dál efektivně opravovat či nesplní stáří podle standardu kvality, tak nám ty peníze nepomůžou. My zkrátka potřebujeme jezdit a vozit,“ uzavřel Barchánek.
Problém nemusí být v Turecku
Podle mluvčího Šabíka zpožděné dodávky vozů zatím problémy ve standardním počtu vypravovaných vozů nezpůsobují. Stejně jako Barchánek však připouší, že mají vliv na posun plánovaných termínů vyřazování nejstarších vozidel, včetně zajištění nezbytné údržby a oprav.
„Spolupráce s dodavatelem vozidel funguje v rámci smluvních podmínek uzavřeného kontraktu. V případě porušení smluvních ustanovení DPP uplatňuje u dodavatele příslušné sankce,“ zhodnotil spolupráci s výrobcem Iveco Šabík.
Technické problémy autobusů Iveco Streetway 12m a 18m při výrobě či nasazování do provozu v Praze jsou někdy zmiňovány v souvislosti s tím, že vznikají v závodu tureckého Otokaru. Ten dodává karoserii a vozy kompletuje, motory a rozvody paliva dodává Iveco.
Turecký Otokar získal velkou zakázku na dodávku autobusů pro Bratislavu
A právě to, že Iveco je v dodávkách vlastně jen prostředníkem, může být podle zdrojů Zdopravy.cz kamenem úrazu. Například Bratislava nakupuje z velké míry podobné autobusy přímo od Otokaru a problémy s nimi neregistruje. A možná právě kombinace agregátu Iveca a montáže Otokaru může zmíněné problémy způsobovat.