RegioJet žádá o povolení spojit Varšavu s Berlínem, stejný plán má i FlixTrain

Lokomotiva TRAXX MS3 RegioJetu a nádraží Košice. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch OčadlýLokomotiva TRAXX MS3 RegioJetu a nádraží Košice. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch Očadlý

Český dopravce chce na trase jezdit až šestkrát denně.

Společnost RegioJet podala u polského Úřadu železniční dopravy (UTK) žádost o zahájení komerčního spojení na trase Warszawa Wschodnia – Berlin Hauptbahnhof – Warszawa Wschodnia. Vyplývá to z oznámení na úřední desce UTK.

„Podali jsme oznámení k zahájení spojení mezi Varšavou a Berlínem. Jednoduše řečeno, jedná se o proces získání povolení pro provoz na území Polska,“ řekla deníku Zdopravy.cz mluvčí RegioJetu Alexandra Janoušek Kostřicová.

Český dopravce požádal o povolení pro provoz na stejné trase jako FlixTrain. Firmy navíc žádají o platnost povolení na to samé období, tedy od 14. prosince 2025 do 14. prosince 2030.

Zatímco FlixTrain chce na trase provozovat dva páry vlaků každý den, RegioJet požádal o povolení rovnou pro šest párů vlaků denně.

RegioJet: Polský trh chrání státní protekcionismus

Podle Kostřicové je polský trh dlouhodobě chráněn státním protekcionismem, a přestože regulátor umožňuje státní společnosti na této trase okamžitý přístup (open access), získání povolení pro ostatní dopravce není zaručeno.

„Do měsíce se dozvíme, zda bude v Polsku proveden test hospodářské vyváženosti (EET). PKP IC již na této trati provozuje komerční vlaky, avšak polský systém je nastaven tak, aby bránil alternativním dopravcům ve vstupu na trasy, kde PKP IC operuje komerčně,“ uvedla Janoušek Kostřicová.

Dodala, že pokud státní dopravce požádá o test EET, ačkoliv nabízí stejné služby komerčně, získání povolení pro open access může trvat velmi dlouho, přestože předpisy určují jasné termíny pro vyřízení těchto záležitostí.

Pokud EET nebude vyžadováno, můžeme očekávat získání open access do dvou až tří měsíců,“ uvedla mluvčí.

Šest až deset vagonů

V žádosti informuje RegioJet o plánu nasazovat na trasu vlaky s lokomotivou Traxx MS nebo Vectron a šesti až deseti vagony pro cestující. Jejich konkrétní počet by se s celkovou kapacitou měnil dynamicky v závislosti na poptávce.

Vlaky RegioJetu by podle plánovaného jízdního řádu zastavovaly v obou směrech ve stanicích Warszawa Wschodnia, Warszawa Centralna, Warszawa Zachodnia, Poznań Główny, Frankfurt(Oder), Berlin Ostbahnhof a Berlin Hauptbahnhof.

FlixTrain chce jezdit do Polska, požádal o povolení pro spojení z Varšavy do Berlína

RegioJet má podle své mluvčí v plánu propojit Prahu s Berlínem, Krakov s Varšavou a také zavést trasu mezi Varšavou a Berlínem.

„Tento krok následuje stejný princip, který již aplikujeme na existujících spojeních mezi Prahou a Bratislavou nebo Vídní a Budapeští,“ dodala Janoušek Kostřicová.

Tagy Berlín expanze RegioJetu expanze RegioJetu do zahraničí FlixTrain Německo Polsko Praha - Berlín RegioJet rj varšava
83 komentářů